Nya SM-finalen krockar med SSRC/SC, PG tonar ner SM-chanserna medan Flodin väntar Volvo-vägar, Breen kör utanför "SM-poäng", 40 bilar till Mexiko, 19 ekipage i nya VOC-serien, RS-säsongen närmar sig, ny dansk i Euro RX och ingen Subaru-comeback i WRC!

Blogg

I går släppte Rally-SM nyheten att den i januari inställda SM-premiären Rally Bilmetro i Sandviken,  trots allt kommer att köras. Men inte som vintertävling utan istället som ny final den 18-19 september. 

Vi är glada att meddela att vi jobbar på att arrangera SM-finalen i Sandviken i september, säger tävlingsledaren Kalle Andersson.

Med detta blir ändå SM-serien med sex tävlingar varav fem får räknas i slutresultatet. Ett klart positivt besked kan tyckas och så är det självklart också, men där finns ändå frågetecken. Jag utgår från att man ”okejat” datumbytet med East Sweden Rally som innan bytet var utsedd att husera sista tävlingen den 4-5 september.

    Foto: Tommy Svensson

    Trots allt en viss höjning av tävlingens status att få lov att arrangera en final. Kan också förvånas lite över Sandvikens nya datum då denna krockar med tävling i såväl Sydsvenska Rallycupen som Supercupen vars kalendrar varit kända sedan länge. För SSRC innebär det att Älmhults ”Silverratten” riskerar att tappa förare som kör både SM och SSRC. Samma sak för SC som kör ”Stormspokalen” i trakterna kring Östhammar samma helg. Återigen kan man konstatera att det aldrig är hellyckat att gå in och ändra datum efter att tävlingskalendern en gång fastställts…

    *

    Vad gäller kvällens Rally Vännäs ligger dom på exakt den datum som bestämts från början och med garanterat myggfritt vinter väder. Om någon timma rullar första bil ut på SS1 och i en av dessa sitter PG Andersson och Anders Fredriksson. Tävlingens mest statusfyllda duo åtminstone så länge man kikar enbart på rally, något som också gör dom till lite favoriter. PG är anmäld med GN Motorsports Ford Fiesta R5 och detta blir första SM-starten på runt 30 månader.

    Foto: GN Motorsport

    Själv väljer han att toan ner sina chanser efter att han i går provade Fiestan på snö hos Depå Grande något som ändå utföll till belåtenhet. 

    Det var skönt med ett test på en riktig vinterväg och det  kändes verkligen bra att få köra lite rallybil igen under några timmar, menade P-G.

      Kul att få komma tillbaka till rallyskogen och få köra SM igen efter några års vila. Jag kan kanske inte ha så stora förväntningar på mig själv som jag brukar, men jag lovar att jag ska försöka i alla fall! 

    Foto: Tommy Svensson

    PG slipper åtminstone möta regerande mästaren i klassen Timmat 4WD, Ilsbos Patrik Flodin. Han och kartläsare Göran Bergsten hade som bekant tänkt ta en time out i år men hans team och fanclub tyckte annorlunda. Plötsligt stod där en röd Grupp H Volvo 940 klar för SM-åka i klassen Trimmat 2WD hemma hos Patrik Men veckan före Vännäs har varit lite motig berättar han.

    –Skulle testa bilen i söndags, men då fick vi motorproblem direkt. 

    -Vi skickade motorn till Kent Karlsson och fick den tillbaka i onsdag och är otroligt tacksamma för att han ställde upp så snabbt!

    Flodin håller inte alls med mig i mitt tips, där jag menade att Volvo och vinter inne var någon bra kombo.

    Jag tror att det här vädret och underlaget kommer att passa oss med bakhjulsdrivet jäkligt bra. Det var länge sedan jag körde en Volvo, men på slutet av testet fick jag till bilen så att den passar mig och är lättkörd.

