Blogg

Ogier har tufft val, Nasser ERC-snabb, 260 kör historisk racing på Gelleråsen, Grahn favorit i YM, vända en oljetanker och lycka till KIK-Jocke med "V-åttan"!

I dag gick Autosport ut med ”bad news” för Pierre Budar och Citroën. Det handlade om Sebastien Ogier som så fransmännen gärna vill ha hem till landets eget WRC-team men det ser kört ut. Ogier säger nämligen i en intervju att antingen fortsätter han i M-Sport/Ford eller så lägger han hjälmen på hyllan.

Bara två förare har klara rattar för nästa år, Andreas Mikkelsen, Hyundai och Ott Tänak, Toyota resten går en oviss framtid till mötes. Thierry Neuville lär dock inte ha några problem att förhandla om en fortsättning hos Hyundai, i synnerhet inte om han lyckas knipa den hett åtråvärda VM-titeln. Visserligen säger han att han vill stanna hos Hyundai men vem vet vad som händer när ”silly season” drar igång på allvar framåt hösten. Toyota och Mäkinen skulle jag tro gärna kompletterar med en solid vinnare som belgaren och detta då på bekostnad av mer osäkre Jari-Matti Latvala. 

Skulle nu Ogier lämna M-Sport måste även Malcom Wilson leta efter en stabil vinnare och vem vet, kanske det är Neuville han då letar efter? Eller plockar han tillbaka Latvala som trots allt har många fina år bakom sig i Ford…

*

I WRC tillhör inte 47-årige Nassser Al-Attiyah de allra vassaste trots rätt många tävlingar bakom sig, då har han bättre resutatrad att visa upp från Dakarrallyt. En seger och en andra plats har det blivit på 13 starter.  Men för att vara snabbast på ”Q-stage” i Cyprus Rally räckte han mer än väl till och var nästan två sekunder snabbare än tvåan från Finland, Jusso Nordgren. Nu har Nasser redan fem segrar i rallyt och mycket talar nog för att det blir en sjätte med R5-Fiestan.

Nordgren var ändå nöjd med att ha kört ifrån ERC-ledande Alexey Lukyanuk med sju tiondelar på uppvärmningen.

Ändå är vi inte i ”attack mode”, menade den unge Skodaåkaren.

En som är lite av favorit är Bruno Magalhaes, tvåa efter de tre första EM-tävlingarna men på kvalificeringen nådde han inte mer än sjätte tid, fem sekunder bak Qataren i topp. Min egen ERC-favorit med ett av rallyvärldens coolaste namn, stormrike tysken Albert von Thurn und Taxis hade inte riktigt marginalerna på sin sida och fick bara ihop en tolfte tid. Cyprus Rally startar i morgon förmiddag.

*

I helgen är det verkligen klassisk racingfest av högsta klass när Velodromloppet Historic GP, Sveriges största tävling för historiska bilar avgörs på Gelleråsen utanför Karlskoga. Namnet Velodromloppet användes första gången redan 1959 efter att man 1958 byggt ut banan med ”Velodromkurvan”. Sedan 1998 är detta en årligt återkommande tävling för historisk racing.  Drygt 260 förare kör i årets upplaga av Velodromloppet och från alla skandinaviska länder plus England, Tyskland och några riktigt långväga gäster från USA, Nya Zeeland och Australien!

I år fyller Formel Junior 60 år och det firas med att bjuda in klassen som är ute på en världsturné ”Diamond Jubilee World Tour”. I Karlskoga heter evenemanget  ”The Curt Lincoln Trophy” döpt efter den finske föraren Curt Lincoln, som var den stora stjärnan när det begav sig i början av sextiotalet.

Även Formel Ford har anledning att fira i år, då det är 50 år sedan den första tävlingen för Formel Ford kördes i Anderstorp hösten 1968. Här finns mycket historia med Kristianstad anknytning då både Håkan Dahlquist och Bengt Arvelid var framgångsrika i den här klassen.

Annars är det nog ändå de olika standardbilsklasserna som lockar allra mest publik och i mina ögon är det de minsta bilarna i ”1000-cupen” som är allra häftigast. Stor klass men bara tre skånska förare, Krister Wigren, Arlöv samt ”ystapågarna” Christer Olsson och Gert Kronborg, båda i Saab. Än värre, inte en enda Opel Kadett…

*

Bilar av modernare snitt handlar det om när danska Yokohamamesterskabet Øst på söndag kör deltävling två i Ejby/Glostrup och med fyra svenskbilar anmälda. Stor chans även att det blir svenskt i topp och då genom Joachim Grahn som sätter Jari Liitens ordinarie co-driver och svårt Hankook-smittade Mikael Kjellgren i tävlingens vassaste bil, WRC-Focusen. Dessutom har man redan begåvats med nummer ett på dörrarna, känns som det är någon mening med detta.

