Blogg

Nya WRC-rykten med Meeke till Toyota, finskt motstånd för svenskarna i ERC Rally Poland, Tidemand kör Porsche, Kristofferssons STCC-Golf till salu och tack alla Motorbloggen-fans!

Märks att ”silly season” närmar sig i WRC, idag till exempel kopplas Kris Meeke till Tommie Mäkinen och Toyota. Igår var det Jari Huttunen som ryktet påstod skulle skriva på för TGR och idag alltså den kickade Citroën-föraren. Om det nu verkligen är så att det är  Esapekka Lappi som får lämna, krävs det också att Jari-Matti Latvala tar sitt pick och pack för att kunna göra plats för Meeke. Känns inte helt troligt om jag får säga det själv, en kraschkung går och en ny kommer in till detta är jag skeptisk. 

I samband med nyheten om att Huttunen skulle ersätta Lappi spekulerade jag i att en plats hos M-Sport verkade i så fall mest trolig för den billösa finnen. Här kom dock helt andra uppgifter på Twitter som istället ville länka den nuvarande Toyota-föraren till Citroën.  Har också fått lite info varför Huttunen skulle vara på väg att lämna Hyundai där han kört deras nya i20 R5 i WRC2. Något som inte gett några större avtryck, nia i tabellen och en andra plats hemma i Rally Finland som bäst. Långt sämre än vad teamchef Nandan hoppats från den f.d Opel Adam Cup-vinnaren. Inte nog med detta, man är inte heller tillfreds med hur han hanterar sin fysik. Sedan det kanske allra största problemet, Huttunen är inte speciellt bra på att ”känna” sin i20 vilket är extremt viktigt då bilen befinner sig i ett viktigt utvecklingskede. Till detta ska även tilläggas att ryktet säger att Hyundai till 2019 planerar för två bilar i WRC2 med sikte på att matcha Skoda…  

*

I helgen är det tid för näst sista deltävlingen i ERC,  ”PZM 75TH Rally Poland” och med Fredrik Åhlin borta knyts det svenska (och norska) intresset i huvudsak till klassen Junior U. 27. Skalar man sedan ner det ytterligare så är det som skåning Tom Kristensson och Henrik Appelskogs förehavande som har högsta prio. Som tvåa på den listan hamnar gotlänningen Sebastian Johansson och Jesper Elfver som verkligen inte hade turen på sin sida i ERC-premiären i Rom. Strul mest hela tiden och  det blev till återvända hem poänglösa. Nu gör man ett nytt första och då på grus som trots allt torde passa Peugeot-åkaren bättre. Ett bra genrep genomfördes i Snapphanerallyt där man vann klassen ”J-SM Otrimmat” och nu är det taggade svenskar som avverkat första dagen av reken.

Skall bli otroligt roligt att möta de snabbaste juniorerna i Europa och denna gång på grus. Blir en rejäl värdemätare och vi kommer att få en hel del erfarenhet inför framtiden, konstaterar Sebastian.

Prioritet tre får Sindre Furuseth/Jim Hjerpe som haft ungefär samma flyt som Sebastian och Jesper, mest strul med deras Opel Adam. Så länge den och körningen fungerat som planerat har man utmanat toppförarna, men tråkigt nog har det inte fungerat hela vägen till mål. Inte heller Sindre har lycktas få ihop några poäng så här långt.

Poäng har däremot Tom Kristensson fått ihop och räknar man bort en tävling för klassledande Martins Sesks som måste göras i slutresultatet, skiljer nu 33 poäng mellan Opel Motorsports två förare. Knappt 80 poäng återstår att kämpa om i Polen och så finalen i Lettland, så var EM-guldet hamnar är alltså fortfarande en helt öppen affär. 

Även Tom och Henrik genrepade på ett lysande sätt genom SM-segern i East Sweden Rally. Seger ä rockså det som räknas i helgen för Opel Adam R2 #23 och på Opels ”PET” utanför centralorten Mikolajki fick Tom en försmak på vad som väntar.

Lite mer sand än vad vi är vana vid och bilen känns tung i accelerationen, berättar Tom efter de första testrundorna.

