Blogg

Ny World RX-seger för Johan K., oflyt för William N., chikanerna i Finland FIA-diskuteras, 72 anmälda till Kolsvarundan och ny "Rallyvlogg"...

BloggJohan1Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att segermaskinen Johan Kristoffersson leder World RX efter ännu en stabil seger, men samtidigt lite trist som åskådare att se honom så överlägsen i Polon. Ende som kunde bjuda lite motstånd i kanadensiska Trois-Riviéres var Johans chef i PSRX Sweden Petter Solberg. Men så smart är den ”norske svensken” att han inte utmanade årets vågar jag lova, världsmästare i rallycross.
I Kanada tog Johan sin fjärde seger på fem race, tredje i rad och teamet tog sin andra dubbelseger för säsongen. Något som innebar utökning i VM-tabellen med Solberg som tvåa och Mattias Ekström på tredje plats.
Vad ska man säga, det är otroligt, konstaterade Johan belåtet.BloggJohan2
I finalen där Johan och Petter stod sida vid sida var det aldrig någon tvekan om hur det skulle gå och i första kurvan klev Solberg av och sedan var det ”same precidiure” som vanligt enligt Johan.
Än en gång var det avgörande att Petter och jag gick till semifinalerna som etta och tvåa så vi kunde utnyttja det för att stå på första och andraplats på startplattan. Det fungerade perfekt!
Trea slutade Sebastien Loeb med Kevin Eriksson som fyra och Toomas Heikkinen som femma och sist i finalen sedan Timmy Hansen fått bryta.

*
BloggWilliamTomelillas William Nilsson hade ingen total lycka i sin första tävling utanför Europa och nådde inte finalen i RX2 International Series.
Jag vill alltid till final så självklart är jag besviken, det var en tuff tävling. Men samtidigt tar jag med mig många nyttiga erfarenheter härifrån, säger 17-åringen som fick nöja sig med en åttonde plats.
Tävlingen började jäkligt bra. Jag var riktigt snabb och tog andra och tredje tid på de fria träningarna.
Det var en svår tävling med mycket trafik och väldigt många påkörningar. Sen hade jag otur med startspåren och fick starta från yttern, förklarade William.
Mycket har gått emot mig helt enkelt!
Hit hörde att han i grundomgången blev påkörd av en konkurrent.
Där gick min styrning sönder, redan i första böj. Då är det inte mycket kvar för mig att göra, konstaterar William och fortsätter.
Jag är ledsen och besviken, för självklart vill man vara i final. Men det är dumt att gräma ner sig i det. För samtidigt måste jag tänka att med tanke på förutsättningarna, vad kunde jag gjort bättre? Inte så mycket. Alla kan ha en dålig tävling utan medvind och trots allt har vi har haft svinkul här i Kanada.
Bäst i klassen gick det för Simon Olofsson som med mycket strul även han nådde final och där slutade femma. Andreas Bäckman, blev nia, Jessica Bäckman tia och Sandra Hultgren elva. Överlägsen vinnare blev mästerskapsledande fransmannen Cyril Raymond och som i nästa deltävling har hemmaplan i Loheac.

*
Det finska sättet att med hjälp av chickaner lösa de alltför höga snittfarterna i sitt WRC-rally blev inte helt uppskattat av de flesta tävlande. Till dess försvar så lyckades manövern och rallyt blev inte riktigt lika snabbt som förutspåddes med den nya generationen WRC-bilar.BloggLappi
Kritiken handlade till största delen om att chikanerna var för trånga och att förvarningarna dessutom kom olika tidigt. Nu käbblas det lite om vem som bar ansvaret, arrangören eller FIA som ställt sig på förarnas sida. Arrangören tycker att det vore bättre om FIA hade kollat chikanerna innan start och inte komma med kritik i efterhand.
FIA:s rally director Jarmo Mahonen gillar inte konstgjorda fartdämpare men konstaterar samtidigt att något måste göras för att få ner farten och säger.
På vissa ställen körde förarna i 48 sekunder på högsta växeln utan att lyfta foten från gaspedalen…
Nu vill FIA och Mahonen se balans i frågan med nya regler och att chickanerna utformas likadant oavsett rally. Trots allt så hade fartdämparna effekt, ändå satte Rally Finland nytt rekord med en snittfart på 126,7 km/t genom Esapekka Lappi. Utan åtgärder menar ”experter” att snittet hamnat ganska exakt tio kilometer högre…BloggVatanen
Ingen hemlighet att det alltid gått fort i de finländska skogarna och att så var fallet redan 1971 visar den här bilden på Ari Vatanen och hans trötta ”Silver-Kadett” efter en rullning i Kesoil-Rally. Synd på så rara ärtor…

*
När räkneverket i anmälan till kommande Rally-SM ”Kolsvarundan” den 18-19 augusti stannade på 72 bilar fick detta arrangören att mer eller mindre göra vågen. För mig däremot känns det ungefär som att antalet är samma som i tidigare SM-tävlingar.

