Ogier slipper spåra hela Rally Estonia, Dennis och Johan vann alla sträckor i Tjeckien, Saarinen vann "Slottssprinten Light", Stugemo på Gotland och Svampasprinten lever farligt...

Blogg

Startordningen i WRC är en ständig källa till diskussion, kritik och gnäll. Antingen är det en nackdel att gå ut tidigt i fältet eller så motsatsen och aldrig verkar FIA få till ett system som gillas av förarna.

Foto: Tommy Svensson

Till korta Rally Estonia har därför ett ändrat system införts och om inte så skett skulle VM-ledaren Sebastien Ogier tvingats spåra på 70 procent av sträckorna. Nu blir det inte så utan under lördagen”seedas” fältet om och därefter avslutas rallyt med bakvänd ordning, långsammast startar först och så vidare.

    *

    Lite av en skräll att inte Jan Kopecky skulle lyckas med att vinna premiären av  tjeckiska mästerskapet, Rally Bohemia. Men så blev det faktiskt och största anledningen var troligen att Vaclav Pech junior körde en WRC-Focus som kom bättre till sin rätt när sträckorna torkade upp. Men med bara 6,4 sekunder skillnad måste ändå Kopecky vara nöjd med sin helg. Länge höll Jari Huttunen, Hyundai ledningen men ett par misstag, både med set up och ett eget med en lättare avåkning innebar att det blev en anta plats i R5-klassen och trea totalt.

    Idag fungerade inte bilen ordentligt, då gjorde vi lite ändringar och sedan gick det bättre. Men då var vi för långt efter och det var meningslöst att pressa på, menade Huttunen.

    49,8 sekunder skilde till WRC-Focusen och sedan var där 15 sekunder ner till fyran Filip Mares. Danska duon Kenneth Madsen/Morten Andreasen körde stabilt med R+ Suzukin och låg hela tiden runt den 15:e plats totalt som också blev slutstation.

    Jag har faktiskt gillat rallyt även om vi hade en ”a spin” och förlorade tid men nu känns det ändå bra, summerade Kenneth.

    15:e totalt och trea i ”WRC-klassen” blev resultatet för Suzuki Danmark-paret.

    Foto: Thomas Nilsson

    Med 18 sträcksegrar var det inget snack utan att Dennis Rådström/Johan Johansson var värdiga 2WD-vinnare i rallyt. Med över fyra minuter marginal blev det seger och en perfekt uppladdning inför ERC-premiären om två veckor.

    *

    Foto: JC Rallypics

    Det blev Jari Saarinen/Jörgen Fornander som  i dessa Corona-tider vann väldigt upphaussade ”Slottssprinten Light”. En 2,5 kilometer lång sträcka runt Ericsbergsslott som kördes tre gånger var vad de 72 utvalda ekipagen fick köra och där då östgöten i sin Skoda hade mest bråttom på den pubilkbefriade sträckan. Men med en så intensiv tävling blev också marginalerna små och tvåan Sebastian Eriksson/Elina Svensson, Mitsubishi från Hagfors var bara 0,6 sekunder långsammare. Trea slutade Sandvikens numera Mitsubishi-åkande Jari Liiten med småländskan Nellie Karlsson i högerstolen. Bäst inledde annars Stig Andervang/Robin Eriksson men tappade sedan och fick nöja sig med att bl fyra men bara 2,4 sekunder från vinnaren.

    Foto: JC Rallypics

    Ännu tajtare var det i 2WD-klassen där Opel-åkaren Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson, Eskilstuna körde in på exakt samma tiondel som Ydres Albin Nordh/Christoffer Bäck, R2 Fiesta. Tiden på första körningen (två tiondelar skilde) gick dock i Opel-åkarens favör och korades därmed som vinnare. Saab på tredje plats genom Magnus och Mikael Karlsson, Norrköping två tio efter toppduon. Fyra slutade William Binbach/Robin Hallman, Kolsva och Peugeot R2, två nya tiondelar långsammare. Bästa bakhjulsladdare, BMW M3 på sträckan vid slottet kördes av Nässjös Johan Axelsson/Mikel Johansson vilket gav en fjärdeplats.

    Team Nybes Jonas Åkesson/Victor Johansson inledde starkt och var ensam i klassen att komma under magiska 1.40,0 på första repan. Men sedan tappade Toyotan lite ”speed” och en sjunde plats var vad som blev slutresultat. J-WRC-åkare Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson hyrde en R2-Fiesta för helgen men punkterade talesättet , ”ett dåligt genrep innebär succé på premiären”. På test rullades bilen men fick en snabb ”make over” ändå blev det bara en elfte plats för Pontus. Jonas Kruse/Maja Bengtsson hängde inte med i tempot vilket inte alls är förvånade med tanke på Jonas uppladdning med både Corona och dikesvisit på test. 16:e i klassen där 36 bilar startade.

    Foto: JC Rallypics

    Bäst av de sju startade i Ungdomsklassen blev Gullabos Isac och Andreas Arvidsson som även slutade 42:a totalt. Saab-seger i ”1WD-klassen” genom Niklas Ledin/Jonna Olsson, MK Kopparberg, två sekunder före Volvo-ekipaget Lukas Kindgren/Alexander Björnsson.

    Katrineholms MK fick mycket beröm för sitt publikfria arrangemang och likaså Rallylive med Sebastian Bourghardt/Per Johansson. Både bra livebilder och snygga intervjuer förgyllde säkerligen många rallyfans lördag. Ändå kan jag inte utan att tänka på gamla ordspråket ”Mycket skrik för lite ull, sa kärringen efter att ha klippt grisen”. Ingen kritik mot varken arrangör, tävlande, funktionärer eller andra som var inblandade i tävlingen, men så mycket snack och jobb som föregått tävlingen där vinnaren får en total körtid på lite över tre minuter…

    *

    I SommarspecialenGotland kom finska Printsports med två bilar, en Skoda för Lars Stugemo/Kalle Lexe och en Polo R5 för gotlänningen Bo Gustavsson/Håkan Marions. Det blev också så totaltiderna fördelades med Stugemo före Gustavsson och detta med nästan tre gånger så lång total körtid som vid Ericsbergssslott. Två sträckor som kördes två gånger gav tid kring nio minuter.

    Foto: Sunnyside Experience

    Trea totalt i en BMW kom hemmaåkarna Christoffer och André Jacobsson. Åtta sekunder efter kom ny gotlänning Sebastian Johansson innan Skillingaryds David ”Plombo” Lindström spräckte ö-dominansen med sin Volvo 940.

    *

    I morgon släcker Tomelilla MK ner anmälan till Svampasprinten och där jag måste tillstå att intresset blev betydligt klenare än vad jag förväntat mig. I dag bara 42 anmälda vilket faktiskt innebär att tävlingen kan ställas in på grund av för få anmälda. I inbjudan skriver TMK,Organisationskommittén äger rätt att efter domarnas medgivande avlysa tävlingen om minde än 50 deltagare anmält sig vid anmälningstidens utgång eller annan av domarna godkänd anledning.”. Däremot lär inte paragrafen om ”gallring” om över 100 ekipage anmäler sig, behöva tillämpas… 

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se