Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Norskt i topp på "WRC-nerskakning", SBF kommenterar, Lappi gillar tårta och Lasse Stefanz gillar "Todde"!

Motorbloggen

Trippel VW i topp på shake down inför WRC Wales Rally GB men lite överraskade med Andreas Mikkelsen i Polo #9 som snabbast av de tre. Rally Great Britain (Wales) 2014Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala delade andra platsen, hissnande 0,3 sekund långsammare över den 3,32 kilometer långa sträckan. En sträcka som lite ovanligt nog även kommer att köras i rallyt, dock inte i sin helhet utan som del av lördagssträckan ”Clocaenog East”. Sträckan bjöd på fuktig grus och lera som gjorde det riktigt halt och svårkört.
Shakedown var ett bra sätt att starta rallyt, menade Mikkelsen.
Förhållandena var lite halare än vid tidigare tester men detta gav värdefull information så man kan vänja sig, typiskt Wales skulle jag vilja säga!
Mikkelsen går utan tvekan för seger och avslutade med.
– I think we are ready!
Även Ogier och Latvala kände sig klara att ge sig i kast med årets sista tävling. Nykorade dubble världsmästaren menade att nu kan alla köra utan press och verkligen visa hur snabb man är.
Latvala tyckte greppet skiftade väldigt mycket på sträckan.
Vi startade med lite för hård set up på bilen men sedan vi bytt till mjukare blev greppet bättre, menade finnen.
Han berättade även att han var missbelåten på tiderna på grussträckorna i Spanien.
Jag var inte alls så snabb där som jag önskade och idag handlade det mer för mig att hitta tillbaka till ”pace on gravel”…
Bossen Jost Capito stod i bakgrunden och mös över sina ”tre musketörer”, men varnade samtidigt för konkurrenterna som han menade kanske var mer motiverade att visa upp sig.
Kris Meeke, Mikko Hirvonen och Thierry Neuville letar alla tre efter den perfekta avslutning, de kommer definitivt göra allt i sin makt för att vinna här i Wales!

*
Bästa ”icke-VW” på fjärde plats blev även det en överraskning, Robert Kubica som det nu spekuleras i lämnar M-Sport och går tillbaka till Citroén från 2015. Som sagt ryktena går och kommer…
DMACK-piloten Ott Tänak visade att hans däck håller samma klass som ”michelinarna”, och var endast en tiondel efter Kubica och exakt sekunden bak Mikkelsen med WRC-Fiestan. Bästa Citroén kördes av Kris Meeke med sjätte tid, tiondelen före Mikko Hirvonen i sitt livs allra sista WRC shake down.
”Kiwin” Hayden Paddon kunde ståta med att vara snabbast i Hyundaigänget och körde in som delad nia med Mads Östberg.

*
Årets sista tips blir så här:
1. Jari-Matti Latvala
2. Kris Meeke
3. Andreas Mikkelsen
4. Sebastien Ogier
5. Mikko Hirvonen
Garderar med Ott Tänak som kan bli allt mellan trea och…

*
Idag kom där ett mer eller mindre officiellt meddelande på Rally-SM:s hemsida från SBF som förklaring till att Micke Lindh hastigt avslutade sitt jobb som SM-koordinator. Här står, ” Som vi kunde höra i veckobloggen i SBF:s egen TV-kanal SBF-Play så tar SBF själva över driften av Rally-SM 2015.
SBF har för avsikt att gemensamt med övriga sportgrenar driva mästerskapen, detta för att få en helhet, men också för att höja den gemensamma statusen på våra mästerskap. För arrangemangen och för alla tävlande kommer ingen märkbar förändring ske under 2015. Vi ser fram emot ett mästerskap under kommande år med samma spänning och med samma goda anda som Rally-SM 2014. Utskottet stannar likt 2014 vid rodret och med stöd av kansli och förbundsstyrelse ser vi fram emot hårda fighter på vägarna runt om i vårt land.
Vi vill samtidigt passa på att tacka Micke Lindh för 2014 och för allt engagemang han lagt ner under året och önskar honom lycka till med kommande uppdrag.”.

