Nu vattnas Torsbysträckan, Huttunen hade inte budget nog för WRC2, Allven kämpar på i Monte, Gersager byter Opel mot Skoda och Gehrman kör Johan K:s 16-Polo!

Blogg

Ryktena är i full sväng inför Rally Sweden och där det svänger mellan inställt på grund av plusgrader framöver till att rallyt körs som planerat  tack vare minusgrader kommande nätter och därmed skull enbart vissa partier kunna vara i farosonen. Eftersom jag inte själv är på plats väljer jag att inta en avvaktande inställning till allt som sägs och skrivs i frågan. Ett illavarslande tecken påpekande en värmlänning, är att Mads Østberg lagt ut film på Twitter från en vintertest. Det som fick min tipsare att reagera var formuleringen ”Development testing” vilket då kan tolkas som att det inte är test för tävling utan enbart för utveckling. Återstår att se vad som är rätt i frågan. 

Likaså har det surras om att det under måndagen skulle komma någon form av besked från FIA/WRC hur man tänker med deltävling två i WRC 2020. Än så länge har inget sådant besked kommit och samtidigt nås jag av besked att man påbörjat ”vattning” av Torsbysträckan. Något som jag tolkar som att målsättningen är att rallyt kommer att köras om än med kanske lite ändrad bansträckning från ursprunget. Än mer lugnande är beskedet som Hagforsaren Fredrik Gustavsson just levererar.  –Rallyt blir av, men nytt möte i morgon”!

Foto: Lima MS

    Samtidigt, bara dussinet mil längre norrut visar Lima MS hur fina vintersträckor som väntar de tävlande i klassiska ”LBC-Rushen” om en månad. Visst är livet orättvist vilket jag tror hela staben till Rally Sweden instämmer i!

    Foto: Tommy Svensson

    Fanns nog en del som kunnat sätta pengar på att finländaren Jari Huttunen skulle vara en förare för Hyundais R5-satsning i WRC2. I fjol fick han köra ett par tävlingar med WRC i20 och dessförinnan hade han en bakgrund som både förare och en del av utvecklingen av R5-i20 vilket tolkades som att ha var en del av ” The Hyundai family”. Bland annat körde Huttunen Rally Sweden 2018 med den då helt nya R5-bilen. Men framgångarna uteblev och bortsett från andra platsen i Rally Finland var det en säsong mest i moll för snart 26-årige Huttunen. I fjol blev det lite spridda starter där han inledde med att krascha en privatanmäld Skoda i Värmland. Sedan blev det Hyundai R5 och två starter med WRC-versionen och återigen bästa placering i WRC2 på hemmaplan, en andra plats. I dag avslöjar hans mentor Marcus Grönholm i rallyt.fi att Huttunen var erbjuden en av de platser som nu Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin har i WRC2.

    Foto: Tommy Svensson

    De pengar som krävdes fanns inte enligt Grönholm.

    Även om Hyundai vill hjälpa ”Hutt” så sa jag direkt att pengarna som krävs, dom finns inte!

    Vad som händer under året för honom är mer än oklart, än så länge är det bara en start i Rally Sweden som är klar. Den görs med en R5-Hyundai med co-driver Mikka Lukka och då i WRC3. 

    *

    Tog inte lång tid innan det rasslade till i förhandsanmälan till R1-klassen i Sydsvenska Mästerskapet. Sex namn så här långt och allra hetast var smålänningarna Mattias Erelt/Åke Lundberg som var först att garantera en plats för den vita Volvo 740:an. Så här långt enbart Volvo-bilar så när som på trogna Grupp E-paret Stefan Ottosson/Sofie Adolfssons Golf. 

    *

    Idag lämnar återigen Dan Allven/Sven Johansson en rapport från #174 i Rallye Monte Carlo Historique. 

    Jag förstår att ni är förväntansfulla efter en ny rapport från detta ”vansinnes projekt”!

    Idag gav vi oss iväg i sena ottan vid 9.15-tiden för att avverka som det känns just nu, ett skogshuggare arbete. Bilen går som en klocka, inte en sekund fel, men däremot hat vi fortfarande lite problem med de matematiska övningarna. Nollorna och ettorna trilskas fortfarande, dvs. att få rätt tid på rätt plats, är vi inte i tid där vi skall vara får vi straffpoäng. Jag är innerlig tacksam, att vi inte behöver betala med kontanter utan bara med siffror resultatlistan. Vi jobbar hårt på att lösa detta problem, men då jag ALDRIG läst en instruktionsbok för vare sig en tvättmaskin, dator, strykjärn, bilar etc. så kan det nog bli lite marigt att få ihop det. Men vi är fortfarande med i ”sändning” och kör vidare i dag måndag, vilket inte ca. 20 procent av alla startande inte gör, p.g.a. alla problem som uppstår utmed vägen och i vägen.

