Ogier vill fler "cowboy boots", SSR-profil "Rallysporten måste sluta backa", PWR kör WTCR och det saknas 33 miljoner i STCC-konkursen!

Blogg

På torsdag är det dags  för årets första grustävling i WRC, Rally Guanjuato Mexico. Är ganska säker på att alla WRC-åkarna förutom Ott Tänak så klart, är revanschlystna efter Rally Sweden. En som garanterat är sugen på att förbättra sig mot Värmland är Sebastien Ogier där två bonuspoäng på power  stage var enda ljuset i hans mörker. Nu blir det första gången med nya C3 WRC på grus och inför denna borde kanske den sexfaldige världsmästaren vara lite spändare än vanligt,  då han av många fortfarande ses som mer expert på asfalt.

Idag är det färre och färre som experter på olika underlag. De nordiska förarna till exempel är nu lika snabba på asfalt som vi andra vilket ger ännu mer utmanade och jämna race, menar Ogier.

Inför helgens övningar ligger Ogier trea med bara Ott Tänak och Thierry Neuville framför sig. Visserligen är där ett ganska stort gap mellan Toyota-föraren i topp och nye Citroën-åkaren 16 poäng skiljer, men än är där massor av poäng kvar att fördela. Närmast vill nu Ogier och Julien Ingrassia återigen dra på sig de traditionella ”cowboy boots” som vinnarbesättningen bär på prisutdelningen. Så här långt har Ogier och Ingrassia fyra par som minne av tidigare segrar.  Brukar du använda bootsen undras?

Måste erkänna att jag aldrig burit några efter att prisutdelningen är klar. Men precis som alla mina andra priser och troféer sparar jag dom som souvenirer, berättar Ogier.

Någon speciellt plats för dom där hemma har han ännu inte men planerar att fixa till det framöver.

Förhoppningsvis hoppas jag kunna få fler priser till min samling  och då måste jag få till någonstans för att samla allt!

*

Den trista frågan om ”kulturklassade vägar vs. South Swedish Rally” rullar på. Närmast väntar tävlingsledare Anders Martinsson på svar på den överklagan han gjort hos LänsstyrelsenTrafikverkets beslut att stoppa rally på två sträckor på grund av kulturklassning. Med hänvisning till CG Wilkes uttalade om att detta med kulturvägar inte är något nytt menar Martinsson.

Det vet vi också och redan 2005 blev det stopp för SSR på en väg vid Kräbbleboda trots att vi kört där tidigare.

Han vill också kommentera lite av bakgrunden till det som nu blivit ett problem för Rally-SM:s gruspremiär.

Trafikverkets handläggare tyckte att vi skulle ha gjort en förhandsförfrågan om att få använda de här två vägar som det hela gäller.  Eftersom vi kört SSR/Silverkongen  här både 2015, -16, 17 och -18 utan problem tyckte jag det var lite onödigt att begära ett förhandsbesked!

Beskedet om Trafikverkets avoga inställning till rallyt har inte heller mötts av gillande från boende längs de aktuella vägarna. 

Varken boende, Älmhults Kommun eller Länstyrelsen känner till vilka vägar som enligt Trafikverket omfattas av ”kulturklassning”, då är det inte så enkelt för oss att känna till, menar Martinsson.

Nu finns en ”Plan B” berättar han vilken kräver både merjobb och annat krångel.

Men rally blir det i Älmhult och det med en fullvärdig SM-bana på ungefär lika mycket specialsträcka som planerat från början, cirka 12 mil.

Med allt krångel blir luttrade ”Årets Älmhultare”  lite filosofisk och menar att rallysporten måste sluta backa, inte minst i förhållande till olika myndigheter.

– Istället måste vi kliva fram och hävda vår rätt att få finnas till!  

*

Nu taggar PWRC Racing Team upp ett par snäpp och planerar för WTCR eller World Touring Car Cup med Seat Cupra TCR. Nyheten kom först via Jaime Puig chef över Cupra Racing i en intervju när han summerade framtiden. Han berättade då att PWR kommer att samarbeta med Comtoyou Racing och Campos Racing som i fjol drev Pepe Oriolas bil till en sjätte plats i WTCR. Svenskteamet ska också absolut känna sig hedrade över att Cupra Racing valt ut PWR som samarbetspartner då man haft många som önskat ett närmare samarbete med spanjorerna. 

– Finns flera som kommer med mycket pengar, men vi väljer att bara stötta två, PWR och Comtoyou, menar Puig.  

Comtoyou har gjort klart med förarna Tom Coronel och  Aurelién Panis medan PWR ännu inte fastställt sin line up för WTCR.

Utvecklingen har gått ofattbart fort sedan vi startade PWR Racing 2012 och nu står vi inför vår första internationella säsong, säger Daniel Haglöf, medgrundare och VD på PWR Racing.

– En bra chans för oss att mäta vår kapacitet på den allra högsta nivån, något jag verkligen ser fram emot! 

PWR har sedan starten 2012 lagt stort fokus vid att utveckla unga talanger inom racing vilket speglas av mixen,  lång erfarenhet och ungdomlig talang. Vem som ska få äran att köra PWR:s Cupra-bilar är ännu inte klart, menar Haglöf 

– Namnen aviseras inom kort, stay tuned!

Kan man kanske hoppas på Mikaela Åhlin Kottulinsky för maximalt medialjus…

*

Mindre kul ur racingsynpunkt är att Dagens Industri i dag berättar om STCC:s konkurs. Nacka Tingsrätt uppger att det saknas 33 miljoner i konkursboet medan tillgångarna är mer blygsamma, en miljon. Enligt DI är det just PWR:s frontfigur Peter ”Poker” Wallenberg som förlora mest då han ägde 25 procent av aktierna i STCC. Till detta kommer så en egen fordran på fyra miljoner. Wallenberg säger att det handlar om betydande summor, utan att vilja specificera beloppet, men betonar att han aldrig varit delaktig i bolagets drift.

– Jag försökte hjälpa STCC genom att låna ut pengar. Vid ett tillfälle fick jag frågan om att konvertera min fordran mot aktier, vilket jag accepterade, säger Peter Wallenberg till TT.