Blogg

Ola F. byter till Ökenrally, ERC-premiär i Atlanten för Tom K. och 240 den perfekta "föråkarbilen"!

Då börjar vi 2018 och det är bara att inse faktum, nyårshelgen händer inte mycket på motorsportfronten. Men i samband med att f.d co-drivern till Tidemand, Mikkelsen och Østberg, Ola Floene önskade mig Gott Nytt År avslöjade han också att han nu byter spår i karriären.
Jag har bestämt mig för att gå över till Ökenrally och efter att jag körde i Dakarrallyt 2006 har jag sagt till mig själv att en dag ska jag tillbaka till öknen, berättar Ola.
Nu känner jag att tiden är inne och jag behöver miljöombyte!


Nu ligger Ola i hårdträning för att utöka kunskaperna i navigering där han har hjälp av som han säger ” flere spennede folk og kontakter”. En av dessa är pensionerad havskappseglare och så landsmannen enduroföraren med ökenrally som specialitet, Pål Anders Ullevålseter.
Dom hjälper mig att bli ännu bättre på att navigera något jag förstod måste förbättra redan 2006…
Efter detta väntar test i Marocko på Ola, men redan nu står han som stand by om någon hastigt skulle behöva co-driver till Dakarrallyt med start på lördag.
Det hoppas jag dock inte ska behövas då jag ännu inte känner mig helt förberedd, menar Ola och lägger till.
Faan jeg gleder og gruer meg…

*
ERC 2018 som faktiskt blir 66:a året som ”Rally-EM” arrangeras, körs med åtta deltävlingar och med premiären mitt ute i Atlanten, ”Azores Airlines Rallye”. 22-24 mars körs rallyt på den lilla ön med sin bitvis extremt vilda natur.

Här kommer även SMK Hörbys Tom Kristensson göra debut som fabriksförare hos Opel Motorsport med guld i J-ERC som mål. Här har faktiskt Tom ett litet trumfkort med att ha duktige co-drivern Henrik Appelskog i den nya Opel Adam R2. Henrik har nämligen åkt rallyt tidigare och då vid sidan av Lars Stugemo som 2016 fraktade över R5-Fiestan till den portugisiska ön. Vill minnas att Lars och Henrik då hade ett något struligt rally men tog sig ändå i mål som 20:e ekipage. I det här fallet med värdefulla erfarenheter som nu Tom förhoppningsvis kan utnyttja.
Sex av de åtta deltävlingarna ingår i J-ERC och för Tom och Henrik blir det sex veckors uppehåll efter Azorerna innan det återigen är dags att tävla ute i Atlanten. Den här gången på asfalt i Rally Islas Canarias och på erkänt tuffa krokiga sträckor i bergen utanför Las Palmas.
Sedan hoppar juniorerna över både Akropolisrallyt i Grekland och Cypernrally vilket  borde kännas bra. Båda tävlingarna är nämligen välkända för att använda specialsträckor ”där väg saknas” och istället är det mer natur med stora stenar som det tävlas på.
Rally i Rom blir det sedan i mitten av juli för juniorerna och återigen asfalt under hjulen. Fortsätter en månad senare med tjeckiska Barum Czech Rally Zlín där flera svenskar provat lyckan genom åren.
Rally Poland tappade som bekant WRC-statusen i år till Turkiet och nu ingår den bitvis vrålsnabba Finlandsbetonade tävlingen istället i ERC. Här är det så klart grus för Tom och Henrik och så även i ERC-finalen Rally Liepaja i Lettland. Om Tom börjar säsongen med ett litet trumfkort på Azorerna så är avslutningen än bättre, då det var i just Rallye Lipaja som han och Henrik presenterade sig på allvar genom att helt otippade vinna R2-klassen. Dessutom med att ha Opels egna förare slutligen J-ERC-vinnaren Chris Ingram och Jari Huttunen efter sig i resultatlistan.
ERC-arrangören påpekar också att man varit väldigt noga med att välja tävlingar som inte krockar med WRC. Dels för att få ännu mer ljus på EM-serien men även göra det möjligt för förare att köra båda serierna. Nu är dom väl inte så många men någon enstaka junior skulle kunna tänkas köra båda. Tänk om man haft samma förutseende tänk när det planeras för tävlingar här hemma på mer lokal nivå…

*
Fick i går en liten kul story från välkände rallyprofilen och f.d FIA-mannen Jan Sandström med anledning av gårdagens bild på 240-åkande Magnus Jansson, Jag tror att Magnus var föråkare med mening. Volvobilar sladdar och sprutar grus som ….
Några år senare körde Jonas Kruse föråkare och jag skjutsade FIA-observatören, en engelsman utan egen erfarenhet i sporten. Han var upprörd över att Jonas bil inte var FIA-klassad och jag förklarade att det inte var ett absolut krav och att det fanns en anledning att han var där.
Ingen åskådare står i ytterkurva när Jonas passerar och det ville han se så vi gick in på en sträcka och tittade. Han blev mycket imponerad och sa sig förstå.
Han blev så lmponerad att jag fick visa Jonas på två sträckor till men när sedan FIA-rapporten kom fick föråkarna underbetyg – dom körde för fort!
Livet är svårförståeligt ibland.”.
Det är väl bara att hålla med, logiken är som bekant inte alltid klockren hos FIA…