Neuville inte sugen på Safari, FIA funderar på att ställa in, DASU inte så positiv till "dyrke motorsport", fortsatt fler DK-bilar i HGP, hemlig traktortävling, budbäraren skjuts och rysk överlevare i Eslöv.

Blogg

Inte bara teamcheferna i WRC som menar att kommande Safarirally bör ställas in, nu ansluter sig även Thierry Neuville till skaran som inte gillar idén att åka till Afrika mitt under en pandemi.

Foto: Tommy Svensson

Jag tror inte att någon förare eller andra i teamen vill åka dit i den här situationen, säger Neuville i en intervju som även utvecklar sin ståndpunkt.

    – Säkerhet, hygien och sjukhus är inte på samma nivå som i andra länder.

    Belgaren tänker dock inte strejka om FIA bestämmer att rallyt ska köras och att Hyundai beslutar sig för att delta.

    – Om jag får besked att åka dit så gör jag så,  detta är mitt jobb och jag måste göra som min arbetsgivare säger!

    *

    I samma ämne, FIA diskuterar nu att blåsa av alla internationella mästerskap där historiska och klassiska bilar används. Ordförande Paolo Cantarella berättar att det nu undersöks om det är möjligt att köra framåt hösten eller att 2020 ska strykas helt, i slutet av nästa månad lovas besked. FIA Masters Historic Formula One och FIA Masters Historic Sports Car Championships har bara tre tävlingar kvar att köra enligt den ursprungliga planeringen medan förhållandet är värre i rallydelen, här har redan tre tävlingar av nio ställts in.

    Fortsatt väldigt svårt att bedöma hur situationen är efter sommaren och att nu besluta om resten av kalendern, menar Cantarella som ändå kanske kan se en liten chans för komprimerade serier i höst. 

    Vi måste ändå ta ett beslut, antingen ställa in helt och sikta på 2021 eller hoppas att kunna köra något längre fram…

    Senast Svenska Bilsportförbundet hade någon uppdatering om Corona på hemsidan var för nästan exakt en månad sedan. Då vidarebefordrades nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten och inget specifikt för just bilsport. Lite mer på tå verkar DASU, SBF:s danska motsvarighet vara som hela tiden har en löpande dialog med Danmarks Idrætsforbund och myndigheterna. Nu har landet mycket tuffare restriktioner än vi, även om man lättat på dessa senaste tiden. Fortsatt gäller dock ”forsigtighedsprincipen” som alla danskar nu måste finna sig i att leva efter. DASU drar också slutsatsen. ”Det påvirker naturligvis vores muligheder for at dyrke motorsport i minimum den næste måned. Alle motorsportsaktiviteter i DASU-regi skal overholde myndighedernes COVID-19-restriktioner og anbefalinger, og vi opfordrer fortsat til, at klubberne arbejder med de gældende retningslinjer og forsøger at finde fleksible og forsvarlige løsninger for udøvere og frivillige. Med andra ord så ser en öppning för motorsportutövande i tävlingsform ut att vara en bit bort hos danskarna.

    *

    I ljuset av detta är det inte alls konstigt att danska ekipage fortsatt dominerar i anmälningslistan för Hässleholms GP den 26 juli. Men inte i riktigt lika hög grad som jag påstod i går, då jag blev vilseledd av att det på Resultatservice finns två olika ikoner för tävlingen, dels den nu aktuella men även den inställda ligger kvar. Självklart borde jag varit så observant att jag noterat detta, men så var det alltså inte. Så det jag skrev ingår kan ni till största del försöka glömma och nu är det 60 anmälda till ”Lille Mats” som gäller.

    Foto: Tommy Svensson

    Ändå är det fler danskar än svenskar, 34 mot 25 bilar medan norrmännen helt lyser med sin frånvaro. Hela 4WD-klassen är dansk sånär som på Lunds Håkan och Pamela Oddshammar med R5-Fiestan. Plåtslagarfamiljen ska så här långt mäta krafterna mot två i WRC-Peugeot, 206 respektive 307, Jens-Ole Kristiansen och Kim Madsen. I R5/R4-bilar sitter Marco Gersager, Kenneth Madsen och Roland Poulsen medan Jan Petersen är ensam med Super 2000 och VW Polo.

    Foto: Tommy Svensson

     I 2WD kommer gamle HGP-vinnaren Brian Madsen, men inte med WRC-Peugeot utan väljer istället den kanske för Garnisonen mer passande Peugeot 306 Maxi. En kul återkomst gör hemmaföraren Jonas Olsson med sin Ford Puma Kitcar.

    *

    Fortsätter med lite positiva nyheter i all Corona-skit och nu meddelar FIA European Rally Championship (ERC) att det planeras för fullt för att Rally di Rome Capitale ska köras den 24-26 juli. Den 26 maj öppnar anmälan och är sedan öppen till den 8 juli. Klart är att starten ska ske i Rom på spektakulära Castel Sant’Angelo medan resort orten Ostia är värd för det mesta av ”the action” medan Fiuggi ska hantera HQ och serviceplats. 

    *

    Ännu längre fram men fortsatt positivt så har det beslutats att Arctic Lapland Rally i Rovaniemi körs den 15-16 januari 2021. Trots att det är åtta månader dit är arrangören på tå med tanke på pandemin och följer utvecklingen noga

    Som alltid är säkerhet vår högsta prioritet och vi hoppas få en bra start på säsongen tillsammans med Arctic Lapland Rally!

