Nya Zeeland laddar för WRC i september, inte min kopp te, "VEC" kör i hop med "DM" på Jylland, är det Ola som kör och jobbet med den 56:e TV-Svängen fortskrider...

Blogg

När och om WRC väl kommer igång igen så blir det troligen med en både nerbantad och komprimerad höst. En av de tävlingar som kan komma att drabbas är då Rally New Zealand som satsat stenhårt när man nu återigen är inne i finrummet. Flera röster har höjts för att Safarirallyt och de två ”overseas” alltså Nya Zeeland och Japan inte ska köras, dels av logistiska skäl men även att för att spara pengar. Istället vill då kritikerna att man koncentrerar hösten till Europa och ett tänkbara scenario är då, att det kan bli final med framflyttade Sardinien till november istället för borta i Japan. Viktigt är dock, att inget är ännu bestämt och där är många, många kockar som ska röra i de här soppan innan den är klar att serveras.

För Rally New Zealand vore det så klart ett kraftig bakslag om FIA beslutar att ställa in  tävlingen första helgen i september sedan man med näbbar och klor i år äntligen lyckades plocka hem rallyt från Australien. Borta hos världens största Kiwi-exportör är det total ”lockdown” som gäller och alla som kommer till landet måste tillbringa två veckor i karantän. Regler som gjort att landet hittills tillhör de som klarat sig bäst när nu Corona härjar runt. Frågan är då om premiärminister Jacinda Arderns mantra ”go hard and go early” släppt till september så att det åter kan bli VM-rally på ön efter åtta års frånvaro. Arrangören jobbar dock på för att genomföra rallyt med start i Auckland. 

De kommande veckorna fortsätter vi att jobba nära myndigheterna men även FIA och WRC för att säkra att rally kan genomföras, förklaras det.

    Om det nu ändå inte skulle bli så, är man ändå ”down under” övertygad att detta inte var ”vinna eller försvinna” för rallyt vilket många hävdat. En anledning till de negativa tankarna är att 2021 är Auckland värd för segeltävlingen ”Americas Cup” och då menas det att båtarna kommer att stjäla alla sponsorpengar i landet. Rallyarrangören hävdar dock att man redan har ekonomi för en omstart till nästa år, så får seglarna sköta sig själv. Ett annat hot kommer från Australien som siktar på att göra comeback efter bara ett års frånvaro. Ett år man ägnat åt att hitta ny startplats efter hårt kritiserade Coffs Harbour i glesbefolkade New South Wales. Men om nu ”NZ” tvingas ställa in antingen på grund av Corona eller FIA:s försök att fixa en Europa-kalender, så har Paris lovat alla drabbade att få ny chans direkt 2021.  

    *

    Alla e-sportare som nu sitter framför datorerna och tävlar, ni får ursäkta men jag har oerhört svårt för att gå i gång på den här formen av motorsport. Missförstå mig inte, jag är helt säker på att det är både kul, spännande och framförallt jättesvårt att köra biltävling hemma i vardagsrummet. Men därifrån till att läsa och höra euforiska inslag på sociala medier om såväl avåkningar, tuffa omkörningar eller millimeterdueller mellan erkända och statustyngda förare, nej detta är inte ”my cup of tea”. Som sagt detta är min åsikt och alla andra som i virtuellt biltävlande hittar ett fullgot alternativ har min fulla respekt. Men för mig blir det lite som när ormtämjaren står på scen utan ormar och istället beskriver hur stora och farliga dom är…

    *

    Ted Malm jobbar på med Volvo Euro Cup och igår kom där glädjande besked från Veberöd. 

    Ny tävling klar för kalendern i cupen 2020, berättar Ted.

    Det är den danska tävlingen Djurs Rally den 24 oktober som vi gjort klart med. Tävlingen bjuder på 10 mil SS superfina vägar varav 25 % grus och 75% asfalt.

    Djurs Rally firar 40 år med att vara final i Danska Mästerskapet och för att fira detta bjuder man på fri start för ”Volvo-gänget”. En tävling som inte är så komplicerad att ta sig till då det går färja från Halmstad till Jylland och sedan är det bara en halvtimmes bilresa till HQ i Randers. Rek på fredagen och tävling på lördagen och med tanke på årstiden, kan det bli mörkersträckor på slutet. Ted tror/hoppas på 25 ”VEC-bilar” den 24 oktober. Skulle där finans några tveksamheter så måste dessa vara bortblåsta när man ser att arrangören RAS använder en Opel Manta 400 som ögonfröjd på affischerna inför rallyt…

    *

    Inte Opel-Spotting precis men ändå en bild väl värd att visa. Hässleholms Amazon-förare Christer Carlsson skickade mig bilden där det hävdas att det är Ola Strömberg som är chaufför. Alltså i Saab 900:an och inte i flygplanet, men oavsett så blev det en häftig bild och jag kan faktist inte dra mig till minnes att jag sett den förut. Ola kanske minns?

    *

    Även om det mesta i motorsportväg är inställt och det som ännu inte är så, puttrar vidare på knapp tomgång. Men om drygt fyra månader är det ändå tänkt att den 56.e upplagan av TV-Svängen ska köras och senast den 12 maj måste alla tillstånd var Länsstyrelsen tillhanda. Med detta i tankarna fixade jag i helgen vederbörliga markägartillstånd till min och Jim Nilssons sträcka. Som vanligt inga större problem eller rättare sagt, inga som helst problem. Att ha en bra dialog med markägare år för år underlättar onekligen och nu är det bara Corona som kan sätta stopp. Tävlingen ingår RM och Klassiska/Historiska Rallycupen, Rally-DM för Södra BF samt numera även i Smålands Rallyklassikers serie. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson