Ogier utan sträckseger på Korsika, Ekström till WTCR(?), RS-premiär i Hörby med "all time high", rysk Lada i SSR, Arai kör ERC och Ramudden väljer motorsporten...

Blogg

Även om Sebastien Ogier gick i mål som tvåa i Tour de Corse var han långtifrån nöjd med hur C3 WRC uppförde sig genom de ”10 000 kurvorna”.  Varken han eller Esapekka Lappi lyckades vinna någon sträcka vilket åtminstone för Ogier, torde vara unikt. Redan nu är fransmannen därför lite orolig inför resterande asfalttävlingar, Tyskland och halva Spanien.

Trodde att C3:an skulle vara bra på asfalt men det tog inte lång tid på fredagen att inse att så var det inte, berättar Ogier.

Understyrning och dåligt grepp var de största problemen enligt honom. Med detta i åtanke är han glad över de 19 poäng han tog och som förde upp honom till andra plats i VM, men säger Ogier.

Går dock inte att blunda för att det krävs mycket jobb för att hitta en lösning fram till nästa asfaltrally i augusti…

Teamchef Pierre Budar delar hans åsikt och lovar att hemläxan ska göras.

*

Efter föråkandet med sin ”lekbil” Skoda Super 2000 i Bergslagsrallyt har det varit tyst om Mattias Ekström men i dag kom ett livstecken. För Autosport förklarar dubble DTM-vinnaren att han kan tänka sig att köra WTCR men inte ”full time” (personligen hade jag hellre sett honom och Skodan ”full time” i Rally-SM).  Skulle för mig ligga nära till hands att Mattias satte sig antingen i en Audi eller Volkswagen för att ta en ny fajt med Johan Kristoffersson…

*

En handfull svenskar tänker värma upp på Jylland inför RS-premiären Bilmånsson Hörby Rallysprint den 14 april. På lördagen före (13 april) inleder danska ”Yokohamamesterskabet Vest” med Kongensbro Rally Grand Prix enligt uppgift en liten minivariant av Hässleholms GP. Två segerfavoriter i Hörby tar chansen att värma upp på dansk asfalt dagen före, Joachim Grahn och Lars Stugemo, WRC-Fiesta respektive VW Polo R5. Sällskap har man av Håkan Oddsahmmar, R5-Fiesta och Mats Lundahl med BMW:n. Bland de tuffa hemmaförarna måste så klart Ib Kragh nämnas, regerande dansk mästare och som nu premiärkör sin nya Skoda R5.

*

Dagen efter i Hörby har man sprängt gränsen för ”all time high” vad gäller antalet anmälda. Med en dag kvar innan anmälan stänger är det nu 86 anmälda att jämföra med de knappt sjuttio som körde ifjol. Tunga namn har tillkommit och där fjolårsvinnaren Mats Myrsell med sin ”Monster-Porsche” ( 997 GT3 Rally) självklart toppar. Den här gången har han sin ordinarie kartis i den svarta vinnarbilen 2018, Esko Juntilla.  En svår utmanare i 2WD-klassen blir snabbe och rutinerade dansken Kenneth Madsen/Mette Felsthaus som kör en för oss här hemma en exklusiv bil, Suzuki Swift Maxi 2000. Mot Porschen och ”Super-Sukkan”ställs  sju 4WD-bilar där så klart Jocke Grahn i f.d Lorenzo Bertellis WRC-Fiesta får räknas som lite favorit.

*

Trots att anmälan till South Swedish Rally bara varit öppen ett par dagar finns redan 24 anmälda. Ett exotiskt namn finns också bland dessa 24, ryssen Klim Baikov med co-driver Andrey Kieshchev som kör en äkta ryssbil, Lada 2105. När jag så kollar närmare och ser att anmälare är svenska Helins Motorsport börjar jag så klart undra. Tibros snabbe Ascona-åkare Stefan Helin förklarar.

