Blogg

Ogier inte nöjd, ny seger för Johan K., Oliver nära att piska upp pappa, Polon nära första segern, nyheter i rally-SM och varför minns jag just Öbrink?

Inte helt överraskande gjorde inte Sebastien Ogier vågen efter sina första testmil med nya tjänstebilen C3 WRC. Ganska omgående upptäckte han under testerna i Algarve, Portugal att stötdämpare och fjädring inte var så som han önskar för att kunna sätta vinnartider. Redan hos M-Sport hade han samma invändningar och till Rally Finland byttes därför till dämpare från Sachs, samma som satt på Polon. Om detta nu räcker för att få ordning på bilen som hela tiden enligt dom som kört framför allt Kris Meeke haft diskutabla vägegenskaper. Lite märkligt så är det bara Mads Østberg som fått till det riktigt bra trots handikappet och han får inte fortsatt förtroende att utveckla ”The french beast”

Allt detta har rapporterats via fransk media som bevakar allt som rör Ogier och Citroên intill minsta sladd.

*

Blir mer och mer övertygad om att där är något på gång mellan Malcolm Wilson och Sebastien Loeb efter klarläggandet att Citroên enbart kommer att starta med två bilar 2019. På Twitter och liknande kanaler spekuleras det vilt om att Loeb och Daniel Elena kommer att köra WRC-Fiesta i åtminstone  någon tävling under 2019. Rally Monte Carlo är inget alternativ i alla fall då målgången med Dakarrallyt nästan krockar med starten för ”Monte”. Men varför inte hemmatävlingen Tour de Corse…

*

-Det perfekta sättet att avsluta säsongen!

Orden kommer från Johan Kristoffersson som visar att abonnemanget på första platser fortfarande gäller när han vann Gymkhana Grid i Johannesburg. För övrigt andra raka segern i tävlingen som är en förlängning och avslut efter World RX-finalen som kördes helgen före. Johan var dessutom ofin nog att köra ifrån sin egen chef Petter Solberg i finalen också detta en upprepning från 2017. Efteråt erkände Johan att han var stum efter en sådan här fantastisk säsong,.

Superstum faktiskt för vad ska jag säga, efter elva segrar i World RX och nu vinner jag även årets sista tävling, otroligt!

Petter tog ”förlusten” med fattning och ville hellre snacka om hur när det var att sonen Oliver slagit honom i semifinalen och i så fall ställs mot Johan i finalen.

Kunde nästan svära på att Oliver skulle vara före mig i mål, berättar Petter.

Faktiskt lite lättad över att jag ändå var snabbast, kanske både första och sista gången detta händer!

Petter berättade hur glad och stolt han var över Olivers körning i den gamla WRC-Xsaran, nästan hälften av hästkrafter mot vad han och Johan har i sin Supercar Polos.

Vilket ögonblick att få stå på pallen med min teamkamrat och son samtidigt, otroligt häftigt, konsaterade Petter.

Oliver var också nöjd med si tredje plats.

Trea mot dom kär killarna i dom bilarna var det absolut bästa resultat jag kunde räkna med, menade Oliver.

Dessutom var jag så nära att slå pappa…

*

I Prag Rallysprint gjorde nya Volkswagen Polo GTI R5 debut utanför Volkswagen Motorsport. Hemmafavoriterna Vojtěch Štajf/Karel Janeček körde en av BRR:s (Baumschlager Rallye&Racing) bilar och slutade femma, bara sex sekunder bak vinnaren. Allra bäst var slovakerna Martin Kochi/Radovan Mozner jr i en Skoda. Dessutom var det ytterst när att det blivit Polo-seger då Stajf ledd med 13 sekunder innan han träffade en betongsugga och tappade tid.

*

Det blev 2017 års ERC-vinnare Kajetan Kajetanowicz som vann lördagens Rally Barbórka utanför Warszawa. Den här gång var det med en WRC-Fiesta som vapen. Tre sträcksegrar och en andra tid borgade för seger före Nikolaj Marczyk, Skoda R5.  Mikko Hirvonen bröt med sin ”GruppH Skoda” på sträcka två och medan WRC-erfarne Bryan Bouffier inte trivdes i sin motsvarighet med Ford-emblem i fronten. 

*

Som bekant har Lars Stugemo genom finska Printsport beställt en Polo R5 och förhoppningen är att kunna köra i tuffa Arctic Rally långt uppe i finska Lappland. Nu har Lars också bestämt hur Polon ska se ut när han och Kalle Lexe startar om en dryg månad.

Tror att vinröd/guld/silver är en stilig kombination och kan inte vänta tills vi får sätta oss i OMP-stolarna, berättar Stugemo.

*

Redan i samband Rally de Espana konstaterade Stugemo att Rally SM:s upplägg med enbart en vintertävling inte var något som föll honom i smaken. Tävlingen det handlar om är Bergslagsrallyt, sista lördagen i januari och som nu presenteras med hela 14 mil specialsträcka fördelat på åtta sträckor. Bergslagsklubbarna Ludvika MS, Hällefors MK och MK Kopparberg har förlagt start och mål till Ludvika, närmare bestämt i centrala Folkets Hus med service på parkeringen utanför.  Tävlingen avgörs enbart under lördagen med först start klockan 08.00 och målgång vid 17-tiden.

Vi tycker att vi har en fin och omväxlande bana att erbjuda. Att det blir mycket bilåka, den saken är klar, säger tävlingsledaren Johan Strömberg.

Lite mindre förändringar blir det i SM-klasserna 2019 bland annat flyttas Super 2000-bilarna från ”4WD Övriga” till kanske mer rätt, ”Trimmat 4WD”. Trots allt har en Super 2000 mer gemensamt med R5-bilarna än WRC-åken.  ”4WD Övriga” kan bli en ganska tunn klass med enbart WRC-bilar och gamla Grupp A över 2000 samt Nationell Special. Hade jag fått bestämma (tack och lov är det inte så säger säkert många) hade jag slagit i hop allt till en enda 4WD-klass…

Nytt är också att Juniorerna inte längre startar först utan startordningen är: Trimmat 4WD-4WD Övriga-R2-R3(GruppH). I de två sistnämnda kör seniorer och juniorer blandat men får räkan poäng i respektive åldersklass. Nytt blir också att man anpassar sig efter WRC/ERC och startnummerna flyttar från dörrarna till bakre sidorutorna.

*

Med största sannolikhet är EKS och Mattias Ekströms tävlande i World RX över men detta betyder inte att han kommer att krypa på bara knän för att få Audi att återigen ge honom en plats i DTM. Detta förklaras i Autosport där han förklarar att han inte är 18 år längre och ger allt bara för att få lov att köra racerbil. Det ska vara både, bra bil, bra team och bra”deal” för att man ska få in Ekström i en bil.

*

Ibland blir man lite filosofisk och kan undra hur människohjärnan fungerar? I går skrev jag om mitt och Claes-Görans äventyr med hans fars Austin A35 och att det så småningom kom en vit Saab 96 i Claes-Görans ägo. Det jag funderar lite över är att jag än i dag över 50 år senare, ändå minns registreringsnumret på tvåtaktaren ”MB 762”. detta samtidigt som jag inte kan minnas samma sak på tjänstebilen ute i garaget.

Eller att jag än i dag minns klockrent att Kenny Öbrink körde med en ljusgrå (originalfärg märk väl) Volvo 142 i Grupp 2-klassen i Värmland Runt 1971. Ljuger inte om jag sett åtskilliga hundra Volvo 142 i rallyskogen men just Öbrinks har för alltid fastnat i en krok i en av hjärnvinklarna. Till saken hör att bilen var helt ny, en 71:a och dessutom likaså var nyrullad när Öbrink med full attack kom in i den tuffa ”högervinkeln”. Har ingen större koll på hans CW i rallyskogen men hos mig finns han för alltid bevarad både i huvudet och hjärtat. Till och med så att vi långt efter benämnde en sådan här grå kulör för just ”Öbrink-grå”…