    Foto: Victor Hansen Motorsport

    Ett av de fem skånska ekipagen i Vännäs med chans på pallen är SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartisen Victor Johansson i klassen Otrimmat 2WD. Senast man var i Vännäs var 2018 och från detta har Hörby-åkaren inga positiva minnen. Först fick han köra med R2-Peugeoten de sista 20 milen till Vännäs på grund av snöstorm och väl på plats vägrade bilen starta när det var dags för tävling.  I år ingår man i hårdsatsande Team Nybe berättar ”förar-Victor”, trea i J-SM 2019.

    Här är vi teamkompisar med Jonas Åkesson/Martin Holmdal och Simon Karlsson/Tobias Steen samt co-drivern Maja Bengtsson. 

    Lite sena uppdateringar inför kvällens start och där Bodens Michael Wickström i 4WD Övriga fått problem med sin Ford Focus WRC. Problem som gjort att han hyrt GN Motorsports Fiesta WRC. Med detta kör han landets vassaste rallybil och då lär min klassfavorit Jari Liiten få det svettigt i Mitsubishin. Än sämre för smålänningen Johan Axelsson vars nyrenoverade motor sa upp sig under de förberedande testerna. Bara för Johan att lasta och åka hem. Rally Vännäs går som vanligt att följa via Rallyradion där Per Johansson, Sebastian Bourghardt och Erik Telehagen svarar för underhållningen.

    *

    Nu vill jag absolut inte vara någon ”partypupper” men att jämföra SM och Rally Vännäs med finska motsvarigheten ”40. SM-Itäralli 2020” är ungefär som att jämföra en R5-bil med en R2:a. Runt 70 SM-åkare i Vännäs ska jämföras med 165 anmälda i Joensuu på lördag. I Västerbotten är tyske mångmiljardären Albert von Thurn und Taxis den mest exotiske gästen med sina R5-starter i ERC.

    Foto: MRF Motorsport

    Ändå en klen motståndare till irländaren Craig Breen medtotalt  62 WRC-starter i ryggen. I morgon går han ut som elfte bil med den Hyundai i20 R5 han kör i helgen som lite träningsläger för kommande starter i ERC under Team MRF:s namn. Dessutom verkar Breen och John Rowan köra med ”icke SM-godkända” MRF-däck vilket gör att dom inte slåss om SM-poäng (SM i det här fallet står för finska mästerskapet).

    Foto: Tommy Svensson

    Hela toppgänget är anmälda inklusive WRC3-tvåan i Rally Sweden, Emil Lindholm och TGS World Wide-kompisen Teemu Asunmaa. Blir både bråttom och trångt under Tony Gardemeisters tält, då TGS har fem bilar i rallyt att hålla ordning på. Lika många har Printsport OY men här kompliceras saken lite extra, medan TGS bara har Skoda R5 under sina vingar har Printsport-basen Eero Räikkönen allt ifrån Skoda, Polo till Mitsubishi att hantera i morgon, tufft kan tyckas.

    *

    Totalt 40 ekipage är anmälda till ”17. Rally Guanajuato Mexico 2020” vilket känns som en tämligen normal siffra för rally borta i ”Amerika”. Enda skillnaden i WRC-klassen mot Rally Sweden, är att Dani Sordo ersätter Craig Breen hos Hyundai plus  att Jari-Matti Latvala saknas.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Däremot kommer Jocius Deividas till start med WRC Fiestan under M-Sport Ford WRT:s fana. I Värmland ställde han in efter att ha fått problem med flyget som gjorde att han missade shake down och menade då att det kändes ”to risky” att köra.

    Inte i WRC men ändå ett publiknamn av högsta rang så gör Ken Block comeback ihop med Alessandro Gelsomino i den i WRC-rallyn numera udda Ford Escort RS Cosworth. Så udda att det krävdes dispens från såväl FIA som arrangören för att låta ”klassikern” delta. I Mexiko kör Block i den nationella klassen där han möter fyra hemmaåkare med Mitsubishi och Subaru. Bara tre anmälda till WRC2, Hyundai Motorsport N med Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin medan Pontus Tidemand kör för tyska Toksport WRT. Bättre intresse i WRC3 där svenskhoppet är Oliver Solberg bland de tio anmälda. Den här gången kör han med R5-Polon något han är helt ensam om, betydligt fler Skoda, fem stycken mot tre Fiestor och en enda Citroën. 