PG Andersson Årjängs MK South Swedish Rally
En viktig skillnad finns dock och den stavas P G Andersson som äntligen fått allt klart med nya WRC-Skodan. Att någon av de 21 anmälda i Trimmat 4WD skulle kunna hota PG om tjecken bara fungerar vill säga, känns inte troligt. Med fjolårets säsong i färskt minne talar allt för ny SM-seger för PG. Mot honom står en flock R5-chaufförer som Thomas Thunström, Eddie Hörbing, Jörgen Jonasson, Michael Wickström och Algot Öberg i en av Fredrik Alsdal hyrd Fiesta. I mindre sofistikerade Mitsubishi EVO finns Tobias Johansson som dock haft lite otur den senaste tiden som i helgen när en turboslang brast direkt.
Niklas Hägg, SM-tvåa skrotade som bekant i Skodan i ”Slottsprinten” och var efte detta av förståeliga skäl less på rally. Nu har han dock tänkt om och med bara sex poäng upp till ledande Wickström planerar ”Häggen” att hyra bil till Kolsva.
Trimmat 2 WD har fått ihop 18 bilar och där har trion Martin Lundquist, Robin Sandberg och Pelle Wilén störst favorittryck på sina axlar. Utmanar gör bland annat Andreas Sjölander, Kristian Johansson och Magnus Henriksson.
Otrimmat 4WD är årets stora flopp och i Kolsva finns bara fyra anmälda, knappast en SM-värdig klass, eller?

Anders Åberg och Björn johnsson, hässleholms mK i South Swedsih Rally
En skåning med stor chans på SM-guld är Hässleholms Anders Åberg i Otrimmat 2WD. två som vill sätta en käpp i Peugeot-hjulet är Johnny Andersson och Jonas Bodin.
Återkommer med en liten genomgång av J-SM-klasserna längre fram.

*
I Kolsvarundan gör också Klassiska Rallycupen ett gästspel och kör tre av lördagens sträckor efter SM-fältet (etapp 2) och ger Kolsva MS en extra bonus med 46 anmälda.
Noterbart är den stora skillnaden på antalet Volvo 240:or som i Midnattssolsrallyt nästan dominerade med 27 bilar medan Kolsva bara lockat fem stycken ”tvåförtier”. En insatt källa vill för mig göra gällande att detta skulle bero på påpekande i vagnböckerna efter MSR, vad vet jag…

*
BloggPryceI WRC Rally Polen kraschade BRC-tvåan Osian Pryce kraftig med sin DMACK-sponsrade R5-Fiesta och detta satte också sina spår i Rally Finland där han slutade fyra i WRC2. Efter detta har Pryce kommit fram till att han inte är i det fysiska toppskick som han trodde efter kraschen. Något som även innebar att Fiestan behövde helt ny kaross till Finland. Konsekvensen av allt blev att Pryce aldrig vara nära vinnaren Jari Huttunen utan hade över sex minuter fram.
Vi kom till Finland medvetna om att ett liknande misstag skulle bli total katastrof, berättar Pryce.
Istället var jag tvungen att fokusera på att få erfarenhet, attackera med ”speed” där jag kände mig säker och allra viktgast, var tvungen att komma i mål!
Nu har han dessutom fått känning i kroppen efter kraschen och var inte
as ”OK” as i thought” vilket kan påverka inför kommande BRC-tävling ”John Mulholland Ulster Rally” 18-19 augusti. Inför denna ligger Pryce tvåa, 22 poäng efter Fredrik Åhlin och har dessutom precis som värmlänningen använt sin ”joker”. Därmed kan man lugnt påstå att Åhlin/Torstein Eriksen har guldläge i ”LeoVegas-Fiestan” med bara två tävlingar kvar av mästerskapet.

*
BloggVLoggEtt riktigt kul sätt att visa upp sig och berätta om sitt tävlande har Göteborgaren Robert Johansson börjat med. Robert har startat en ”Rallyvlogg” och han berättar varför. ” Ville dela med mig till dig ett litet nytänk kring pressmeddelanden. Det är inte alltid dem tas upp av medier så nu har jag valt att gå ett annat spår. En videoblogg från tävlingarna en ”vlogg” Detta är ju vanligt bland alla unga och används flitigt på youtube. Så nu har jag startat en rallyvlogg.
Kolla gärna in senaste avsnittet från Kullingstrofen, mitt mål är att sprida glädje få flera att få upp ögonen för rally och även uppmuntra andra till att börja tävla samt att göra filmer från sitt tävlande. Jag tycker en film är roligare än en text https://www.youtube.com/watch?v=Qwhvl5ae0Us”.
Riktigt, riktigt bra Robert och bara att hoppas att du både får efterföljare och att du orkar hålla ut. Lycka till önskar Motorbloggen.