MUK backar om co-driver-stopp, WRC-promotorn förlänger, klart med RX i Höljes, Bertil var Tävlingsledare, VEC-gänget träffades i Skåne och en åktur med Roger i Subaru 4WD!

Blogg

Nu backar Motorsport UK från kravet i dokumentet ”Getting back on track” ämnat att utgöra riktlinjer för återstart av motorsporten i landet. Det som utlöste ett ramaskri hos allt ifrån lokala rallyförare till ”top level WRC-drivers” var detta att rally skulle köras utan co-driver för att klara kravet på social distansering. Istället för vanliga rallytävlingar skulle man i övergången enbart tillåta ”Rally Time Trials” där föraren skulle vara ensam i rallybilen. En som reagerade starkt var M-Sports Malcolm Wilson som menade att kravet var förvirrande och ganska märkligt. Stormen har gett högsta hönset i MUK Hugh Chambers kalla fötter och därför förklarar han, att allt var menat som diskussionsunderlag och mer en rekommendation än en spikad regel. Chambers avslöjade också att man redan är igång med ett reviderat dokument för att åter få igång motorsporten. Ett tips, när detta jobb ska göras så välj inte den lokala puben bara för att dom råkar erbjuda ”happy hour”… 

*

Tidigt i våras berättade WRC-promotorn Oliver Ciesla att han skulle lämna sitt uppdrag efter Rally Mexico. Ett uppdrag han haft sedan 2013 men nu var han som det alltid heter, sugen på ny utmaning. Nu har han dock förlängt fram till sommaren på grund av Corona-läget.

    Foto: WRC

    Planen var att lämna i april men nu har jag blivit övertalad att fortsätta till slutet av juli, berättar Ciesla för DirtFish.

    Han förklarar även att han då hoppas kunna överlämna ett WRC med reviderad kalender för 2020 men även en så komplett kalender för 2021 som det är möjligt att få ihop i de här tiderna. Den stora frågan är om Rally Finland kommer att köras i augusti plus vad som händer med Nya Zeeland och Japan.

    När detta väl är klart blir det lite ”dominoeffekt” för resten av serien, menar Ciesla.

    Då är vi i ett bättre läge för resten av säsongen och målet är självklart att köra så många tävlingar som möjligt!

    Läget just nu är allt annat än ljust för Vm-Tävlingar oavsett i vilket sport när det är oklart dels om deltagare får lämna sina egna länder och de som får, om de får resa in i andra.

    Ingen mening att spekulera utan vi behöver relevant information från WHO och nationella myndigheter innan vi ”can move on”…

    Alltså samma låsta säger kvartsår som nu gällt ”world wide” sedan snart tre månader tillbaka.

    *

    Däremot är det helt klart att Finnskoga MK fått ihop allt för ”All star magic weekend” den 2-5 juli på banan i Höljes. En tävling som samarrangeras med RX Promotion och NEP där de sistnämnda är de som ska förse rallycrossfans med livebilder från helgen. 

    Tävlingarna körs utan publik på arenan och NEP producerar live bilder i 4 dagar där du kan uppleva allt på ett Corona säkert sätt hemma i TV soffan, berättar Finnskoga MK.

    Deltävling 1 sker på torsdag och en ny tävling genomförs på lördag och söndag. 

    Tävlingsstoppet har ställt till det ekonomiskt för såväl arrangörer som tävlande berättas det. 

    En ”crowdfunding” insamling kommer också startas så alla som vill kan hjälpa till och vara delaktiga att sporten lever!

    *

    I går var jag lite oartig mot Bertil Gunnarsson när jag beskrev honom enbart som en rallytörstande åskådare vid TUSS:en i Hörby.

    Foto: Tommy Svensson

    Vill bara påpeka att jag var där i egenskap av Tävlingsledare, informerade Bertil i dag.

    Så är det, för att få vederbörligt tillstånd till en TUSS från distriktet krävs både en arrangerade klubb plus tävlingsledare och det blev SMK Hörby och Bertil. En uppgift han skötte med bravur och utan att känna sig överbelastad..

    Det var väldigt lugnt för min del, jag gjorde inte ett enda skit mer än fyllde i rapporten till Södra!

    *

    Samtidigt med TUSS i Hörby drog Ted Malm ihop stora delar av gänget som tänker sig åka nya Volvo Euro Cup till en tvådagars ”Team Camp”. Ted berättar.

    En liten summering från Volvo Euro Cup som faktiskt genomförde en Team Camp sammankomst i Åhus first camp torsdag – fredag. Det var totalt 16 team som slöt upp och träffades under ordnade former med god distans mellan varandra där varje team bodde för sig i stugor etc. Det var ett glatt förväntansfullt gäng som först åkte ut till Åhus kärr för att beskåda GN Motorsports anläggning och få en inblick i hur deras verksamhet fungerar. Samt så klart sparka och lukta på lite Hankook däck.

    Foto: Ted Malm

    På kvällen grillades det och en kåpsläp ställdes upp så vi via en projektor kunde beskåda filmer från tidigare år från de tävlingar vi hoppas få köra i höst. Under kvällen röstades det dessutom igenom att vi avser att få till en tävling till där Volvo Euro Cup fått möjlighet att ingå, Rallye Omloop van Vlaanderen i Belgien 3 – 5 september om utländska ekipage tillåts komma in i landet vill säga. Tävlingen erbjuder 22 mil asfalt-SS och är ett underbart tillskott i cupen nu när året ser ut som det gör.

    Foto: Niklas Larsson

    Fredagen bjöds det på frukost gemensamt innan man åkte i karavan upp till Bivaröd där dagens stora begivenhet asfalttest skulle ske. Det var som att se kor på grönbetes släpp och det var en vilt satsande Lukas Kindgren som gick ut bland de första ekipagen där det gick på kors och tvärs därefter fyllde alla andra ekipage  på. Snabbast tid för dagen sattes av Joel Bergqvist.  Undan för undan så slipades tekniker, däcktryck, linjer etc etc och när eftermiddagen kom så var det med belåtna leenden som alla styrde mot sina hemvister.

    Foto: Privat

    Själv fick jag äntligen tillfälle att testa den vita PV:n då jag på morgonen råkade ut för motorhaveri på VOC:en. Efter några rundor kändes det riktigt bekvämt även med en kutrygg.
    Nu är teamen i VOLVO EURO CUP verkligen laddade och ingen har för avsikt att inte köra cupens tävlingar. Snarare tvärtom så appellerar vi till att attrahera andra att haka på nu när inga andra cuper verkar bli av.”.

    *

    Fortsätter min vandring i Minnenas allé men den här gången handlar det inte om South Swedish Rally utan när Lunds AC stod som värd för SM-finalen i rally 1984. Volvohandlaren i den här delen av landet, Verdexa var huvudsponsor och tävlingen döptes följaktligen till ”Verdexa Rallyt”. Precis som SSR ville inte Lundafolket vara sämre utan det bjöds även här på mediaträff med chans att få åka med några av SM-förarna på en blöt sträcka i trakten av Södra Sandby. Inte bara mediafolk erbjöds detta, utan även Malmö FF:s målvaktslegendar Thore Svensson fick chansen att åka med i Björn ”Nalle Johansson Opel Ascona. Thore fick äran att åka med blivande SM-vinnaren i ”Internationella klassen” i egenskap av att vara försäljningschef på Verdexa så inget konstigt i detta. 

    Foto: Tommy Svensson

    På plats fanns även ledaren i ”Standardklassen”Kolsvas Roger Ericsson som jag fann lite mer spännande just den här gången. Anledningen var att Roger var ensam med att köra 4WD i den här klassen som dominerades helt av Toyota Starlet och  Saab V4 plus några Fiat 131 och Mazda 323 som utfyllnad. Året före gjorde han premiär med Subaru 4WD som han då fick tävla med i kombiutförande för att vikten skulle bli så pass hög, att den gick in i klassen. Då blev det en femte plats i SM men till Lund kom han som klassledare tre poängföre Leif Asterhag, Toyota och Torbjörn Edling, Mazda som främsta hot mot guldet. Själv hade jag en stabil bakgrund som gammal Standard B-förare med Saab så därför tyckte jag det skulle kännas kul att få åka med i en vinnarbil och med vinnarchaufför bakom ratten.

    Foto: Tommy Svensson

    Åkturen blev till skillnad mot den Sören Nilsson bjöd på, helt odramatisk och Roger rattade Subarun lika lugnt som om han var på väg till ICA för att köpa snus. Bilen kändes också från min position ganska trött ,trots sina lite över boxermotor 80 hästkrafter. Att så inte var fallet i skarpt läge, hade Roger visat tidigare under säsongen med en seger och två andra pallplatser.  Men på de regntunga sträckorna nordväst om Lund blev det varken seger eller SM-guld för honom. På sträcka sju slogs en kulbult av och det vara bara att parkera för Roger. Inte heller Leif Asterhag vann klassen, även om han till slut stod som SM-vinnare, utan det gjorde Thorbjörn Edling med Mazdan.

    Foto: Tommy Svensson

    Kan även passa på att berätta om vilken tuff tävling som ”Lundensarna” lyckades plocka ihop. Start 12.00 från Lund och målgång på samma ställe på kvällen klockan 21.30. Däremellan bjöds det på en 40 mil lång bana med 15 sträckor på totalt 12 mil. Allra snabbast körde värmlänningen Lars-ErikThorp med sin Swedish  Junior Rally Team-Opel Ascona. Inte så konstigt att Thorp var så snabb när man råkar veta att han hade stjärnmecken från SMK Hörby, Ismail Bakirci till sin hjälp…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson