Ogier och Tidemand vann avkortat Rally Mexico, Södra BF tog beslut om stopp, Anderslöv och Simrishamn inställt medan Hörby avvaktar till onsdag...

Blogg

Om vi skulle utsatt fansen för fara skulle en seger vara helt värdelös och egentligen borde detta rally aldrig ha körts!

Så sa Sebastien Ogier efter att Rally Mexico plötsligt avslutades igår och så klart var det Corona som även här ställde till det. Anledningen till beslutet var oron både över att den stora publiken kunde riskera att smittas, men kanske än mer att deltagarna riskerade att bli hängandes kvar i Mexiko på grund av restriktioner.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

    Nu blev det ändå en värdig avslutning om än utan power stage eftersom Ogier och Julien Ingrassia varit i ledning på 18 av de nu körda 21 sträckorna. Därmed tog fransmännen sin första seger med Toyotan och sin sjätte i Mexiko dessutom i ett fjärde bilmärke.

    Har varit en bra helg och hade bra känsla direkt, menade Ogier.

    På lördagen fick han bättre startposition och ökade då avståndet till hårt spurtande tvåan Ott Tänak som till slut blev nästan halvminuten. Men någon större segerglädje kände inte Ogier

    – Men det är lite svårt att fira en seger under de här omständigheterna…

    Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

    För Toyota blev Mexiko än en gång en stor framgång medan det blev motsatsen för Hyundai. Medan Tommi Mäkinen glatt kunde räkna in Ogier som etta,  Elfyn Evans på fjärde plats och återigen en stark insats av Kalle Rovanperä som femma.

    Fotot: Hyundai Motorsport GmbH

    Detta medan Andrea Adamo bara hade Tänak som tvåa  att glädjas åt plus  guldutmanare Thierry Neuville på 16:e plats. Därmed har nu Toyota ryckt i Märkes-VM och har 21 poäng mer än Hyundai. Även i Förar-VM är det Toyota-dominans med Ogier som ny ledare, åtta poäng före Elfyn Evans och 20 mer än Neuville på tredje plats. Som lite bonus ligger så Rovanperä fyra, bara två poäng mindre än Neuville. 

    Går inte att förneka att detta var ett ”tricky” och svårt rally ur många synvinklar, bekräftar den frispråkige italienaren hos Hyundai..

    Vi borde slutfört rallyt på ett bättre sätt men vi har inte förmått som jag beskriver det, lyckats få våra bilar bättre för just dessa förhållande!

    Efter detta menar Adamo (jag kan riktigt se hur svart i blicken han är) att nu måste man noga analysera vad som är problemet för att undvika liknande problem framöver.

    Säsongen är lång och utan Otts avåkning på fredagen är jag säker på på att han varit mycket närmare Ogier. Men han visade ”pace” och säkrade andra platsen, medan Neuville tråkigt nog inte kunde ta hem så mycket poäng. Detta var  inget som vi förtjänade!

    *

    Foto: Toksport WRT

    Förtjänade sin seger gjorde däremot Pontus Tidemand och Patrik Barth som fullföljde sin fina svit med seger i samtliga tre starter i Mexiko

    Det här var exakt hur vi hoppades och kämpade för att helgen skulle sluta. Men inget kommer gratis i Mexiko och det kan svänga snabbt här så vi tog inget för givet även om vinst var målet. Känslan just nu, den har jag verkligen längtat efter, säger en segerglad Pontus.

    Precis som för Ogier var detta välförtjänt då Pontus vann sträckor under fredagen och lördagen, dessutom var han snabbaste R5-bil ”overall”. Ändå var det ”tricky” med både svåra däckval och mindre effekt i motorn på grund av den tunna luften.

    Jag gillar utmaningen i att hitta en bra och snabb rytm trots svårigheterna. Teamet (Toksport WRT) gjorde ett grymt jobb och gav oss en fantastisk bil och vi kunde ladda på utan att ta risker som äventyrade chansen till ett bra resultat. 

    Foto: Toksport WRT

    Ett riktigt ”moment” råkade man dock ut för under lördagen trots att man körde efter parollen ”safety first”. Ett felaktigt däckval var upprinnelsen berättar Pontus.

    Vi valde hårda, men skulle nog ha kört på mjuka istället. Vi lyckades ändå öka på vårt försprång, men fick en smygpunka som kostade lite tid. 

    Att blir totalsexa med en R5-bil är onekligen ett styrkebesked från Charlottenbergs stolthet. Dessutom två minuter före tvåan Nikolay Gryazin och fem före Ole Christian Veiby understryker enbart detta faktum.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Låt vara att Veiby fick tekniska problem, men det förringar ändå inte resultatet. Trots allt så börjar alla tävlande på noll… 

    *

    Foto: Citroën racing

    WRC3 vanns av Markko Bulacia Wilkinson och hans Citroën C3 R5 som var hela fyra minuter före tvåan Emilio Fernandez och sju bättre än trean Ricardo Trivina.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I Mexiko jobbade Mads Østberg som expertkommentator men trots detta är han i fortsatt ledning i WRC2-klassen. Seger i både Monte Carlo och Sverige lade grunden till detta. Nio poäng efter är så ryssen Gryazin och så Tidemand som trea, en poäng efter. Ole Christian Veiby ligger fyra, 17 poäng upp till sin landsman i topp. I WRC3 är det tre förare på samma poäng 25, helgens vinnare Bulacia Wilkinson, Rally Sweden-segraren Jari Huttunen och så bäst i Monte, Eric Camilli. Längre ner i listan finns Johan Kristoffersson som tia och så i WRC-sammanhang lite otursförföljde Oliver Solberg på 14:e plats. 

