Neuville gav bort 2000€, Todt=vädergud, Solberg-kusinerna i samma WRC-tävling, Adamo med Sombrero inför Mexiko, Röjsel byter till Renault, digital rallyhistoria i Simrishamn och 140 anmälda till BRC-premiär..

Blogg

Är inte helt beredd på att släppa Rally Sweden 2020, det dyker upp lite grejor i skallen efter hand. Till exempel att Thierry Neuvilles sjätte plats innebar 2000 euro till rallyts funktionärer genom löftet att under säsongen supporta dessa i proportion till sin placering. Exakt var och hur pengarna ska användas i Värmland framgår inte, ändå ett mycket sympatiskt drag från den före rallyt väldigt gnälliga belgaren.

”Vädertragget” verkar aldrig ha ett slut varken hos FIA eller på sociala medier. På det sistnämnda fortsätter i mina ögon orealististiska drömmare att tro på rallyflytt, alltifrån Lima, till långt upp i Lappland. Säger bara, ”keep dreaming” för jag är helt säker på att Rally Sweden måste vara kvar i Värmland om vi ska ha ett WRC-rally inom våra gränser. Möjligtvis att hitta några nya lite nordligare sträckor för att öka chanserna till bättre vinter, men därifrån till att garantera vit inramning år efter år, är steget lång, väldigt långt. 

    Foto: Tommy Svensson

    Blir därför lite beklämd när jag läser en intervju hos ”DirtFish” med ”the top dog at FIA”, Jean Todt. En lång intervju där man kan koka ner innehållet till något som i praktiken är omöjligt för Glenn Olsson med medarbetare att garantera. Todt säger med syfte på årets väderkaos..

      Jag säger bara, detta kommer inte att få hända igen. Nu väntar vi på förslag!

    Samtidigt som han lyfter fram arrangören och deras fantastiska jobb med att rädda vad som räddas kunde, krävs att man framöver ska  garantera ett vintervitt rally. Något drastiskt förslag från FIA/Oliver Ciesla, WRC-promotorn för 2021 lyser inte heller igenom. Inte så konstigt då det i realiteten inte finns någon rallyarrangör som är kapabla att ersätta Rally Sweden med kort varsel. 

    Inte så enkelt som att bara flytta till Kanada eller Ryssland med bara 12 månaders förberedelser, konstaterar Ciesla.

    Än en gång, det är nog bäst att gilla läget, hålla tummarna, be böner, fortsätta med snödans och hoppas att det tar ytterligare 30 år innan 1990/ 2020-vintrarna återkommer. 

    Såg på tv igår att även Vasaloppet börjar få lite för varmt om fötterna. Om mindre än två veckor går huvudloppet och redan nu börjar alla extralopp köras mellan Sälen och Mora. 10-dygnsprognosen ser inte heller så upplyftande ut,  ändå har jag inte hört en enda som krävt att Vasaloppet flyttas till mer ”snösäkra”områden, konstigt….

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Åter till helgen och jag är inte helt säker men ganska så säker på att detta var första gången två skandinaviska kusiner körde i samma WRC-tävling. Träffade Oscar och Oliver SolbergFärjestadstravet i väntan på att få köra. Yngst av de två är Oliver som ändå är den som har mest rutin och nu kör R5 Skoda/Polo. Oscar har kört något mindre men ändå hunnit med att tävla både hemma i Norge och England. Oliver var den som lyckades bäst i helgen men där en punktering på power stage förstörde festen. Ännu tyngre för J-WRC-debuterande Oscar med svensk co-driver Jim Hjerpe, nästan direkt från start gick deras Ford Fiesta R2T illa vilket inte mekanikerna lyckades åtgärda på hela helgen.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Rally Sweden-arrangören är väl medveten om att inte alla anser detta vara årets höjdpunkt, miljövänner har andra högtider som de håller högre. Men att det finns en vilja hos arrangören att försöka få detta jättearrangemang så grönt som möjligt (då tänker jag inte på landskapet) är uppenbart. Tror aldrig jag sett fler sopstationer utmed specialsträckorna som i år. Glädjande nog var de flesta också välfyllda…

    *

    På olika sociala medier rasar rallyälskare över den njugghet som många sportredaktioner visar vårt största årligen återkommande VM-arrangemang. Det pekas ut lokaltidningar som inte ens nämner sina lokala förares insatser. Eller kvällspress som likställer Rally-VM på hemma plan med en svensk gångares insats i  Tokyo. Undantag finns som tur är och främst då lokala NWT/Värmlands Folkblad, som vanligt snyggt, proffsig och läsvärt. Men även Kristianstadsbladet tycker jag förtjänar en ros med förhandsartiklar onsdag-fredag och sedan två uppslag lördag och måndag. Beröm ska så klart även SVT ha för sitt sätt att sköta Rally Sweden, vet faktiskt inte riktigt vad som skulle kunna ha gjorts bättre?

