Blogg

Motorvägskrock sinkade WRC i Mexiko, MAS/Rally-SM där vinden vänt, onotat bäst på Söderslätt och inget Lima för Ola S.!

BloggWRCMEXICOSatt länge och höll på dagens Motorbloggen för att jag ville ha med lite av dagens första sträcka i WRC Rally Guanajuato Mexico, långa och svåra El Chocolate, men se det hade jag inget för. En stor trafikolycka på motorvägen från Mexico City gjorde att rallybilarna som åkte lastbil från de två första sträckorna tillbaka till Leon inte kom fram i tid för omstarten, sex timmar hade man suttit still. Därför tvingades arrangören att stryka fredagens två första sträckor och nu går man på El Chocolate2 först mitt i natten svensk tid.BloggHänninen
Känns lite trist att bara skriva om gårdagens två körningar inne på gatorna i huvudstaden men att det skulle vara Juho Hänninen i en ledning på 1,6 sekunder före Ott Tänak och Kris Meeke som delade tvåor var en riktigt knall. Måste stärka Hänninen att han även var sex sekunder snabbare än Toyota-kompisen Jari-Matti Latvala som bara ligger åtta.BloggTidemand
Bara 0,7 sekunder efter hittar vi bäste och ende svenskar Pontus Tidemand/Jonas Andersson som därmed programenligt leder WRC2 med Skodan. Över tolv sekunder ner till tvåan Ben Guerra talar sitt tydliga språk. Så detta får bli allt från Mexiko för den här gången.

*

Rally-SM tekcnar avtal med Tools Sweden AB. VD Torbjörn Erikssson och MAS ordförande Lars Mattsson.

Pratade i dag med MAS-ordföranden Lasse Mattsson och så klart kom vi in på hans skötebarn Rally-SM som numera drivs av MAS. En sak var helt klar, jag och Lasse var inte helt överens om detta med att bara sätta dit SM-loggan på ”vanliga” tävlingar och sedan räkna in dom i tabellen. Lasse och säkerligen även övriga i MAS-toppen menar att SM måste hålla en viss nivå, till exempel med runt 10-12 mil specialsträckor. Eller att start och mål-orten kan erbjuda boende åt både tävlande och publik. Sedan är där så klart även mycket annat som skiljer mellan en tävling med SM-status mot en som håller DM-nivå.
Dock enades vi om att (vi brukar faktiskt vara helt överens om det mesta och har känt varandra sedan början av 70-talet när Lasse tävlade med högerstyrd grön (!) Saab V4) det ändå känns som att vinden har vänt för Rally-SM. Att det nu blåser allt positivare vindar i och omkring ”flaggskeppet” i svensk rallysport börjar märkas. Tidigare har man mer eller mindre fått övertala klubbar att åta sig att stå som SM-arrangör men nu ser det annorlunda ut.
Vi har faktiskt redan nu fått frågor från arrangörer som vill köra SM 2019 och det känns väldigt roligt, avslöjar Mattsson.
Han menar också att det rör på sig i leden i positiv riktning och där sponsoravtalet med Tools gav en rejäl energikick för alla. Även att Östersund Winter Rally fick ett större startfält än på länge gav en extra boost.
Så är det, efter att Tools kom in i bilden känns det som att vi får mer cred för olika grejor som vi gör för att förbättra serien. Att vi lyckas dra in mer prispengar upplever så klart de tävlande som positivt och det är för exempel inte längre alls lika mycket sura kommentarer på sociala medier…
Nu nöjer sig inte MAS med att man lyckats få in mer sponsorer eller att man säkrat Rallylive-sändningarna för hela året, nästa projekt är att få med tv i någon form till SM-finalen East Sweden Rally i början av september.
Det är vår stora önskan att få tv till finalen och vi jobbar stenhårt på detta och har redan börjat få lite positiv feedback, menar Mattsson.
Med tv på banan ökar intresset från alla håll, så enkelt är det!
Lasse vill även trycka på att alla i MAS jobbar helt ideellt och alla pengar som kommer in går tillbaka till de tävlande.
I bland känns det som folk tror att vi i MAS jobbar mot ekonomisk ersättning vilket är helt fel, sanningen är att vi istället sätter till pengar ur egen plånbok för att försöka utveckla Rally-SM!