    *

    Med detta kan jag enkelt summera inledningen av WRC 2020 som den mest turbulenta i modern tid. Så här långt är det enbart Rallye Monte Carlo som genomförts som planerat. Rally Sweden kortades dramatiskt på grund av vädret och i Mexiko var det Corona som dj-lades. Inte heller deltävling fyra Rally Argentina som skulle ha körts i slutet av april blir som tänkt, då den redan är inställd/framflyttad. Nästa stopp blir förhoppningsvis i Portugal om ungefär två månader men som jag ser det, är det redan med ett jättestort frågetecken. Grannlandet Spanien är så här långt det land som har flest Coronasmittade vid sidan av Italien. Dessutom med långtgående hårda restriktioner för befolkningen, känns det då troligt att Portugal skulle kunna kvarstå som en vit fläck på Corona-kartan? Svaret får ni själva fundera ut…

    Igår efterlyste jag handling från SBF/Distrikten och det kom nästan direkt. SBF förtydligade sina restriktioner och senare på kvällen kom så Södra BF med sina riktlinjer.  Södra Bilsportförbundets styrelse har idag beslutat att ställa in all verksamhet i distriktet på grund av Covid-19 (Coronaviruset). Beslutet gäller från idag 15 mars 2020 till och med 15 april 2020. Beslutet innebär att alla utbildningar och tävlingar som har tillstånd eller arrangeras av Södra Bilsportförbundet ställs in till den 15 april 2020. Planerade tävlingar och utbildningar ska i första hand flyttas längre fram alt. ställas in.”.

    Detta innebar direkt att BRC-premiären i Trelleborg MK:s regi, Rally Anderslöv som skulle ha körts den 4 april ställs in. Men redan om två veckor, den 1 april ska Södra ta nytt beslut såvida inget nytt dramatiskt inträffar. Mitt i bloggskrivandet kommer där så besked från Simrishamns MK att även dom ställer in SSRC-premiären Simrishamsmixen

    På grund av rådande läge och direktiv från Södra Bilsportförbundet, väljer vi att ställa in då tävlingen skulle ha körts bara fyra dagar efter att rådande tävlingsförbud är till ända och risken för ett förlängt tävlingsförbud är stor, berättar tävlingsledare Johan Engström.

    Vi i tävlingsledningen vill inte riskera vare sig ekonomi eller medlemmars hälsa i och med ett fortsatt arbete med tävlingen. Detta är inget lätt beslut, speciellt inte med tanke på allt nedlagt arbete med de digitala tidkorten, men med nuvarande osäkerhet så känns beslutet rätt.

    Nu tittar Johan och hans kompisar på att eventuellt köra en mindre tävling till hösten för att testa nya tekniken.

    *

    Dagen efter Simrishamn den 19 april, har SMK Hörby planerat för RS-premiären ”Bilmånsson Hörby Rallysprint”. Av förklarliga skäl hänger också denna löst.

    Vi tar ett beslut på onsdag när vi har möte, men allt tyder på att vi följer Simrishamns exempel och ställer in, förklarar ordförande Lars Servin.

    Foto: Tommy Svensson

    Att ligga i någon sorts framkant och avvakta eventuella besked från myndigheter och förbund känns inte alls okej, bättre att ställa in.

    Servin menar att detta inte handlar om rally eller inte.

    – Handlar istället om att ta ett socialt och solidariskt ansvar i tider som dessa!

    Redan klart är att den planerade förar/kartläsarkurs som skulle arrangerats inom kort skjuts på framtiden.

    Även vår Föraträff nu på torsdag ställs in och för den hittar vi en ny datum när läget ser annorlunda ut, säger Servin.

    Foto: Tommy Svensson

    Med detta är där bara tre tävlingar inom överskådlig tid som är planerade, ”Kristianstads Kong Christian Race” den 25 april och Hässleholms GP den 2 maj plus Älmhults sprint.. I synnerhet den i Hässleholm får man nog svårt att passera ”500-gränsen” om denna finns kvar då. Till sitt GP brukar ordförande Wilke kunna  räkna in mellan 2500 och 3000 åskådare… 

    *

    Med en tidsgräns till mitten på april känns gårdagens beslut från SBF optimistiskt i överkant, viruset sprider sig som bekant fortfarande i oförminskad takt. I Finland är man mera resolut och där har myndigheterna beslutat att all form av tävlingsverksamhet förbjuds fram till den 31 maj. Ett dråpslag mot nya Volvo Euro Cup som redan fått premiären i Holland inställd och nu alltså även deltävling två.

    Nu är det så att precis som jag skrev igår så sätter detta situationen och min inställning på en helt annan bas då det gäller att föra in nya tävlingar i kalendern under pågående säsong, konstaterar cupansvarige Ted Malm.

    De finska arrangörerna har redan flaggat för en flytt av sin tävling till sista helgen i juni. Även Zuiderzeerally är sugna på att hitta ny datum och gärna en som passar VOC-gänget.

    Inget är beslutat utan förhandlingar sker just nu och mer information kommer så fort jag vet mer. Ni som har tänkt köra hela cupen eller delar av den får gärna höra av er till mig med synpunkter, uppmanar Malm sina ”hang arounds”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson