MK Ratten ställer in VOC-premiären, Mikkelsen klar för ny ERC-start, Region Norrbotten är med på rallytåget, SSR en av tre i nya ERTS, Haglund ny i Team Nybe och Apex har flyttat.

Blogg

Då blev MK Ratten första arrangör för 2021 att följa de dryga hundra andra som valde att ställa in sina tävlingar i år och i går meddelades att ”Finnskogsvalsen” ställs in, andra gången i rad som rallyt drabbas men ifjol var det vinterbrist som var orsak. Tävlingen som ingick i bland annat VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerie/VinterSerie” var planerad som dubbeltävling den 30 januari, men nu blir det inte så meddelade organisationskommittén.

Tyvärr måste vi meddela att med de skärpta restriktionerna som idag meddelades så tror vi inte att det kommer att gå att genomföra en tävling i januari 2021 som vi tänkt.

Foto: Lollo

    Nu kastar inte värmlänningarna in yxan helt utan lämnar dörren öppen för att eventuellt köra längre fram i vinter, under förutsättning att pandemin lugnar ner sig. Tycker att MK Ratten agerar helt rätt som tidigt meddelar sin ståndpunkt för att inte invagga de som tänkt sig köra i någon sorts falskt lugn att det blir tävling, för att sedan i elfte timmen meddela tyvärr det blir inget. Med tävlingsdatum i Torsby sista helgen i januari blir det intressant att se hur Hälsingerallyt och Hällerundan agerar då b åda tänker sig köra två veckor tidigare, den 16 januari? Här hittar jag även en annan intressant sak, SMK Hälsinge kör 96 kilometer specialsträcka fördelat på fyra stycken och för detta vill klubben ha 3000 kr plus noter vilket är ett högst rimligt pris för att igen säga oförskämt billigt. I Hällefors körs det också fyra sträckor men då med en totallängd av enbart 27 kilometer och där är anmälningsavgiften 3500 kronor plus noter. Alltså runt sju mil mindre SS men ändå 500 kronor dyrare än i Hälsingerally, en ekvation som jag inte får att gå ihop. Nu vet jag så klart inte vilka merkostnader klubben har mot datumkonkurenten runt 40 mil längre norrut, men de måste vara betydande? 

    *

    Segern i Rally Hungary gav Andreas Mikkelsen en riktig och nyttig boost på karriären. Igår meddelade norrmannen att han är klar för start även i nästa deltävling i ERC, Rally Islas Canarias om knappt två veckor. Vem som ska sköta kontoret framgår inte men helt klart är att Ola Fløene inte blir kontorist.

    Åker test i Dubai inför Dakar i nästa vecka och sedan blir hela Red Bull-gänget kvar i området inför starten den 3 januari, allt för att skydda oss mot Corona, berättar Ola.

    Att Andreas verkar ha fullt fokus på att fortsätta karriären med en R5-bil står allt klarare. Till DirtFish berättar han att några planer på att köpa sig till en plats i en WRC-bil till Rally Monza är uteslutet. En plats i en R5-bil är det som gäller och Andreas slår också fast att han vet vad han kan och nu är det upp till R5-tillverkare att ta kontakt. Han syftar på hur Citroën hanterat Mads Østberg som utvecklat C3 R5 till en vinnarbil och där köpsuget också blivit större från andra förare/team.

    Det är viktigt att ha förare som kan visa vad bilen går för vilket i sin tur hjälper till att sälja fler bilar, menar Andreas.

    Senast i Ungern var det med en Skoda som han och Ola vann med och ingen hemlighet att hans relationer med Mlada Boleslav är goda sedan många år tillbaka. Men om det blir Skoda även framöver är inte alls säkert, där finns fler intressanta bilar.

    – Inget är klart men jag jobbar på det, avslutar Andreas.

    *

    Foto: ERC.com

    På ”holmarna” får Andreas sällskap av fjolårets ERC-vinnare, britten Chris Ingram. För honom blev det ett brutalt uppvaknande när det visade sig att EM-titeln inte bar till den säsong i WRC2/3 som han hade hoppats. Istället blev det totalt mörker och senaste tävlingen för honom och Ross Whittock var ERC-finalen Rally Hungary 2019. I ljuset av detta är det inte alls konstigt att Ingram griper varje halmstrå att komma tillbaka och ett sådant strå är att köra en Rally5 Renault Clio för sitt gamla team Toksport WRT i årets näst sista ERC-tävling. Han är självklart nöjd över att åter få dra på sig föraroverallen och starten är ett steg att utveckla Clion för Rally4 till 2021.

