Blogg

Oförändrad ERC-topp, Tidemand testade däck, Lappi klar för heal 2017, Stoffe stensäkert tips, inte okej, William N leder RX Nordic och Mattias Lindberg äger i V8.

BloggNasserDet blev Nasser Al-Attiyah som vann ERC-tävlingen Cyprus Rally och inte bara det han vann även näst sista sträckan SS13 ”Love Cyprus Special Stage” för vilket han inkasserade 10 000€ extra. Av olyckspåsarna på SS6 var det bara Kajetan Kajetanowics som lyckades starta om vilket gav en slutlig 15:e plats totalt. Med honom och ERC-ledaren Bruno Magalhaes borta innebar detta att ERC-toppen är oförändrad efter helgen med Magalhaes som ledare och ”Kajto” som fortsatt tvåa. Trea är fortfarande Alexey Lukyanuk men hur hans framtid ser ut efter dödsolyckan vid den ryska testen är högst ovisst.
Tvåa på de de dammiga sträckorna på Cypern slutade hemmaförare Galatarlotis med en Mitsubishi EVOX, dock över sex minuter efter Nassers R5-Fiesta.

*
BloggtidemandI helgen var Pontus Tidemand och Jonas Andersson i Slovakien och körde
13. Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopece 2017 som asfaltträning inför WRC Rally Deutschland i augusti. Pontus Skoda-kompis Jan Kopecky inledde starkt i fredags med Pontus som skuggande tvåa.Men när både regnet och mörkret föll fick svensken in en högre växel och gick förbi men fick sedan se dagen/kvällen förstörd av en punktering. På detta tappade han nästan en och en halv minut och trillade ner till nionde plats.
Under lördagen var det bitvis mest däcktest för Pontus vilket till slut gav delad sjätte plats med hemmaföraren Martin Koci. Kopecky höll för favoritrycket och vann före rutinerade Vaclac Pech jr.

*
BloggLappi kopiaEspaekka Lappis fina fjärde plats på Sardinien gav mer än ära och VM-poäng även en garanti att köra Toyota Gazzo Racings WRC-Yaris resten av säsongen. Tommi Mäkinen var lyrisk över sin unge landsmans insats och på stående fot bestämdes att teamet i fortsättningen skulle fortsätta med tre bilar. Tidigare var det bara Australien som var klart för Lappi men nu ”full season”.
Med sex sträcksegrar i sin blott andra tävling med WRC-bil och en garanterad pallplats utan växellådskrånglet, presenterade sig Lappi som en värdig arvtagare som finsk VM-stjärna. Mäkinen var imponerad över hur snabbt han anpassade sig från en WRC2 (R5) till en WRC-bil.
Normalt sett tar det minst ett år att lära sig en WRC-bil men Esapekka bara hoppade in och kände sig hemma direkt!
Mäkinen är också säker på att det inte dröjer länge innan han står på pallen och lovar att från och med nu får Lappi all tid han behöver i bilen, både i och utanför tävling.
Lappi själv ligger lite lägre och menar att han nu kört två ”slow speed rallies” men att det närmast väntas två ”flat out rallies”, Rally Poland och hemmatävlingen Rally Finland. Att vinna något av dess betecknar han som helt omöjligt även om hemmafansen vädrar morgonluft.

*
BloggStoffeAtt tippa Stoffe Nilsson som vinnare när det gäller tävlingar i SSRC är kassaskåpsäkert. I Dackefejden blev det ny seger med Jesper Johansson vid sin sida och som vanligt med god marginal. Tvåa blev sporadiskt tävlande Mats Adielsson/Peter Kurtén i en Mitsubishi men 39,2 sekunder upp till Stoffes Subaru. Marginalen kom till genom fem sträcksegrar och där göteborgaren var som närmast på sista sträckan, bara 1,3 sekunder skilde.
Även i 2WD-klassen var det ”lättippat” med SSR-vinnaren Robin Sandberg/Mathias Bengtsson i ”NYBE-Toyotan” nästan halvminuten före Mattis Olsson/Marcus Sundh, även dom med en Toyota.BloggKastenamn
Än en gång missade jag hur snabb och duktig Kristianstads Johan Kastenman/Ronny Espmarker är och hade inte med paret i ”Silver-940:an” i tipset. Ska vara ärlig och erkänna att jag inte trodde att skåningar skulle klara av att vara bästa Volvo uppe i Småland men där hade jag fel. Nu blev inte min Volvo-favorit, Skillingaryds Christopher Zeijlon/Christoffer Svensson ens näst bästa Volvo för den platsen kneps av västgöten Jimmy Wessbo/Nina Jonasson (femma) medan Zeijlon blev sexa och tredje Volvo.
Strålande fyra slutade bröderna Håkan och Peter Ståhl med sin i sammanhanget blygsamma lilla 206 Peugeot. Men som man brukar säga, det är inte storleken som avgör…
Nu är det uppehåll i ganska exakt två månader för alla som åker Sydsvenska Rallycupen och nästa anhalt för det gänget är ”Exaktacreative Snapphanerally” den 12 augusti. Bilderna från Växjö kommer från Bengt Johansson.

