Mycket motor är inställt, Ogier, Tidemand och Guerra är mina Mexiko-vinnare, ingen svensk i USA-Subaru, Bakkerud kör Renault, VM-vinnare Huff till STCC och Colin nästan en femma!

Blogg

I dag börjar Motorbloggen med lite trista besked i spåren av Corona. I går ställdes hela SM-Veckan i Luleå/Boden in som skulle börjat om  två veckor. Så klart även då SM Sprint Vinter och då är det bara att konstatera att någon Svensk Mästare i den här grenen inte kommer att koras 2020. 

Ingen kan komma och påstå att Kalle Andersson och Sandvikens MK haft en fin början på 2020. Först fick man ställa in SM-premiären och nu tvingas Kalle göra samma sak med mer jippobetonade Bilmetro Motorshow och så klart är det Corona som spökar även här.

Tråkigt när startfältet i år hade haft tre världsmästare på startlinjen. Men det är bara bryta ihop och komma igen, berättar Kalle.

    Även påskens stora happening, BilsportmässanElmia i Jönköping ställs in vilket även detta är väldigt trist. I synnerhet som Svenska Opelklubben skulle haft en stor monter här…

    Samtidigt med detta kom även besked att ERC-premiärenAzorerna 26-28 mars ställs in efter beslut av myndigheterna på ön. Direkt efter beskedet började man jobba för att försöka hitta ny datum för Azores Rally men så klart inte lätt när kalendern redan är spikad. Frågan är också vad som händer med deltävling två på Gran Canaria 7-9 maj? Det finns nog även där en viss risk att samma sak kan hända där.  Precis som om detta inte var nog så ställs även nya Volvo Euro Cups första deltävling Zuiderzeerally in. Cupgeneral Ted Malm berättar.

    Det är med en stor skopa besvikelse som jag måste meddela att beskedet vi befarade kom idag. Holländska regeringen har gått ut med förbud att arrangera evenemang med fler än 100 personer fr.o.m nu och mars månad ut.

    Ted har funderat och kommit fram till att det troligen inte blir någon ersättare som plockas i in i kalendern  

    Som jag känner just nu, blir det nog inget nytt datum för oss i alla fall. Jag tycker sällan det är bra att komma med ersättningstävlingar under pågående säsong. Däremot om även nästa deltävling i Finland skulle påverkas så får vi se hur vi agerar…

    *

    I går beslutades att inga sammankomster med mer än 500 personer får lov att anordnas i Sverige och då är det så klart även ett beslut som kan komma att gälla rallytävlingar. Först ut i den här delen av landet är Trelleborgs MK med Bilsport Rallycup-premiären Anderslövsrallyt den 4. Om gränsen på 500 personer även kommer att gälla här blir det nog tveksamt om rallyt går att genomföra. Räknar man på 150 ekipage så ger detta 300 personer, sedan tillkommer nästan lika många i servicebilarna. Då har jag inte ens börjat fundera på hur många åskådare som kan tänkas komma till Söderslätt, eller antalet funktionärer. Att man passerar 500-gränsen med råge är dock helt klart.  I går skickade cupansvarige för BRC, Roger Rooth ut ett mejl med lydelsen. ”Hej på er, Läser att Folkhälsomyndigheten begär av Regeringen att sammankomster med mer än 500 personer ej ska tillåtas.  Det drabbar ju definitivt samtliga Rallytävlingar i Sverige.  Med vänlig hälsning Roger”. Nu ska vi inte måla fan på väggen men att det kan bli restriktioner även för rally är nog ganska säkert. Läste att någon menade att arrangemang utomhus inte skulle drabbas, men till detta är jag väldigt skeptisk. Fotboll spelas utomhus, skidorna i Åre var utomhus och i helgen skulle löpartävlingen ”Åhus Trail Run” arrangerats, men även dom har ställt in på grund av Corona. Gäller nog bara att sitta lugnt i båten, tvätta händerna noga och undvika att hosta rakt ut i luften om det ska bli någon ordning på detta …

    *

    Så över till något roligare, deltävling tre i WRC, Rally Guanajuato Mexico 2020 där shake down drar igång klockan 17.00 svensk tid. Ska försöka tippa en vinnarrad här vilket som vanligt inte blir så lätt.

    WRC

    1. Sebastien Ogier Toyota

    2. Ott Tänak Hyundai 

    3. Dani Sordo Hyundai

    4. Thierry Neuville Hyundai

    5. Elfyn Evans Toyota

    Foto: Tommy Svensson

    Med fem tidigare segrar är där ingen som är i närheten av vad Ogier åstadkommit i Mexiko. Loeb är visserligen värre med sex vinster men därefter har ingen vunnit här mer än en enda gång. Tror också att Ogier fått nog av att vara lite ”rundningsmärke” och detta kommer han att visa i helgen. Känns inte som att Kalle Rovanperä är en man för topp-fem i det här svårkörda rallyt. Inte heller tror jag att M-Sport får något lyft i helgen. Visserligen har Malcolm Wilson satt tummen i ögat på både Esapekka Lappi och Teemu Sunninen med krav på resultat, men jag tror inte det räcker med e tumme för att åstadkomma detta…

    WRC2.

    1. Pontus Tidemand Skoda

    2. Ole-Christian Veiby Hyundai

    3. Nikolay Gryazin Hyundai

    Fotot: Privat

    Bara tre i klassen och där jag då tar Tidemands tidigare framgångar som intäkt för att han och Patrik Barth åker ifrån de bägge Hyundai-åkarna.

    WRC3.

    1. Benito Guerra jr Skoda

    2. Oliver Solberg Volkswagen

    3. Paulo Nobre Skoda

    4. Kajetan Kajetanowicz Skoda

    5. Alberto Heller Ford

    Foto: Tommy Svensson

    Så klart önskar man Oliver längst upp men när jag läser att han inte känner att han kan lita på sina noter, blir jag lite tveksam. Trots allt är Oliver grönast i gänget vilket ofta glöms bort och kraven på att han alltid ska vara i topp är inte alltid så lätta att uppfylla. Skulle det bli en andra plats efter hemmahoppet Guerra tror jag att Oliver är mer än nöjd.

    *

    Som vanligt är det mest skit när WRC avgörs i den här delen av klotet med sju timmars tidsförskjutning. Jättetråkigt att inte kunna hålla Motorbloggen någorlunda aktuell men när det kommer till Mexiko, Argentina, Nya Zeeland och Japan är detta omöjligt. Även för SVT, Maria Wallberg och Jonas Kruse är det jobbigt  med tävlingar i andra tidszoner. Från Mexiko kommer SVT att sända avgörande power stage-sträckan, ”El Brinco” i SVT Play med start vid 18.00 på söndag. Sammandraget sänds sedan i SVT1 med start 22.30.

    *

    Foto: Subaru Motorsports USA

    Häromdagen konstaterade jag att Subaru Motorsports USA ännu inte avslöjat vem som skulle deras två bilar i Amerikanska Mästerskapet. Oliver Solberg är ju inte längre aktuell med sitt späckade WRC-program och då höll jag tummarna för att Subaru-profilen ”over there” Patrik Sandell, skulle bli en av de utvalda. Så blev det inte utan det blir Travis Pastrana och för mig helt okände Brandon Semenuk som får förtroendet. Inte så konstigt att jag inte känner igen honom då kanadensaren tidigare varit mest känd för att tävla med mountainbike. Medan Pastrana gjorde Subaru-debut för 15 år sedan har inte Semenuk varit med riktigt lika länge men har ändå en fjärde plats i ARA 2018 som största merit.

    *

    I går dominerade Johan Kristoffersson och hans  comeback i World RX nyhetsflödet. Idag kom så kanske argaste utmanaren Andreas Bakkerud med sina planer för 2020 efter att ha lämnat Audin. Det blir i år med Renault Megane och GC Kompetion för fjolårstvåan. Säsongen blir i par med fjolårets teamkompis Liam Doran. Blir mycket att göra för GCK då ma kommer att ha sex bilar i gång men då även i Euro RX. Även Anton Marklund kommer att köra en Renault sprungen ur GCK men i privat regi.

    *

    Dagens svenska racingnyhet är att Lestrup Racing Team är klara för STCC TCR Scandinavia. Dessutom med en verkligt meriterad förare i form av britten Rob Huff, världsmästare 2012.

    Vi är stolta över att välkomna Rob till teamet, en av världens mest meriterade touring car-förare, och han är en mycket viktig nyckel i vår satsning för STCC 2020, säger teamchef och delägare Fredrik Lestrup.

    Huff har kört 350 VM-tävlingar med 31 segrar och tävlade senast för Volkswagen i WTCR. Lika glad som Fredrik är Huff själv över att få köra i Sverige.

    Jag är oerhört glad över att ansluta Lestrup Racing Team och ta mig an en ny utmaning i form av STCC, säger Huff.

    Mitt mål är att ta alla mina år av erfarenhet från att utveckla Volkswagen Golf GTI TCR och hjälpa teamet att låsa upp potentialen i bilen till kampen om toppen.

    Huff kommer att tävla med den sista Volkswagen Golf GTI TCR som byggts av Volkswagen Motorsport i Tyskland, chassi #120. Vem han får som teamkompis ska snart avslöjas lovar Fredrik Lestrup.

    *

    Rundar av med en av många efterfrågad statusuppdatering på Colin. Om man på en femgradig skala skulle sätta in honom som en femma förra fredagen som sedan snabbt förbyttes till 0,5 i lördags. När vi hämtade honom i måndags var det en stark etta och i dag vågar jag nästan säga att Colin är snubblande nära en femma. Hade man inte sett hans rakade ben och mage kunde man lätt trott, att allt bara varit en dröm men så är det så klart inte. I dag var dessutom husse och matte på den årliga ”besiktningen” och då berättade jag för min läkare vad som hänt med Colin. Han funderade lite och kom sedan med mer goda besked.

    Mycket sällan åtminstone på människor, som tumörer i mjälten är elakartade oftast är en sådan helt ofarlig!

    Kan man säga att ”he made my day”?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.