NZ snor WRC-status från Australien, Märtin+Tänak=sant, kraschreflektion, inställt i BRC, Bilcross-premiär i Tomelilla och vad händer med Hovdala?

Blogg

I samband med helgens nyzeeländska Otago Rally började rykteskarusellen snurra om att landet skulle återfå sin status som WRC-land. Detta då enligt ryktet, på bekostnad av ”ärkefienden” Australien som degraderas. Det som talar mot ”the aussies” är lokaliseringen sedan 2011 till Coffs Harbour som är tämligen glesbefolkat. Generöst ekonomiskt stöd från de styrande i New South Wales är främsta anledningen till  omlokaliseringen från Sidney. Promotorn har under flera år satt press och vill se om inte en återflytt så ungefär samma upplägg som Rally Sweden har med Karlstad, en Superspecial i miljonstaden. Dock lättare sagt än gjort då det skiljer över 40 mil. Ryktet säger då att man vill ge australiensaren lite tid att ”new location” och att då Nya Zeeland ska ersätta till detta är gjort. Inga källor i varken NZ eller Australien vill kommentera, men så mycket är klart att båda sidor är beredda på att kämpa för att få ett WRC-rally inom landets gränser.

Inget konstigt att NZ använder Hayden Paddon i kampen för comeback i finrummet men örikets rallyikon ligger lite lågt.

– Inte min uppgift att lägga mig i detta men vad jag hört verkar det lovande, menade ”The Kiwi” i en intervju. I det här fallet betyder lovande att Nya Zeeland kan få WRC-status igen. 

Han lägger även till.

Ironiskt nog så blir det kanske comeback samtidigt som jag inte längre sitter i en WRC-bil, lite frustrerande…

*

Direkt efter olyckan i Rally Wales GB 2005 som kostade Michael ”Beef” Parks livet la estländaren Markko Märtin av den aktiva rallykarriären.  Efter detta har han startat eget team, MM Motorsport men även kört enstaka tävlingar av jippokaraktär. Bland de som kört för MM Motorsport är Ott Tänak som under åren 2009-11 körde hos Märtin och efter detta startade han eget team OT Racing. Något som nu är på väg att utvecklas och en bit på den vägen är att Tänak och hans mentor Märtin nu går samman. Tanken hos WRC-trean med samgåendet, är att säkra sin pension när han kört sista specialsträckan.

Har varit i rally i hela mitt liv och vill fortsätta så, men när det är stopp blir vårt team nästa steg, förklarar Tänak.

MM Motorsport har bland annat hand om Toyota Gazoo Racings utvecklingsprogram för Takamoto Katsuta och sköter R5-Fiestan. Däremot är inte Märtin säker på att han inväntar att Tänak börjar jobba aktivt i teamet, kanske han lägger av tidigare medger han.

– Tänker inte blir kvar lika länge som Malcolm (Wilson hos M-Sport) så mycket är klart, konstaterar den Tallinn-boende 44-åringen.

Tänak är införstådd med detta men menar att det inte är några problem, när så sker ska teamet vara i full gång.

*

I förra veckan hade jag ett inlägg om att FIA undersökt HANS/Hybrid-skyddens påverkan vad gäller minskningen av nack/huvudskador i motorsport. Ett ämne som är synonymt med att svära i kyrkan och från båda sidor kom direkt kommentarer i mejlboxen. Ena sidan hävdar lite förenklat, att skyddet skadar mer än dom skyddar medan andra sidan säger tvärtom. Som min gamle kristendomslärare brukar säga, ”var och en blir salig i sin tro”. I helgen råkade ERC-akteulla gotlänningen Sebastian Johansson ut för en våldsam krasch med sin R2-Peugeot vilket resulterade i ambulansfärd. Efter detta har teamet JR Motorsport reflekterat: ”Reflektion över säkerheten i sporten då det var en hård avåkning Sebastian och André gjorde i helgen och hur sammansvetsade och hjälpsamma de man har omkring sig blir i ett sådant läge. Vi är otroligt tacksamma över att grabbarna satt i en så pass modern bil med en väldigt bra burbåge. Samtidigt måste vi peka på hur viktigt det är att ställa in säkerhetsutrustningen rätt. Det är inte bara att köpa ett hans/hybridskydd och börja köra. Utan be om hjälp för att ställa in det korrekt. Samma med bälten att dem sitter på rätt ställe för att undvika skador. Lika så att du har rätt stol för din längd. Spelar egentligen ingen roll hur ”snabb” bil du sitter i. Denna avåkning kunde ha hänt i vilken bil som och vi vill bara påminna alla att tänka på detta.

Andrés kommentar efter är ett lysande bevis på detta.
– Tur jag drog till sidobältena då dem var lite glappiga från början.

Vi vill även rikta ett stort tack till alla som på något vis fick och får oss på banan igen. Allt från att ringa en bärgningsbil till att skjutsa grabbarna och skruva i verkstaden. Jobbet är redan igång för att bygga en ny bil. Först ut skall Sebastian och Jesper till Tyskland för kommande tävling i ADAC Rallye Cup, sedan står målet att ha den nya Peugeoten färdig till South Swedish Rally i slutet av maj!”.

