Nya sträckor och mer utgifter för Rally Sweden 2020, dansk seger i "historiska Monte", Viktor en kämpe, STCC i konkurs och asfaltvåren börjar i Hörby!

Blogg

 I februari är det sista gången som Rally Sweden körs med gamla kontraktet mellan Svenska Rallyt AB och WRC/FIA. Från 2020 är det nya mål som ska uppfyllas för att VM-statusen ska förbli och där rallyt har två stora utmaningar. En av dessa är att förhandla sig till en ekonomisk uppgörelse som man orkar med och då snackar vi inte om samma pengar som de ”nya länderna” är beredda att pytsa in. I en intervju med SVT säger VD Glenn Olsson att man nu betalar nio miljoner för att kunna arrangera en deltävling i Rally-VM. En summa som han räknar med kommer att öka.

Det handlar mycket om pengar. Summorna i VM har stigit ganska rejält de sista tre åren, de nya länderna som kommer in betalar 30-40 miljoner kronor per år för att vara med. 

En annan utmaning är att FIA vill se lite nya sträckor i rallyt vilket samtidigt är lite märkligt. Detta då man i Paris tidigare sagt/krävt att banan inte fick förändras allt för mycket mellan åren, men detta är kanske lite typiskt FIA om man får tro kritikerna? Nu är det som alla vet som håller på att arrangera rally, inte helt lätt att hitta nya sträckor. Att då hitta nytt till ett VM måste vara om möjligt ännu värre. Bansträckningen har de senaste åren och då mot bakgrund av några år med milda vintrar, altid varit föremål för synpunkter. Många vill se att man drar banan mer norrut för att snösäkra och då återigen upp i Dalarna. För inte så många år sedan hade man även en service i Falun vilket en del fortfarande menar skulle vara drömmen. Något jag tror kommer att stanna vid en dröm då det i dag är näst intill omöjligt att ”omgruppera” med tanke på den enorma logistik som krävs för att få allt på plats. Än mer omöjlig är drömmen som en del lanserade under de milda vintrarna, att flytta hela rallyt norrut till Östersund eller Åre. En diskussion som nu lagt sig vilket alla borde vara glada för.

Istället hänger kanske de lite mer sydliga sträckorna lite lösare om man nu tvingas byta ut vissa. Men om man ska tro Glenn i intervjun vilket man så klart ska, så  är inget bestämt mer än att man kikar på alla möjligheter. En konkret önskan har Glenn dock  att underlätta för publiken att nå rallyts mest kända parti knökfulla, ”Colins Crest”Vargåsen. Till SVT säger han.

Där skulle vi vilja hitta en anslutande väg och på så vis  bygga en kortare vägdel, så vi kan hitta en annan resa in till Colins.

*

Det blev en dansk som gick segrande ur striden bland de över 300 startade i Rallye Monte Carlo Historique. Nu satt dock inte dansken Mogens Riedl bakom ratten utan hade den kanske ännu viktigare funktionen som kartläsare/räknenisse i högerstolen. Vid ratten på den grå Renault R8:an (obs. ingen Gordini utan en vanlig ”råtta”) satt fransmannen Michel Badosa. Senast en dansk kunde rulla upp som vinnare efter sex dagar i världens längsta historiska rally (beroende på startplats är det runt 250 mil långt) var 2002. Ingen turlig seger heller i detta års ytterst svårkörda och vanskliga rally med massor av snö på de 15 sträckorna då den grå Renaulten ledde från start till mål. En liten smolk i den röd/vita glädjebägaren är kanske det faktum att Reidl både bor i Frankrike och tävlar på fransk licens. Icke desto mindre beskrivs han som ”kernedansk”.

Näst bäst av danskarna blev Toni Hansen/Per Brodersen i en Audi 80 på plats 18. Medan vinnaren hade futtiga 1670 straffprickar belastades Audin med 5150. Riktigt bra gick det för det norska paret Petter Granerud/Marianne Lie som tog in sin Porsche 911 på en sjätte plats. Betydlig sämre resultat hade den siste av de 238 som kom i mål, franska duon Jean Pierre Rocle/Maz Chazot som fick ihop 178 390 straffprickar. Detta att jämföra med den danske vinnarens dryga tusen. 

*

En riktigt kämpe och detta lite i det tysta är 27-årige Viktor Niemistö som ingår i Team Ramudden som co-driver i Kristoffer Gustavsson, Katrineholms MK:s Mitsubishi. För tre år sedan skadade Viktor ryggen i en trafikolycka på väg till jobbet och detta så illa att han nu sitter i rullstol. Under sjukhusvistelsen smidde han och Kristoffer planer på att börja köra rally och nu är planerna verklighet. I Bergslagsrallyt körde paret in som femma i klassen Trimmat 4WD Övriga och då hör det till saken att Kristoffer fortfarande är B-förare

Att vara co-driver sittande i rullstol ställer lite extra krav, bland annat får Viktor ha hjälp in och ur bilen. För att hantera noterna har han dessutom ett litet ”skrivbord” i knäet under sträckorna. Bara att hålla med i kommentaren.

En enastående prestation av en enastående kille! 

*

Då ljöd inte varningssignalerna i onödan från de som hävdade att STCC AB var konkursmässigt. Idag tvingades man ansöka om konkurs och som anledning skriver bolagets styrelse, ”Bolaget lider fortfarande av de turbulenta åren efter finanskrisen. De stora satsningarna som gjordes därefter för att återuppbygga mästerskapet inbringade för lite. Trots en positiv trend finansiellt sett under 2018 har bolaget nått en punkt där det inte längre finns förutsättningar att driva verksamheten vidare”.

Detta innebär dock inte att STCC går i graven utan nu blir det en ny arrangör som ska driva serien, ett samarbete mellan Svenska Bilsportförbundet  och TCR Scandinavian Series AB.

För oss gäller det nu att fokusera framåt. Svensk racing håller världsklass och ska så fortsätta. Därför kommer Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavian Series AB och racingbanorna att agera tillsammans, säger Anna Nordkvist, vd för SBF.

Tillsammans ska vi säkerställa att vi har en mästerskapssäsong under 2019 samt fortsätta utveckla svensk racing under kommande år.

Säsongspremiären blir som planerat på Ring Knutstorp den 3-4 maj och arrangörerna menar sig trots dagens besked. stå väl förberedda.

– STCC har under en lång tid varit ett bra event för banorna. Med det nya TCR-reglementet och teamen, plus alla andra klasser som vuxit sig starka finns det definitivt en ljus framtid, säger Fredrik Sjöqvist, talesman för racingbanorna och vd för banan Mantorp Park.

Rent praktiskt innebär detta inga större förändringar för oss arrangörer. Att det blir ett samarbete med en ny stark konstellation innebär också att det finns möjligheter att utveckla tävlingshelgerna ytterligare.

Greger Petersson, vd för TCR Scandinavian Series A är positiv till den nya konstellationen och menar att man nu tar ett omtag på serien i syfte att utveckla svensk racing.

– Svensk banracing står sig bra i världen, vi har extremt duktiga team och arrangörer runt om i landet. SM i standardvagnsracing är svensk bilsports starkaste mästerskap och ska så förbli.

Än så länge är det bara Brink Motorsport och PWR Racing som aviserat att man tänker köra i STCC 2019. Lite tunt än så länge och jag vill egentligen inte strö salt i några sår. Men redan för en dryg handfull år sedan sedan när STCC slopade de ”riktiga” bilar och övergick till TTA och plastinklädda järnsängar varnade jag för en utveckling med bilar där publiken inte alls kände igen sig. Då hade serien ändå haft  lite av vinden i ryggen och solen i ansiktet i flera år men efter införande av nya reglementet, övergick det i mina ögon mer till en vandring i dödsskuggans dal. Tyvärr fick jag rätt även om Janne ”Flash” Nilsson vid tillfälle  levererade mig en rejäl ”hårtork” och menade att jag var helt snett på det…

*

Den skånska gråvintern är långtifrån att släppa något av sitt järngrepp och uppladdningen för Rally Sweden pågår för fullt, i morgon är det exakt en vecka till det smäller på Färjestads Travbana så kommer våren så sakta krypande. Ett säkert vårtecken är när Södra BF:s RS-säsong drar igång och först ut är (som vanligt även om det funnits undantag) SMK Hörby med sitt bidrag till DM-serien. I år byter man namn på tävlingen från ”Express-Specialen” till ”Bil-Månsson Hörby Rally Sprint”.

Nytt namn men upplägget är dock det samma som i fjol som ett varvlopp på Industriområdet i Hörby, berättar tävlingssekreterare i SMK Hörby Bertil Gunnarsson.

Fjolårets upplaga blev succé med större startfält än på flera år och att det är varvlopp som är populärast bland asfaltåkarna råder det inget tvivel om.

Vi gjorde en enkät i fjol och då svarade 37 förare att det var varvlopp man gillade bäst, endast fem av dom som svarade  ville ha olika specialprov istället, konstaterar Bertil.

– Sedan var där också drygt tio som helst ville ha en kombination av både ock i DM-serien.

Bertil summerar enkäten med att majoriteten var mer än nöjda med hur tävlingen genomfördes. Det enda som inte riktigt föll dom tävlandet på läppen var att det hela blev lite utdraget.

Till i år har vi sett över startproceduren vilket vi hoppas ska göra att vi får lite bättre flyt, säger Bertil och tillägger.

Sedan det andra, med att man ville ha bättre väder, lite varmare och sol är svårt för oss att påverka…

I fjol vann dalmasen Mats Myrsell med sin vassa Porsche 997 GT3 efter en tuff fajt med Hörbys egen fabriksförare, Tom Kristensson. Nu är man så klart från klubbens sida lite spända på om masen ska komma ner till Hörby igen för att klippa en andra inteckning i ”Glentons Vandringspris”. Fast om Mats kommer så blir det kanske med nya bilen då han aviserat klassbyte i Historiska EM där han både kört och vunnit i några år med en äldre Porsche 911. Nu har där köpts en Ford Escort Cosworth 4×4 vilket betyder att bilhandlaren från Falun taggar upp i EM. Vad vore då bättre Mats, än att känna på nya bilen i Skåne den 14 april och samtidigt få lite vårkänsla i kroppen?