Mikkelsen ny "Pirelli testdriver", Rally Liepaja utan WRC-status, Adamo vill ha tio tävlingar, Folkrace bra under Corona, 18-åring från Höganäs siktar högt och värderingar 1967 stämmer inte så bra med dagens...

Blogg

Det blev som jag  förväntade mig Andreas Mikkelsen som fick jobbet som testförare för Pirelli inför deras entré i WRC.  Detta i kamp med bland annat, Jari-Matti Latvala, Hayden Paddon och Kris Meeke. I mitten av nästa månad tar Mikkelsen och utgår jag ifrån co-driver Anders Jaeger, plats i Pirellis Citroën C3 WRC och sedan väntar såväl grus som asfalttest.

Foto: Pirelli

Vi valde den bästa möjliga kombinationen av bilförare som var tillgänglig, kommenterade Pirellis rallyboss Terenzio Testoni .

    C3 WCR används för närvarande inte i WRC men det är fortfarande en högpresterande bil som möjliggör rättvis däckutveckling. Detta är viktigt när det bara finns en tillverkare för serien.

    Testoni (passande namn i sammanhanget) ser i Mikkelsen en perfekt förare för jobbet.

    Andreas är en rutinerad förare med god känsla för däck och nu får vi både  prestanda och tillförlitlighet i samma paket. 

    *

    Det blir inget WRC i ”Rally Liepaja” i år utan man nöjer sig med att köra som planerat i ERC. RA Events och WRC-promotorn har sammanfattat sina diskussioner med att inte gå vidare för att försöka hitta en lösning som skulle fungera för båda. 

    RA Events kommer nu istället att fokusera sina ansträngningar till att göra deltävling två i ERC till en stor succé, förklaras det på ERC.com.

    Största hindret för ett samkörande var tiden då man kör rallyt i Lettland redan i mitten av augusti. Nu hoppas man ändå att i en inte alltför avlägsen framtid kunna bli WRC-värd.  Därmed är där inget nytt från ”WRC-fronten” och nu börjar det verkligen dra ihop sig till ett avgörande om hur resten av årets ska bli. Frustrationen blir allt tydligare hos de tre WRC-teamen och kanske allra mest hos Hyundai om man ska döma av Andrea Adamos olika uttalande. Han efterlyser klara riktlinjer och för varje dag som går utan dessa, blir läget allt tuffare att få ihop logistik med mera.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Att Corona satt djupa spår i ekonomin för alla med närhet till sporten är ingen hemlighet, inte heller att det lär bli svårare att få loss budget för rallysatsningar framöver. Som en direkt följd av detta ser Adamo gärna att WRC-serien bantas ner till max tio deltävlingar 2021. För att förtydliga så visar han med sina händer exakt hur många WRC-race han vill se till nästa år. En rejäl bantning och med redan nio deltävlingar redovisade som klara, blir det huggsexa om sista platsen i kalendern. Skönt är att Rally Sweden finns med bland de nio klara och nu är bara frågan om det kommer att köras i Värmland, Jämtland eller ”way up north”…

    *

    Närmast ”större rallytävling” är som bekant ”Slottssprinten Rally Light” den 11 juli. Max antal startande på det publikfria området kring Ericsbergsslott har Katrineholms MK satt till 70 bilar. I dag är där 142 som är sugna på att gasa vilket kommer att innebära hård gallring för tävlingsledare Crister Nystrand.

    *

    Noterar att där kommer till en och annan ”publikfri sprint på inhägnat område” i kalendern. En tävlingsform som nog är den mest framkomliga vägen om man som rallyarrangör väljer att följa FHM/RF:s intentioner fullt ut för att förhindra ytterligare virusspridning. RF:s budskap är tämligen klart:  En idrottstävling som genomförs utanför en ”tydligt avgränsad” arena och där syftet med tävlingen är att locka deltagare snarare än publik, utgör en offentlig tillställning. För dessa tävlingar gäller förbudet för offentlig tillställning med fler än 50 deltagare”. En inhägnad bana liknade folkrace eller rallycross måste man nog kunna beteckna som ”tydligt avgränsad” men i min värld är däremot en specialsträcka i skogen inte att likställa med detta. Därmed vore folkrace det klart enklaste att köra under rådande pandemi.

    Foto: Tommy Svensson

    Att suget även här  är stort har det kvittrats i mitt öra och till Hästvedas ”Mekonomen i Osby-Race” den 18 juli finns idag runt 180 förare anmälda. Enligt min”kvittrare” är detta mer än dubbelt så många mot ett virusfritt år…

    *

    I går berättade jag om V8 Thunder Cars utökade samarbete med ”NASCAR Whelen Euro Series” och idag kom nästa nyhet. 18-årigeskåningen Daniel Andersson från Strandbaden utanför Höganäs har siktet inställt på en professionell karriär som racerförare och vägen ut till den internationella arenan går via V8 Thunder Cars. Redan i år kör han finalen med V8 Thunder Cars som supportklass till NASCAR Whelen Euro Series på tyska Hockenheim. Det stannar inte vid detta för Daniel som även har test för europeiska versionen av den amerikanska NASCAR-serien.

    Foto: Privat

    Jag kommer att köra hela säsongen i V8 Thunder Cars och målet är att vinna juniormästerskapet vilket ger mig en testkörning i NASCAR, säger Daniel.

    Han vill även visa framhjulen bland de äldre förarna men här är ribban inte lika högt satt.

    Vi får se hur det går, jag vet inte hur bra de andra är och hur jag står mig mot dem men jag siktar så högt det går och hoppas på att åka hem med en pallplats från något race.

    Foto: Privat

    Om jag inte misstar mig så har jag även hört en annan junior-förare, Eric Nilsson, Broby med likartade ambitioner. Vem vet, kanske blir det en helskånsk uppgörelse på Hockenheim. Daniel har en bakgrund i Ginetta GT5 där han slutade tvåa totalt och vann juniorklassen i fjol.  Han är även den tredje föraren i år, vid sidan av Sebastian Arenram och Dennis Strandberg, med bakgrund från Ginetta-klassen som har tagit steget till V8 Thunder Cars. Ambitionen för Daniel är att bli stor på riktigt inom racingen och bli professionell racerförare.

    – Jag kommer inte att sluta förrän jag har lyckats med det! 

    *

    Har en kamrat som vårdar motortidningar från 60-talet ömt som spädbarn men trots detta lånar han ut vissa exemplar till mig. Senast var det ett exemplet av saligen avsomnade ”MOTOR AKTUELLT” nr 3/1967. Här finns mycket intressant att läsa bland annat ett fylligt reportage från ”KAK-Rallyt” där Bengt Söderström och Gunnar Palm tog sin första seger. En liten knall då deras Ford Cortina Lotus inte kördes i ”stora klassen” utan i klassen ”Standardbilar Grupp2 1001-1600 cc”. Om själva rallyt skulle jag kunna berätta mycket men kanske detta blir lite för nördigt. Däremot slår det mig vilken skillnad där är i värderingar 1967 mot 2020, vilket syns tydligt på den sida där signaturen ”AL” med sina teckningar berättar lite om rallyt. Längst ner finns denna bild med ”infödingar” som ska hänvisa till Söderströms kommande start i Safarirallyt. Bara bilden skulle rendera permanent plats för upphovsmannen i skamvrån, men sedan kommer texten som anspelar på ”Bengts fan Club” och som avslutas med ” Men du Bengt aktaré så dom inte försöker lura dig , dom kan vara kannibaler och det är mycket käk på dig”. Här syftades det på att Söderström inte var ”pinnsmal” utan med viss rondör. För att fullfölja skillnaden 53 år tillbaka, så på sista sidan finns en annons för ”världsberömda svenska kulpennan Ballograf Epoca”. En liten bild på sagda penna men desto större på innehavaren ”Mrs E.B.” nonchalant poserande med en cigarett i handen. För oss födda på 50-talet känns detta inte så avlägset i tid men vad gäller värderingar är det ljusår. Tilläggas kan att jag själv hade en sådan Ballograf, mörkblå och guld…

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se