Ny generator i Yaris-WRC, Paddon får ett jäktigt 2019, familjen Levin provar rally i Holland, Team Ramudden går in i SSM, sug till BRC-premiären och ännu häftigare servicebil...

Blogg

Trots att man toppar både Förar-VM (Ott Tänak) och Märkes-VM har Toyota Gazoo Racing inte haft en helt problemfri inledning på WRC-året. I Rallye Monte Carlo drabbades man av problem med fälgarna och nu senast i Mexiko var det generatorn i Yaris WRC som strulade. Nu drabbade det enbart Jari-Matti Latvala ( vad som är känt åtminstone) som inte kunde starta på fredagens sista sträcka. Föll med detta från en fjärde plats till 12:e för att slutligen stanna som åtta efter power stage

Generatorn togs in för ”obduktion” och då hittades felet tämligen omgående, en kabelanslutning som inte pallat för den mexikanska hettan. Ett problem som påpekats för leverantören tidigare men som lämnats utan åtgärd vilket fick en så katastrofal verkan för stackars Latvala. Att Toyota byter generatorleverantör är med detta i minnet, föga förvånande.

Nu var inte Toyota ensamma om detta problem, även hårt prövade Andrea Adamo hos Hyundai har samma klydd att hantera. Här var det Dani Sordo som råkade illa ut och fick som tvåa i rallyt stanna på transporten mellan sträcka sex och sju. Omstart men tog målflagg som besviken nia.

*

Många saknar nyzeeländaren Hayden Paddon i årets WRC som fick lämna Hyundai efter att Sebastien Loeb gjort sitt inträde. Nu faller pusselbitarna allt mer på plats för ”The Kiwi” och igår meddelade han.

– Vi får ett jäktigt år framför oss!

Redan tidigare hade Paddon och importören av Hyundai till Nya Zeeland ett bra och utbrett samarbete, något som nu också fördjupas. I Hyundai NZ MotorsportsAP4-i20” kommer Paddon att köra i Rally Otago men detta är bara början berättar han..

Vi har även många andra spännande bilar och projekt på gång,  ”All systems go at Paddon Rallysport”.

Hans stora fanclub, ”Paddon Pack” kan glädja sig att få se sin idol i Rally Otago (AP4), och Rally Whangarei (AP4), Rally Timaru (AP4). Tillkommer gör sex starter i nya Euro RX-utmanaren GRC Europe Rallycross där han kör med en Pantera X6 precis som alla andra i serien. Som lite bonus väntar även starter i några rallysprintar plus två icke namngivna tävlingar i Australien. Fast allra häftigast blir ändå starten i italienska Rally Legends där han kommer att köra en ”TBA-WRC”, kanske ingen alltför vild gissning att det blir en Hyundai…

*

För 14 år sedan var SMK Hörbys Henrik Levin med Mårten Nilsson till höger i Volvo 740:an lite av ”unstopable” i dåvarande Volvo Originals internationella serie, Volvo Nordic West Euro Cup. Inför finalen 2005 var paret så säkra på slutseger att man tryckt upp guldtröjor i förväg. Efter det blev det mer rally på hemmaplan i både VOC och Grupp H innan Henrik tog lite time out och bildade familj med fru Ida. När nu barnen blivit lite större har rallyfeelingen växt sig allt starkare och för några år sedan var det come back i VOC Mekonomen Rally. Nu med Ida vid notblocket i den turkoslackade 940:an. 

I helgen väntar comeback på den internationella scenen och detta i Holland där man har premiär för holländska mästerskapet med Zuiderzeerally. 16 mil SS väntar på Henrik och Ida där man på fredag kör två sträckor två gånger för att på lördag fortsätta med tre sträckor som körs fyra gånger. Onekligen att litet annorlunda upplägg mot vad vi kör i Sverige, men med 99 procent asfalt så spelar det så klart ingen roll hur många gånger man kör. 