Men det är även snabba sträckor så detta kommer att bli kul!

Tror att den uppräknade trion den här gången får lite nytt och kanske oväntat motstånd från finskt håll. Fjolårets finske R2-mästare Miika Hokkanen har hitintills bara fått ihop elva poäng men siktar på full pott i de två sista tävlingarna i sin premiär-säsong i ERC. Hokkanen erkänner utan omsvep att han trivs mycket bättre på grus än i de tre asfalttävlingar han kört med sin Peugeot.

Ser framemot de snabba vindlande sträckorna som påminner en hel del om vad jag är van vid hemifrån, konstaterar Hokkanen.

Han är dock lite orolig för vädret som kan spela stor för hur underlaget beter sig. Regn eller torra och då dammiga sträckor kan innebära mycket menar Hokkanen.

Förhoppningsvis kan vi äntligen få ett resultat som motsvarar vår ”pace” efter två brutna tävlingar i rad grund av tekniska fel!

Lite svenskt intresse kan man hitta i amerikanen Sean Johnston som med Alexander Kihurani vid sin sida återigen sätter sig i ”svenskteamet” men ändå tyskt, Audex:s Opel Adam R2. Johnston kraschade kraftig i South Swedish Rally. Följde upp detta med en femte plats i East Sweden Rally och har dessutom samtidigt fullföljt sin satsning i Opel Adam Cup. För att ytterligare höja svensktempen har teamet tillbringat tiden mellan Linköping och Polen i Hörby  där ”Adam” gjorts rackeklar av bland annat ”Opel-freaken” Lars Servin...

*

Den som hävdar att motorsport inte har någon tv-publik är helt ute och cyklar. I söndags förmedlade SVT med de bägge ”Jonasarna” Kruse och Ejeborg, Wolrd RX/Euro RX från Riga i direktsändning. Till detta senare på kvällen ett sammandrag från WRC och Rally Turkey. Att det finns tittarintresse konstaterar Kruse.

120 000 såg Rallycross-VM och 197 000 tittade på Rally-VM vid 22 tiden!

*

Pontus Tidemand hittade i helgen en lucka i sin kalender och vips var den fylld med ett inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Ett träningspass har WRC2-tvåan hunnit med inför STCC-finalen med supportklasser på Mantorp i helgen.

Att hoppa in i en Porsche 911 GT3 Cup och köra säsongens två finaltävlingar är en av de största utmaningar jag har gett mig in på, menar Pontus.

Kontrasten mellan Porsche 911 GT3 Cup och min rallybil i WRC2 är enorm. Dessutom är jag ju ensam i bilen…

Med detta blir Pontus den sjätte gästföraren i Porsche #911.

*

Vad har Tommy Kristoffersson för planer gällande STCC för 2019? En fråga som känns berättigad då det i dag dök upp en annons där teamets alla tre Volkswagen Golf GTI TCR var till salu. Prislappen var 75 000 euro plus moms och bilarna kunde levereras direkt efter helgens finaler på Mantorp. Blir det kanske så som jag drömde, att Johan Kristoffersson hamnar i en ny Polo R5 och kör Rally-SM 2019? Som rallyvän vore detta onekligen ett lyft för svenska mästerskapet i rally men samtidigt ett avbräck för racingen…

*

Känner att jag behandlat racingåkarna lite styvmoderligt senaste veckan och till helgen är det många av dom som är i gång. Till exempel kör Tierps-föraren Linus Lundquist näst sista deltävlingen i det brittiska Formel 3-mästerskapet. Inför detta leder 19-åringen med 111 poäng före Nicolai Kjaergaard. För Henric Skoog handlar det om att försvara sin femte plats i Porsche Carrera Cup Deutschland som körs på Hockenheim för sista gången det här året. Sju förare kan knipa den placeringen, men uppåt kommer inte Henric. Även skåningen Gustav Malja kör final i Carrera Cup Deutschland och ligger ligger12:a. Från Tomelilla kommer Jimmy Eriksson och för hans del är det final i ADAC GT Masters med Team Rosbergs nya Lamborghini Huracán GT3.

En som redan tagit en titel trots att säsongen ännu inte är avslutad är Simon Larsson som vann Pro AM-klassen i Lamborghinis Super Trofeo EuropeNürburgring i helgen. En andra plats och en seger grundlade triumfen för skåningen som han tog i par med Dennis Lind.

*

Talangprojektet STAR har varit framgångsrikt och lotsat fram Elias Lundberg till en andra plats i Rally-SM och troligen även seger i tyska ADAC Opel Rallye Cup. Bakom Elias finns alltså föreningen STAR med ny ordförande, Valkyria Edlund som även har samma position i Mälaröarnas MK. Hon efterträder Andreas Liljeberg som lämnar på grund av personliga skäl. Nu tar alltså Valkyria över stafettpinnen vilket hon menar är en stor ära.

Jag tycker STARs ambition och inriktning är bra och behövs i svenskt rally.

Valkyria vill även poängtera att STAR inte enbart ska ses som ett stöd för Lundberg utan man vill arbeta för att ge rallyungdomar möjlighet att tävla internationellt.  Avgående Liljeberg förklarar också att han har fullt förtroende för att Valkyria ska fortsätta det framgångsrika jobbet.

Hon har en del spännande ideér som jag hoppas vi får se förverkligade framöver!

*

Blev nästan lite för bra reaktioner i går efter att jag luftat lite tankar kring Motorbloggen och framtiden. Känns onekligen mycket bra att få stöd från riktiga människor istället för gnäll från den andra kategorin. När jag så på ett annat forum på Facebook, även läste lite kommentarer kring att Mikaela Åhlin Kottulinsky och PWRC Racing fick rätt i Disciplinnämnden är det lätt att förstå att jag inte är ensam pricktavla. Blev faktiskt beklämd när jag tog del av vissa ”expertkommentarer” som analyserade det hela säger bara, skaffa ett liv och försök själva göra om det Mikaela åstadkommit!

Svårt för mig att tacka alla som skrev i mitt kommentarsfält eller skickade direkta mail, men ändå tack ska ni alla, ingen nämnd ingen glömd. Jag låter Historiska Utskottets Roger Roth med sitt mail förklara för ”gnällisarna” vad som gäller. Roger skriver:  Att Tommy Svensson driver Sveriges främsta Rallyblogg vet alla i Rallysverige, är man rallyintresserad så får man veta det mesta man behöver av att läsa bloggen dagligdags. Är det så att folk trakasserar Tommy med mail om skit så kanske det vore på sin plats med en blogg som kräver att man skaffar ett konto och helt enkelt inte kan vara anonym när man läser den? 

Blir så inihelvete trött på alla som gnäller som om dom låg med öppna sår och flöt runt i saltlake om precis allt. Hur vore det att göra något bra SJÄLV? Eller det är besvikelsen över den egna oförmågan som skapar detta enorma behov av att gnälla? 

Det är ju för tusan en BLOGG Tommy driver, i en sån får den som ÄGER bloggen skriva vad tusan som intresserar vederbörande, OM det nu som i Tommys fall råkar intressera rätt många tusen andra så är det väl helt OK!  

Men dom som gnäller, varför i hela helvete läser dom Tommys blogg? Starta en EGEN Blogg! 

GÖR NÅTT! Engagera er i en klubb! Var funktionär, Tävlande, servicepersonal. STÖD Tommy Svensson!  Prenumerera på någon av våra fantastiska motortidningar vi har i Sverige så inte dom försvinner!  Håll er uppdaterade, men framför allt, GÖR något, men gnäll inte, gör något VETTIGT istället.  Roger Rooth, medlem i Ryds Motorklubb och jäkla trött på gnällspikar.” 

Mina tankar igår om att kanske stänga ner är nu borta (åtminstone tillfälligt) men f-n vet om jag pallar att uppfylla Tools-chefen Torbjörn Erikssons önskan om 10 000 inlägg. Skulle innebära att jag behöver blogga till jag blir nästan 90 år…

*

Mitt i allt det ”tradiga” så kommer så ett riktigt glädjepiller, en Opel-annons från 1969. Har Volvo överhuvudtaget någonsin haft något liknande att annonsera om, jag bara undrar…