Oklart vilken motor som hamnar i WRC 2022, Tom K. hyllas internationellt, STCC kör i Köpenhamn, Joel kör Formel E, Adielsson bildar junior-team och Ingram jagar WRC3-budget.

Blogg

Ännu är inte det tekniska reglementet för WRC efter 2021 spikat. Så här långt har FIA pressat fram en tänkbar lösning med hybridteknik där samma drivlina ska användas av teamen, plus batteri och styrning. En stötesten blir om man ska fortsätta med samma motorer som används idag eller tagga ner och istället utveckla de som sitter i R5-bilarna. Inte helt överraskande så är både Hyundai och M-Sport båda R5-tillverkare, positiva till det sistnämnda medan Toyota hellre ser en fortsättning med GRE-motorn (Global Race Enginen). Nu snackar man dock inte om att ”trimma ner”, utan ingenjörerna ser istället att R5-motorn kan utvecklas till att ge lika mycket effekt som dagens GRE-motor. Som alltid finns det dock en hållhake, hållbarheten blir sämre men ändå räknar man med att det under en hel säsong skulle bli billigare med R5-motor.

Foto: Tommy Svensson

Vid sidan av detta så förväntas ändringar av allt från skyddsburar, stötdämpare till bränsletankarna. Faktiskt är inte målsättningen att göra WRC ännu extremare och dyrare utan tvärtom, förenkla och förbilliga. Totalt hoppas FIA på att kunna kapa kostnader i storleken 35 procent för teamen när nya reglementet införs.

    *

    Än har inte segeryran lagt sig efter Tom Kristensson och Joakim Sjöbergs andra raka seger i Rally Sweden. Trots att Tom inte kört i ERC sedan 2018 där han slutade tvåa, glömmer dom inte honom. På ERC-News toppade han listan i går och samma sak i FIA:s internationella nyhetsbrev. Ståpäls-känslan håller i sig kan man säga…

    *

    Finska Autoglym Ralli har de senaste åren vari väldigt populärt som ”shake down” inför Rally Finland. Med start någon vecka före, har många WRC-åkare valt rallyt nära Tampere för att få en genomkörare inför det ”the shit”, men så blir det inte i år. Arrangören meddelar att man hoppas kunna återkomma 2021 och någon orsak till att man ställer in anges inte.

    *

    En riktig höjdare väntar STCC-gänget när man fått klart med ett stadslopp i Köpenhamn i början av augusti. Stadsloppet körs mitt i den danska huvudstaden på en 2,4 kilometer lång bana under samma helg som nya elektriska touring car-serien PureETCR. Tre STCC-heat kommer att köras under tävlingshelgen i Köpenhamn tillsammans med den danska motsvarigheten TCR Denmark. 

    Foto: STCC

    Vi är oerhört glada över att ha säkrat en del i en av Skandinaviens mest besökta motorsportevenemang med Köpenhamns GP,  en viktig pusselbit i att ta STCC fortsatt framåt, säger Micke Bern Ohlsson, vd för STCC. 

    En annan nyhet är att det även i Midnattsloppet i Skellefteå kommer att köras tre heat, vilket inenbär att STCC 2020 avgörs med totalt 14 race. Dessutom kommer det att delas ut poäng i Skellefteå även på testpassen.

    Med poäng från ett testpass ökar vi dessutom pulsen för såväl tävlande som fans som kommer att få se förarna ge allt för att sätta den snabbaste tiden redan dagen innan tävlingarna börjar, menar Bern Ohlsson.

    Juniorklassen och privatförarcupen kommer endast inkluderas under de svenska tävlingarna, detta för att hålla nere kostnaderna för de nya förarna och teamen.

    *

    Mer racing och då att Tomeillas Joel Eriksson kommer att köra i Formel E som reservförare hos teamet GEOX Dragon. Nypremiär med el i bilen blir redan i nästa vecka då det är test i Marrakesh. Bilen är en Penske EV-4 och med detta blir Joel andre svensk att få chans att köra i Formel E, den förste var som bekant Felix Rosenquist.

    Jag är glad att få jobba med GEOX DRAGON i år, och jag ser verkligen fram emot att köra en Formel E-bil igen, säger Joel.

    Teknologin i det här mästerskapet utvecklas oerhört fort och de nya Gen 2-bilarna är betydligt snabbare än sina föregångare, så jag förväntar mig en helt ny upplevelse på testet den här gången. Det är ett mästerskap som inte kunde vara mer aktuellt och jag är spänd på att få ta del av det från insidan.

    *

    Lite av premiär i svensk rallysport är det när Mattias Adielsson berättar att han bildar ”Mattias Adielsson Junior Team” i Rally-SM.  18-årige Kalle Gustafsson, 18 år med co-driver Magnus Nilsson och Alexander Fogdeby, 19 år tillsammans med co-driver Dennis Norén blir de förarna under Mattias vingar. Otrimmat är klassen som gäller för de båda med Skoda respektive Fiesta R2. Mattias har länge drömt om att ge lite tillbaka till sporten och känner nu att är det rätt tid. 

      Att Rally SM har återupplivat Teammästerskapet är väldigt roligt och det känns som att folk har fått upp ögonen för detta. Självklart vill vi också haka på det tåget, menar göteborgaren.

    Nu blir det inte bara Kalle och Dennis i teamet, även Stenungsunds Mattias Olsson med R5-Fiestan ingår.

    *

    På tal om unga talanger, ERC-vinnaren 2019 Chris Ingram med Ross Whittock vid sin sida räknas även han till den här gruppen. Redan i fjol hade britten svårt att få ihop budget och nu med ambitionen att köra WRC3 är prislappen ännu högre. I klartext, ännu mer jobb krävs för att få ihop slantar till projektet och det jobbet pågår för fullt. Bland annat figurerar en film med en väldigt ung Ingram när han står intill sin store idol, PG Andersson. Årtal framgår inte, men det kan vara i Wales 2009 där PG slutade femma i WRC-klassen med Suzuki SX4 WRC.

    *

    Redan idag meddelar jag att torsdags bli utan Motorbloggen, fullt arbetsschema och så årsmöte i motorklubben på kvällen är anledning.

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.