*
På egna hemsidan presenterar man även lite hur man tänker framöver, måste erkänna att jag inte hänger med i allt…
Här skriver SBF bland annat varför man startar ett ”programkontor” istället för att använda olika externa krafter, ” styrelsen ser ett behov att stärka Svensk Bilsports egen kompetens när det gäller övergripande koordination kring mästerskapen”. Vidare, ” beslutet innebär inte att förbundet helt släpper upplägget med promotorer. Vi har STCC, Tierp Arena, Rally- och Rallycross-VM”. Men för rally är det inte längre aktuellt om man ska tro direktör Tomas Jansson.
”- När det gäller just rally så vet jag att det var en träff inplanerad och nu behövde utskottet skjuta på den och ordförande Magnus Månsson arbetar för fullt för att få till den så fort som möjligt.
 Sen förstår jag att rallyarrangörerna och framför allt Sandviken känner en viss oro då deras tävling ligger först och är snart. Och det finns en hel del frågor att rätta ut det vet vi, men det arbetar utskottet och vi med att lösa.”.
Jansson fortsätter, ” – Det viktigt att se att det här är ett strategibeslut som styrelsen tagit inte något som bara gäller Rally-SM, utan Svensk Bilsports verksamhet i stort, där styrelsen har som mål att stärka Svensk Bilsport som förbund till att bli större, bredare och mer intressant för potentiella partners. Med ett programkontor kommer det att kunna arbetas mycket mer med synergieffekter mellan olika mästerskap och andra framtida event och Svensk Bilsport kommer kunna erbjuda en bredare plattform till sina partners. Sen tycker jag att det finns en vinning i att de pengar som kommer in från partners nu kommer tillfalla arrangörerna och Svensk Bilsport centralt som sen kan återinvesteras i utvecklingen av svensk bilsport”.
Blir onekligen intressant att se vad som kommer ut ur alla dessa ord? Men en sak är säker det brådskar, Rally-SM tål inte så värst mycket mer stryk!

*
Läste en liten kul genomgång i Esapekka Lappis ERC-år i siffror. AUTO - ERC ACROPOLIS 2014Där framgick bland annat att årets vinnare körde åtta deltävlingar och vann tre med Skodan. Tog tjugofem sträcksegrar vilket gav totalt 162 ERC-poäng. Att 23-åringen har många fans visar de 68 824 följarna på facebook och allra roligast. Två koppar kaffe och två bitar tårta serverades till honom och co-driver Janne Ferm vid överraskningsfesten på Helsingfors flygplats i måndagskväll…

*
Skrev igår om att Höljes har sin vanliga plats i rallycrossens VM-kalender, första helgen i juli. Men kanske det är sista gången det körs VM i Värmland, berättar Värmlands Folkblad. Anledningen är att treårskontraktet går ut efter 2015 och ännu är inget nytt påskrivet av Finnskoga MK. Där är man oroliga för att prislappen för att få arrangera VM kommer att höjas, kraftigt dessutom.

– Vi har våra misstankar om att det kommer att fördyras, det är egentligen redan aviserat från Internationella bilsportförbundet, och vi vill vara säkra på att vi inte går på några minor. Redan i år blev det mycket dyrare på grund av krav på högre standard och säkerhet, säger man från arrangörshåll.
BloggEkströmNågra summor är inte kända men där är många nya arrangörer som knackar på dörren och då hjälper det kanske inte med att arrangera rallycross av världsklass långt upp ”in the middle of nowhere”.
Vi har den mest genuina rallycrossbanan och en väldigt bra tävling så är det ändå i slutändan pengarna som styr..
Årets tävling lockade rekordpublik, 34 400 åskådare totalt. Till nästa år hoppas arrangören att få plats med ytterligare fler.

*
Om någon timme är det dags för ”släppefest” när ”Årets Julklapp” officiellt presenteras på Österslövs Bykrog utanför Kristianstad. Handlar så klart om Lasse Stefanz som släpper ”monsterboxen” med allt som bandet spelat in sedan starten 1967. 673 låtar på 46 cd-skivor ger en total speltid på 30 timmar och tio minuter och inte ens Olle Jönsson själv visste om han skulle orka lyssna igenom allt…
BloggLasseMen vad har Lasse Stefanz i Motorbloggen att göra? Solklart, Olle Jönsson och Christer Eriksson har nämligen Tord ”Todde Bagare” Johansson som hovleverantör när det kommer till bakverk och likaså är Conditori Boulevard deras stamfik. Skulle inte detta räcka så är även Lars ”Mr President” Servin hängiven LS-fan…

*
Hål i huvudet, tänker inte längre än näsan räcker, många olika sätt att se det på men att ställa upp på ny vinjettbild för bloggen med två Volvo på tröjan var oansvarigt. Fått en del gliringar om detta, så klart helt rätt. tommymotorbildNu är det dock korrigerat och nu är det riktiga rallybilar på tröjan, Lancia Stratos, Fiat 131 Abarth, Ford Escort och så klart pricken över i, en Opel Ascona A!

« »