Neuville upp i Argentina-ledning, Østberg toppar WRC2, familjekamp i Cimbern Rallye, McRae till MSR, Stavbom snabbast på Gotland, Helin bröt direkt medan Myrsell kämpade till mål i Tjeckien.

Blogg

Som vanligt känns det nästan värdelöst att skriva en Motorbloggen när inte tävlingar eller ens etapper är avslutade. I Rally Argentina återstår tre sträckor av ”2.leg” och då är det min tippade vinnare Thierry Neuville som leder, 6,4 sekunder före Ott Tänak.

Verkar också högst troligt att det är de här två som gör upp om segern då trean Andreas Mikkelsen är 48 sekunder efter. Tidigare ledaren Kris Meeke har trillat ner till fjärde plats efter diverse småproblem bland annat försvann bromsarna på Toyotan.

– Har faktiskt tur som kommit så här långt när jag dök ner i ett vattenhål utan bromsar och ”hit a rock”, förklarar Meeke som nu bara har en enda målsättning.

– Vi måste kämpa för att komma på pallen!

Just nu skiljer 12 sekunder för att målsättningen ska uppfyllas. Sebastien Ogier som haft problem med styrservon ligger sexa strax efter Dani Sordo som är femma.   Försvann under dagen med buller och bång gjorde Esapekka Lappi som rullade sin C3 WRC våldsamt. även för Elfyn Evans blev det för mycket terrängkörning för att WRC-Fiestan skulle klara av det.

Mads Østberg/Torsten Eriksen leder fortfarande trots en punktering WRC2-klassen. Tre minuter skiljer till Pedro Heller i en Fiesta medan ende konkurrenten i WRC2 Pro, Gus Greensmith har 21 minuter upp vilket måste kännas betryggande…

*

Med en sträcka kvar av danska mästerskapspremiären som faktiskt körs i tyska ”Cimbern Rallye” har det hela utvecklat sig till en ren familjeangelägenhet  för familjen Poulsen. Leder gör Kristian Poulsen med Ole Refsgaard Frederiksen  i R5-Skodans högerstol. 8,9 sekunder efter ligger så brorsan Roland som lotsas av Freddy Pedersen, även han med R5 Skoda. Favorittippade i egenskap av regerande mästare, Ib Kragh/Ditte Kammersgaard har drygt 13 sekunder upp till toppduon från sin tredje plats. Det är också de här tre Skodorna som dominerar och fyran Martin Johansen/Finn Thomsen med en Mitsubishi är 1.38,7 efter ledaren.

I 2WD-klassen var det Kenneth Madsen/Mette Felthaus med Suzuki Danmarks vassa Swift Maxi 2000 som hade favorittryck på sig men för deras del blev det ett kort rally. Redan på första sträckan pajade generatorn och så blev det ”Udgået” istället för pokal.  Istället är det BMW-föraren Kim Boisen/Louise Christiansen i sin för oss udda M1  som är snabbast med bilar som bara tvåhjulsdrift. Femma totalt och direkt bakom sig kommer bästa ”hemmaförare” Martin Schütte med sin Mitsubishi.

*

Ökar ständig på med namn till Midnattssolsrallyt och nu är man uppe i runt 150 anmälda. I dag dök där dessutom upp ett sådant namn som jag önskade där var fler av i rallyt, ett namn med historia. Föraren jag tänker på är Colin McRaes pappa, legenden och nu 75 år gammal Jimmy McRae som anmält sig. Jimmy kör tyvärr ingen Opel Manta 400 som han gjorde hemma i UK när det begav sig. Däremot så närma man kan komma och kör en kusin, Vauxhall Firenza med co-driver Pauline Gullick.

*

Som vanligt bet Gotland tillbaka och av bildflödet på FB är det många som har lite garagetid framför sig för att få ordning på sina bilar igen. En olycksfågel var Mikael Jirvelius vars R5 Mitsubishi  blev lite tilltufsad. Samma sak med Jan Björes Golf som fick karossform lite som en Volvo PV. Totalt bröt 30 ekipage av de 115 anmälda.

Vann gjorde Kenny Stavbom/Nicklas Edvardsson, R5 Skoda med minsta möjliga marginal. 0,1 sekund efter kom Anton Eriksson/Lars Andersson, även dom i en Skoda. Anton satte en fantom tid på sista sträckan och var runt 15 sekunder snabbare än Stavbom och ändå hade han behövt en tiondel till, surt. Bästa 4WD i B-klassen blev Christoffer Haglund/Jens Jakobsson, tio sekunder långsammare. Fyra kom Jari Saarinen/Mårten Heartly och femma Algot Öberg/Niklas Johansson.

I 2WD slog mitt tips in till hundra procent och där då Johan Holmberg/Christoffer Bäck vann 7,5 sekunder före Niklas Karlsson. Sedan kom den andre Karlsson med Emil i förnamn och lotsad av Jessica Larsson.

*

Det blev ingen lyckad tripp till Tjeckien för Stefan Helin och Ida Lidebjer Granberg. Redan på andra sträckan började Opel-motorn låta konstigt och då parkerades också den svarta Asconan.

Inte roligt att berätta att en Opel gått sönder, erkänner Stefan.

– Men kul så länge det varade. God stämning på tävlingen. Trevliga funktionärer, glada medtävlare, utmanande sträckor!

Än kortare blev rallyt för Anders och Ingrid Johnsen när teknikerna före tävling upptäckte att gummiblåsan i Porsche- tanken hade passerat ”Bäst före”.

Inte heller de när gången var det problemfritt för Mats Myrsell/Eesko Juntilla med den hyrda Sierran. Till slut blev det 16:e plats totalt, dessutom med nio minuters strafftid. Innan allt började dj-las med svenskarna låg man fyra. Vann Historic Vltava Rallye gjorde italienaren Lucky med Fabrizia Pons i Lancia. Tvåa blev hemmaföraren Neuman, Ford Escort medan trean kom från Österrike, Karl Wagner i en Porsche.

*

Med fullspäckat fotoschema plus Hässleholms GP är det ytterst ovisst om det blir någon Motorbloggen i morgon söndag. Blir det inte, så vet ni varför…