    *

    Nu är Värmland historia och rallyvärlden riktar sina blickar mot ”WRC RALLY GUANAJUATO MÉXICO” om ganska exakt en månad. Först ut att avslöja sin ”driver s line up” var Hyundai. Lite förvånade så sätts Dani Sordo i den bil som Craig Breen körde i Rally Sweden. Uppenbarligen har temachef Andreas Adamos beslut förvånat mer än mig, då han väljer att förklara hur han kom fram till att spanjoren skulle åka till Mexiko.

    Jag började med Ott och Thierry sedan skrev jag de andra förarnas namn på lappar som jag sedan stoppa i en Sombrero. Blundade, drog upp en lapp och på den stod Dani, svårare är det inte! 

    Ibland är allting väldigt enkelt…

    *

    När anmälan till Rally Vännäs stängde så var det med fullt godkänt antal anmälda. 72 SM-åkare som kompletteras av 14 bilar i R1-klassen utanför SM.  Största klassen är ”Trimmat” som lockat 29 ekipage medan ”R2-bilarna” bara är 14 till antalet. Bland 4WD-åkarna är det nästan exakt lika många i R5 som i 4WD-övriga, 14 respektive 15. Inga direkta överraskningar i listan om man undantar att Daniel Röjsel kommer till start med för honom helt ny bil. I fjol krånglade hans Grupp H Opel/Vauxhall mest hela tiden så nu är det dag för något nytt. Nu blir det en Renault Clio R3T som förhoppningsvis är lite mindre krångelbenägen.

    Foto: Tommy Svensson

    Vållade lite huvudbry när EKS plötsligt annonserade ut två Skoda R5 på Blocket men oavsett vad som är anledningen till detta så är både Mattias Ekström och Thomas Thunström anmälda till SM-premiären med Skoda. EKS är som bekant även med i Teammästerskapet och där tredje föraren är Adam Westlund som kör i Otrimmat i par med David Arhusiander.

    Foto: Tommy Svensson

    Sprang på Adam och Emil Bergkvist samt kompisen Sebastian Karlsson på serviceplatsen i Torsby. Adam  berättade då  att han var laddad inför Vännäs. Emil får vänta ytterligare en månad innan han gör comeback i Bodens SM-Sprint.  

    *

    Om två månader är det premiär för både Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen (SSRC) med Simrishamnsmixen den 18 april. Här kommer Simrishamns MK med Tony Persson i spetsen plus Resultatservice att skriva lite rallyhistoria då man tänker testa att modernisera sporten genom att använda digital teknik. Det som krävs för att få det hela att fungera är att kartläsare har en ”Smartphone”.

    – Vi skall köra vår tävling utan traditionellt tidkort. Detta ersätts med en ”APP” som sköter alla tider utan inblandning av funktionär, berättar Tony.

    Detta innebär att ankomst TK:n är obemannad och den tävlande scannar själv en QR-kod som bekräftar att man är på rätt plats vid rätt tid.

    Foto: Tommy Svensson

    Något som gör att man kan minska ner på antalet funktionärer till tre personer.

    En sköter datorn, en som ger de tävlande deras startad på sträckan och så en reserv, som är mer för stöd, förklarar Tony.

    – I målet kommer all tidtagning att ske på mållinjen, och här behövs två personer som sköter dator och backup-tidtagningen.

    En funktionär till behövs och det är i ”målbilen” menar Tony

    Denna har i uppgift att ta emot eventuella larm från de tävlande och vara ett par extra ögon till mållinjen om dom missar vilket nummer en bil har.  På stopplinjen delas inte ut några tider, dom har de tävlande redan fått i sitt digitala tidkort.

    Med detta system räknar arrangören med att nästan halvera antalet funktionärer i start och mål på sträckorna. Förutom att tidkortet finns i mobilen försvinner även roadbook i pappersform, istället kommer det att användas GPS-kartor i samma mobil.

    Foto: Tommy Svensson

    Vet inte riktigt om alla förstår vad det är som händer, men det känns som att äntligen slutar rallybiblen från när jag började på 60-talet ”Råd & Regler” att kunna kastas bort. För handen på hjärtat, få sporter är så emot allt nytt som just rally så kan detta vara et trendbrott? Kan det vara så att den teknik som många andra liknade sporter, orientering, skidor med mera använt i flera år äntligen går att implementera i rally?

    *

    Ännu tidigare än Simrishamnsmixen så är det premiär för Bilsport Rallycup och detta med Anderslövsrallyt den 4 april. Här var det lapp på luckan och i dag är där 140 anmälda vilket lär ge Lasse Mattson och hans kompisar i Trelleborgs Mk lite huvudbry. Med över en månad kvar innan anmälan stänger är det kanske läge att berätta hur gallringen enligt inbjudan kommer att ske. ”Maxantal startande 120 st.
    De 100 först anmälda, med fullständigt ifylld anmälan och inbetald anmälningsavgift är garanterade start i Rally Anderslöv.
    För övriga anmälda och debutanter gäller att fullständigt ifylld anmälan och betalningen är Trelleborgs MK tillhanda torsdag 26 mars kl. 18:00 deltager i lottningen.”. 

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.