    Foto: Dan Allven

    Om det kan vara till någon glädje så körde vi ganska bra den sista specialaren på söndagen  med godkänt resultat. Fråga mig inte hur det gick till men vi är nöjda. Jag skulle kunna beskriva denna ”sport”, men tyvärr är min ork inte tillräcklig och inte heller tiden.

    Jag kanske skall berätta att de vägar vi kör på under specialarna är öppna för annan trafik. I dag var det alldeles för nära att vi körde in i en fransyskas bil i en kurva, hon skulle iväg och köpa mjölk, tror jag. Men vi hade bråttom att slå nollorna och ettorna så i en blind kurva kom mjölkdamen i lugn och ro när det helt plötsligt dyker det en en stressad ”rally pilot”. Vi var nog ca. 10 cm från en katastrof men med Buddas, Allahs och Guds hjälp klarade både mjölkdamen och vi oss utan några skador. Dock fick mitt blodtryck en riktig chock och har inte hämtat sig riktig ännu, men jag hoppas att en god natt sömn kurerra detta.

    Ni som är intresserade kan följa oss på www.acm.mc, resultat, som vi inte är direkt stolta med, men vi är desto stoltare än alla, som har fått slänga in handduken. I morgon är det ännu en dag i de franska bergen som är vackrare än man kan föreställa sig om man inte kört omkring på dessa kostigar belagda med asfalt.

    Foto: Dan Allven

    När vi anländer till Valence efter varje dag, är det mat, underhållning och dricka av diverse sorter, vilket gör livet lite trevligare under nuvarande förhållanden.

    Hälsning från en ännu tröttare ”dödspilot”. Dan

    Efter tio etapper är det dubbelt danskt i toppen och där Henrik Bjerregaard/Jaromir Svec med Escorten har 30 straffprickar mindre än Lars Hindsgaul/Arne Pagh, Fiat 128. Dessutom ett bra gap neråt till trean från Spanien, Juan Carlos Hierro-Zorrill i en Golf GTI, 150 prickar upp till Bjerrregaard. Norskorna Torhild och Tine Hallret var uppe och vände på femte plats men har nu fallit tillbaka till 12:e med sin ”Folkabubbla”.

    Foto:Automobileclub Monaco

     Rauno Aaltonen och Hans Sylvan är bra med i den röd/vita svenskreggade Copper S, nu placerade strax efter 100-strecket.

    Firma Allven/Johansson är nu på 225 plats med en handfull ekipage efter sig. Att paret har problem med ”nollor och ettor” verkar inte vara någon överdrift vilket de 78 030 prickarna också understryker. Klassledaren Rudolf Hofman har bara lyckats få ihop 600 prickar som exempel…

    *

    Då har där trillat in ännu en Skoda Fabia R5 till Danmark och det är f.d Opel-piloten Marco Gersager och GM Motorsport DK som taggat upp.  

    Foto: GM Motorsport DK

    Motorsportfolk vet vad som krävs för att få  ett sådant projekt ”på benene” i privat regi och man vet att jag brinner för det jag gör, berättar Marco.

    Motorsport har följt mig hela livet och bjudit på ”mange op og nedture” men hela tiden har mitt fantastiska team, starka sponsorer och alla andra som följer oss stötta mig!

    Nu väntar möte med resten av den danska eliten men först hopas man kunna testa Skodan och detta redan i denna månad. 

    – Vi tror på en super spændende sæsonen i rallysportens konge klasse, hälsar den sympatiske dansken.

    *

    Foto: Euro RX

    Philip Gerhrman kommer att köra Euro RX med en Volkswagen Polo Supercar, en bil med vinnargener. Det är nämligen en av KMS-bilar som tidigare körts av såväl Johan Kristoffersson och Anton Marklund säsongen 2016.

    Bilen har fått en total genomgång i vinter för att återigen bli den ”speed bomb” som gav Kristoffersson en andra plats i World RX 2016, förklarar Philip.

    Foto: Tommy Svensson

    Euro RX inleder i Belgien på nya banan i Spa Franchorchamps, sedan bär det av till Norge och Hell följt av Höljes, Loheac och så final i Riga.

    Banor som jag valt om jag själv fått forma min ”drömkalender”, vi ser framemot året!

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.