Mikkelsen fajtas mot Breen i Ungern, punktering för Oliver, norske Nore imponerar, "game over" för Munk Hansen, ingen risk att Rally Monza ställs in och lite funderingar kring "nya Rally-SM".

Blogg

Efter sju körda sträckor och med två kvar idag av ERC Rally Hungary så är det Andreas Mikkelsen och Ola Fløene som visar WRC-tempo med Skoda Fabia Rally2 EVO. Med hjälp av fyra sträcksegrar är det en 18-sekunders ledning mot nästa WRC-förare Craig Breen/Paul Nagle. Deras MRF-försedda Hyundai har gett en sträckseger och så här långt är det de här två som den ungerska deltävlingen handlar om

Foto: erc.com

. En tredje förare kunde varit med där framme, ERC-ledaren Alexey Lukyanuk som höll andra platsen fram till sträcka fem. Men till TK-In på sträcka sex klockade Sainteloc Racing-Citroén #1 in ofattbara fem minuter för tidigt. Hur sådant går till på den här nivån är för mig en gåta och orsaken måste var att Dmitriy Eremeev tittat fel på sin klocka. Misstaget innebar ras från andra plats till en bit under 20-strecket. Att det dessutom  är svårbemästrat underlag stryker Andreas Mikkelsen under på efter luriga sträcka sex.

    Det är inte enkelt, så lätt att göra misstag men, ”so far so good”.

    Craig Breen höll med trots att han vann sträckan.

    Foto: erc.com

    – ”Very tricky”, mycket grus första biten…

    Oliver Solberg/Aaron Johnston höll tredje platsen med Skodan trots att han menade att man  valt lite fel däck på första loopen. Direkt på första sträckan efter service med andra däck märkte Oliver skillnad och var nöjd.

    Nu hade vi rätt däck!

    Men säg den glädje som är evig, på nästa sträcka var det även där däcken som stökade men nu var det med alldeles för lite luft som var problemet.

    Foto: erc.com

    Nuddade en höbal i en chikan och där fick vi punktering…

    Punkan innebar46 sekunder sämre tid än Mikkelsen och sedan hiss från tredje till femte plats. Skillnaden till Mikkelsen är nu en och en halv minut men upp till ändå lite överraskande fyran, Emil Lindholm skiljer bara 15 sekunder. Nu ger det sig vilka som har bäst grepp i leran, Pirelli eller MRF i jakten på pallen? Den sista platsen där innehas av luxemburgaren Gregoire Munster, Hyundai vilket inte är så bra för Oliver.

    Foto: erc.com

    I EM-ställningen skiljer bara sju poäng mellan honom och ledande Oliver och så klart är det väldigt bra om Skodan  är före hans Hyundai på söndag. Att inte Lukyanuk är på sitt soligaste humör efter tidstillägget är inte så svårt att förstå och efter målet på sträcka sju gick ”topplocket”.

    Jag har något viktigt till arrangören som placerat ut stora cementblock ”mitt på vägen”  och för att undvika att köra på dessa fick vi köra utanför vägen, ut i gruset, dundrade ”The Russian Rocket”.

    Foto: erc.com

    Tidigare var blocken i vägkanten men här mitt på vägen på flera ställen, helt oacceptabelt och  jag är rent ut sagt vansinnigt arg!

    Tack vare detta ”moment” tappades elva sekunder i jakten på att komma tillbaka till toppen. Fast dit har han en lång väg att vandra eller närmare bestämt 5.26,4.

    Rally Hungary har bjudit på exakt de svåra förhållanden som förutspåddes där allt utom snö och is finns på de skumpiga asfaltvägarna.

    Foto: erc.com

    Vätan har också ställt till en  del oväntade problem som till exempel för polacken Miko Marczyk när sidorutan i hans Polo gick sönder vilket gjorde att han fick imma på sina glasögon.

    Inte optimalt på de här vägarna, konstaterade den halvblinde Miko.

    Lite anmärkningsvärt är också att där inte verkar finnas några Covid-19-restriktioner för publiken, åtminstone inte vad gäller antalet åskådare. Ett par sträckor har också blivit försenade på grund av ”safety reasons”vilket i klartext betyder publik som står fel eller är alltför många…

    *

    Foto: erc.com

    I klassen ERC 3 Junior är norska duon Ola Jr Nore/Veronica Engan Gullbaeck ensam om att köra en bil i Rally5-skick. Detta sedan hans teamkompis i Toksport Rachele Somaschini drog sig ur rallyt på grund av medicinska skäl efter sträcka två. Men Ole och Veronica verkar inte alls tagna av stundens allvar då detta är ERC-premiär, dessutom i EM-seriens kanske lömskaste rally med sina hala löv och lertäckta asfaltsträckor. Resten av klassen kör Rally4-bilar med både mer motorstyrka och även andra tekniska fördelar mot Oles Renault Clio men detta hindrar dock inte från att det blivit en norsk sträckseger. På sträcka fem körde man allra snabbast och slog klassledaren Josep Mas Bassas i en Peugeot med 0,6 sekunder. Med detta är nu Ole trea i klassen och med bara 32 sekunder upp till ledning. Före sig har han rutinerade J-WRC-rutienrade Ken Torn som dock råkat ur för punktering vilket kostade en dryg halvminut. I den sammanslagna klassen med äldreförare är Ole före rumänen Raul Badiu med betydligt mer erfarenhet vilket gör prestation än bättre. Nu skulle man kunna tänka sig att jag skulle påpeka att lägger man grunden som Ole gjort i en Opel så finns det inga gränser hur långt man kan komma, men det tänker jag inte så klart…

    *

    Efter nio av de totalt tolv sträckorna i ADMV Lausitz Rallye är det fortsatt ledning för favoriten Matthias Kahle med sin Skoda. 24 sekunder efter kommer så Julius Tannert, även han i en Skoda precis som trean från Tjeckien Jan Cerny. En lite skillnad finns, hans Skoda är inte av senaste versionen viltet också märks på tiden då han är 1.1.7,7 efter Kahle. Inte så ofta jag har möjlighet att berätta att bästa 2WD-bil är en bakhjulsladdad Lada Vaz 2105 VFTS som körs av litauern Dovilas Ciutele. 17:e totalt är absolut inte illa och precis före sig (12 sekunder) kör en Mitsubishi och så även bakom den ryska kvalitetsprodukten. Ende skandinav i startfältet är dansken Henrik Munk Hansen med tysk kartis, Lucas Riedel. I den lilla Peugeot 106:an låg duon trea i klassen, men på sträcka sju blev det ”game over” med fransyskan. 

    *

    Ska man lita på italiensk media finns det ingen anledning till oro för at WRC-finalen ACI Rally Monza ska ställas in trots att Covid-19 härjar tämligen fritt i Lombardiet. Något ingripande från myndigheterna är inte heller att förvänta då tävlingen betraktas som vara av  ”nationellt och internationellt intresse” och står därför över eventuella andra lokala inskränkningar. För Automobile Club Italia är det onekligen stor prestige att ro projektet i land då man därmed blir ensam om att ha  arrangerat tre VM-tävlingar i Formel 1 under samma år, Monza, Mugello och Imola samt även två VM-tävlingar i rally och allt under mindre än fyra månader. Inte undra på att ”il presidente” Angelo Sticchi Damiani är stolt över sin organisation.

    Rykten går allt hetare vilka ”gästförare” som kan bli aktuella och än så länge är det främst tre namn som nämns, Valentino Rossi, Robert Kubica och Sebastien Loeb. Några team knyts dock inte till trion men där jag tror mest på M-Sport Ford och då antingen med Rossi eller Kubica som båda har ett förflutet hos ”The Blue Oval”. Skulle Loeb göra ett inhopp trots att han nu fokuserar mest på Dakarrallyt så ligger nog Hyundai trots allt bäst till. Såvida han inte tar en sista chans att även få känna på Fiesta så han kan avsluta karriären med att ha kört allt i WRC-väg som fortfarande är aktuellt. Bortsett från de två senaste åren med Hyundai har annars 46 åringen varit nästan extremt nationalistisk och enbart tävlat med franska bilar. Började 1997 med Peugeot 106 Rallye för att gå över till Citroën Saxo Kit Car året därpå. Ett märke han förblev trogen förutom ett par starter med Renault Megane strax före millenieskiftet.

    Jag skrev här ovan att det bara var Fords WRC-versioner han inte kört, men Toyota då? Jo det har Loeb faktiskt kört i två tävlingar år 2000 och då en Corolla WRC. En bil han övertog från Harri Rovanperä som körde den till en tredje plats i Rally Finland. Så bra kom inte Loeb och Daniel Elena överens med K-AM 608 utan det blev en bara nionde plats på Korsika och en tionde i San Remo. Allra bäst gick det för bilen i premiären 1999 då Didier Auriol körde den till seger i ”555 China Rally”. Helt främmande i Ford är inte heller den niofaldiga världsmästaren då han körde en Ford Puma Kit Car i ”Bettega Memorial” 1999. 

    *

    I går kom nytt nummer av Bilsport Rally&Racing och som vanligt välfyllt trots stiltjen på det mesta i motorsportväg. Noterade att redaktör Mikael Johansson var lite ”orolig” inför nästa års SM-säsong i rally när det ska koras Svenska Mästare i tre olika mästerskap, rally, asfaltsprint och grussprint. Jag kan till viss del förstå oron att statusen urholkas när det blir allt för många som utropas till SM-vinnare. Samtidigt överväger hos mig känslan av möjligheten att få in nytt blod i sporten och så att säga bakvägen, få in nya eller nygamla namn i ”Stora SM” via de enklare sprintarna. Ingen hemlighet att en del gamla ”SM-rävar” gärna skulle vilja köra SM men inte anser sig ha tid/råd att göra full satsning och då kan sprintarna kanske bli ett bra sätt att få igång det gamla ”rävblodet”. Åtminstone är det nog så som Svenska Rallymästerskapet och även jag själv hoppas. Men detta kommer självklart inte att ske efter en enda säsong, utan här måste alla ha lite tålamod vilket normalt sett annars är en bristvara i sporten.

    Foto: Henrik Åkeson

    Kan inte utan fundera på om ”the Danish way”  med ”Danskt Super Rally” är bra eller dåligt för sporten? I ”DSR” läggs alla klasser i det danska mästerskapet samman och i slutändan koras en mästare baserat på poängen från sin klass. Ännu tuffare och framförallt något som skulle kunna ge mer plats i media vore att lägga samman alla tre SM-disciplinerna i ett ”Svenskt Super Rally”. Då skulle man verkligen gett SM-guldet ännu högre status när vinnaren av detta kunnat utropa sig till bäst i Sverige oavsett underlag… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se