*
Nog om Rally-SM men inte nog om Lasse Mattsson för han är även tävlingsledare för den skånska rallypremiären ”Anderslövsrallyt” nästa lördag igen den 25 mars. Här är det lapp på luckan och idag står antalet anmälda på 121. Riktigt bra i synnerhet som Trelleborgs MK och Lasse satt maxgränsen till 100 bilar och det fortfarande återstår fem dagar av anmälningstiden som tar slut den 15 mars. Men Lasse kommer med lugnande besked.
Vi har ökat på till 120 startande plus föråkare och Ungdomsrally (idag fyra respektive tre anmälda) och det hoppas vi ska räcka.
Tävlingen är premiär för onotade Bilsport Rallycup och var så även i fjor vilket Lasse menar passar perfekt på Söderslätt. Detta med att köra onotat gav en stor positiv effekt förutom att det förbilligar för de tävlande.
– Vägskadorna blev märkbart mindre mot när vi körde tävlingen med noter och det genades även mindre i kurvorna så för oss är det perfekt att köra Bilsport Rallycup istället för DM, konstaterar Lasse och lägger till.
Dessutom är det en förutsättning från markägarna att vi inte tillåter ”smällebilarna” (4WD med turbo) som dom menar skrämmer både de vilda och tama djuren…
Man kan även glädja sig åt att de tre specialsträckorna ser väldigt torra och fina ut, 90 procent var snustorra när Lasse &Co inspekterade dom häromdagen. När det dessutom lovas sol och stigande temperature i veckan som kommer lär detta inte försämra förutsättningarna för en bra rallypremiär.

*
BloggTonyHittade på Twitter den här bilden som visar EKS alltså Mattias Ekströms World RX-teams första seger för 2017. Mattias gratulerar gänget efter att bland annat Tony Hildingsson längst till höger vunnit någon sorts musikfrågesport där det då handlat om Beegees. Se Tony han kan mycket han…

*
I morgon är det final för RallyX On IceÖstersund Motorstadion. Ska det bli Olsbergs MSE och Mitchell De Jong eller JC Raceteknik och Sondre Evjen som kör hem RallyX On Ice-pokalen? De två får ändå ursäkta som rallyfantast är det ändå Pelle Willéns RX-debut som är mest intressant.
Jag hoppas på att ha riktigt kul och en problemfri dag. Detta är en helt ny utmaning för min del, säger Wilén.
Debut gör även V8 Thundercar-föraren Stein Frederic Akre i en Supercar Lite-bil. Akre satsar även på full säsong i RallyX Nordic den här säsongen.
Tävlingen på Östersunds Motorstadion startar klockan 10.00 och sänds i sin helhet i SBFplay.se

*
BloggÅbergFör oss som varit med i sporten länge är kombinationen Thomas Lindström, TL Racing AB och Pirellis specialdäck för motorsport något som bara ska finnas. Men nu tycker ändå Lindström att han gjort sitt och i dag överlämnade han ansvaret för att tillhandahålla det italienska gummit åt Anders Åberg, A. Åbergs Bil & Import AB. Lite av en dröm som går i uppfyllelse för Anders.
Det känns fantastiskt kul, och motiverande, att det är just Pirelli som blir vårt märke, säger han och fortsätter.
Visst finns där ett par aktörer på marknaden som har ett fint sortiment och bra kvalitet men hade jag fått välja ett märke så hade det utan tvekan varit Pirelli.
Verksamheten flyttar därmed från Norrköping ner till Skåne och Hässleholm där RallyShop.se huserar i samma lokaler.

*
BloggRådströmOm en knapp månad är det dags för värmlänningen Dennis Rådström och Johan Johansson att göra debut i J-WRC och detta i tuffa Tour de Corse. En svår inledning för ändå ganska oerfarne Dennis.
Det är en massa jobb. Vi lägger upp däcksstrategier och kollar på film från förra årets tävling för att lära oss sträckorna, berättar han.
I veckan som gick var Dennis och Johan över hos M-Sport för att träffa konkurrenter, personal och även få prova tävlingsbilen, en Ford Fiesta R2T.
Det var kul att få träffa alla, det är ett bra gäng. Vi fick även coachning inom kost och träning, så nu tränar vi intensivt morgon och eftermiddag för att komma så bra förberedda som möjligt till den första deltävlingen.
Nu värmer Dennis upp i Lima men där som kartläsare åt pappa Arne i Appendix K-Volvon.
– Det ska bli kul att åka med pappa, det är en väldigt fin tävling. Sen blir det en ”far och son” kamp mellan oss och Petter Solberg, som också har med sin son som kartläsare, menar Dennis och lägger till.
– Pappa är en bra förare, så förhoppningsvis lär jag mig också något av honom…

*
BloggOlaDet är väl ingen tvekan utan att det är LBC-Ruschen i Lima som är helgens höjdpunkt på nationell nivå med nästan 230 anmälda. I tävlingen ingår även 1300 Rallycup där ledaren heter Ola Strömberg men tyvärr har han och fru Brittmarie fått kasta in handduken.
Ett mystiskt elfel i vår kära Urzula gör att vi missar årets höjdpunkt vad gäller vintertävlingar, berättar en bedrövad Ola.
I besvikelsen har Ola satt sig ner och funderat lite på sporten och dom vill jag gärna dela med er läsare och funderingarna gäller det han brinner mest för, ungdomarna och våra arvtagare i rallyskogen.
Jag ser varken nya grH eller de föreslagna historiska klasserna som lösningen för hur vi ska göra rallysporten mer tillgänglig och billig för våra ungdomar. De verkar alltid hamna i skymundan för vad vi gamlingar är mest intresserade av. Jag känner visst ansvar och skäms lite att jag inte orkat driva min käpphäst grG vidare.
Jag är 100% övertygad om att det är rätt väg att gå. Men nu är ju tydligen fokus lik förb-at att det måste vara R2 bilar om man ska kunna göra karriär. Herregud!!! TITTA i era plånböcker FÖRST och inte på några jäkla leasingavtal!!
Så deprimerande och hopplöst höra alla löjliga motiv om ”för många klasser” som en ursäkt att inte ge ungdomen en rejäl chans.
Personligen tycker jag det är enormt sorgligt att inte fler fattar vilket socialt värde det vore att kunna ha våra ungdomar utan stinna plånböcker sysselsatta i våra garage och utveckla sin hantverks- och sociala förmåga.
Vad får man bl.a. lära sig på våra träningsläger idag? Jo att kunna tala o utrycka sig i media och att sälja sig själv inför sponsorer…
Finns nog en del av er som ännu så länge fattar vad jag menar. Men vi får väl vänta snällt tills alla andra viktiga klasser är avklarade. SUCK.”

*
BloggMotorBättre avslutning på Motorbloggen kan jag inte själv åstadkomma så det får bli Olas tankar. Dock vill jag påminna om att det i morgon är Motorlördag i Kristianstadsbladet med min lista plus stort reportage om Åhuskillarna Tommie Eliasson och Daniel Palma som ska hårdsatsa på den internationella Lotus-serien.
Dessutom är detta min ”jobbhelg” och med en nyhetschef och en sportchef i symbios att låta mig känna blodsmaken i munnen från tidig morgon till sen kväll, så innebär detta att det inte blir någon Motorbloggen lördag. Vi ses på söndag!
Trevlig helg.