Mycket mörker i WRC-finalen, Adamo föreslog Neuville att byta nummer, Mäkinen menar att WRC kunde haft omstart för länge sedan, EMK-Kannan störst detta Corona-år, SBF-ordförande förklarar och så lite danskt rally med "Flaeskesteg"...

Blogg

Idag släppte Rentiess Ypres Rally Belgium tidsplan och bana inför WRC-finalen 20-22 november. Belgarna kör inte något ”short format rally” utan mer traditionellt med totalt 23 sträckor och nästan 29 mil special. Snuddande nära FIA:s maxgräns på 30 mil när man ger sig iväg från Ypres vid 13.30-tiden på fredagen. Så sen startid innebär också att mycket av första dagens nio sträcker körs i mörker.

Foto: wrc.com

Även lördagen avslutas med extraljus på bilarna då målgången inte sker förrän vid 19-tiden. Power stage vid lunch på söndagen på racing och numera även rallycrossbanan Spa Franchorchamps. Här maxas helgen då även World RX använder samma bana för näst sista deltävlingen.  Det många undrar är hur belgarna ska få till rallyt med tanke på Covid-19, blir det publikfritt som i Turkiet eller som i Estland, med starkt begränsat antal ”Rallypass” till försäljning?

    *

    Glädjespridaren nummer ett märk väl utan ironi, bland folket i WRC-teamen verkar gå till Hyundais Andrea Adamo. På Twitter lägger han ut både kul och lite underfundiga tankar under rubriken ”Adamo says”. Senast är det ett lite kul inlägg även om säkert inte Thierry Neuville instämmer i detta kom idag. Adamo twittrade.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Efter resultaten i Mexiko och Estland föreslog jag Thierry att byta sitt nummer från dubbla 1:or till dubbla 0:or. Thierry var inte glad över mitt förslag, vet inte riktigt varför…

    Thierry svarade antagligen.

    -Mec amusant qui Adamo eller på svenska, kul kille den där Adamo.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Men egentligen tror jag det är lite för enkelt att bara skämta bort belgarens klena resultat i årets WRC där han ligger sexa 34 poäng efter Sebastien Ogier. Enda ljuspunkten hitintills var segern i premiären i Monte Carlo som han sedan inte lyckades följa upp i Rally Sweden, där han slutade sexa. I sammanhanget måste man även ta hänsyn till att Adamo inte döljer in förtjusning över inhopparen Craig Breen som gjort exakt vad temachefen hoppas och ligger åtta i tabellen efter bara två starter. En ny miss i Turkiet och ingen lär bli förvånad om det inte i en framtid blir irländska flagga i stället för belgisk på #11 Hyundai i20 CoupéWRC…

    *

    På tal om Adamo, det är inte bara på sträckorna som det krigas mellan Hyundai och Toyota, ingen större hemlighet att han och Toyota-basen Tommi Mäkinen inte är ”bästisar”. Efter Rally Estonia går nu Mäkinen ut och är kritisk till att inte WRC kom igång ännu tidigare vilket han menar mer eller mindre är Adamos fel. Enligt finnländaren borde man kunnat få till omstarten redan till Rally Liepaja i mitten av förra månaden och där det försiggick diskussioner in i et sista.Till slut fastnade dock FIA, promotorn och lettlänningarna i att det inte skulle fungera och rallyt blev kvar i ERC. Med detta menar Mäkinen, förlorades en hel månad plus att risken nu ökar för en andra våg av Corona. Känt är också att Adamo inte såg framemot att köra i Liepaja där hans Hyundai-chaufförer hade minimal erfarenhet.

    Foto: Tommy Svensson.

    Nu blev det istället hemmaplan för Tänak plus att Breen gjorde sin fjärde start i rallyt. Mäkinen är dock lite försiktig och säger bara.

    Protest mot att inte köra i Liepaja kom från team som inte var riktigt redo för att WRC skulle starta om i augusti. Lite konstigt då man samtidigt körde andra tävlingar… 

    Att han syftar på Hyundai är uppenbart då M-Sport Ford pausat allt fram till förra helgen medan Hyundai på sensommaren deltog i både ERC (Rom)och Alba Rallye. 

    *

    På lördag körs det som troligen blir landets största rallytävling detta Corona-år, Eskilstunas ”EMK-Kannan”. Arrangören har anpassat rallyt till något som myndigheterna accepterar med minimalt med kontakt personer emellan. Till exempel  att man sköter anmälan genom bilrutan när man kommer till tävlingsplatsen som är belägen vid Ekebybanan. I besiktningen får endast föraren närvara osv. Att hela rallyt är publikfritt är den viktigaste punkten att hålla.

    Det är så mycket extrajobb med att arrangera tävlingar med alla krav och kontroller vi behöver göra, förklarar tävlingsledare Kjell Eriksson för min röst i Eskilstuna-trakten Pierre Skytt.

    Tävlingsledaren är optimistisk inför helgen. 

    Allt ser ut att rulla på, det ser faktiskt ut som om vi arrangerar Sveriges största rallytävling i år också!

    Foto: Pierre Skytt

    Detta även om alla cuper som skulle ingått redan ställts in har ändå 185 förare anmält sig. Allt från elitåkare på SM-nivå till lokala förmågor. Fjolårssegraren Stig Andervang, Skoda Fabia R5 ser ut att vilja försvara sin skalp från i fjol, men hemmaföraren Per Göthberg i Ford Fiesta R5 och klubbkamraten Johan Rudengren i sin nya Skoda lär vilja blanda sig i leken om den största pokalen. Men även Jari Saarinen från Kvarnvingarna går inte att bortse ifrån. Ett kul inslag är Erik ”Eken” Johansson som kommer med sin Audi quattro och med sonen Tobias som kartläsare. EMK-Kannan mäter 41 kilometer fördelat på fem sträckor och eftersom det är publikfritt lär inte bilden från fjol ha så mycket som överensstämmer med hur set ser ut skogen nu på lördag?

    *

    I dag kom ett ”Öppet brev” från SBF:s nyvalda ordförande Magnus Berthling. Ett brev som i princip var en åsiktsförklaring och där Berthling tryckte på ett par viktiga saker. Bland annat ”Dags att begrava stridsyxorna och ta tag i svensk bilsports alla utmaningar”. Även om brevet är långt tror jag att just denna rad är klart viktigast inför framtiden och att skyttegravskriget som pågått en längre tid, nu läggs ner. Ordföranden skriver även apropå Corona, ” Vi tvingas helt enkelt gilla läget, hela tiden stå på tå och vara flexibla att anpassa oss efter regler och restriktioner vi inte kan styra över.”. Längre ner drar han också en tämligen välkänd slutsats, ”Jag har försökt sätta mig in i verksamheten så gått det varit möjligt från utsidan och har givetvis inte undgått att notera den bitvis bittra och uppskruvade debatt som förts inom förbundet och i olika bilsportforum. En hel del av det som sagts i dessa diskussioner har känts väldigt destruktivt och absolut inte gynnat svensk bilsports framtid.”. Han berättar även klokt att han inte tänker välja sida i olika konflikter eller ansluta sig till någon specifik intressegrupp. 

    – Själv kommer jag därför att lägga all fokus på att titta framåt, inte gräva i eller ta ställning i det som varit!

    Bara detta att där kommer information, ser jag som ett stort kliv framåt och låt det nu inte stanna vid detta utan fortsätt att kliva på Magnus.

    Hela brevet finns att läsa på SBF.se.

    *

    På söndag är det deltävling tre i danska Yokohamamesterskabet Vest och den här gången i RingkøbingJylland. Totalt 53 anmälda varav två med blågula flaggor på bilarna, de bägge Lunda-åkarna Håkan/ Pamela Oddshammar och Skawomir Bronk/Michel Helgason, R5-Fiesta respektive BMW Compakt. Danmark möter upp med främst  Kenneth Madsen/Mette Felthaus, IB Kragh/Ditte Kammersgaard och Michael Ted McBride/Sabrina Murmann Sørensen. Efter detta pausas Vest-avdelningen fram till den med Øst gemensamma finalen i Vejen den 7 november.

    *

    Dagen före, den12 september körs Danmarks största rally med klassiska rallybilar på Själland och ”Øresund Rally”. Arrangören CC DASU Classic är noga med att poängtera att rallyt körs under strikta Corona-restriktioner. En minuts startmellanrum gör att det bara är vid start och mål samt de inlagda pauserna som risken för smittspridning finns.

    Vid alla tidskontroller bär funktionärerna munskydd plus att det finns handsprit att naväda när tidkorten fylls i, berättar ”løbslederen” Erik Andersen.

    Foto: Michael Eisenberg

    Rallyt är tredje deltävling det inofficiella mästerskapet och körs enligt regularity-modell med en snittfart på 45 km/t. Start och mål är i Roskilde och sedan går banan över Virum, København (Amager), Blokhus, Dianalund, Middelfart, Tune, Charlottenlund, Them, Slagelse. Inlagda uppehåll i Rorup och Hvalsø. Bland favoriterna syns flerfaldiga vinnarna av mästerskapet, äkta paret Henning och Else Friborg med sin Volvo 142S.

    *

    Samtidigt som det körs SM-final i Sandviken kör danskarna andra deltävlingen i sitt mästerskap, DM2 och SydhavsrallyLolland. När anmälan stängde var där 55 anmälda och då enbart danska ekipage vilket jag kan tycka är lite underligt. Ende svensk i rallyt är RU-ordförande Janne Rydh som ”FIA Observer” och detta inför ett eventuellt Nordiskt Mästerskap där rallyt ingår som observationstävling. Det jag syftar på med ”underligt” är att det enligt uppgift ska finnas ett sug bland svenska förare att få åka riktiga asfaltrallyn och när det nu erbjuds inom rimligt avstånd, så finns ändå inga blågula bilar anmälda. Missförstå mig inte, jag är ingen påhejare av asfalt som rallyunderlag men som säkert många tycker  är bra är det ju inte jag som bestämmer. Finns svenskar som åker asfalt i både Norge, Tyskland, Holland, you name it men av någon anledning väljer man bort Danmark. Rallyt är dessutom superkompakt med 95 kilometer specialsträcka som avgörs på lite drygt sex timmar med målgång klockan 18.00. Detta är viktigt för sedan är det prisutdelning med fest. Anmälningsavgiften borde inte heller avskräcka, 1900 danska kronor för nästan tio mil special är faktiskt humant i sammanhanget. Så frågan kvarstår obesvarad, varför vill inga svenskar prova dansk asfalt?

    *

    Kan inte eller utan att nämna rallyts PM som gick ut i dag. Inget som direkt berör själva tävlandet utan istället en påminnelse om kvällens fest där menyn presenteras i detalj. Vem kan motstå ”dansk flaeskesteg”, bara detta vore värt en tur till Nykøbing

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se