Neuville skeptisk till nya hybrid-WRC, Ogier vill ha regn i Estland, Tidemand laddar för ny seger, ESR väntar på PG och Flodin, 26 anmälda till Turkiet, Eau Rouge väntar för WRC/World RX och glöm inte att krama en deltidsbrandman!.

Blogg

Med ett rumphugget WRC-år 2020 blickar de flest redan längtansfullt mot 2021 (trots att det inte finns några garantier att Corona släppt greppet) som blir sista året för dagens bilar. Från 2022 är det hybridteknik i WRC-bilarna som gäller och här går åsikterna isär om detta blir fågel eller fisk för Rally-VM. De mest optimistiska menar att serien kommer att få en helt annan medial uppmärksamhet än idag när man börjar ralllytävla ”modernt”. Som extra bonus kommer då enligt samma optimister, fler fabrikanter vilja vara med än dagens tre, Hyundai, Toyota och Ford. I det andra lägret hävdas att bilarna blir så förändrade (läs sämre) att både tävlande och publik kommer att vända sporten ryggen. Än så länge finns där ingen åsikt som är rättare än den andra, först om det drygt år får vi se vem som siade bäst.

Foto: Tommy Svensson

Belgaren Thierry Neuville ansluter sig dock till den skeptisk gruppen och menar att det framöver kommer att handla mer om duktiga ingenjörer än om skickliga förare och co-drivers. Från 2022 kommer datorerna att spela en ännu större roll än idag och Nevuille menar i en intervju med DirtFish att rally kommer att bli mer likt Formula E att ju skikligare man är vid datorn desto större chans att vinna. Att det är just el-biten i kommande WRC-bilar som är stötestenen är han helt övertygad om och menar att ingen vet någonting alls om hur detta kommer att fungera under krävande rallykörning, folk bara gissar för tillfället. Han är även fundersam till den hundra hästkrafter starka boost som ska kunna plockas fram på sträckorna. 

    Inte en chans att jag kunnat använda hundra hästkrafter extra i dag, förklarade Neuville under tester i Finland.

    Hyundai-föraren är dessutom tveksam till att den nya tekniken förbilligar sporten, han tror lite pessimistiskt tvärtom. Dock inte att själva bilen behöver bli dyrare men väl omgivningen.

    Det krävs fler ingenjörer och personal ute på sträckorna för att informera föraren om när och var det är optimalt att slå på ”the extra power boost”…  

    *

    Vägarna som väntar i Rally Estonia är förutom väldigt snabba även försedda med ett tunt lager lösgrus/småsten överst som nu blir Sebastien Ogiers uppdrag att ploga undan för resten av gänget. Är det då dessutom torrt blir det ännu mer svårkört och därför är det inte så konstigt Toyotas VM-ledare önskar regn över Tartu.

    Hoppas verkligen att vädret hjälper oss så att vi inte besväras för mycket av vår startposition, förklarar Ogier.

    Känns som att jag tvingas göra honom besviken, då helgen enligt meteorologerna  då det ser torrt över tävlingsområdet…

    *

    Riktigt samma problem har inte Pontus Tidemand/Patrik Barth då WRC2-klassen startar efter Ogier&Co. Även om Mads Østberg/Torstein Eriksen kopplat ett litet grepp om VM-guldet efter två raka segrar, Monte Carlo och Sverige är det fortfarande vidöppet i toppen. Tvåa är snabbe och totalt okänslig för snabba vägar, ryssen Nikolay Gryazin med nio poäng upp till Mads. Men bara ett poäng efter ligger så Pontus med Toksport WRT:s R5 Skoda. Medan Gryazin är mer eller mindre uppfödd på liknade vägar som i helgen bir det en ny uppgift för värmlänningen.Foto: Pontus Tidemand

    – En helt ny utmaning för de flesta av oss i startfältet, vilket gör det lite extra spännande. Vägarna är supersnabba och tekniska, med många hopp och krön och jag hoppas det ska påminna om det finska rallyt, för det gillar jag, menar Pontus.

    Senast blev det seger för honom var i Rally Mexico och detta sitter fortfarande kvar på näthinnan.

    Visst kändes det som vi hade något riktigt bra på gång och teamet kände detsamma, och det tog oss till startlinjen igen. Nu hoppas jag att vi kan fortsätta där vi slutade!

    Även om det inte blir mycket tävlande under Corona-tiden så har han ändå testta lite hos Skoda Motorsport. 

    Det är så viktigt att få tid bakom ratten och att sedan få gå tillbaka till rallybilen förra veckan kunde inte ha kommit mer lägligt med tanke på Estland. Jag känner mig faktiskt så varm i kläderna och förberedd som jag kan bli i nuläget, säger Pontus som även hunnit med test i Estland i går.

    Totalt 28 ekipage är anmälda i Rally 2, som samlingskategorin för R5-bilarna kallas, och Pontus är beredd på en ordentlig fight.

    Konkurrensen kommer minst sagt att bli tuff vet också att många av mina motståndare legat i rejält på sistone och alla är lika taggade att komma ut och köra så det lär bli åka av!

    Mer svenskt i startlistan genom Jonas Anderson som sitter bredvid Even Managements Hyundai-förare Ole Christian Veiby. WRC2-debut gör Eyvind Brynildsen/Ilka Minor, även dom i en Skoda från Toksport.

    *

    En man gärna sett i samma sällskap är vinnaren av EC Snapphanerally, Årjängs PG Andersson. Nu är det lite ”been there and done that” över fortfarande blixtrande snabbe PG. Något han visade direkt i Hässleholm och som han nu har för avsikt att följa upp i Linköping oavsett om Mattias Adielsson har en annan åsikt. Precis som vid segern blir det med GN Motorsports senaste tillskott bland ”hyrbilarna”, Ford Fiesta R5 MKII. Nu kommer han till East Sweden Rally som SM-ledare trots att han bröt premiären i Vännäs.

    Foto: Bengt Johansson

    Jag ser fram emot en tät fight med Adielsson som garanterat kommer att vara revanschsugen och gå för seger, menar PG.

    Men vi (kartläsare Anders Fredrikson) ska försöka upprepa prestationen från Hässleholm!

    Tvåa är Thomas Thunström, 4,5 poäng bak men den marginalen ska inte bli mindre är det tänkt. 

    – Jag ser fram emot rallyt och har testat bilen med lite nya inställningar och nu går återigen bilen på full effekt efter ett sensorbyte, berättar PG.

    I Hässleholm var det torrt och varmt medan det i Linköping först utlovades regn men som nu ser ut att ha ändrats till sol och inge väta ovanifrån. Då tvingades Adielsson tugga damm efter PG innan han bröt, men riktigt lika torrt lär det inte bli på östgötasträckorna. Men PG är ändå lugn

    – Jag tror inte jag kommer att ha samma fördel av att gå ut först den här gången, vilket vi hade sist… 

    *

    I Hässleholm blev det en upprepning av ”The Flodin Show” som hade premiär i Rally Vännäs med den nya Volvo 940:an. Där åkte Patrik Flodin och Göran Bergsten mer eller mindre åttor runt resten av fältet och trots experternas tips, upprepades ”åtta-körningen” även i deltävling två. Bäst motstånd bjöd int helt oväntat hemtame Johan ”Kalle” Green men var ändå över minuten bak som tvåa. Inte så konstigt att” Ilsbos snabbaste” ser framåt lördagen.Foto: Henrik Åkeson

    Jag ser verkligen fram emot ett nytt rally igen men har ingen aning om hur vägkaraktären är på de här sträckorna, så vi är lite tillbaka på ruta ett igen, avslöjar Patrik.

    Men vi har farten och en positiv känsla med oss efter två roliga tävlingar i bilen så det blir spännande…

    Två raka fullpoängare gör 60 poäng för Flodin medan Green är tvåa, 23 poäng bak. Dessutom har fortfarande Patrik sin ”Joker” att spela ut så allt annat än SM-gul till Ilsbo även i år är i mina ögon snudd på otänkbart.

    *

    När East Sweden Rally är avslutat återstår bara SM-finalen i Sandviken innan MAS tid som promotor för serien är över. Från och med 2021 är det helt nya och delvis ur South Swedish Rally utsprunget ”Svenska RallyMästerskapen” som tar över ansvaret. Största skillnaden mot nuvarande är att det tillkommer två nya SM-serier, Sprint på både  grus och asfalt.  I början av augusti höll nya SM-gänget en kick-off utanför Älmhult  i Millebygden och där huvudinnehållet var kommande SSR 14-16 maj 2021

    Dagen började med tankar om hur vi vill ha nästa års tävling och där kom en del nya spännande förslag fram, berättas det.

    – Bangruppen presenterade ett tänkt banförslag med nya och gamla sträckor. Lyckas man få igenom detta blir det en spännande tävling med runt 16-17 mil specialsträckor.

    Om gruppen lyckas blir det onekligen en bra rekyl på årets upplaga som ställdes in på grund av Corona.

    *

    Jag har aldrig varit någon stor fan av turkarnas sätt att arrangera WRC, delvis på grund av de usla sträckorna men inte heller i övrigt har jag hittat något som tilltalar mig. Därför har jag också funnit det märkligt att FIA och promotorn ändå tilldelat detta i rallysammanhang tämligen obetydliga land, VM-status nio gånger under 2000-talet. Samtidigt plockas Spanien bort och återkommer inte förrän 2021, konstigt. Årets upplaga som också är den sista i treårsavtalet visar att fler än jag delar uppfattningen då bara 26 bilar kommer till start. Dessutom lite anmärkningsvärt, inte en enda 2WD-bil bland de 26. Anmärkningsvärt men ganska naturligt då vägarna med stora stenar mitt i spåren, bättre lämpar sig för traktorer än sköra Rally4-bilar.

    Hela den vanliga WRC-truppen är anmäld där Sebastien Loeb ersätter Craig Breen hos Hyundai. För övrigt ”business as usual” men med två WRC-tillskott i form av Gus Greensmith (Fiesta) och Pierre-Louis Loubet (Hyundai). WRC2 är tunn med tre bilar anmälda och där då Toksport WRT fortsätter att satsa och anmäler både Pontus Tidemand/Patrik Barth och Eyvind Brynildsen/Ilka Minor.

    *

    Projektet med en ”Super Weekend” i samband med WRC-finalen Ypres Rallye Belgium krävde sitt pris. Ett pris som betalas av World RX som tvingas flytta den belgiska deltävlingen för andra gången för att passa ihop med WRC-finalen på Spa Franchorchamps. Nu är det klart och den 21-22 november körs det både rallycross och rally med VM-status med berömda kurvpartiet ”Eau Rouge”. Fortfarande hoppas bägge tävlingarna att kunna köra med publik men än så länge har inga lättnader aviserats från de belgiska myndigheterna.

    Nuvarande restriktioner i Belgien gör det bara möjligt att samla totalt 400 personer men förhoppningsvis har dessa lättat i november, förklaras det.

    Nästa deltävling i World RX körs i Lettland och för första gången i år med begränsad publik på läktaren. Klart är däremot att Portugals tävling i oktober körs ”behind closed doors”.

    *

    Efter att ha hyllat både ”Hundens och Polisens Dag” är det inte mer än rätt att jag även uppmärksammar de för allas säkerhet livsviktiga deltidsbrandmännen (som numera även innefattar kvinnor..). Idag är det nämligen ”Brandman på jobbet-dagen” som då i första hand vänder sig till de cirka 10 000 deltidsbrandmän som är verksamma runt om i landet. Faktiskt en majoritet av alla i yrket och de som har jobbet på heltid är ”bara” 5 000. Dessutom passar det bra då jag vet att många av dessa brandbekämpare även är engagerade i motorsport i alla dess former Under mina år som pressfotograf har jag mött brandmän i alla möjliga och i bland även omöjliga situationer. Vad gäller det sistnämnda så tänker jag på när jag i början av 70-talet fick dras upp ur dyn på Rönneholms Mosse. Snälla brandkillar från Eslöv räddade mig före den nergångna kossa som var anledningen till att vi träffades ute på mossen. Ändå skönt att man fick gå före en ko i räddningskön.  Foto: Tommy Svensson

    På skoj kollade jag hur många ”brandbilder” från min kamera det fanns i arkivet sedan detta blev digitalt i början av 2000-talet. Blev själv lite förvånad när det slutade på strax under tusen bilder med brandmän in action. Jag trodde inte det var så många, nu för tiden känns det nämligen som att det är långt emellan nu snackar jag enbart ur fotografens synvinkel, ”bra bränder”. Så klart skönt att det är så, men när det ändå  händer så vet man att dessa självuppoffrande killar/tjejer kommer med blåsljusen påslagna. Att det sedan fick rötägg i samhället som utsätter denna viktiga yrkesgrupp för allt från hot till stenkastning gör mig bara så dj-la förbannad. Inget straff vore för hårt för dessa människor som inte bör mötas med annat än stränga straff vid sidan av ett totalt förakt, glöm saft och bullar eller lite mys mys som vissa förespråkar som medicin mot dylika företeelser. Så därför, glöm inte att krama en brandman idag!   

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.s