Vi åker till Danmark och för att försvara ledningen i Yokohama mästerskapen, berättar Jocke.

Sist gick det bra för oss svenskar som tog de tre främsta placeringarna i klassen och dessutom, lite kul att åka och vinna på Hankook i ett Yokohama mästerskap…

Övriga i blå/gult är Eslövs Anders och Oscar Karlsson, Ford Escort, Håkan Oddshammar byter ut den här helgen ut fru Pamela till välkände ”han med mustaschen” eller enligt prästbetyget Carsten Magnusson. Sist ut från den här sidan Öresund är Lunds nya vinnarmaskin Skavomir Bronk/Michel Helgason som radat upp segrar efter bilbytet från VOC till BMW.

Mot dessa ställs en hel rad snabba danskar som Kenneth Madsen och Anders Lysen, Suzuki. Peugeot-åkarna Kim Madsen och sensationen i DM4, Rasmus Sørensen.

*

När jag igår skrev om startordningen i SSRC och helgens Dackefejden föranledde detta en mindre storm på Facebook. Måste erkänna att jag inte tidigare hört så kraftig kritik mot årets nyhet, men uppenbarligen är inte alla nöjda med att startfältet seedas med snabbast först oavsett bilklass. Så klart finns där nackdelar med detta som till exempel, att hitta exakt rättvis placering i startlistan. I andra vågskålen måste man ändå erkänna att nya startordningen gillas av de flesta i publiken, med en ständig mix av olika bilar/klasser. Oavsett hur inbiten VOC-älskare man än är, men 50-60 Volvo 240 och 940 i rad kan bli i mesta laget…

Nu är jag säker på att SSRC-general Anders Martinsson tar till sig synpunkterna och noga kommer att utvärdera dessa inför 2019. Cupen vill ju gärna stå för nytänk, oftast blir det jättebra men i bland kanske inte lika lyckat.  Men som jag brukar säga, att förändra/förnya rallysporten är svårare än att vända en oljetanker inne i en fullpackad småbåtshamn.

*

Läser att Jimmy Wessbo som jag hade med som fyra i tipse,t inte kommer till start i Växjö på grund av bromsproblem på Volvon (tipsade honom att försöka bygga om till Opel-bromsar…). I ljuset av detta måste jag därför revidera tipset och istället för Wessbo sätter jag in en annan Volvo-åkare, Nässjös Johan Axelsson på fjärde plats.

*

Kommer inte att vara på plats när STCC angör Anderstorp Raceway men garanterat kommer jag att följa Kristianstads store hockeyprofil Jocke Johansson när han gör debut i Memphis Racing och  V8 Thunder Cars. Håller alla tummar som finns för dig Jocke.

*

Mellanskånska Brink Motorsport hade ingen lyckad premiär på Ring Knutstorp med sina Audi TCR och Tobias Brink håller med.

Poängskörden i Knutstorp var en besvikelse i både STCC och i Porschen men tittar vi närmre på vår prestation så ser vi ändå med tillförsikt på framtiden. 

Efter misslyckandet på Söderåsen har teamet kört mycket i simulator och är nu övertygade att man hittat rätt inställningar.

Med stolpe in istället för stolpe ut kommer vi vara med och fightas längst upp, det är där vi ska vara, menar Tobias. 

*

Drar ihop sig till Midnattssolsrallyt, bara runt två veckor kvar innan det smäller till i Vimmerby. I fjol blev det ingen start för snabbe värmlänningen Arne Rådström/Thomas Nilsson men i år blir det.

Nu är det klart att Arne och jag kommer att åka Midnattsolsrallyt i Anders Hedströms Volvo 242, berättar kartläsare Thomas.

Nu blir inte Arne ensam Rådström i rallyt, även sonen Dennis mer känd som ledare i Junior-WRC kommer även han till Vimmerby. Dock inte som förare utan kartläsare åt Peter Engström.  Med Arne och Thomas klartecken spetsas nog toppstriden till i 2WD-gänget, någon som sätter emot?

*

Trevlig helg.