Neuville/Hansen till Höljes, Wilke vill ha fler SM-åkare, Filip K. kommer inte, WRC väntar på "andra vågen", tjecker behöver euro, svenska V8:or till NASCAR och "rasistsnaran" var en garagestängare...

Blogg

Pulsen stiger inför ”All Star Magic Weekend” i Höljes och i dag släppte Hansen Motorsport nyheten att Hyundai-stjärnan Thierry Neuville kör ihop med Timmy Hansen den 2-5 juli. Under namnet ”LifeLive Nordic” ska duon köra i klassen för CrossCars. Medan Timmy som regerande RX-mästare har massor av erfarenhet blir det debut för Neuville på en rallycrossbana.

Jag är stolt över att få möjligheten att köra på den här berömda banan, konstaterar en belåten Neuville.

Det nya teamet är ett samarbete mellan Hansen Motorsport och belgiska Crosscar-byggaren LifeLive och där slutmålet är att så klart att marknadsföra deras produkter.

    *

    Idag kom också bekräftelse från World RX att de två första deltävlingarna (Höljes och Kouvola)  kommer att köras utan publik. En annan nyhet är att dessa två plus deltävling tre i Riga blir ”doubble events” alltså att det delas  ut VM-poäng både för lördagen och söndagen. Med detta har promotor IMG fått ihop en kalender med totalt elva deltävlingar.

    *

    Blev igår kontaktad av tävlingsledare CG Wilke till EC Snapphanerally, omstarten för Rally-SM den 15 augusti. Han var lite bekymrad över att så få av SM-åkarna anmält sig till tävlingen som idag har totalt 57 namn i ”entry list” (plus åtta föråkare). Visserligen återstår mer än en månad innan anmälan stänger, men CG vädjar ändå om att alla nu ska anmäla sig. Anledningen är Ted Malms Volvo Euro Cup som söker efter nya deltävlingar.

    Foto: Tommy Svensson

    Kan vi hjälpa till och ge plats till dom i Hässleholm vill vi väldigt gärna göra detta, men vi vågar inte lova något så länge inte SM-fältet känns mer komplett, förklarar CG.

    I dag är där ”bara” 41 anmälda till SM-delen och till detta läggs då även till den i SM numera obligatoriska  R1-klassen, men som dock kör utanför SM-poäng.

    Klassen är maximerad till 20 bilar och idag är där 16 anmälda så där kan vi inte få in VEC-gänget som också är på runt 20 bilar, utan dom får köras utanför R1, menar CG och fortsätter.

    Vi kan inte heller gallra bland SM-bilarna och när vårt tidsschema bygger på max 100 bilar är det idag svårt att gissa om där även finns plats för VEC. Därför vädjar vi nu till alla som tänker köra i Hässleholm att anmäla sig snarast!

    När jag ändå hade honom på tråden kunde jag inte utan att ställa frågan hur man tänkt sig att hantera en förväntad jättepublik med tanke på gällande FHM-gräns på 50 personer, CG svarade retoriskt.

    Hur ofta ser du mer än 50 personer på samma ställe vid en specialsträcka?

    Foto: Tommy Svensson

    Jag gav mitt svar på detta (ganska ofta…) men ändå inget som bekymrade.

    Vi har två ställen på Hovdala (bilden) som där brukar vara fler än 50 personer och här tänker vi placera ut funktionärer som gör att all publik står med ”två meters lucka” helt enligt FHM:s regler.

    Dessutom är alla fem sträckor i gång samtidigt så publiken är utspridd över ett stort område så nej, vi ser inga problem med detta.

    Någon anstormning av rallytörstiga åskådare till HQ vid Hässleholmsgården eller målgången på Stortorget förväntades inte heller enligt CG.

    Med start tidigt på morgon lär det inte finnas någon risk för detta och dessutom är hela serviceplatsen ”publikfritt område”…

    Den fråga som både jag och många andra ställer oss är var SM-arrangörerna i Hässleholm och Linköping hittat nyckeln som gör det möjligt att i princip köra sina tävlingar som före Corona? Detta samtidigt som man ser siffran på hitintills nästan 100 inställda svenska tävlingar och detta så långt fram som till början av september. I dag hittar jag inbjudan till mindre än två handfulla tävlingar fram till september och där alla utom EC Snapphanerally är typ korta sprintar och så klart, publikfria…

    *

    En som inte dyker upp i Hässleholm är Toarps Filip Karlander som inledde rallyåret i Vännäs genom att bli poänglös i Otrimmat 2WD efter ”Överskriden maxtid”. Nu har han och FKMotorsport  kommit till beslutet att lägga ner 2020 i spåren av Corona.

