Ogier i både Mexiko och "PS-topp", Meeke bad om ursäkt, Hyundai gör "re group", Jocke både kör och leder V8 och Felix R. nära debutseger i IndyCar.

Blogg

Rally Guanajuato Mexico började dramatiskt så blev avslutningen raka motsatsen. Efter att Sebastien Ogier gått upp i ledning efter ”snackissträckan” SS10 var det egentlige bara ren transport till slutmålet och sträcka 21. Här gjorde till och med Ogier ”en Tänak” och avslutade med full pott på power stage. Visserligen bara 0,1 sekund före Kris Meeke men en tiondel av en sekund ska aldrig föraktas och i det här fallet betydde det fem istället för fyra bonus poäng till Citroén-åkaren. Därmed kan han och Julien Ingrassia lägga ytterligare ett par cowboyboots till samlingen som redan bestod av fyra par.

Mexiko är definitivt ett speciellt ställe för mig och det känns riktigt bra att ha säkrat min femte seger här, konstaterade Ogier belåtet.

Han berömde även sin nya” tjänstebil” C3 WRC som han menar bara blir bättre och bättre.

– Den hjälpte oss att vara med i toppstriden och nu är det upp till oss att fortsätta leverera då mästerskapet ser ut att bli tätare än på många år.

Det Ogier syftar på är att tvåan i rallyt Ott Tänak fortsatt leder, men nu med bara fyra poäng. Att Toyota-föraren siktade på att upprepa segern från Rally Sweden var där ingen som tvivlade på men 30,2 sekunder skilde honom till slut från detta.

– Ändå ”a good weekend”, summerade Tänak.

Ett verkligt utmanande rally, tufft för bilen, tufft för däcken och tufft för mig och Martin (Järveoja co-driver) inne i hytten men vi klarade allt bra och är glad över att ha kört utan att gör några misstag.

En punktering på power stage innebar att han aldrig kunde utmana på allvar, istället gladdes han åt att ha  kunnat passera Elfyn Evans och bli tvåa.

Bra start på mästerskapet med tre pallplatser på tre rallyn, kan vi fortsätta på samma sätt vore det ”great”!

*

Kris Meeke hade svårt att dölja besvikelsen efter den dramatiska sträcka tio där Esapekka Lappi åkte av och sent omsider tryckte på SOS-knappen. Detta gjorde att Ogier som kört punktering, inte förlorade så mycket tid som han gjort om sträckan fullföljts. Nu blev det bara 22,4 sekunder samtidigt som Meeke gick upp i ledning. När så samma öde drabbade Toyota-föraren på sträckan efter vilket gav en tidsförlust på över en och en halv minut, brast det för Meeke. I målande ordalag kommenterade slutlige Mexiko-femman det osportsliga från Citroën där han lät påskina att Lappi tvingats använda SOS-knappen för att rädda Ogier med punkan. Saken blev också väldigt omdiskuterad och efter målgång bad Meeke Citroën om ursäkt för att han tappat humöret men var ändå nöjd. 

Tufft rally men att ändå komma hem med 14 poäng är positivt, inte bara för mig utan för hela teamet var det en positiv helg!

Nöjd var däremot inte Jari-Matti Latvala som besviket konstaterade.

Tror aldrig jag behövt kämpa så hårt för fyra poäng!

Hans önskan om att nästa rally (Tour de Corse) blir lugnare är förståelig…

*

Elfyn Evans var nog ändå rallyt stora överraskning men som till slut fick se sig passerad av guldjagande Tänak. Något som gjorde M-Sports walesare besviken.

– Kan inte hjälpa att jag känner mig besviken då andra platsen egentligen skulle vara min. Men oturligt nog var där lite grejor som hände så att det inte blev så…

*

Mer kompakt mörker var det för Hyundai Shell World Rally Team som fick in Thierry Neuville som fyra. Egentligen inte så illa men siktar man på seger är det så klart ett misslyckande. För att ytterligare strö salt i såren, så passerade nu Citroén i Märkes-VM och där nu Hyundai bara är trea, en poäng bak Citroën. Leder gör Toyota med åtta poäng mer än fransmännen.

Med sin fjärde plats plus tre bonuspoäng trillade belgaren ner till tredje palats, tio poäng bak Tänak.

Inte alls vår helg,  ända från punkteringen på fredagen till vår startposition har det strulat.

Neuville tyckte aldrig att han hade bra ”speed” eller att han kom upp i sin vanliga  ”pace”. När så däcken tog slut före power stage så var helgen misslyckad ur de ljusblås synvinkel. Både Dani Sordo och Andreas Mikkelsen hade en ännu sämre helg än Neuville, spanjoren nia totalt medan det norska bidraget bröt på sista sträckan.

Nu måste vi lägga detta åt sidan och re-group  och göra oss klara för Korsika, menade Neuville innan han besviket tog flyget hem.

*

Ni glömmer inte att jag före Mexiko reste visst tvivel på att guldfavorit Tänak skulle hålla hela vägen till Australien i november. Fick massor av mothugg men den golfspelande Citroën-lovern Fredrik Gustavsson har analyserat vilket stärker min tes. Fredrik konstaterar.

Varje gång samma förare vunnit både Rally Monte Carlo och i Mexiko har han slutat som världsmästare.

Detta har hänt sex gånger och alla sex gångerna har det stämt!

Sug på den!

*

Nu dubblar Kristianstad/Åhus ende förare i V8 Thunder Cars, hockeyprofilen Jocke Johansson. I år blir ”JJ” både förare och teamchef hos Memphis Racing. 

Att samordna och koordinera är en roll som jag är van vid sedan hockeyn men racingen innebär nya utmaningar och jag ser fram emot årets säsong, säger Jocke. 

Som förare är jag fortfarande oerfaren, men flyttar jag fram mina positioner jämfört med i fjol är jag jättenöjd.

Som förare i den andra Memphis-Camaron kommer fjolårets Legends-föraren Micke Nyman. En förare som ”JJ” tror stenhårt på.

Micke är en förare i absolut toppklass, det visade han med sitt inhopp i fjol på Gelleråsen då han blev trea i det ena heatet. 

”Vee-åttorna” kör sin första tävling på Ring Knutstorp den 3-4 maj och får där sällskap av danska DTC-mästerskapet, Porsche Carrera Cup Scandinavia, TCR Scandinavia, GT4 Scandinavia och Formula Nordic.

*

Felix Rosenqvist fick en flygande start i sin IndyCar-debut som slutade med en fjärde plats. Dock hade Felix segern i sikte men av olika skäl blev det inte han som fick ta den rutiga flagan först.

Det här är bättre än vad vi hade kunnat förvänta oss, menade Felix.

  Jag är förstås väldigt nöjd, men samtidigt känner jag att vi hade ännu mer kapacitet. Depåstoppen gick inte riktigt vår väg idag, men bilen var bra. En väldigt bra start på säsongen. 

Sämre gick det för Marcus Ericsson som missade redan i kvalet men fick till det när det var skarpt läge och noterades för snabbaste varv. Men när en sten sedan flög upp och slog hål i kylaren var dagen över för närkingen.

Vann premiären gjorde Josef Newgarden (Team Penske) före Rosenqvists teamkamrat ho Chip Ganassi Racing, Scott Dixon.