Ogier i toppform, Meeke snabbast igen på shake down, Tom K. bäst av juniorerna, Dennis R. tvåa, WRC-tipset, Olivers skräckfärd och Ola F. åker i öknen!

Blogg

Ni minns vad jag sagt, att jag tror på att Sebastien Ogier trots allt är den som till slut får ta emot guldet på ”The FIA Price giving ceremony”. Inte för att han kommer att vinna alla tävlingar eller ens vara på pallen varje gång, men över tid blir det ändå så många poäng att han kan kröna karriären med en femte VM-titel i tre olika bilmärken. Detta är alltså mina tankar, vi får se i november om jag tänkte rätt.

Med två tidigare segrar i Tour de Corse är det bara ”ärkerivalen” Sebastien Loeb som är värre med dubbelt så många triumfer i sitt eget VM-rally. Nu siktar Ogier på att knappa in det avståndet och siktar på att upprepa segern från Mexiko. Att många sträckor är nya ser Ogier och Julien Ingrassia mer som en fördel.

Har ofta varit så på Korsika och det passar oss. Ger lite extra stress och adrenalinpåslag vilket jag tror kommer att ge större tidsgap i resultatlistan, menar Ogier.

Med nya sträckor visar det sig snabbt vilka som gjort hemläxan mer noggrant än andra, alltså skrivit bra noter. 

Gäller att lita på noterna och kunna ”push” direkt från ordet ”go”!

Att han gillar sin Citroën C3 WRC:s uppförande på asfalt har han redan berättat och testerna på Korsika visade på bra känsla i bilen (har ni läst detta tidigare). Ogier avslutar med.

Så klart är jag väldigt angelägen att göra bra ifrån mig på hemmaplan men även för att behålla den toppform vi har just nu!

Teamchef Pierre Budar som nu börjar bli lite van vid segerceremonier till skillnad från företrädaren Yves Matton vågar dock inte ha allt för hög målsättning inför helgen.

Alla vet hur oförlåtande sträckorna är här på Korsika, speciellt i år med tanke hur vädret varit under reken.

Men att han tror på sina förare där Esapekka Lappi kompletterar är hundraprocentigt.

– Båda visade otrolig ”speed” på den här typen av sträckor som vi testade på i förra veckan. Vi startar ”in good shape”, menar Budar mer än lite segerviss…

*

Ska man döma av shake down i förmiddags så har Budar anledning att vara lite optimist inför helgen då Sebastian Ogier noterades för näst bästa tid. Fast allra mest optimistisk ha Tommi Mäkinen anledning att vara, alla tre Toyota-förarna var inne på topp-fem. Bäst på den 5,4 kilometer långa Sorbo Ocagnana-sträckan var nämligen Kris Meeke, 1,1 sekunder före Ogier.

Halvsekunden efter Citroën-åkaren kom så VM-ledaren Ott Tänak medan Korsika-vinnare 2015, Jari-Matti Latvala gick in som femma 2,3 efter Meeke. Nu vill han ändå inte dra allt för höga växlar på dagen insats..

Faktiskt tredje av fyra körda shake downs som vi varit snabbast på, konstaterar Meeke.

Men som dom säger därhemma,  shake down är bara show medan rally är på riktigt. Förhoppningsvis kan vi hålla trycket uppe och siktar på ett bra resultat…

*

Vet inte riktigt vad jag ska säga om Hyundai och bäst av dessa var faktiskt Dani Sordo som fyra. Förste Ogier/Tänak-utmanare Thierry Neuville klockades för nionde tid (?) 3,4 sekunder bak Meeke. Det os känns lite oroväckande är att mellan första och fjärde rundan på sträckan  skilde bara 0,4 sekunder. Vad händer egentligen inne i20 WRC#11? Faktiskt var Sebastien Loeb snabbare om än bara med en halv sekund men så borde det inte vara. Undras om inte Andrea Adamo har en natt med sömnsvårigheter framför sig…

Långsammast av fabriksåkarna  var M-Sport Fords Teemu Sunninen, nästan fem sekunder efter Meeke. Elfyn Evans i ”Ford-ett”, sexa och två tiondelar bak Latvala.

*

Shake down började inte bra för Tom Kristensson och Henrik Appelskog i Junior-WRC. 12 sekunder långsammare än snabbaste på första körningen som var Dennis Rådström/Johan Johansson men det hade sin förklaring.

Vi fick en punktering, förklarar Tom tillbaka vid serviceparken i Bastia.

Sedan gick det bättre i de två andra rundorna och i sista fick vi till det riktigt bra!

Med detta menas att Hörby-föraren var snabbast av juniorerna 0,6 sekunder bättre än Dennis Rådström.

Vi försökte få till en bra känsla och det känns som att vi är på rätt väg, men där är fortfarande en del jobb framför oss, menar Tom som så klart ändå var nöjd med första kilometerna på asfalt med nya R2-Fiestan.

Dennis och Johan menade också att dom fått till en bra känsla både med bil och sträcka. Inga större förändringar på set up mot de man körde med vid testet i Slovenien.

