Mikkelsen i fransk R5-test, Poulsen/Frederiksen "Danmarksmestre", "Superrally" något för Rally-SM och missa inte "Brack"!

Blogg

I dag lades det ut bilder på Twitter med Andreas Mikkelsen i Frankrike under vad som där sägs vara test med Hyundai i20 R5. Inga kommentarer om syftet med testen och så klart behöver detta inte betyda ett enda dugg mer än att han och Anders Jaeger håller sig form inför finalen Rally Australia.

Men där finns även andra som också antyder att detta kanske är parets nya arbetsplats 2020? Långsökt så klart och jag är säker på att Mikkelsen testat R5:an många gånger förut utan att detta skulle behövs betyda klassbyte till nästa år. Men så mycket är dock klart, att hans framtid i WRC-Hyundaien är under stark press. Likaså är eller borde R5-projektet i Alzenau vara som oavsett hur man än vrider och vänder på det, inte alls blivit den förväntade succén. Vet inte hur många R5-bilar de sålt men känslan är att det inte är i närheten av de största konkurenterna Skoda, Ford och Volkswagen. Även framgångarna har uteblivit även om det visst finns tävlingar som vunnits med i20R5 men inte heller här är man  närheten av de tre stora på marknaden.  Lite samma problem som Citroën har med sin C3 R5, det lyfter inte på allvar trots höga ambitioner. Kollade i WRC2 där bästa Hyundai körts av rumänen Simone Tempestini på 16.e plats inför Rally de Espana. Ändå bättre än vad Yoann Bonato, Frankrike presterat med sin C3 R5 med en 18:e placering.  Lite bättre för att inte säga mycket bättre ser det ut för Citroën i ERC, där Alexey Lukyanuk håller tredje platsen inför kommande avslutning Rally Hungary den 8-10 november.

    Även lite märkligt att inte Hyundai hängde på i WRC2 Pro som borde varit ett bra skyltfönster mot privatteamen. Istället överläts detta till Skoda, Ford och Citroën. Skoda är redan klara vinnare med Kalle Rovanperä medan Mads Østberg, C3 R5 fortfarande har chans på silver med bara fem poäng upp till Gus Greensmith, Ford.

    Nu ska det även erkännas att WRC2 Pro blivit mer flopp än flipp och i ljuset av det så är Hyundais beslut inte så svårt att förstå. Frågan är också vad som händer med klassen till nästa år då den namnändras till enbart  WRC2. I Wales florerade rykten att även Skoda är missnöjda med intresset och därför skulle kunna tänka sig att lämna, som sagt ett rykte. I min lilla värld vore det allra bäst om R5-tillverkarna satte sig ner över en ”gofika” och beslöt att alla satsa med åtminstone en men helst två bilar vardera i klassen. Detta skulle ge tio bilar i varje tävling och då blir det plötsligt betydligt intressantare. Att hitta förare till dessa tio bilar vore nog inget större problem, bara här i Sverige känner jag minst fyra-fem namn som direkt skulle platsa i en R5:a.

     *

    I går var jag lite otydlig när jag skrev om DM-finalen Anderup El Rally och där jag då menade att Ib Kragh/Ditte Kaamersgaard försvarade sitt guld från 2018. Delvis rätt, men inte i sin DM-klass utan i AutoPlus Superrally som skär rätt igenom hela poängsystemet.Danmarksmestre” blev istället Kristian Poulsen/Ole Frederiksen med sina fem raka segrar medan då Ib och Ditte vann den andra titeln.

    *

    Detta med ”Superrally” vore kanske något för Rally-SM att ta efter då det är välkänt att det inte är optimalt med fyra ”Svenska Mästare i rally” plus även två Junior-SM-vinnare. Inget snack utan att det vore mycket enklare med en ”Svensk Mästare” att sälja in till såväl media som icke troende rallyfantaster som i dag annars lätt går vilse i den klassdjungel som råder. Då är ändå Rally-SM hur enkelt som helst med sina sex klasser, värre var det i till exempel på DM-nivå som i TV-Svängen med totalt 23 klasser. Förstår nästan vem som helst att detta är fullständigt åt h-e med så många klasser.

    Redan på prisbordet börjar kaoset där det till en början är 23 klasser och där placeringarna 1-2-3 automatiskt innebär priser vilket gör 69 priser att dela ut. Sedan är det även ytterligare priser i de klasser med många startade, så runt 100 priser skulle fördelas på de cirka 170 startande. Med andra ord kunde två tredjedelar av de tävlande räkna med att få pris med sig hem. Till detta ska även läggas att även kartläsaren så klart ska ha pris därför trängdes 200 pokaler på  TV-Svängens prisbord.

    Nu diskuteras det dessutom om att införa ännu fler klasser då VOC och vissa av GruppF-åkarna känner sig orättvist behandlade. Därför vill man dela upp Grupp F i flera underklasser så att ”mesta möjliga rättvisa skipas”. Vet inte om målet är en klass för varje bilmärke och sedan uppdelat i nya klasser för varje trimmningsteg och vem vet, olika kulör på bilarna (usch, fy nu var jag lite elak…).

    Åter till ”SuperRally” som om man hade överfört detta på årets Rally-SM då hade det blivit så här:

    1. Patrik Flodin 143,5 poäng

    2. Johan Kristoffersson 131 poäng

    3. Robert Andersson 129 poäng

    Kanske inte helt orättvist eller?

    *

    Missa nu inte filmen om Kenny Bräck på SVT1 ikväll klockan 21.00, bättre spenderad timma är svår att hitta!

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson