Oliver het inför Höljes, Mikkelsen har "cash" för fortsatt WRC-liv, Rally Liepaja är beredd att utvidga och läget inför DM-premiärerna(?)...

Blogg

Då kom där ännu ett riktigt hett namn till ”All-Star-Magic Weekend” i Höljes när Oliver Solberg återigen sätter sig i pappa Petters gamla guldbil, hans DS RX Supercar.

Foto: Olvier Solberg Motorsport

– Allt är annorlunda det här året och vi måste vara tacksamma till de som gör detta möjligt även om det blir annorlunda. Huvudsaken är att vi får tävla, menar Oliver.

    Extra kul blir så klart att få tävla mot kusinen Lukas Walfridsson (Renault) och att köra utan publik tror inte Oliver kommer att spela så stor roll.

    När man kör så är man ändå helt fokuserad på detta…

    *

    I väntan på att WRC-promotor Oliver Ciesla lämnar den befattning som han skulle lämnat redan i våras före att Corona ställde allt på högkant, har nu anställs en sportchef för att underlätta läget. Det är tysken Peter Thul med ett förflutet både hos Volkswagen Motorsport och som kartläsare åt tyske rallystjärnan Dieter Depping. Senaste tiden har han dock mest fokuserat på att ge god reklam för Skoda Motorsport genom sin egen PR-byrå. Nu blir huvuduppgiften att med hjälp av såväl FIA som Ciesla få ihop ett 2020 som blir så komplett, att VM-statusen räddas. Därefter gäller det att blicka mot 2022 och nya hybridbilarna.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Något som även Andreas Mikkelsen gör enligt en intervju hos DirtFish. Som jag berättade häromdagen är han ett av flera namn som Pirelli är intresserad av som testförare när man gör comeback som däckleverantör för WRC. Men 30-åringen vill mer än så och förklarar att han har ”cash” att investera i sig själv för en fortsättning i WRC. Detta även om han är medveten om att de flesta stolarna redan är upptagna för 2021. Att hyra en bil är inte heller så enkelt i dessa tider och där är i princip endast M-Sport Ford möjliga. Men här är Mikkelsen ett oskrivet kort och i intervjun säger han också att en investering måste bära framåt, annars får det vara. Intressant blir det när han för DirtFish avslöjar att han aldrig känt att Hyundai i20 WRC passade honom och hans körstil, speciellt på asfalt var detta uppenbart. Istället menar han att bilen helt klart är byggd för att passa Thierry Neuville.

    Foto: Tommy Svensson

    Men detta skulle kunna ändras med en bil som passade bättre avslutar Mikkelsen.

    – Ge mig en bil som styr in bra och jag är tillbaka toppen igen! 

    *

    Noterade idag att Hyundai-basen Andrea Adamo använde en metafor för att beskriva WRC 2020.

    Borde kunnat säga att det fungerar som ett schweiziskt urverk men närmare till hands är att det mer liknar en schweizisk ost,  full av hål!

    Att det jobbas febrilt hos FIA för att täta hålen är det nog ingen som betvivlar men frågan är vilka tävlingar som i realiteten kan stoppas in i stället för de virusinställda? Ett hopp är ERC-tävlingen Rally Liepaja den 16-18 augusti, alltså lite knappt två månader fram. Det som ligger på plussidan är närheten till Lettland för de allra flesta inblandade. Dessutom på vägar som till stor del om än kanske ännu snabbare, än de man skulle kört vid samma tid i Rally Finland. Nu har även ERC-promotorn Eurosport Events gjort tummen upp för att låta WRC komma in i leken. 

    Foto: Erc.com

    – Ovanliga tider kräver ovanliga lösningar och vi kommer att göra allt för att hjälpa rallyvärlden och FIA genom den här svåra tiden, förklarar promotorchef François Ribiero.

    WRC är dock en helt annan värld än ERC så där finns inte mycket tid över för att skaffa mer budget och att anpassa rallyt till vårt format!

    Ribiero är dock övertygad att allt går att lösa om man nu väljer Rally Liepaja som ny tävling i WRC 2020. 

    *

    Ingen tävling har rapporterat att ställas in på grund av Corona på flera dagar, men ändå inte utan att man undrar hur det blir till exempel för Södra BF:s Rally-DM? Som läget är nu är det ”TV-Svängen” den 12 september som är tänkt som premiär och redan helgen efter körs deltävling två, Älmhults ”Silverratten”. Därefter en veckas uppehåll innan DM-säsongen avslutas i Vetlanda med ”Rally Småland” den 3 oktober. Med detta tror jag att årets DM-serie (om den blir verklighet?) sätter rekord som den kortaste någonsin, bara tre veckor lång från premiär till final.

    Lite bättre ser det ut för nya ”Sprint-DM” där SMK Örkelljunga svarar för första deltävlingen den 22 augusti. Därefter följer ytterligare tre tävlingar och inte förrän den 21 november är det final i Älmhult med ”Silversprinten”. I RS-DM har tre tävlingar fallit ifrån och premiären ska nu bli i Eslöv med ”AM Elteknik Rallysprint” den 6 september. En månad senare följer så ”Sturupsprinten” (Svedala MK) och ”AMC-Rejset” (Arlöv) redan söndagen efter. Final så i Hörby med ”Bilmånsson Rallysprint” den 8 november. Frågan är dock hur det blir i verkligheten om man har för avsikt att följa av FHM/RF uppsatta restriktioner? Kvarstår ”50-gränsen” så bedömer jag det till exempel som omöjligt att stänga ute publik från Industriområdet i Hörby och därmed försvinner åtminstone finalen. Foto: Tommy Svensson

    Har även dykt upp lite ogrundade rykten om snara lättnader i virusrestriktionerna vilket jag inte tror på förrän jag ser det svart på vitt. När man dessutom i dag satte stopp för alla landets stora nöjesparker (trots att folket här i likhet med rallypublik rör sig utomhus???) kändes inte detta som något gott tecken för oss som hellre är på motorsport än åker ”flumride” och liknande…

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se