Monza har inga planer på att ställa in, Hyundai med Sordo till final, WRC 2022-25 säkrat, Meeke kör Dakarrally, helpolskt WRC-team, ändting i Monte, RX2e visas och första titeln för Fiesta Rally4!

Blogg

Idag kom lugnande besked från WRC-promotorn angående finalen ACI Rally Monza där man bekräftar att allt går enligt planerna. De nu gällande restriktionerna på grund av Covid-19 slutar den 3 december samma dag som rallyt startar och enligt  dessa är det tillåtet med ”professionell sport” bakom ”closed doors”. Arrangören ACI har hela tiden jobbat mot dessa regler och är därför snart redo för start.

FIA och WRC-promotorn gjorde i tisdags ett planerat besök till Monza och har rapporterat att högsta möjliga utveckling pågår från ACI för att leverera en säker och framgångsrik avslutning på WRC-säsongen, berättar Mark Wilford marknadschef för WRC.

Ett speciellt Covid-19-program enligt bilden har utarbetats som alla från funktionärer till tävlande måste följa  för att myndigheterna ska bli nöjda.

    *

    Inga överraskningar alls från Hyundai när WRC 2020 ska avgöras på Monza. Som väntat fick inte Craig Breen plats och inte heller Sebastien Loeb i årets sista tävling. Nu blir det Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Ott Tänak/Martin Järveoja och Dani Sordo/Carlos del Barrio som ska försöka säkra segern i Märkes-VM. Att Andrea Adamo valde Sordo före Breen känns ganska naturligt, inte bara för att spanjoren vann senast på Sardinein, han har även två tidigare segrar på Monza. Mot detta kan Breen bara sätta emot en fjärde plats och Adamo är säker på att han gjort rätt val.

    Monza blir helt klar en viktig tävling för oss där det handlar om vi ska bli etta eller tvåa i Märkes-VM. Dani är mitt val och jag är säker på att han kan göra ett bra resultat och hjälpa oss till VM-seger.

    Att bli tvåa efter Toyota  är något som Adamo inte accepterar utan han menar att man på varje nivå måste prestera max i ACI Rally Monza. 

    Vi måste alla ”push” och inte ta något för givet!

    *

    Igår löstes en av de största knutarna gällande framtiden för WRC när alla tre nuvarande team, Hyundai, Toyota och M-Sport Ford accepterat FIA:s förslag där man till slut själv sköt till en miljon euro för hjälp till teamen att utveckla hybridtekniken. Nu är det klart att alla tre och kommer att delta i Rally-VM fram till 2025 även om inget är påskrivet, men ett avtal ska enligt uppgift skrivas under på fredag. Stötestenen har varit hur hybridreglementet som träder i kraft 2022 skulle utformas och nu har man alltså kommit överens. Hyundai är de som tvekat längst men nu är även Andrea Adamos team med på tåget. FIA:s Jean Todt är stolt över att man gått i mål med detta mitt under en tung pandemi.

    Foto: Tommy Svensson

    I andra serier hade nog ett sådant beslut skjutits upp men vi är så övertygade att hybrid är viktigt för sportens framtid att detta inte är någon framkomlig väg, förklarade en källa nära Todt.

    *

    Foto. Tommy Svensson

    När Dakarrallyt drar igång i början av januari står för första gången ”The Ulsterman”, WRC-profilen Kris Meeke på startlinjen. Bilen kommer från franska PH Sport och kallats Zephyr Buggy och kördes för första gång i fjol till en fjärde plats med Conrad Rautenbach bakom ratten. I Zephyren kommer Meeke att ha Wouter Rosegear som navigatör och detta blir något annat än när den f.d Toyota-föraren gjorde ökendebut. Då i Baja 1000 och på motorcykel.

    *

    Bara för någon dag sedan dementerade Robert Kubica alla rykten att han var på väg till comeback i rally men idag hävdar ändå polska Rally and Race att så är fallet. Oljebolaget PKN Orlen som nu finns med i Formel 1 vill framöver satsa på WRC. I dag är Kubica testförare åt Alfa Romeo, ett jobb som gjort det svårt för honom att även köra i DTM och som även skulle ställa till problem i WRC. Men ändå ryktas det att ett helpolskt WRC-team kan bli verklighet 2021 och där det faktum att PKN Orlen övertar ägandet av Lotos som hela tiden stått bakom WRC3-trean Kajetan Kajetanowicz. När pusslet då läggs så klarnar en bild där Kubica och ”Kajto” kör i samma team och där det även antyds att det skulle kunna bli med bilar  från Hyundai. Bakom det sistnämnda står franska sajten ”Planetmarcus” som hävdar att kontakter tagits mellan Orlen och Alzenau och att ett avtal finns som bara  väntar på underskrift. Därifrån dementeras detta vilket inte är speciellt ovanligt att man gör, så länge inget är helt klart. Kajetanowicz har själv kommenterat det hela lite kryptiskt på rallypl.com.

    – Allt är möjligt…

    *

    Känns helt otroligt att få skriva om problem för rally som inte har med Covid-19 att göra men plötsligt händer det. Bansträckningen för WRC-premiären 2021 Rally Monte Carlo måste ändras sedan det fallit häftiga regn i södra Frankrike. Kring Alpes-Maritimes föll över 450 milmeter regn i oktober vilket motsvarar normal nederbörd i fyra månader. Därmed är vägar bortspolade eller så skadade att dom inte blir körbara till sista dagen av ”Monte”.

    Foto: Tommy Svensson

    Bland annat kommer inte ikoniska Col de Turini att ingå i nästa års rally. Ny power stage har också fått vaskas fram och nu som blir 14 kilometer långa ”Briançonnet – Entrevaux”.  

    *

    Foto: OMSE

    Att rallycross på VM-nivå lägger alla äggen i samma elektriska korg från och med 2021 har varit klart sedan länge. Nu presenters även hur bilen för FIA RX2e kommer att se ut till nästa år. En design som borgar för en både snabbare och mer miljövänlig framtid för rallycross, enligt pressmeddelandet. Bakom den nya bilen står svenska Olsbergs MSE och spanska elbils-specialsten QEV Technologies och där sedan Cooper Tires, BRAID, R53 Engineering, Cascadia Motion och OMP Racing är bekräftade som samarbetspartners för mästerskapet. Bilen blir fyrhjulsdriven och förses med elmotorer som ger sammanlagt 335 hästkrafter (250kW), 24 mer ”power” än dagens motsvarande bil levererar. Sex ”race weekends” är planerade i hop med World RX och inom kort kommer fullständig kalender att bli officiell.

    *

    Foto: M-Sport Poland

    När ERC-finalen SPA-Rally ställdes in så blev också med automatik vinnaren av ERC3 och ERC Juniors klar då Ken Torn och Kuari Pannas är omöjliga att komma ikapp. Samtidigt stod glädjen högt i tak hos M-Sport Poland då detta blev första stora segern för nya Rally4-Fiestan. Närmast i kö efter detta är att bilen även vinner Junior-WRC vilket blir mycket enklare då det här enbart tävlas med Fiestan. Här är frågan istället vem i trion Martins Sesks, Tom Kristensson eller Sami Pajari som kör vinnarbilen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33