Nu brummar det i Värmlandskogen, Tänak får ny bil(!), Latvala "under cover", PG Andersson kör Rally-SM, GN Motorsport nya i "Team-SM" och det krävs stora skor för att gå på vatten...

Blogg

Brum, brum i Värmlandskogen hette rallylåten från P4 Värmland för några år sedan och detta är också vad som hörs just nu några dagar före rallystarten på torsdag. Kanske lite fel ändå, för jag misstänker att en del av brummandet även hörs över skogen i Dalarna. På de bilder/filmer jag tagit del av är det ”proper wintercondition” som råder och det verkar även som testarna är nöjda med underlaget. Trot allt lite märkligt om man betänker hur ”soffåkarna” på FB resonerar, bara min lilla reflektion. Av någon anledning planerar inte Toyota Gazoo Racing att testa alls på svensk mark utan nöjer sig med de tester som kördes hemma i Finland i förra veckan.

Foto: Toyota Gazoo racing

För Sebastian Ogier blir det en ny upplevelse i år då han normalt sett brukar komma till Värmland som VM-ledare och därmed få starta först. Nu blir det Thierry Neuville som får detta lite tvivelaktiga nöje.

    I år blir det annorlunda så vi får se hur detta blir med att slippa spåra, menar Ogier.

    Monte Carlo innebar en positiv början på säsongen för teamet som altid även gjort bra i från sig i Rally Sweden, förhoppningsvis lyckas vi göra så även i år.

    Teamkompisen Elfyn Evans håller med om att startpositionen kan bl i väldigt avgörande.

    Blir det lössnö har de som startar längre bak en stor fördel men vi gör som vanligt, går ”all in” och gör det bästa möjliga av situationen.

    Foto: Tommy Svensson

    Inget snack utan att Hyundai, Monte-vinnare Thierry Neuville och Monte-kraschare Ott Tänak har mest press på sig nästa helg. Belgaren är redan lite bekymrad över årets snöfattiga upplaga men hoppas att inte sträckorna ska bli alltför spåriga.

    Vår däck är både höga och tunna så dom fungerar inte alls bra om det blir mycket grus, ”it’s going to be really tricky”…

    Sedan kommer ett litet märkligt konstaterande från Neuville när han först avslutar med en förhoppning om snö och i nästa mening säger.

    Utan snövallar kommer rallyt att bli snabbt men mer ointressant!

    Här är jag helt vilse i pannkakan, ointressant jag tänker exakt tvärtom men jag kan så klart ha fel.

    Foto: Hyundai Motorpsort

    Ott Tänak medger att han och Martin Järveoja fick sig en rejäl läxa i Monte Carlo. Läxan är att vara bättre fokuserad när man kör helt nya sträckor vilket uppenbarligen inte var fallet senast.

    Blir viktigt att komma tillbaka till var vi var före kraschen och därifrån ”step-by-step” förbättra oss. Nu blir detta första gången på löst underlag med Hyundai men jag hoppas ändå att vi kan leverera ett bra resultat!

    Till Värmland kommer Hyundai med tre i20 Coupé WRC och där Neuville kör samma bil som han vann med i Monte Carlo. Snabbinkallade Craig Breen får den bil som Sebastien Loeb använde i Spanien och föga förvånade får Tänak en helt ny bil till Rally Sweden med chassinummer #24. Konstigt, Montebilen gick alltså inte att rikta…

    *

    Men inte bara de stora pojkarna som vintertestar även många av WRC2/3-ekipagen är i full gång för att få in rätta känslan i såväl sig själv som i bilen. Även om Toyota valt att spara sina officiella testdagar till andra tävlingar så gäller detta inte Takamoto Katsuta och privatanmälde Jari-Matti Latvala.

    Foto: Tommy Svensson

    Båda är i gång och jag misstänker starkt att Tommi Mäkinen använder Latvala som lite av ”undercover-testpilot” och att hans känsla från testerna kommer att förmedlas till teamets tre förare. 

    Synliga i skogarna har även J-WRC-föraren varit och då bland annat rumänen Raul Badiu som kraschade så illa i Finland att både han och kartläsaren skadades. Nu är dock Badiu tillbaka, kraschen är glömd och han vill visa att han kan utmana om VM-titeln.

    Foto: Skoda Motorsport

    En som dock inte testar på den värländska vägmixen, snö/is/grus är Oliver Solberg. Den biten är redan avklarad och nu ligger han redan i startgroparna för vad som väntar därefter. I klartext känner han nu för första gången på sin nya Skoda Fabia Evo på grus och detta på snustorr spansk sådan.

    Känns bra att få känslan för torr och dammigt grus, berättar Oliver.

    Kan säkert kännas bra när nästa utmaning efter Rally Sweden är Rally Mexico där det garanterat inte blir något snack om dålig vinter. 