    *

    Jag vet inte om jag vill påstå att det klarnat fullt ut med turerna kring hastigt inställda Rally Estonia men lite har det åtminstone gjort. Enligt finska källor är det bråk mellan arrangören och det egna bilsportförbundet som är grunden. Det snackas om att förbundet vill höja tillståndsavgiften för 2020 från fjolårets 2 000 euro till 100 000 euro, saftigt om jag får tycka lite. Vid en presskonferens i onsdags meddelade rallyprofilen Urmo Aava som är med i arrangörsledet att hans förtroende för förbundet var borta. Samtidigt meddelade företagaren, tillika styrelsemedlem i förbundet, Oleg Gross att han kunde tänka sig att personligen betala tillståndsavgiften. Ett utspel som orsakade stor förvirring då det kom bara minuter före mötet med media. Det enda som verkar ligga fast är beslutet att inte köra till sommaren om jag förstår Aava rätt.

    Vi har stöd från den estniska staten, lokala myndigheter, sponsorer, WRC-promotor, FIA, WRC-team och fans som vi lovat att köra men nu har ändå drömmen gått i kras! 

    Med både Rally Estonia och finska Autoglymralli borta finns där inte längre någon möjlighet för WRC-teamen att grustesta  i skarpt läge inför Rally Finland. Dessutom lite extra sorgligt då det var planerat 10-års jubileum för det estniska storrallyt.

    *

    När anmälan stängde till deltävling ett i nya Volvo Euro Cup i holländska Zuiderzee Rally blev det med 19 Volvobilar i listan. 17 svenskar, en norsk och en hemmaförare var då anmälda.

    Lär bli ett getingbo av duktiga snabba förare där en rutinerad kille som Henrik Levin både lär ha lite fördel och favorit press på sig i det som kommer kallas VOC ELIT, menar grundaren av cupen Ted Malm. 

    Foto: Tommy Svensson

    Att utse Levin med fru Ida som kartläsare till favoriter grundar sig Malm på att dom körde rallyt ifjol plus att Henrik i sitt ”förra liv” vara flitig i cupens föregångare ”Nordic West Euro Cup”. Intresset för cupen har varit stor och då inte enbart från de som ska tävla berättar Malm.

    När en rallyfantast fick nys om att det var flera Volvo-bilar anmälda så spreds det som en löpeld och efter bara några timmar hade   budskapet delats av 6400 facebookanvändare i Holland. 

    Flera hade då också observerat att ”Hendrik Levin” som de kallar honom, skulle komma åter, kul med ett sådant intresse från Holländska publiken.

    Cupen har även en egen kanal, VOLVO EURO CUP Magazine 2020 som produceras av Per Johansson och Sebastian Bourghardt från Rally live på ett proffesionellt vis, berättar Malm. 

    Det blir en sammanställning på 20 – 30 minuter med blandat material av incar filmer, filmer filmat på sträckorna samt även intervjuer före, under och efter tävlingen som kommer att visas på SBF Play en vecka efter tävling.

    Foto: Tommy Svensson

    Premiären i Emmelord körs lördagen den 21 mars med 14 mil SS, dock bara fyra olika sträckor som körs flera gånger. De anmälda till  premiären är: Christer Westerdahl – Christer Jönsson – Peter Lundell – Patrik Jonsson – Henrik Levin – Ingemar Thelander – Lukas Kindgren – Gustav Johansson – Jacob Johannesson – Dag Lundqvist – Johan Holm – Tim Lagerstam – Joel Bergqvist – Patrik Tallåker – Ted Malm – Lennart Söderqvist – Morgan Nillekvis – Jakob Hvamsahl NORGE – Michael Harmsen HOLLAND.

    *

    I går släppte SMK Hörby inbjudan till RS-premiären ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 19 april. Det populära varvloppet på Industriområde Norr i Hörby kommer i år att inte ha identisk bansträckning mot de två tidigare åren.

    Lite kommer vi att ändra, men jag tror ändå att de flesta kommer att känna igen sig, lugnar tävlingsadministratör Bertil Gunnarsson.

    Tre heat körs vilket ger sammanlagt 22 kilometer kul asfaltåka. I fjol rönte tävlingen väldigt stor uppskattning och bland dom som allra mest hyllade var de danska ekipagen. Bäst av dessa gick det för Kenneth Madsen/Mette Felthaus med den vassa Suzuki Swift Maxi 2000, bästa 2WD Före sig hade danskduon bara Joachim Grahn, Rolf Grybb och Lars Stugemo, alla i vassare 4WD-bilar. Allra mest RS-sugen var Hässleholms-tävlande grävmaskinisten boende utanför Kristianstad, Jonas Olsson. Jonas sätter sig som vanligt i sin Ford Puma Kitcar.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Deltävling två i RS-DM är Hässleholms GP som i år körs på den för RS-åkare ovanliga veckodagen lördag och då den 2 maj. Direkt efter att Resultatservice öppnade upp anmälan började namnen fyllas på i listan och här var det helt klart mest danska förare som var på hugget. Nu har dock intresset planat ut lite grann och i dag står räkneverket på 43 ekipage. En tung dansk trio utmanar så här långt fjolårsvinnaren Joachim Grahn med WRC Fiestan. Gamle Opel-kämpen Jens-Ole Kristiansen kör WRC-Peugoet precis som Kim Madsen, 206 respektive 307 medan tidigare vinnaren Brian Madsen återigen sitter sig i sin Peugeot 306 Maxi.

    Foto: Tommy Svensson

    För en gångs skull blir inte Grahn ensam om att åka WRC Fiesta även norrmannen och flitige HGP-gästen Rune Danneborg kör en likadan bil efter att ha bytt bort sin WRC-Mini.

    *

    Men före både Hörby och Hässleholm inleder danska Yokohama Mesterskabet med tävling strax utanför Köpenhamn och ”Kongensbro Rally” lördagen den 4 april. 27,5 kilometer ska köras och detta fyra heat där underlaget är 98 procent asfalt och resterande grus.  Arrangören erbjuder dessutom ”shake down” samma morgon med början klockan 07.00 och avslut 08.30 i ”Kongensbro Test”.

    *

    Foto: privat

    Mer Danmark men nu Rallycross och där ”Dannebrogen” tråkigt nog sällan syns i World/Euro RX-sammanhang. Något nu Tobias Daarbak vill ändra på när han anmält sig i supercar-klassen i  Euro RX med en Fiesta. 18-åringen har nyligen köpt den Fiesta som Michael De Keersmaecker körde ifjol. En värsting för Tobias som tidigare kört i Touringcar-klassen sedan 2018 och han förklarar hur glad över att ha folk bakom sig som gör detta möjligt. Inför årets säsong är det bara två banor han tidigare kört på.  

    2018 körde jag Höljes och Hell och båda banorna var fantastiska, berömde Tobias

    Själv kallar han sig en ”underdog” men med höga ambitioner även om 2020 blir ett läroår. 

    Att representera Danmark i Euro RX i toppklassen Supercar är fantastiskt. Jag hoppas att lyckas bra och göra både de danska färgerna och fansen stolta.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    En tid har ryktet florerat att Subaru skulle förbereda sig på comeback i WRC men dessvärre verkar detta sluta vid bara ett rykte. En portugis med inblick hos Fuji Heavy Metal menar att WRC-planerna aldrig diskuterats på toppnivå. Som skäl till detta skulle vara att det är allt för kort tid från nu till 2022 när nya Hybrid-reglementet ska börja gälla (om det nu verkligen blir så?). På så här kort tid hinns inte med att börja från scratch och bygga en vinnare menar man borta i Japan. Ett bakslag för WRC där inte ”The Blue Armada” setts sedan 2008.

    *

    Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.