*

Nästa stopp för WRC-cirkusen är ”The Southamerica Tour” som innehåller Rally Argentina (25-28 april) och nykomlingen Rally Chile (10-12 maj). Därefter vänder man tillbaka till Europa och Rally Portugal som körs samtidigt med South Swedish Rally, alltså 30 maj till 2 juni. I Portugal har det testats för fullt och en som gjort så är lite av Korsikas sensation, tvåan där Nikolay Gryazin. Med detta ligger ryssen också tvåa i WRC2, 12 poäng efter Ole Christian Veiby  och i Portugal är nog hans tanke att gå förbi den norske Polo-åkaren.

Tuffa tester har genomförts av Gryazin med SRT-Skodan och detta under skiftande väderlek. Ena dagen häftiga regn och leriga sträckor, nästa dag tvärtom strålande sol och damm. Gemensamt för båda är att Gryazin kört sönder Skoda-kylare på löpande band. Riktigt hur han lyckas med detta framgår inte, men på Twitter skriver Gryazin lite uppgivet.

… and we struck the radiator again!

Innan det är dags för Portugal ska han köra italienska Rally Adriatico 3-4 maj. 

*

Det var länge ovisst om det skulle bli någon premiär för Bilsport Rallycup med Anderslövsrallyt på grund av turbulensen inom Trelleborgs MK. Men med ny styrelse lyckades Lasse Mattsson & Co till slut få ihop en kort men efter vad jag hört, ändå uppskattad tävling på Söderslätt i helgen som gick. Men tro inte att problemen tog slut  för BRC-general Roger Rooth med detta. Istället har Södra Sunnerbo och Semesterturen den 6 juli meddelat att man ställer in. Någon anledning till det tråkiga beskedet har inte kommit till min kännedom. Däremot meddelar Rooth att det inte blir någon ersättningstävling, utan BRC 2019 blir med fem deltävlingar och närmast väntar Zabra-Rallyt i Nybro den 4 maj.

Bilcross är en för mig ny variant på bilsporthimlen och nyheten kommer till Svampabanan i Tomelilla den 4 maj. Vad jag förstår körs Bilcross med ett mellanting av folkrace och billigare rallycrossbilar. Precis som i Folkrace är alla bilar till salu efter tävlingen men till högre belopp, 20 000 kronor. Det som höjer statusen ytterligare är att man även gett klassen SM-status och premiären blir alltså i Tomelilla den 4 maj.

Detta gör att många forna mästare i rallycross finns på startlinjen utmanade av det bästa Skåne kan erbjuda och inte minst de segervana tjejerna Camilla Wernersson och Hanna Petersson, berättar pressansvarige Annemo Friberg.

Nu väntas 140 förare till Svampabanan och Bilcross är något skåningarna längtat efter!

Närmast väntar nu en mediainformation den 24 april och där kommer favoriter att finnas på plats för att berätta om nya sporten. Men även skaparen av Bilcross Kenneth Karlsson som i fjol lärde första tävlingen. I år har redan 180 förare anmält sig för att få sitt fasta startnummer och av dessa kör 140 den 4 maj. En av dessa är 16-årige BMW-föraren Alexander Jeppsson som kör på hemmabana.

*

Ingen hemlighet att miljökontoret hos Hässleholms Kommun försöker stoppa endurotävlingar på Hovdalafältet. Redan idag kör arrangerande FMCK under dispens som dock tar slut inom kort och nu är frågan uppe för nytt beslut. Länsstyrelsen har avstyrkt ny dispens så hoppet står till politikerna i kommunens Miljö och Stadsbyggnadsnämnd.

Ordföranden här, moderaten Kenny Hansson vill att man ska återuppta försöken att hitta ny plats för mc-åkarna och ge klubben två nya dispensår. Han inser dock att klubben ändå lever på lånad tid då dess verksamhet inte är förenligt med ”riksintresse för friluftsliv”. En viktig bit i pusslet, är om nya planerade höghastighetsbanan för tågtrafik blir verklighet som då kommer att stryka alldeles i kanten av Hovdala. Med planerade SM-tävlingar 2020 vill så klart klubben vara kvar på fältet och kan tänka sig flytt tidigast sommaren 2021. 

Mot sig har man de kommunala tjänstemännen  som vill avstyrka ytterligare dispens vilket gör det förbjudet att använda den bana som nu finns. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen menar, ” att endurobanan medför påtaglig skada på områdets natur- och kulturvärden och därför bedöms placeringen olämplig”.

Kenny Hansson delar dock inte uppfattningen utan vill se en ny dispens. Han menar dessutom  att höghastighetsbanan för tåg inte kan dras vid Hovdala om riksintresset ska stå kvar. Som grund för sin åsikt tycker han att Länsstyrelsen tänker fel då man har inte ens varit på plats för att med egna ögon se vad man beslutat om.

Något som borde oroa oss som kör med fyra hjul, är vad som händer med Snapphanerallyts klassiska Hovdala-sträcka? Får den lov att användas framöver om tjänstemännen vid Nytorget får bestämma…