    -Alla väntar, hoppas och tror vi på ett slut eller en lösning på den här pandemin så snart som möjligt. Fram till att den dagen är här kan vi ju som mången gång poängterats, bara hjälpa varandra genom att allra minst följa de råd och restriktioner som finns, menar Filip.

    Men som medmänniska kanske också fundera det där lilla lilla extra i vad vi kan göra för förkorta den här krisen.

    Med detta i åtanke har han därför beslutat att stå över resten av säsongen och laddar istället för 2021.

    Det är ju på mer än ett sätt en mycket svår och osäker tid och av respekt och medkänsla gentemot våra partners och sponsorer väljer vi som sagt att avbryta och återkomma!

    *

    Inte bara på hemmaplan som jag inte riktigt hänger med i svängarna utan samma sak när det kommer till WRC:s alltmer desperata försök att få till en avslutning på 2020. Där höjs det röster för att starta om med ERC-tävlingen ”Rally Liepaja” samma helg som det körs SM-rally i Hässleholm. Sedan vill samma ”röster” att man går direkt till ”Rally Estonia” innan man landar i Turkiet 24-27 september. Något som skulle göra tre WRC-tävlingar på fem veckor. När jag så ser argumenten för denna ”quick fix” blir jag mer än lite betänksam.

    Bättre att komma igång så tidigt och komprimerat som möjligt, innan en förväntad andra virusvåg drar in och sätter stopp…

    *

    Inte bara olika länders Corona-restriktioner som ställer till det i rallyvärlden utan även ett pressat ekonomisk läge gör sig påmint. I lite desperation går nu arrangören av tjeckiska storrallyt i ERC, ”Barum Czech Rally Zlín” ut med tiggarhåven för att säkra det 50-års jubilerande rallyt. Tack vare svagare sponsorstöd plus befarade minskade publikintäkter tror arrangören att det kan bli ett minus på 140 000 euro. Därför vädjar nu tävlingsledare Miroslav Regner via en känslosam video om omedelbart stöd från ”fans and members of the rallying community” om hjälp. Dessutom jäktar det med hjälpen, senast den 30 juni måste man ge besked till Eurosport Events om det blir tävling eller ej.

    *

    ”NASCAR Whelen Euro Series” fortsätter sitt samarbete med V8 Thunder Cars och kör sin premiär 12-13 september. Hit välkomnas de bästa svenskarna till ”NWES Drivers Recruitment Program” och hela V8-gänget kör sedan ihop med ”American Fan Fest”Hockenheim den 17-18 oktober som supportklass. Till utvecklingsprogrammet går topp-tre i svenska serien plus lika många från junior-delen ochäven  bland de som kör i klassen för förare 40-år och över. Målet är att öka V8-racing i Skandinavien förklarar ”NASCAR-top dog” Jerome Galpin.

    Att komma til Hockenheim blir en fantastisk möjlighet för de svenska förarna att få känna på ” American racing”. 

    Väldigt få serier som ger möjligheten att klättra uppåt utan att det ska behöva kosta en förmögenhet, menar V8 Thunder Cars koordinator Richard Berggren, Åhus. 

    Nu ger vi möjligheten att genom att köra V8 Thunder Cars på hemmaplan även kunna klättra hela vägen till  ”NASCAR in Europe!

    Grundaren av Memphis Racing lägger till.

    Skulle vara oerhört spännande att få se en svensk förare gå hela vägen till NASCAR US.

    Foto:Privat

    Vilket äventyr som väntar Göinge-killen Eric Nilsson som ännu inte gjort sin första start i V8 Thunder Cars på grund av Corona. Men den som väntar på något gott…  

    *

    I likhet med majoriteten vill jag inte sorteras i någon sorts rasistafack men tar ändå risken att kommentera helgens stora sportsnackis, ”Rasistattacken mot NASCAR-föraren Bubba Wallace”. När Wallace kom tillbaka i depå efter det av regn stoppade racet i Talladega hittades en ”snara hängande i taket”. Direkt plockades ”rasistkortet” fram och diverse ”personligheter” och media förfasades, dessutom med all rätt över att rasismen även letat sig in motorsporten. Drevet gick igång och en uppmärksammad manifestation till stöd för seriens ende färgade förare kablades ut i all världens tv/media-kanaler. Även massor av kända profiler gav sitt stöd till Wallace mot den avskyvärda handlingen med ”snaran”. I detta hade jag även instämt om det nu visat sig vara sant. Men en FBI-undersökning visade att det inte alls vara någon rasistattack, istället var snaran en del av mekanismen för att stänga garageporten och hade hängt på samma ställe sedan i höstas. NASCAR gick direkt ut med informationen och självklart var det positivt att rasism inte smugit sig in i motorsporten. En annan tanke som slår mig, det kanske vore en bra idé för många att lugna ner sig lite innan man låter ”drevet” gå. Kan löna sig att kolla sanningshalt först…

    *

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se