Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Ödmjuk inställning hos Citroén/DS inför 2015, Kristoffersson fälld för doping och Motorlistan.

Motorbloggen

Det blev lite blogg ändå, trots åtta fotojobb, 27,2 mil i bilen och 1236 bilder på minneskorten pressar jag in en lätt uppdatering. Noterar att Yves Matton Citroén/DS-bossen är ganska blygsam i tanken om den nya bilen som just nu testas för att premiärköras i Portugal.
Vad vi hoppas nästa år är att vinna några tävlingar, menar Matton ödmjukt.
Vi hoppas att bilen utvecklas bättre och att även våra förare har mer erfarenhet än vad som varit fallet i år.
Han sticker inte under stol med att han var besviken sedan Meeke kraschat bort sig från toppstriden i Rally Germany.
Nästa år hoppas vi fler dörrar står öppna för oss och att vi inte drabbas av samma typ av situation igen…
Läser in i detta med ” våra förare har mer erfarenhet…”, att Mads Östberg fortsätter att åka franskt även 2015!

*
Alltid kul när kvällstidningarna skriver om motorsport, tyvärr är det dock alltför sällan som det handlar om sporten i sig. I dag avslöjades att Johan Kristoffersson fälts för doping i samband med Rallycross-tävlingen i Belgien i juli. Han drabbades där av ansiktsförlamning och medicinerade sig själv med kortisonpreparatet Prednisolon, ett preparat som inte är tillåtet enligt FIA. Till Nya Wermlandstidningen kommenterar pappa Tommy saken.
Det fanns inget annat val än att ge Johan medicinen. Misstaget var att vi inte anmälde det till Fia och sökte dispens, då hade vi fått det.

Nu kom Johan lindrigt undan, maxstraffet är två års avstängning. Istället fråntogs han poängen för tredjeplatsen, blev av med prispengarna och får dessutom en varning.

Det är inte roligt förstås. Samtidigt är det skönt att få det ur världen. Det har varit jobbigt med alla turer fram och tillbaka. Väldigt psykiskt påfrestande, säger Johan själv till NWT.

*
Till er som inte ännu ”loggat in” eller är prenumerant på Kristianstadsbladet, här kommer ”Tommys Motorlista” som publicerades i dag.
Felix Rosenquist. Inte så ofta med ”breaking news” där svenska förare har huvudrollen men när Felix Rosenquist bröt mållinjen i det som kallas ”VM för Formel 3” eller Macaus GP var det dags Med gräddan av världens racingtalanger tog den 23-årige smålänningen pole position i finalen.
 Han kunde dock inte utnyttja detta fult ut när bland annat Tom Blomqvist (Stig Blomquists son) var inblandad i en dramatisk kollision på den trånga stadsbanan och loppet avbröts. När loppet startades om tog Felix ledningen men attackerades tufft av teamkollegan Lucas Auer men lyckades hålla honom bakom sig och var 4,3 sekunder före i mål.
Det första F3-loppet i Macau vanns av den trefaldige F1-världsmästaren Ayrton Senna medan ingen av dagens F1-förare har lyckats vinna. Enda svensk som har stått överst på pallen är Rickard Rydell som vann för 22 år sedan. Inget snack, det finns en framtid även för svenska förare därute…
Mikko Hirvonen. När den 34-årige finländaren rullade i mål som tvåa i WRC-finalen Rally Wales GB, satte han också punkt för en elva år lång karriär i Rally-VM. Redan före start deklarerade Fordföraren att nu var det sluttävlat och han ville lägga mer tid på sig själv, familjen och sina två små söner. Det blev en känslosam målgång där bland annat hårdhudade Fordbossen Malcolm Wilson med tårar i ögonen hyllade Mikko. Det var också han som 2003 gav honom chansen att köra WRC och sedan var Mikko Ford trogen fram till 2011. Citroén lockade med ett fint erbjudande, där planen var att Mikko skulle överta VM-tronen efter Sebastien Loeb. Så blev det inte och en tredje plats i VM 2012 blev bästa resultat hos fransmännen.
Nu valde Mikko att avsluta som han började med M-Sport och Ford och årets bästa resultat kom i allra sista tävlingen med andra platsen bakom världsmästare Sebastien Ogier. Då kunde han se tillbaka på 149 VM-starter som gett femton segrar bland annat två i Rally Sweden. Sextiofyra gånger på pallen vilket gett fyra VM-silver och tre brons.
Annie Seel. Fem gånger har hon kört Dakar-Rallyt på motorcykel och även vunnit damklassen 2010. Nu växlar hon upp och blir första kvinnliga förare som ska köra det legendariska rallyt med bil. Samtidigt blir hon ensam svensk om att kört rallyt på både två och fyra hjul. Redan i år provade hon på bil men då som kartläsare vilket tråkigt nog slutade med att man fick bryta med motorhaveri.
Den här gången ska hon själv sköta ratten i en av det brittiska teamet Rally Raid UK:s bilar när man den 4 januari ger sig i väg från Buenos Aires. Drygt 500 tävlande från över 50 länder och TV-sändningar i 190 länder. Dakar-Rallyt är en av världens topp 5 största sportevenemang tillsammans med sommar OS, fotbolls VM och formel 1.
Motorstopp. I förra veckan hoppade Rally-SM:s nye koordinator Micke Lindh av jobbet sedan Bilsportförbundet plötsligt bytt kurs. Året före lämnade förra SM-promotorn jobbet vilket betytt att sportens flaggskepp för tillfället mest har likheter med Regalskeppet Vasa. Nu står man helt utan styrning och även om man från förbundshåll bedyrat att den nya situationen inte påverkar mästerskapet är jag skeptisk. Å andra sidan är det ju gott om tid att fixa det nästan döende Rally-SM, premiären körs inte förrän i Sandviken i början av februari…
Veckans läsarmejl kommer från notproffset Arne Johansson som befinner sig i Australien.
” Hej Tommy! Som alltid när jag reser, så utgör din sida min primära källa för att följa med vad som händer. Tack för den möjligheten.
Rally är fantastiskt om man tar vara på de enorma möjligheter som ges via kontakter man får bara man beger sig utanför den lilla ankdam som Sverige utgör. Min rallyverksamhet har tagit mig runt jorden många gånger om, men trots det finns det alltid mer att lära och uppleva. Snart åker jag hem igen efter en tids vistelse i Australien, hör och häpna men jag kan faktiskt tänka mej att välja bort ganska många yrken till förmån för att jobba med ”Jemba-noter” bland kängurur och emuer i Australien. Jag rekommenderar alla som har möjlighet att ge sig ut i världen och upplev hur varierande och intressant rally kan vara.
Hälsningar
Arne

« »