Blogg

Neuville inledde med rull, Solberg snabbast i WRC2, Seb och Kalle tipsvinnare, Höljes kvar i World RX, OMSE lämnar och Dytko Audi något för "Nya grupp H"!

När shake down för Rally de Espana rullade igång i morse överskuggades det mesta av att WRC-ledaren Thierry Neuville bara hann med en körning innan det var slutkört. I andra omgången blev det en mjukrullning inför storpublik och efter detta var också ”nerskskakningen” slut för belgaren. Nu blev skadorna inte så stora, stukad motorhuv och lite annat kosmetiskt och någon fara för start i kväll på Superspecialen i Barcelona fanns inte. Kanske är detta hans och Nicolas Gilsouls sätt att peppa sig inför den viktiga uppgiften att försvara VM-ledningen? Jag menar, senast han gjorde så var i Rallye Deutschland 2014 och sedan slutade helgen med hans och Hyundais första WRC-seger. Medger att det är lite långsökt att han tänker på detta, med dåligt genrep innebär sedan succé…

Nu var inte Neuville ensam om att ha uppvisning, även Sebastien Loeb var ytterst nära att göra samma sak. En kort stund såg Daniel Elena ner på sin chaufför innan C3 WRC #10 damp ner på alla fyra igen.

Mindre dramatiskt var det för guldjagande Sebastien Ogier som var snabbast med Jari-Matti Latvala 0,3 efter. Lite skrällvarning på Teemu Suninen, körde in som trea och näst bäste Ford 0,8 efter snabbaste. I ett rent åk satte så Loeb fjärde tid och Esapekka Lappi femte. Ende som åkte fyra gånger var Ott Tänak men ändå blev det inte bättre än sjätte tid, 1,3 sekunder bak Ogier.

Rattrostige Khalid Al Quassimi behöver onekligen mer tid i sin C3 WRC, 27:a av de 34 som körde nästan sju sekunder efter Ogier. Sedan vet jag igen vad som hände med Andreas Mikkelsen, men något hände absolut. Körde bara en enda gång och i denna satte han en dålig tid och sedan ”over and out”. Bådar inte gott inför det som är lite av hans favorittävling sedan han här tog sin första WRC-seger 2015 med Polon.

Med detta dags för årets näst sista WRC-tips.

1. Sebastien Ogier Ford

2. Sebastien Loeb Citroën

3. Thierry Neuville Hyundai

4. Ott Tänak Toyota

5. Jari-Matti Latvala Toyota

*

Ska man döma av tiderna i WRC2 på shake down ämnar Volkswagen att fullfölja sin tradition att starta med seger när man ger sig in i rallyprojekt. Petter Solberg och Eric Camilli satte bästa tiderna och allra mest bråttom hade Solberg som var halvsekunden bättre än sin franske Polo-kompis. Kanske spelade det viss roll att den två kilometer korta sträckan utanför Salou mer påminde om ”superspecial” eller en slinga på en ”folkrace eller välanvänd rallycrossbana” än om en av de sträckor som väntar på fredag. Att det var en gångbar tid visade sig när alla kört färdigt då Petters tid gav honom en tionde plats totalt, halvsekunden bak nionde WRC-åkaren Elfyn Evans.

Stephane Lefevbre körde in som trea med R5-Cittran och bara tre tiondelar långsammare. Sedan var det lite hopp till Henning Solberg som verkligen ”means business” när han gör sin andra R5-start för året. Prick sekunden långsammare än lillbrorsan men ändå fyra av de 19 WRC2-förare som körde shake down. Redan klara världsmästaren Jan Kopecky och temkompisen i Skoda Motorsport Kalle Rovanperä som gjorde en bejublad ”tvåhjulsuppvisning”,  delade tiden in på minsta tiondel,  femma och sexa. Lite långsammare för gamle kompisen Ole Christan Veiby som nu kör C3 R5 och detta in på en åttonde plats. Ska man snacka om besvikelse så här tidigt får det bli Hyundais Jari Huttunen, tolva och Takamoto Katsuta bara 16.e tid med Mäkinens R5-Fiesta.

