Blogg

Ogier stannar (nog?) hos M-Sport, en dröm med Østberg/Tidemand i samma team, Neuville "skakade" bäst, STCC/V8 Thunder Cars 2018 och Årets Julklapp klar!

Det verkar som att min källa ”inne i WRC” får rätt, denne och då även jag har som bekant hävdat att Citroën-spåret numera är iskallt för Sebastien Ogier. I Coffs Harbour verkar det som att det nu också är mer eller mindre officiellt att det är M-Sport som gäller för Seb även 2018. Det tredje alternativet, den att den Red Bull-strajpade hjälmen läggs på hyllan känns inte enligt min källa alls aktuell. När dessutom allt tyder på ett ökat engagemang från Ford Motor Company till M-Sport skulle det nog upplevas som märkligt om ”guldkalven” får för sig att lämna när han fått allt han pekat på. Därmed kan vi nog med nästan hundra procentig säkerhet slå fast att WRC-teamens line up för 2018 kommer at bli så här. 
M-Sport/Ford: Sebastien Ogier – Elfyn Evans
Citroën Racing: Kris Meeke – Craig Breen – Stephane Lefevbre
Toyota Gazoo Racing: Jari-Matti Latvala – Ott Tänak – Esapekka Lappi
Hyundai Motorsport: Thierry Neuville – Andreas Mikkelsen – Hayden Paddon – Dani Sordo
Ett enda frågetecken i detta scenario och det är att M-Sport bara kommer med två bilar. Vill Malcolm Wilson försvara sina guld från 2017 vill det nog ändå till en tredje bil som backar upp och vem ska då denna rattas av? Finns tre kandidater som jag ser det, Mads Østberg, Pontus Tidemand och kanske den allra hetaste Teemu Sunninen. När jag pekar ut Sunninen som hetast bygger jag den känslan på att han redan i år gjort lyckat inhopp i WRC-Fiestan och ingår dessutom i M-Sports WRC2-lag. Det dyker även upp ett rykte att fransmannen Eric Camilli, i år även han i en av M-Sports R5-Fiestor ska dela bil med Sunninen under nästa år. Som sagt ett rykte med franskt ursprung…

*
Vad gäller Pontus Tidemand har ännu inget sagts och man behöver ju inte vara nobelpristagare för att räkna ut att alternativen för WRC 2018 blir allt färre. I min dröm vore det kanske något att tussa ihop de två norska storspelarna i sammanhanget ADAPTA och EVEN Management och bilda ett tvåbils-team med Østberg och Tidemand i varsin WRC-Fiesta. Som sagt drömma får man ju alltid…

*
I går kväll avverkades den fem kilometer långa snustorra shake down-sträckan som förberedelse till årets sista WRC-deltävling, Kennards Hire Rally Australia. Den stora knallen här svarade Citroëns ”tredje-förare” Stephane Lefebvre för som körde in som tvåa bakom snabbaste förare Thierry Neuville, Hyundai. En halv sekund skilde mellan de båda och nu var inte fransmannen ensam om att skugga WRC-tvåan. På exakt samma tiondels sekund rullade även DMACK-försedda Elfyn Evans in. Tätt efter kom så bästa Toyota med Jari-Mattti Latvala bakom styret.
Kanske taktik men Andreas Mikkelsen körde in på delad åttonde plats med Esapekka Lappi och detta 1,6 sekunder långsammare än belgaren i topp. Om det är taktik att inte visa upp dagsformen då måste Sebastien Ogier vara en ännu större taktiker än fjolårsvinnare Mikkelsen. Redan klare världsmästaren placerade sig nämligen precis utanför topp-tio och detta precis framför ende WRC2-åkaren Kalle Rovanperä.
Första start ikväll vid klockan 22 svensk tid och sedan väntar åtta sträckor innan det är ”nattuppehåll”.
Dags för sista WRC-tipset 2017.
1. Kris Meeke Citroën
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Hayden Paddon Hyundai
4. Jari-Matti Latvala Toyota
5. Sebastien Ogier Ford
Andreas Mikkelsen får inte plats på topp-fem, vet inte men får en känsla av att finalen mest blir ett träningspass inför 2018. Ingen blir gladare än jag om min känsla är fel…
Skippar WRC2- tipset eller så kan jag så klart tippa rätt, Kalle Rovanperä vinner då han är ensam startande.

*
Läser en tråd på Facebook där det riktas kritik mot SVT:s motorsportkommentatorer främst Jonas Kruse och Stefan Klemetz och där det av kritikerna menas att duon inte är tillräckligt kunniga inom sporten. Jag kan bara säga en sak och det är att jag absolut inte håller med. Att påstå att Kruse med sitt CW så långt tillbaka i rallyskogen som när Volvo 242 var ny som vinnarbil inte vet vad han snackar om är faktiskt ganska respektlöst. 
En som kan formulera detta mycket bättre än jag är Teknikens Världs ”Senior reporter” PeO Kjellström som på FB skriver. ”Jag förstår inte vad ni gnäller om. Jag tycker de svenska kommentatorerna i F1, WRC, RX, STCC, Carrera Mobil 1, Moto GP, Speedway-VM och allt vad det är, gör jättebra ifrån sig. Det här sänds direkt, det finns ingen chans att ändra sig. På det måttot tycker jag de håller hög klass. Och vill man nu tjura går det ju att köpa utländska kanaler och paraboler och streama hej vilt. Svensk motorsportpublik är aldrig nöjd. Det har aldrig visats mer motorsport på tillgängliga kanaler i Sverige. Och när det nu gör det ska det gnällas. Läktarchaffisar även på den här fronten!”.
Frågor på detta?

*
När vi ändå är inne på ”fejan” så hittade jag igår något så ovanligt som en markägare i ”Conny Hansson-land” som ville ge sin syn på den pågående väg/däckdebatten. Markägaren heter Anders Erlandson och han skriver, ” Jag har svårt att motivera utlåning av väg till övriga delägare numera. Får vi inte ner slitaget så säger vi snart stopp. Nu är vi bara ett fåtal kvar som upplevt rallykulturen, de nyinflyttade har inget överseende med rally. Det är tack vare oss som varit med länge som vi kan övertyga de nya invånarna. Genandet får konsekvenser resten av året då övrig trafik också följer i samma spår. Vi får en vägförflyttning som rätar ut vägen och höjer hastigheten även på vanlig trafik 365 dagar om året. Detta medför i sin tur ett högre slitage även när det inte är tävling. Man får pumpeffekt vid högra hastigheter. Dvs att trycket på vägen efter tex gupp ökar, man pumpar då upp vatten och vägkroppen trycks ner och ut i dikena. detta blir ju inte bättre när vi fått varmare vintrar och vägarna inte längre är tjälade. Alternativt så får rallysporten ta en högre kostnad för vägslitaget. Men då tror jag inte många kommer ha råd med startavgifterna.”.
För mig känns detta exakt vad debatten handlar om…

*
Joel Eriksson är snabb i Macau och efter första kvalet idag körde han in med näst bästa tid i 2017 FIA F3 World Cup. Med tiden 2m14.916s var bara teamkompisen Sérgio Sette Câmara tiondelen snabbare och som trea ännu en från Joels Oschersleben baserade team, Dan Ticktum.

*
Då har STCC presenterat hur nästa års serie ska köras och detta med premiär
Ring Knutstorp den 4-5 maj. Därefter väntar Anderstorp Raceway i mitten på juni och klassiska Västkustloppet i Falkenberg första helgen i juli.
Efter sommaruppehållet körs en annan klassiker, Kanonloppet i Karlskoga 18-19 augusti, innan STCC drar till Norge för första gången sedan 2009 då en deltävling avgjordes i Våler. Den här gången gör STCC halt på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, bara några mil från den svenska gränsen sett från Värmland och Bohuslän.
Vi är ett skandinaviskt mästerskap och som sådant vill vi gärna ha minst en deltävling utanför Sverige i vår kalender. I år var vi i Finland, 2018 återvänder vi till Norge och häftiga Rudskogen, säger Hans Bååth ny ordförande hos STCC.
Första året med TCR-bilar blev det lyft som serien behövde och totalt körde 15 olika team med 27 förare under 2017.
Ring Knutstorp kommer även att stå som värd för den officiella test- och mediedagen som tjuvstartar säsongen den 26 april.
STCC-kalendern 2018
4-5 maj: Ring Knutstorp
16-17 juni: Anderstorp
7-8 juli: Falkenberg
18-19 augusti: Karlskoga
8-9 september: Rudskogen, Norge
21-22 september: Mantorp Park
Nytt för 2018 blir att V8 Thunder Cars återupptar samarbetet med STCC och kommer att samköra fem av sina deltävlingar med ”TCR-Maffian”.
4-5 maj Ring Knutstorp
16-17 juni Anderstorp
7-8 juli Västkustloppet, Falkenberg
18-19 augusti Kanonloppet, Karlskoga
1-2 september Ahvenisto, Finland
21-22 september Mantorp Park

*

Alltid kul med återkopplingar på det jag skriver i Motorbloggen. I går kom där en sådan från Kenneth Jönsson, Custom Racing Örebro och han skriver, ” Hej Tommy! Följer dina bloggar med glädje. Just i kväll kom historien om Mr. Arvelids rallykörning. Detta diskuterade jag med honom för knappt 40 år sen på Jyllandsringen sommaren 1978. Bengan var manager åt Bengt Trädgårdh vid den här tiden som jag tävlade ihop med i F-Ford. Just den här kvällen kom temat upp och han berättade att kartläsare var raceråkaren Håkan Dahlqvist (Målarn) som Bengan kallade honom. Bilen var en Saab 93 2-taktare tror jag mig minnas som gick i trimmade klassen vilket betydde ( vi spättade(spittade) hål på ljuddämparen) enligt Gamängen Arvelid. Hjälmen kommenterades också som dyrbarare än bilen enligt Bengt. Kul bild som jag ser för första gången, men historien är inte ny och brukar ibland komma upp på kamratliga tillställningar. Tack för glimten i texterna. Uppskattat!!!
 Vänliga Hälsningar
Kenneth Jönsson Custom Racing Örebro”.

Allting stämmer som Kenneth skriver även om 93:an inte kördes i någon trimmad klass utan i Debutant-klassen där alla bilar kördes tillsammans. Att det var ”Målaren” Håkan Dahlquist även han från Kristianstad som åkte med kom jag faktiskt på själv efteråt. Lägger även upp en bild på Bengan efter Västkustloppet i Falkenberg 1973 där han slutade trea i sin Merlyn Formel Ford.

*

I dagarna ska som vanligt Handelns Utredningsinstitut HUI presentera ”Årets Julklapp 2017″ och i år blir detta oväntat lätt. Detta sedan det redan nu i mitten av november släppts en Opel-tröja med visdomsord tryckt där fram, så vad ska kunna bräcka detta? Släng er i väggen, Espressomaskiner, Ipads, trådlösa hörlurar och även lågoddsaren, drönare. Det blir så klart en Opel-tröja som Tomten slår in i mest av i år!