 I rallyt är det också en hel flock danska rallyåkare, närmare bestämt sex bilar, Kristian Poulsen, Jesper Bisted, Jan  Petersen, Lasse Murman Sørensen, Carsten Jensen och Marco Gersager. För den sistnämnde blir det premiär med Suzuki efter byte från Opel. Dessutom är inte Henrik och Ida ensamma om att kör Volvo i tävlingen, anmälda är även en kanadensare med en Volvo 740.

*

I fjol återupplivade Älmhults egen variant av ”Duracellkaninen” Anders Martinsson ”Sydsvenska Mästerskapet i rally” som ett försök att skapa en brygga mellan Rally-SM och lite folkligare Sydsvenska Rallycupen.

Ibland är det för stort steg att gå från SSRC till en full säsong i SM, förklarar Anders.

Du kan som junior vara på väg upp men osäker på din förmåga att ekonomiskt, tidsmässigt eller sportsligt ta ett sådant steg eller är du mitt i livet med jobb och familj men ändå sugen på att testa din förmåga i en lite större omfattning, då är Sydsvenska Mästerskapet ett perfekt steg i din rallykarriär.

Till årets säsong har man fått med en ny spelare och det är på motorsporten hårdsatsande Team Ramudden. Rallyansvarige hos nya samarbetspartnern Jonas Fast konstaterar

Vi har höga ambitioner och mål, därför känns det helt naturligt att vara en del av SSRC och SSM. Vi jobbar med säkra arbetsplatser inom segmenten väg, bygg och industri.

Att vi nu dessutom får vara med och synas med vårt rallyteam samt hjälpa till att skapa säkra rallyn och underlätta för arrangörer känns helt perfekt.

I fjol slutade Robin Adolfsson från Växjö som vinnare i 4WD-klassen medan Mattis Olsson, Gullabo var bästa framhjulsdrivna 2WD. Bland ”bakladdarna” var det klubbkompisen Simon Karlsson som tog motsvarande titel med 940:an. I R2-klassen blev det Hörby-seger genom Victor Hansen. Inför 2019 är det bara en sak som är säker och det är att Mattis Olsson inte kommer att kunna upprepa sin 2WD-seger. Detta då han gjorts sig av med sin Toyota och istället skatan och Marcus Sundh  åka 4WD med en R5-Fiesta.

Följande tävlingar ingår i Sydsvenska Mästerskapet. Till detta kommer Superfinalen i SSRC då de bästa i SSM är inbjudna att tävla mot de bästa i varje klass från SSRC. Finalen går den 26 oktober i Kristianstad.

27 april Silverratten Älmhult 

31 maj-1juni  South Swedish RallyÄlmhult

29 juni  Dackefejden Växjö

10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholm

27-28 sept Rally Blekinge Karlshamn

*

Helt klart satt Bilsport Rallycup-åkarna och väntade på att det skulle komma en Tävlingsinbjudan från Trelleborgs MK till årets premiär, Anderslövsrallyt, tog inte mer än några timmar innan det var tämligen välfyllt i anmälningslistan. I dag har man paserat 50-gränsen eller exakt hälften av vad TMK tänker låta starta lördagen den 13 april. Har en känsla av att man får samma problem som i SSRC/DM-premiären Simrishamnsmixen, man får gallra då anmälningstiden inte går ut förrän den 2 april. Att sedan Lasse Mattsson & Co har den goda smaken att låta en Opel Ascona A (misstänkt likt min klubbkompis  Rune Nilsson…)pryda förstasidan på inbjudan gör så klart att intresset för tävlingen blir ännu större…

*

I går nämnde jag Oliver Solbergs häftiga servicebil till sin amerikanska rally-Subaru och menade att mycket tuffare kan det inte bli. Fel, fel och ännu mer fel för i dag fick jag den här bilden tillskickad. Två stora US Army-trucks och en miltärlackad Ford Escort slår det mesta och nu kan det väl inte bli tuffare? Var ekipaget är plåtat eller vem som kör Escorten framgår dock inte, känns som någonstans i södra Tyskland eller?