    *

    Jobbet med att få Rally Sweden till Norrbotten för  2022-24 pågår för fullt. Som jag berättade i förra veckan är nu de fyra kommunerna, Piteå, Luleå, Boden och Kalix med på rallytåget och slantar tillsammans in tio miljoner per år för att få WRC till sig. I går blev det också klart att Region Norrbotten inser vikten av att få dit ett så här stort årligt arrangemang. Deras insats på den ekomiska sidan blir 2,5 miljoner vilket gör att man totalt fått ihop 12,5 miljoner och där det återstår runt åtta för att säkerställa budgeten.

    Nu är det upp till näringslivet i området att skjuta till resten och att även dom visar att vi verkligen vill ha Rally-VM till Norrbotten, menade min norrländska källa.

    *

    Ericsson Motorsport spann vidare på detta att SSR ska ingå som deltävling i FIA European Rally Trophy 2021. Man kontaktade välkände danske Volvoåkaren Johannes Fraas som är koordinator för serien som kunde berätta mer för ”Ericssönerna”.Foto: Henrik Åkeson

    Egentligen är det ett önskemål från personer ur Svenska Bilsportförbundets styrelse om ett nordisk mästerskap i rally, som nu leder till att vi startar med FIA ERTS, European Rally Trophy Scandinavia 2021. Planen är att vi 2022 kör samma tävlingar igen som ERTS, men samtidigt kommer vi då att ha ett Nordiskt Mästerskap i samma tävlingar, förklarar Fraas.

    Själva ERTS är enbart öppen för FIA-klassade bilar alltså ingående i nya ”Rallystegen”. Den nordiska delen däremot är öppen även för nationell klassade bilar som till exempel Grupp H. Tre deltävlingar planeras där då SSR i maj blir premiär innan det blir rally i Finland, Pohjanmaa Ralli den 18-19 juni innan serien avslutas i danska Sydhavsrally sista helgen i augusti. Både lite förvånade och synd är att Norge valt att ställa sig utanför men detta hindrar inte norrmän från att starta i ERTS då det är ett ”öppet mästerskap”, förklarar Fraas.

      Alla kan deltaga och ta poäng oavsett nation, förare från hela världen kan komma och vara med i just vår serie.

    Däremot är klasser som är öppna för nationellt klassade bilar låsta för alla utom förare från Sverige, Finland och Danmark. Senast det kördes ett Nordiskt Mästerskap var 1993 i SMK Hörbys TV-Svängen.  Då körde småländske rallyprofilen Gert Blomquist och Lena Lindberg  hem NM-guld med sin Nissan Sunny GTI-R. 

    *

    Detta kan kanske vara något för ambitiösa och hårdsatsande småländska Team Nybe som idag presenterade nya teamkompisar till Jonas Kruse/Maja Bengtsson. SMK Nyköpings Christoffer ”Chribbe” Haglund med co-drivern Nicklas Edvardsson ansluter till 2021 och då med ny bil dessutom, Jerker Axelssons Skoda Fabia R5.

    Foto: Team Nybe

    Vi är glada över att Christoffer, ”Chribbe”, kommer att köra för Team Nybe 2021. Han är en mycket duktig och erfaren förare som med rätt förutsättningar tillhör den absoluta SM-toppen, han är en utmanare från Team Nybe till SM-titeln 2021, konstaterar Mathias Bengtsson, som driver Team Nybe.

    I fjol vann 33-åringen Svenska Rallycupen och inledde med seger i årspremiären LBC-Ruschen men sedan kom Corona och satte stopp. Nu siktar ”Chribbe” på nystart med ny bil i nytt team.

    Det är en ära och en utvecklingsmöjlighet, för mig som rallyförare att få tävla för ett så ambitiöst privatteam som Team Nybe, förklarar han belåtet.

    I den Skoda som Mattias Adielsson körde till en andra plats i årets SM-serie laddar man för toppstrid i ”R5-klassen” med premiär i ”dubbeltävlingen” North Rally Boden.

    Här handlar det om att åka smart, att man tar sig i mål med hel bil i den första tävlingen för att även kunna köra den andra, säger Chribbe och spår att det kommer att bli riktigt hårt motstånd i klassen.

    I tanken finns även Rally Sweden men där ännu inte allt fallit på plats.

    *

    Foto: Pssport

    Att det inte råder högkonjunktur i motorsportbranschen är väldigt uppenbart för alla och då inte minst för de företag som säljer tävlingsutrustning, däck med mera. Detta hindrade dock inte Andes Åberg med sina företag Pssport och Apex.se att flytta till nya större och fräscha lokaler i Önnestad en mil utanför Kristianstad på väg 21 mot Hässleholm. Här erbjuder man allt från däck, speciellt Pirellis motorsportdäck där man har agenturen för Sverige men även allt annat som behövs för att gasa lite extra finns på hyllorna i Önnestad.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33