*
BloggOla kopia 4En som inte kom runt (jo i och för sig kom han just ”runt”) var min klubbkompis Ola Wingren med kartläsare Anders Östberg som gick ut med #7 på den silverlackade VOC-940:an. Bra fart på sträcka ett men på sträcka två tog det slut med dunder och brak.
En ” Vänster 3+” som var lite knepig och där jag kom in” lite för snabbt”, berättade Ola.
Gled ut i de lösa men behöll ”pjäxan i pannrummet” och trodde vi skulle klara det men då högg något i och sedan blev vi luftburna…
Efter tre varv stannade resterna av 940:an, att försöka vrida om startnyckeln och fortsätta var inte att tänka på, game over.
Så klart jättetråkigt för Ola och Anders som även skar sig lite lätt i handen annars klarade man sig oskadda. Nu sätter paret punkt för säsongen 2017 och istället väntar ”Cykelvasan” på Ola samma helg som Snapphanerallyt. I höst och vinter blir det till att bygga ny bil och den ska inte lackeras silver.
Har haft lite otur med silverfärgade bilar så nu får det bli något annat, konstaterar Ola.
Förutom den kraschade VOC:aren så var Ola även irriterade över hur snabbt det publicerades bilder på sociala medier från olyckan.
Att man la ut bilder på bilen bryr jag mig inte om men man borde tänka efter före och kanske vänta någon timma eller så, menar han.
Nu hann jag inte ens ringa hem till familjen innan dom själv sett resterna av bilen dessutom utan någon information hur det gått för oss. Mycket dåligt!
Tävlingsledare Anna Söderström i Växjö MS delar Olas uppfattning och la ut följande på Facebook. ”Nu till det tråkiga och baksidan av vår sport. Detta är absolut inte ok!!
Vi hade idag en otäck rullning som resulterade i mörbultade personer och en väldigt väldigt ledsen bil.
Som respekt till de drabbade och deras familjer är det ABSOLUT inte ok att publicera något på våra sociala medier innan de drabbade har sagt att det är ok.
Tänk på alla anhöriga som sitter hemma och följer rallyt via radio eller internet.
Idag fanns film på denna rullning ute för allmänheten direkt efter och anhöriga fick se detta där. Jag säger bara skäms på er!!
Ni som känner er träffade gör absolut inte om det!! Finns inga ursäkter!
Anna Söderström/Tävlingsledningen.”.
Vet faktiskt inte om detta ens behöver kommenteras, självklart bör man vänta med att lägga ut den här typen av bilder/film någon timma. Som en markering väljer jag också att inte använda någon av alla bilder på Olas ledsna 940 som jag fått skickat till mig (ingen kritik mot er bildinskickare, då bilderna kom hyggligt lång tid efter)…

*
BliggHudnerAtt ”gening” är ett av rallysportens största problem är tämligen välkänt och som ett försök att komma tillrätta med problemet har nu Rallyutskottet godkänt nya ”geningstoppare”. RU skriver ”Hinder i vägkant, rally 2017-06-07.
Rallyutskottet godkänner och rekommenderar efter utvärdering på ESR 2016 sk ”hinder inner” enligt följande:
Minst två genomborrade sk leca-block i höjd, varselmålade och ”fastsatta” i marken utanför vägen med nerborrade snökäppar genom hålen i blocken (bilden). ”.
Kanske inte det optimala sättet att stoppa ofoget men ändå ett försök att komma tillrätta innan helt andra krafter träder in och ”hjälper till”!

*
BloggWilliamDet blev en lyckad dag på travet för William Nilsson som körde in som trea när Rally X Nordic intog Solvalla. En placering som skickade upp Tomelilla-föraren till ledning inför fortsättningen
Tävlingen var kanon för min del och att leda hela mästerskapet känns riktigt, riktigt skönt, konstaterade17-åringen.
Av de totalt 17 startande i klassen Supercar Lites segrade han i grundomgången och slutade på tredje plats i tävlingen. Dessutom står han efter Solvalla som ensam mästerskapsledare, två poäng före Simon Olofsson.
– Det här är egentligen ingen bana som passar mig, men jag gjorde det bästa av allt. Jag tycker trots det att jag hittade farten och lämnar Solvalla med en bra känsla i kroppen.
Nästa deltävling i RallyX Nordic körs 20 augusti i danska Nysum men dessförinnan åker William till Höljes och RX2 International Series.
Thomas Bryntesson och Henrik Krogstad blev annars kungar av Solvalla och båda två kör för värmländska JC Raceteknik ifrån Kil (så gör även William) och vann Supercar respektive Supercar Lites inför 11.950 åskådare.
I Supercar-finalen tog Thomas Bryntesson kommandot efter en stökig start där både Peter Hedström och Robin Larsson hamnade på efterkälken efter problem i den andra kurvan. Bakom Bryntesson tog Lukas Walfridson tag i andraplatsen och behöll den hela vägen över mållinjen i finalen. Duellen om tredjeplatsen blev en mer intressant historia där Robin Larsson fightade sig hela vägen tillbaka till pallen från jumboplatsen i finalens inledning.
I Supercar Lites blev det alltså norsk seger genom Henrik Krogstad.

*
BloggDahlgrenDet blev Robert Dahlgren som hade mest nytta av dagen när STCC kördes på Solvalla. Två andra platser och en en seger gjorde att Dahlgren återtog mästerskaps ledningen och har nu 19 poäng tillgodo på Fredrik Ekblom.
— Det är verkligen teamet som är helgens vinnare och så extremt många stenar vi vänt på för att komma hit, en häftig resa, menade Robert efteråt.

Revansch för Finlandshelgen där inte mycket fungerade för PWR Racing Team kan tyckas.
I Alastaro var vi fullständigt på läktaren, menar Robert.
Vi har sett över allt, bytt koncept och tanke. Här funkade det mycket bättre!
Annars var det Johan Kristoffersson som var mest segerik på Solvalla med två segrar för Volkswagen Dealer Team.
Nu blir det några veckors uppehåll innan det är dags för Västkustloppet, en bana Dahlgren trivs på.
Med Kristofferssons Rallycross-tävlande har han knappast chans på att köra hem STCC 2017 istället står hoppet till som Johan uttrycker det, ”Prao-eleven” Fredrik Ekblom som var tänkt som vikarie för Kristoffersson. Trots ”vikarie-titeln” har han kört alla heaten än så länge.
Skånske Dennis Strandberg har haft tempot men inte riktigt fått med sig resultaten men på Solvalla fick Lestrup Racing-föraren till det med placeringarna 5,5 och 4.
– Det känns sjukt bra. Teamet har jobbat med bilen mellan varje pass och vi har hittat mer och mer varje gång, sa Strandberg och log med hela ansiktet.BloggBrink
Eslöv-baserade Brink Motorsport hade en jämn helg där Tobias Brink avslutade med att bli sjua i heat två och tre.
Att hamna på en sjundeplats på en bana där vi ska ha svårt att leverera med våra bilar känns väldigt bra. Fanns några missar från andra som påverkade men även någon miss från mig som gjorde att vi inte nådde högre placering, när vi hade bra fart, menade Tobias.
Med 45 kilo tyngre bilar och dessutom 10 mm högre än konkurenterna på grund av FIA-regler hade Brink och Micke Ohlsson det tufft med sina Audi.
Solvalla är överlag inte någon Audi-bana till skillnad från Falkenberg som vi kör på om tre veckor. Det är min första runda på Solvalla och fredagens insats kändes bra, men något har hänt mellan fredag och lördag, farten försvann för mig helt enkelt, är Micke Ohlssons kommentar och som slutade elva som bäst.

*
Blogglidnberg1Att säga att Mattias Lindberg äger i V8 Thunder Cars är ingen överdrift och även när man tävlade i Norge och Rudskogen så levererade Vankiva-föraren. I heat ett var Mattias blå Ford Mustang tvåa över mållinjen med Alexander Graff som vinnare. Men då denne hade felaktiga däck blev det ändå seger för Mattias. Det var då dramatiken började eftersom Mattias hade fruktansvärda smärtor i högerarmen under racet och ett tag trodde man inte att han ens skulle kunna köra race två. Blogglidnberg2Efter kontroll av sjukvårdspersonal konstaterades att Bryntesson motorsports stjärna troligen fått en nerv i kläm och med hjälp av tryck och en ispåse fullföljde han även det andra heatet.
Fast här blev det en riktig andra plats för Mattias efter Marcus Palmér som nu är ny tvåa i mästerskapet. Leder överlägset gör Mattias Lindberg.