Med detta är det dags för ett av årets svåraste tips, detta i WRC2. Går på chans och hade som legendariska tv-tipparen Putte Kock brukade säga, behövt gardera…

WRC2.

1. Kalle Rovanperä Skoda

2. Petter Solberg Volkswagen

3. Jan Kopecky Skoda

4. Ole Christian Veiby Citroën

5. Eric Camilli Volkswagen

Som sagt en chansning, kanske borde jag ha Solberg i topp, eller Kopeckye, eller Veiby, varför inte Lefebvre eller…..

*

Det var inget ”fake news” från Puppola och Kris Meekes testkrasch första dagen med nya Yarisen. Tommi Mäkinen berättade i Salou att det verkligen hände och hade väldigt roligt åt olika tolkningar på sociala medier, om det var sant eller falsktatt Meeke  gjorde ett sidlägg.

Bilden var inget skämt. Det var bara ett enkelt litet misstag, berättade Mäkinen som enligt källor på plats själv satt i traktorn som vände bilen rätt.

*

I dag avslöjades det att Höljes blir kvar i World RX-kalendern fram till 2023 vilket för en gångs skull är en positiv nyhet i rallycrossen. Men direkt dök det i den andra vågskålen då OMSE samtidigt deklarerade att man tar ett sabbatsår 2019.  Helt klart är det detta med elbilar som stökar till det för sporten och när IMG/FIA beslöt att skjuta upp premiären på om inte på obestämbar tid, så tidigast 2021, verkade det som luften gick ur det hela.  Frågan är nu vad som händer med World RX till nästa år med bara Volkswagen kvar, blir det överhuvudtaget något VM? Eller går man ner i nivå och kör enbart EM? Oavsett vilket så ser nästa år inte så kul ut om man gillar rallycross…

*

Aktiva och ambitiösa polska rallybilsbyggarna Dytko Sport har ständigt nya grejor på gång i sin strävan att sälja mer bilar.   Senaste bidraget i den vägen är att man byggt en ”Audi A1” för rally. Sätter citattecken runt Audi då det själva verket är en  Mitsubishi-drivlina man försett med en kaross från samma modell som Mattias Ekström använder i World RX.  Bilen är tänkt för klassen R4 som i den här delen av världen för en väldigt tynande tillvaro medan man längre österut är mer flitiga i att köra med ”hembyggena”. Tidigare har Dytko Sport gjort liknande karosser med utseende som till exempel Volkswagen Polo, Citroën C3 och Ford Fiesta. Under skalet finns en bärande konstruktion märkt franska Oreca. 

Någon plats för en Dytko-Audi i Rally-SM finns inte vad jag förstår även om det hade varit kul med lite roliga bilar här. Till exempel ”Nya Grupp H” borde vara en naturlig plats för den här typen av bil, med fyrhjulsdriften bortplockad.  På tal om den här klassen så passade gamla talesättet ”mycket skrik för lite ull, sa käringen när hon klippte grisen” mycket väl in. Innan Rallyutskottet sjösatte det nya reglementet var där mycket snack om vilka fräna bilar som äntligen kunde byggas. Bye, bye till gamla Volvo, Golf och Opel nu var det äntligen fritt fram för nytänk lät det från entusiasterna. Men vad blev det av allt detta egentligen, en tumme om ni frågar mig. Har absolut ingen koll på allt som rör sig i rallyskogen men i Skåne vet jag bara min klubbkompis Joachim Kristiansson som byggt om sin asfaltbil, Opel Corsan för ”Nya Grupp H” med häftiga skärmbreddare som yttersta kännetecken. 

Har dessutom sett bilder på både VW Polo, Alfa Romeo, Volvo 940, till och med en Volvo PV ämnade att tävla i ”Nya Grupp H”. Polon och Alfan känns rätt då grundtanken var att förnya Grupp H-klassen med ”nya bilar” men där drivlinan kunde komma från en äldre släkting. Vet inte om 940 och PV känns som nya bilar precis… 

*

Därmed tar Motorbloggen time out till måndag och anledningen menar jag är fullgod, att följa Rally de Espana från ringside, adiós amigos!