Sträckan var inte riktigt lik det som möter oss i rallyt, mycket snabbare där, menade Dennis medan Johan fyllde i.

Vi har bra noter och Dennis sköter sig bra, så det är bara att stå på!

Lite av favorit till seger är spanjoren Jan Solans men av detta visade han inget i förmiddags. Sjunde tid och sex sekunder bak Tom gav ingen anledning till kalla kårar längs Hörby-ryggraden. Istället var tysken Julius Tannert den som hade bäst ”pace” efter svenskduon överst i listan. Inte bara så, utan delade faktiskt tid med Rådström. En som jag tror mycket på är ERC-junior vinnaren 2018 Martins Sesks, kanske lite för mycket.

Vi försöker få till ett bra samarbete i bilen, min co-driver Krisjanis Caoune och jag gör faktiskt vårt första asfaltrally ihop nu i helgen, avslöjar Sesks.

Junior-WRC innehåller 13 ekipage men frågan är om det kanske bara blir tolv som startar. Estländaren Ken Torn hade nämligen lite oflyt och åkte av i sin tredje runda med kraftigt deformerad front som resultat. Om man lyckas lappa i hop Fiestan till ikväll är lite oklart för tillfället.

*

I WRC2 var det för mig ganska väntat att Eric Camilli, Frankrike och R5-Polo skulle sätta bästa tid, redan vid premiären i Spanien i höstas visade f.d WRC-föraren hur snabb han är på i synnerhet asfalt. Mer överraskande var att unge ryssen Nikolay Gryazin var den som skuggade med Skodan men ändå två sekunder efter. Direkt efter kom så Kalle Rovanperä som därmed var snabbast i WRC2 pro. Ole Christian Veiby/Jonas Andersson med stöd av Arvikabaserade KMS Motorsport  körde in på en sjätte tid drygt fem sekunder efter Polo-kollegan överst i listan. Vad som hänt med snabbe polacken Kajetan Kajetanowicz har jag inte lyckats utröna. Men att något hänt är helt klart, bara en enda körning och på den satte han en tid nästan minuten bak Camilli…

*

Då kör vi årets första rena asfalttips.

WRC.

1. Thierry Neuville Hyundai

 2. Sebastien Ogier Citroën

3. Sebastien Loeb Hyundai

4. Elfyn Evans Ford

5. Ott Tänak Toyota

Ingen ska i alla fall komma och säga att  jag tippar efter hur shake down gått…

WRC2/WRC2 Pro.

1. Eric Camilli Polo

2. Kalle Rovanperä Skoda

3. Yoann Bonato Skoda

4. Ole C. Veiby Polo

5. Nikolay Gryazin Skoda

Väldigt svårtippat, skulle vilja haft in både Simone Tempestini och Rhys Yates, men tyvärr hittade jag ingen att plocka bort.

Junior-WRC.

1. Jan Solans Ford

2. Dennis Rådström Ford

3. Tom Kristensson Ford

4. Julius Tannert Ford

5. Martins Sesks Ford

Med hjärtat bortkopplat och hjärnan ansvarig måste jag ändå tro att asfaltrutinerade Solans blir alltför svår för dom blå/gule. 

Fick en bild från Tom och Henrik när man gjorde sig klar för start på shake down. Tänk att ha en klubbkompis som i kön till starten har Teemu Sunninen framför sig, stort är bara  förnamnet.  Den uppmärksamme lägger också märke till att det på Sunninens bakvinge numera står ”MSPORTERS”. En hyllning från teamet till alla M-Sport Ford-fans.

Den här helgen dedikerar vi till fansen och låter dom åka med på våra Fiestor! 

Tour de Corse startar med ceremoniel start i kväll innan det drar igång på allvar på fredag. Målgång som vanligt på södnaglunch.

*

En skräckfilm värdig Alfred Hitchkock lades i går upp på Twitter från Oliver Solberg. En film som visar när motorhuven flyger upp framför vindrutan på Olivers Subaru under 100 Acre Wood Rally. Han ställer också de retoriska frågan.

Vad är det sista du vill ska hända när du kör i 200km/t över ett stort hopp? Troligen detta…

Jag håller med Oliver, kan inte  bli mycket värre. Desto mer imponerande, att han blev kvar på vägen och slutade så småningom tvåa i tävlingen.

*

Efter starten i Rally Sweden med Pontus Tidemand har det varit tyst om Ola Fløene i rallysammanhang. Istället har Ola fortsatt på sin nya karriär som både förare (motorcykel) och kartläsare i ökenrally. I början av veckan tog Ola ännu en gång flyget till Marocko där först två dagars mc-träning väntar. När detta är klart blir det till att krypa in i Conrad Rauthenbacks bil och start i Dakar Rally Serie med Merzoga Rally i en CanAm Turbo från Team Dirk Von Zetiziwitz. 

Kommer jeg ikke hjem igjen…har vi kjørt oss bort, hälsar Ola från Marocko.