    *

    Snacka om att ligga lite före, Toyota är redan igång med att testa nya WRC-bilen för 2021, GR Yaris. Bakom ratten sitter Juho Hänninen och första testerna körs för tillfället på snö. Bilen väckte stor uppståndelse när den visades på Tokyo Auto Salon med sin trecylindriga motor med 257 hästkrafter kombinerat med fyrhjulsdrift. Lite förvånande med tanke på nya Hybrid-reglementet är att detta rör sig om en bil med konventionell motor.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    *

    Nu lämnar vi Rally Sweden och WRC och kastar blickarna mot SM-premiären Rally Vännäs där man idag fick en verklig statushöjare i anmälningslistan. Den tyske ERC-föraren med rallyvärldens coolaste namn tillika en av de med absolut mest välfylld plånbok, Albert Prinz von Thurn und Taxis. I fjol hade han dock inte något flyt i ERC och slutade på 19:e plats efter endast två målgångar med poäng. Till detta tre brutna rallyn av de sju han och kartläsare Bernhard Ettel körde. Nu kommer 37-åringen till Vännäs och gör sin absolut första start på såväl svensk som snötäckt mark med en R5-Skoda. Var bilen kommer ifrån är lite oklart men normalt sett är det BRR (Raimund Baumschlager Rally&Racing) som sköter aristokratens rallybil. Inte nog med att von Thurn und Taxis  är välbeställd han har även för en rallyförare lite annorlunda bakgrund, med utbildning i såväl ekonomi som teologie i ryggen när han startar på sträckorna.

    *

    Foto. Tommy Svensson

    Redan i går flaggade jag för ännu ett team till nya Teammästerskapet i Rally-SM och i dag är det officiellt att skånska GN Motorsport också satsar på det nya SM-tecknet. Totalt fem  ekipage kommer att användas i årets SM-serie och där f.d WRC-föraren PG Andersson med Anders Fredriksson som kartläsare blir affischnamnet nummer ett. Ingen tvekan utan att PG blir en av de som kommer att vara med i toppstriden i R5-klassen. 

    Jag trodde rallygiftet gått ur kroppen, men det vaknade till liv igen, berättar PG.
    – Ska kämpa för att hålla fanan högt men vet att det var några år sedan jag tävlade på denna nivå men ska absolut kämpa för teamets bästa samt det viktigaste utav allt, försöka vinna Rally SM!

    Foto: Tommy Svensson

    Rutinerade PG kommer att köra R5-Fiestan och i en likadan bil sitter även en av Sydsveriges stora namn, de ständigt leende Mattis Olsson och Marcus Sundh från Gullabo. Tidigare har paret synts mest i SSRC men i fjol i såväl SSM och Rally-SM. På bara två SM-tävlingar, SSR och Rally Blekinge samlade paret ihop poäng tillräckligt till en sjunde plats i R5-klassen. De bägge 4WD-förarna kompletteras så av två J-SM åkare, Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar och så skånska Lucas Hägg/Daniel Borgquist, båda i Fiesta R2.

    Foto: Tommy Svensson

    Men hallå detta blev bara fyra ekipage och teamchef Rickard Nilsson snackade ju om fem bilar?

    Joachim Grahn och Per Andersson är den femte delen i teamet och kommer att köra valda delar av SM-serien med vår Fiesta WRC16, avslöjar Rickard som delar chefandet med supermekanikern Staffan Andersson.

    – Inför varje SM-deltävling kommer vi att toppa laget för att ta så mycket poäng som möjligt i enlighet med reglerna för Team SM, där är det tänkt att ”Jocke” kommer in!

    Foto: Tommy Svensson

    En sak är dock säker, ”vinterhatare” Grahn kommer inte att köra premiären i Vännäs.

    Aldrig i livet,  jag väntar till det är lite varmt och skönt, konstaterar fjolårets SM-vinnare i Trimmat 4WD.

    Men Rickard Nilsson är inte främmande för att ändra sitt lag under året.

    Vi kommer under säsongen att använda oss av ytterligare ”jokerchaufför” om så krävs.

    *

    Noterar att Ericsson Motorsport gjort en genomgång av konsekvenserna av den dåliga vintern och hitintills har 19 tävlingar ställts in. Senast i den raden är  ”Gestrikekannan” och ”Rotens Minne” där den senaste inte skulle ha körts förrän 1 mars. Trots nästan en hel månad kvar, inser Almunge MK att man inte kommer att fixa underlag som håller för tävling. Kommer då osökt in på gårdagens kommentarstorm på FB där merparten inte såg några större problem med att ha en ”Plan B” för Rally Sweden. En plan som skulle sjösättas när någon, oklart vem och när skulle avgöra vilken av alternativen som skulle få bli ”WRC in Sweden”. Jag konstaterar bara som min numera bortgångne far brukade göra, ”med god tro och stora skor kan man gå på vatten”! 

    Sedan får skämshatten på, hon med vinterlandskap och tomtar heter så klart Jenny Nyström och inget annat, ber om ursäkt för denna miss.

    *

    Trevlig helg.  

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.