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Långt från rally och annan motorsport där det utgår från att vara så snabb som möjligt så ska det den 6 juni arrangeras pulbikfri Traktor Pulling. Tävlingen ska livesändas vilket man hoppas ska locka många ”pulling-intresserade”.

    – Hur många det blir vet jag inte. Men vi kommer att en speaker som pratar svenska och en som pratar engelska för publiken i England och USA.

    30 svenska ekipage är klara. Sedan kan det tillkomma några utländska också. Men i så fall med svensk förare, berättar Cristian Rudén för ATL.

    Teamen ska komma in, göra sina race och sedan köra ut igen. De ska aldrig träffa varandra. Vi har också minimalt med folk på banan, allt för att hålla nere smittorisken.

    Tävlingsplatsen är hemlig för att undvika att publik ändå hittar ut och alla vägar dit är avstängda två kilometer före banan. Vakter anlitas för att verkligen se till att det blir publikfritt vilket i sin tur innebär att biljettintäkterna är minimala. Man hoppas på frivilliga bidrag och visar det sig att det blir något överskott, är det redan bestämt att detta ska skickas till Läkare utan gränser.

    *

    I går blev det en lite hetsig debatt på Facebook där jag lite nerkokat, mer eller mindre anklagades för att ligga bakom rallystoppet som råder på grund av Corona, så klart helt befängt att tillskriva Motorbloggen sådan makt och inflytande enbart för att jag förmedlar information. Lite av det gamla ”skjut inte budbäraren” och inte ens SBF kan anklagas för att vilja stoppa tävlande utan för detta (rätt eller fel är väl upp till var och en att bedöma) är Tegnell och hans kollegor på Folkhälsomyndigheten. Sedan att jag vägrar att uppmana till att leta kryphål i deras regelverk är inget jag sticker under stol med och att jag anser att motorsporten inte ska låna sig till sådana tilltag. Kan till och med säga att jag är lite stolt över att denna uppfattning också delas av många tunga namn i bilsportsverige. Men för att en gång för alla göra klart, så är jag precis som alla andra ”i branschen” ytterst angelägen att allt tävlande kommer igång så snabbt det bara går. Men jag är inte mer angelägen än att jag menar att FHM:s restriktioner måste vara vägledande för hur bilsporten ska kunna återstarta. Alla andra sporter inom RF delar vår frustration över att inte kunna utöva sina hobbys, så vi rallynördar sitter inte ensamma i den här trista virusbåten. Något man i bland kan få en uppfattning om att vi faktiskt gör, av alla inlägg på FB att döma…

    *

    I helgen bevistade jag motorsport live ute på Åsum Ring där Kristianstad Kartingklubb svarade för en hårt virusreglerad tävling. Alla försiktighetsmått som Södra BF beordrat hade vidtagits plus ytterligare några som inte fanns med i tillståndet. Det mest iögonfallande i Åsum var att alla bar munskydd trots att FHM uttalat en viss skepsis om nyttan av dessa. Har fått ett par mejl där det ifrågasatts hur jag skyddade mig ute på banan? Det första som mötte mig var ordförande Magnus Hedman och detta redan vid infarten till depån. Här fick både jag och reportern varsitt munskydd som vi precis som alla andra, lydigt satte på oss. Jag rörde mig med ”två kartars avstånd” mellan de jag tog bild på och mig själv och sedan ute på banan, var det rejält tomt på folk så där upplevdes ingen risk alls att bli smittad av något elakt virus. Även om alla tävlande tillhörde kategorin yngre så fanns där även funktionärer i tydlig riskgrupp.

    Foto: Tommy Svensson

    Men DTM-legenden Per Stureson och arrangören Kenneth Hildebrand iförda sina munskydd höll hela tiden behörigt avstånd till alla, ”safety first” var det som gällde i helgen.

    Plötsligt händer det och idag gjorde det så. Var i Eslöv där sambon hade en läkartid och under tiden fördrev jag och vår ”dagishund” Stella en timmes långpromenad i de centrala delarna av Sten Stenssons hemstad. Passerade ett torg där en gigantiskt ”make over” pågick, men såg även otaliga pizzerior, kvartersbutiker, kaféer och salonger som erbjöd Thai-massage alltså ungefär som i vilken svensk småstad som helst.

    Foto: Tommy Svensson

    Men plötsligt dök den upp, lätt skimrande i solljuset och alldeles ensam på parkeringsplatsen utanför ett bilvårdsföretag. En syn som jag inte sett sedan förra seklet nämligen en VAZ Lada 1300,  den ryska lågprisbilen som punkterade Saab V4:ans dominans i klassen Standard B i slutet av 70-talet. Även om denna var ljusblå fladdrade ändå Bus-Ove Eriksson röd/orange/gula rally-Vaz framför mina ögon när jag drömde tillbaka. När drömmen var slut inspekterades denna överlevande ”Ваз Лада.” Framför mig stod då en pedantrenoverad bil som jag skulle vilja säga var i samma skick som när den lämnade Volgas Automobilfabrik i Toljatti för runt 40 år sedan möjligtvis var ratten lite sliten men absolut inget som störde. Tänk, här stod jag och dreglade över en rysk budgetbil som man på 80-talet menade att första bästa bilskrot var en lämplig destination, oavsett skick. Men på något mirakulöst sätt hade just denna blå bil undgått alla dödspatruller och miljöaktivister,  istället tronade den stolt på en parkeringsplats vid Kvarngatan i Eslöv.

    *

    Nu tar Motorbloggen paus i några dagar men om allting går som det ska så kan hända vi ses igen på söndag. Stay safe!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson