Minusgrader i Värmland, Ogier, Østberg, Camilli är mina vinnare i Monte, Neuville är en schyst kille, Dennis R. testar, Flodin till SM, Johan K. utesluter inte RX/STCC, Eric byter och Hedbergs lockar med motorsporthelg!

Blogg

Nu har jag kollat tre olika vädersajters ”10-dyngsprognos” och alla tre säger samma sak, kylan kommer till Värmland i mitten av nästa vecka. Inte den som kvällstidningarna brukar kalla ”Rysskylan” utan mer normal svensk kyla men ändå bättre än som det är nu. Från onsdag och framåt är det minusgrader hela dygnet plus även möjlighet för lite snöfall i Rally Sweden-land. Ser alltså hoppfullt ut även om där kanske är några som nu får skadeglädjen i halsen. Alltså den grupp som  tror på sagor eller i det här fallet att man hur enkelt som helst flyttar en VM-tävling lite hur och var som helst i landet. 

Foto: Adam Magnusson

Foto: Adam Magnusson

    Känns också som ett bra tecken att Swecon i dag kom med fem snyggt rallystrajpade hjullastare till rallyt. Förhoppningsvis kommer de att få jobba hårt med snöröjning på Swecon Arena om drygt tre veckor. 

    – Det var glada miner på Glenn Olsson och övriga, berättar Adam Magnusson, servicepark manager.

    *

    Då är det premiär för WRC-tipset 2020 och jag börjar med en riktig lågoddsare som vinnare.

    1. Sebastien Ogier Toyota

    2. Thierry Neuville Hyundai

    3. Sebastien Loeb Hyundai

    4. Elfyn Evans Toyota

    5. Esapekka Lappi Ford

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Första tanken från er är så klart om jag tappat allt förstånd och inte har med Ott Tänak på topp-fem och så kan det så klart också vara. Men jag har en känsla av att omställningen från Toyota till Hyundai inte blir så enkel samtidigt som Ott extremt gärna vill visa vem som är ”nye sheriffen i sta´n”. En kombination som kan bli ödesdiger på de oerhört luriga sträckor som väntar i helgen. Tror stenhårt på att Ogier blir historisk som förste förare till åtta Monte-segrar och inte minst hans ”pace” på gårdagens shake down visar att ”Seb means business”. 

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    WRC2.

    1. Mads Østberg Citroën

    2. Ole Christian Veiby Hyundai

    3. Adrien Formaux Ford

    4. Nikolay Gryazin Hyundai 

    5. Rhys Yates Ford

    Foto: Mads Østberg

    Direkt på shake down visade Mads ”hvor skapet skal stå” och i sin C3 R5 var 3,5han  sekunder snabbare än M-Sports bidrag i WRC2, Adrien Formaux. Egentligen hade det varit naturligt att tippa en helnorsk duell mellan Mads och Ole Christian, men det känns ändå som alltför tung börda för nya Hyundai-åkaren med Jonas Andersson i högerstolen att utmana rallyräv Østberg. 

    Foto. Hyundai Motorsport

    WRC3.

    1. Eric Camilli Citroën

    2. Yann Bonato Citroën

    3. Nicolas Ciamin Citroën

    4. Gregoire Munster Skoda

    5. Umberto Scandola Hyundai

    Om det är Østbergs förtjänst eller någon annan hos Citroën Racing är oklart för mig, men onekligen har man fått rejäl fart på nya C3 R5. På shake down körde de sex snabbaste C3:a och bara italienaren Scandola lyckades pressa sig in som femma med sin Hyundai. Anmärkningsvärt att bästa Skoda bara lyckades med en åttonde tid i händerna på Luxemburgaren Munster och då sju sekunder efter Bonato som var snabbast.

    Foto: privat

    Oliver Solberg kör som bekant här utanför WRC-klasserna och fick direkt en ”aha-upplevelse” på shake down. I en lurig höger gick det för fort för honom och Aaron Johnston, så fort att Polon gick med ”brekaas” ut bland halmbalarna. Nu såg det på filmen ut som att det tog stopp utan någon närkontakt men Oliver valde ändå att avbryta ”nerskakandet” efter detta. Kanske blev där ändå något knas som behövdes rättas till. 

    Har fått lite påpekande om jag noterat hur ”Skoda-lik” Polon är strajpad i helgen och detta får man nog hålla med om. Men om detta har något samband med ryktet/påståendet att han ska köra Skoda i Rally Sweden är oklart. Inget rykte utan klart bevisat är att Oliver i helgen som gick var i Tjeckien och kände på R5-Fabian. Flera filmer utlagda på Twitter är bevis på detta så mycket tyder på att det blir tjeckiskt för honom framöver. Frågan är då om det blir i egen regi eller om han ansluter till något befintligt Skoda-team? Finns flera duktiga sådana till exempel Toksport WRT och Baumshlager RRC för att nämna två och där jag misstänker att pappa Petter har goda kontakter med det sistnämnda. Ägaren Raimund Baumschlager var i högsta grad med i utvecklingen av både WRC och R5-Polon så nog har de båda träffats förut och kanske nu dags att förtäta den kontakten… 

    *

    Får även komma med lite skvaller inför premiären, till exempel att Dani Sordo inte får möjlighet att agera åskådare när Sebastien Loeb sitter i den tredje Hyundai i20 WRC den här gången. Istället blir han Thierry Neuvilles ”gravel/ice-crew” eftersom ordinarie is/gruskollare, Bruno Thiry blivit sjuk.

    Foto. Hyundai Motorsport

    Neuville har även gett ett löfte den här säsongen att ekonomiskt stötta lokala föreningar i WRC-tävlingar. I varje tävling går belgaren in med 2000 euro som dubblas om han kommer på pallen. Skulle han och Nicolas Gilsoul även lyckas vinna med Hyundai #11 då vankas storkovan, 10 000 euro ställer han upp med. Till Monte Carlo har han beslutat ge pengarna till en förening som gör det möjligt för svårt sjuka barn att uppfylla sin största drömmar. Schysst kille den där Neuville!

    Shake down gick sådär för de allra färskaste i WRC-gänget, Jocius Deividas med M-Sport Ford Fiesta. Klart sist i den kategorin och hans bästa tid var då runt 15 sekunder sämre än Ogier vilket gav en 21:e tid. Ännu sämre gick det mot slutet när litauern snurrade i sista körningen och satte därmed dagens näst sämsta tid. Allra långsammast var hemmaföraren Olivier Desmoulins med sin R2 Peugeot. Han åkte av i samma kurva som Solberg men var inte riktigt lika lyckosam då halmbalarna deformerade fronten rejält.

    Foto: Tommy Svensson

    Amerikanen Sean Johnston imponerade storligen och var snabbast i R2-klassen med en Peugeot. Över två sekunder före fransmannen Cartier i en ny Ford Fiesta R2T.  Tävlingen startar i kväll med två sträckor i mörker och där SS1 Malijai – Puimichel  med sina 17.47 km drar igång runt klockan 20.30.

    Foto: Rådström Motorsport

    Över till rally på svensk mark och där då Dennis Rådström/Johan  Johansson inleder året med en fyra dagars test med nya teamet från Tjeckien, Orsák Rally Sport och den nya Ford Fiesta R2T. Efter detta väntar Rally Sweden innan allvaret för deras del börjar med ERC-premiärenAzorerna i mars. Testet körs i Polen i närheten av M-Sport Polands högkvarter berättar Dennis.

    Vi är strax utanför Krakow där vi kör  vår test och vi hoppas få en bra start på säsongen med mycket körning och komma in i arbetet med nya teamet.

    Ett av huvudmålen för året är att lära sig mer om arbetet med hur man utvecklar en tävlingsbil och jobbar tillsammans med ingenjörer i det arbetet, något Dennis hoppas kunna påbörja under veckans test.

    Vi vill hitta ett bra samarbete med ingenjörerna och hoppas de kan dra nytta av vår feedback i det fortsatta utvecklingsarbetet med bilen.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Alltid lika kul när motorsport uppmärksammas utanför de vanliga kanalerna. En som lyckats med detta är Gullabo RC:s SM-vinnare i juniorerna trimmade klass, Simon Karlsson. Den nyblivna Team NYBE-föraren är nominerad till P4 Kalmars ”Sportkometpris”.

    *

    Svenske Mästaren 2019 i R5-klassen Patrik Flodin avstod finalen Rally Blekinge då guldet redan säkrades i Linköping. Dessutom stod det klart att SM-åkandet med Skodan i par med Göran Bergsten skulle avslutas. Detta beslut var dock inget alla var överens om berättar Flodin.

    Foto: Erik Högberg

    Jag har känt mig nöjd med rallyåka för ett tag och tänkte prioritera annat. Men killarna i teamet och fancluben har varit lite besvikna på mig och börjat dra i lite trådar bakom min rygg.

    I klartext betyder det att Patrik och Göran nu kikat på en Volvo 940 för Grupp H-klassen.

    Jag måste erkänna att suget att få sladda och ha kul med en Volvo i rallyskogen väcktes och grabbarna går nu ”all in” och har i veckan börjat jaga sponsorer, säger Patrik som kanske dyker upp redan i SM-premiären uppe i Vännäs i slutet av nästa månad.

    Om detta blir verklighet, blir Rally-SM en publikfavorit rikare och dessutom en superhet utmanare till guldet i klassen Trimmat…

    *

    I dag avslöjar Motorsport.com att Johan Kristoffersson överväger comeback i rallycross. Till sajten berättar Johan att han för tillfället överväger två olika alternativ för 2020 och där då rallycross är ett vid sidan av rallysatsningen. I vilken omfattning detta kan bli aktuellt vet inte Johan i dag. Att hitta enstaka styrningar menar han inte är så svårt men inget han riktigt vill ha.

    Jag vill vara mer involverad än så och då finns det kanske bara ett par olika möjligheter, säger Johan till motorsport.com.

    Samtidigt går STCC ut med att det även kan bli aktuellt med STCC TCR Scandinavia för Arvika-föraren. Återstår alltså att se var vi hittar Johan när det börjar våras…

    *

    Idag dök den upp, annonsen på Östra Göinges vassaste racingåkare Eric Nilssons DS3 Cup bil. Redan för flera veckor sedan aviserade Eric att han var sugen på att prova något nytt efter två säsonger i danska DS3 Cup. När nu bilen är till försäljning kan jag bara tolka detta som att Eric hittat något nytt för 2020. En fågel har dessutom kvittrat i mitt öra att i nästa vecka kommer nya satsningen att presenteras. Spännande! 

    *

    Gillar skarpt när bilåterförsäljare hänger på motorsportaktiviter, tråkigt nog händer detta allt för sällan. Ett undantag sker i Helsingborg hos ”The local Ford dealer” Hedbergs Bil, berättar platschef Johan Paananen   

    Just i detta nu är vi i full färd med att planera en MotorSport helg här på Hedbergs Bil I Helsingborg den 7-9 februari. Lite som upptakt till ”Svenska” som körs helgen efter. Till den här helgen som börjar med en AW i bilhallen på fredagkväll med presentationer av de inbjudna och så håller jag en presentation om Ford i motorsport från 1901 till dagens datum. 

    Blir även celebra gäster som bröderna Kevin och Oliver Eriksson, OMSE med både Supercar/Supercar-Light-bilar

    Men också SMK Helsingborg ska få visa vad sysslar med, och då försöka ihop knyta ihop säcken med tanken ”ladder of opportunity” från RC till SuperCar, via Karting och Folkrace.

    Passar så klart jättebra då just SMK Helsingborg denna helg är värd för Södra BF:s årsmöte och även fyller 100 år i år. Nu har så klar Johan en baktanke, han vill locka folk till Hedbergs Bil.

    Om man tänker lite större och ger till exempel motorklubben chansen att synas i lite andra sammanhang än bara på Väla motorstadion kan det locka till fler medlemmar. Kanske få grabbar och tjejer att  ta med sina föräldrar till motorstadion för att prova på eller få extra betalande till publiken då är ju en hel del vunnet som jag ser det.

    Nu nöjer sig inte Johan med detta utan planerar även att längre fram bjuda in idrottsklubbar med SM-veckan som förebild, de som normalt inte får så mycket uppmärksamhet.

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.