Klim ville gärna köra i Sverige så vi hjälper honom till start med god hjälp från arrangören.  Han har en bit att åka från Murmansk (167 mil fågelvägen till Älmhult) för 11-12 mil SS…

Tyvärr tyckte en av hans kompisar i R2-klassen att det var lite för få mil SS så han hopade av, berättar Stefan Helin. 

Själv ligger han i startgroparna för att köra Historic Vltava Rallye den 26-27 april. Lite mer att bita i än SSR med 16 mil asfalt-SS. Vid sin sida i Asconan har Stefan satt Ida Lidebjer Granberg.

*

Har lite svårt att greppa nya TCR Scandinavia, blir det flipp eller flopp och än så länge tunt med team som anmält deltagande. Om jag har helt klart för mig är det bara Brink Motorsport och PWR Racing som hitintills gått ut med att man tänker slåss om första TCR Scandinavia-titeln. Fler lär väl komma innan premiären Kvällsposten News RaceRing Knutstorp första helgen i maj får man hoppas, om inte blir det en trist premiärsäsong. Första chansen för både media och extra nyfiken publik att stifta bekantskap med nykomlingen, blir på den traditionella test och mediadagen på Ring Knutstorp tisdagen den 16 april. Officiellt är detta inte öppet för nyfikna men vid mina tidigare besök har där ändå varit en hel del racingsugna åskådare…

*

Tidigare var det två japaner hos Tommi Mäkinen Racing, Takamoto Katsuta och Hiroki Arai som båda var tänkta för kommande WRC-uppdrag med Toyota. Ganska tidigt stod det klart att Katsuta satt inne med största rallytalangen av de två vilket inte minst WRC2-segern med R5-Fiestan i Rally Sweden 2018 visade.  Samtidigt försvann Arai mer eller mindre ut i kylan och ifjol var det väldigt tyst om sonen till legendariske pappan Toshiro Arai. I dag kom där dock ett livstecken från 26-åringen  som nu planerar för comeback och detta i ERC med en Citroën R5.

Jag och Arai Motor Sports kommer att köra resterande sju deltävlingar, förklarar en överlycklig Hiroki.

– Tackar alla som hjälpt till, en så stor lättnad att jag nästan börjar gråta…

*

Med detta torde det bli premiär redan på Rally Islas Canarias 2-4 maj. och då passar det bra att här berätta om olycksgubben Alexey Lukyanuk som möblerade om Sainteloc Racings splitternya Citroën C3 R5 i ERC-premiärenAzorerna. Nu är inte regerande ERC-mästaren längre ner i knäppkängorna efter kraschen än att han medverkade i ett aprilskämt. Här påstods det att han fallit och brutit armen när han sysslade med sin favorithobby, att åka skateboard. Istället skulle han och co-driver Alexey Arnautov byta plats på Kanarieöarna och därmed skulle det bli rallydebut som förare för Arnautov. Dagen efter dementerades det hela och i dementin avslöjade Lukyanuk.

Det är lugnt, ingen bruten arm och allt är okej inför Rally Islas Canarias!

Med tanke på hur bilen såg ut efter kraschen så har plåtslagarna att göra hos Sainteloc Racing men för Lukyanuk är det positivt att starten inte är i fara. Han har nämligen på Kanarieöarna tre raka segrar att försvara…

*

Uthyrningsföretaget Ramudden går verkligen in för att marknadsföra sig genom motorsporten och i synnerhet rally vilket så klart är tacknämligt. Förutom eget team i Rally-SM syns man även alltmer utanför själva tävlandet som i  Seffle City Motor Challenge den 8 juni. Här går Ramudden in som huvudsponsor och kommer att stötta upp med säkerheten längs bana igenom centrala Säffle.

Att samarbeta med Ramudden AB kring Seffle City Motor Challenge som körs som en regularitytävling, innan startfältet i L-E Torph Memorial kommer och kör sin sista sträcka, ger oss möjligheten att ytterligare presentera sträckan som något helt unikt, säger Fredrik Erixon, tävlingsledare.