Notproblem i Rally Österlen och det blir Rally Sweden i VM 2011!

Blogg

Idag var det mycket som platsade på Motorbloggen. Skulle jag skriva om Rally Sweden eller Klassiska Rikspokalen kontra Midnattsolsrallyt? Notjtafs i Supercupen eller Solbergs Citroén, ja listan kan bli lång och vad välja? Ah va f-n jag skriver lite om alltihop.
Fortfarande väntar Bertil Klarin på besked från FIA hur det blir med VM-statusen för Rally Sweden 2011. Men detta dröjer och nu börjar även den hårt luttrade Klarin bli irriterad över den långsamma handläggningen, men jag kan lugna.
– Inga problem Bertil, det blir Rally-VM i Värmland även 2011, tro mig!
Dessutom verkar det som att vinterkonkurrenten Rally Norway närmar sig konkurs och då lär Klarin & co sitta säkert även efter 2011. För självklart måste där finnas vinterrally i VM-kalendern. Att då tacka nej till det rally, som år efter år får toppbetyg av både, förare, team och media verkar i mina öron inte sannolikt. Kan jag ha fel?
Idag kom det väntade beskedet från arrangörerna till Klassiska Rikspokalen att rallyt ställs in. Tyvärr måste jag säga, för det måste finnas plats för mer klassikertävlingar än Midnattsolsrallyt och Klassiska Rallycupen. Om så skulle vara att det inte gör det, innebär det att där bara skulle bli åtta klassikertävlingar utspridda över hela landet per år i fortsättningen…
Arrangörerna till Klassiska Rikspokalen är besvikna. Tror jag det, även om man har lite sig själv att skylla och då tänker jag på startavgiften på över 6000 kronor. I pressmeddelandet skriver man följande:
” Enligt förhandsinformation vi fick var intresset stort. Vi fick dock inte något riktigt bra tävlingsdatum och intresset har varit ljumt. De som ändå har anmält sig hoppas vi har förståelse för att vi i år i ett tidigt skede ställer in, säger organisationen i ett utskick och fortsätter.
– Vi välkomnar dem åter plus alla övriga Appendix-K åkare välkomna 2011. Planeringen för den tävlingen är redan på gång och med så god framförhållning hoppas vi på ett bra datum, bra 1-dagarstävling, bra uppslutning, bra väder, bra arrangemang!”
Jaså tänker jag, gick dom på den lätte!
Efter att jag med hjälp av några andra obotliga optimister, hållit en lokal Klassikercup levande i över tio år, så vet jag att den här branschen är överbefolkad med ”snackare”. Hur många gånger har jag inte träffat folk med de mest fantastiska planer på bilbygge som är nästan klart och vilka tävlingar som ska köras med mera och ännu mer bla, bla bla…
När det så kommer till kritan har man tusen och åter tusen ursäkter till varför det inte blev något av med bilbygget.
– Men till nästa år, då så ska allt var klart, säger man. F-n trot!
Om där då tråkigt nog inte finns någon bakåtsträvande realist till hands som plockar ner dravlet, utan man istället är lite blåögd och tror på snackarna blir resultatet mer eller mindre katastrof! Hoppas verkligen att man orkar ladda om till 2011 dessutom med realistisk startavgift. För visst måste det finnas plats för mer än Midnattsolsrallyt, eller är jag helt ute och cyklar?
Från detta över till Rally Österlen som körs den 8 maj och som första grustävling i Supercupen. Om det blir så, verkar just nu ovisst, enligt tävlingsledare Lars Mattsson. Problemet är att Supercupen kräver noter av Gunnar Barth medan Sydsvenska Rallycupen kör med noter skrivna av smålänningen Anders Martinsson. Lösningen på detta blev att Supercupsdeltagarna skulle få specialnoter av Barth. Nu visar det sig att bara trettiofyra förare har anmält sig till SC, allt för få för att Barth ska ställa upp och skriva noter. Så vad som händer just nu verkar lite oklart. För mig är lösningen solklar, Martinssonnoter åt alla, det är ju bara att gilla läget!
Mig veterligen finns det idag bara två notskrivare i hela landet som är ”godkända”, Barth och Martinsson. Tidigare skrev även SMK Hörbys Lars Nilsson noter men gör det inte längre. Om Lars tröttnade på allt tjafs vet jag inte, men med tanke på hur infekterad notfrågan är så tror jag inte att det skälet kan räknas bort?
I princip står och faller alltså hela rallysporten i Sverige med de här två. Om någon av de två eller ve och fasa båda, blir sjuka eller något annat händer som gör att de inte kan skriva noter, vad gör vi då? Lägger ner rallysporten, eller? Som jag ser det så måste där komma till fler nya notskrivare och detta snabbt. Sedan får nog vi rallyåkare lära oss att åka efter de noter som finns, ibland tycker man bättre om dom och ibland sämre. Alternativet, inga tävlingar alls är åtminstone inget alternativ för mig!
Till sist var jag lite knäckt över utskåpningen i Kongen, bara att erkänna att Kadetten och kanske även jag själv inte räcker till. Mig själv kan jag inte byta ut, men såg att Petter Solberg har sin WRC-Xsara till salu för 350 000. Tror inte det är kronor utan misstänker Euro, alltså 3,5 miljoner i runda slängar. Lite för dyrt för mig och dessutom tror jag det hade blivit svårt att få den godkänd som Appendix K…

Flash// Precis när jag trycker iväg blogginlägget så kommer då beskedet som Klarin väntat på. Vad skrev jag i Motorbloggen, jo att det är klart att Rally Sweden finns med i Rally-VM 2011 och jag fick rätt. Mycket talar dessutom för att det blir en fortsättning även 2012 och 2013, härliga tider, strålande tider. Nu kan alla vi andas ut som ser rallyt som något positivt ( det finns faktiskt dom som kallar sig motorsportvänner men som aldrig missar ett tillfälle att tala om hur kass Rally Sweden är, ingen vinter, för få förare också bla. bla, bla), själv kan jag börja planera för 37:e besöket i Värmlandsskogarna sedan 1975. Då vann Björn Waldegård med en Alitalia sponsrad Lancia Stratos, vem vinner nu, kan det bli Petter Solberg…