Blogg

Mikkelsen dubbelpunka, Neuville ny ledare, Meeke irriterad, Joel kvaltvåa, Felix R. i masskrasch och nostalgisk städdag.

Andreas Mikkelsens dröm att dels ta första segern för Hyundai och dels att upprepa fjolårstriumfen i Rally Australia punkterades bokstavligen på sträcka 10 Newry. Här gled Andreas ut lite för långt och punkterade båda däcken på vänster sida. Då ledde han och Anders Jaeger före Thierry Neuville men med bara ett reservhjul blev det ”game over”.
Jag är enormt besviken. Hade kunnat bli en fantastisk avslutning på året med seger men den chansen är nu borta, konstaterade Andreas och berättar vad som hände.
Cirka två kilometer efter start kom en högerkurva över ett krön och där jag kom för brett och slog i vägbanken hårt. Trodde först att jag bara punkterat bakhjulet men det dröjde inte länge förrän jag förstod att det även var tomt på luft fram…
Andresa menar att han hade maximal otur och nio av tio gånger så händer inget alls efter ett sådant misstag.
Idag hade vi inte turen på vår sida men ändå skönt att se att Thierry (Neuville) tar över ledningen och nu håller vi tummarna för att det håller till mål!
Andreas startar om under Rally2-regeln men då på en 21:a plats och över halvtimmen efter ledande temakompisen Thierry Neuville.

*

Efter sträcka 16 är det alltså belgiskt i topp genom Neuville och Nicolas Gilsoul och detta tack vara fyra sträcksegrar av åtta möjliga. Övriga som varit snabba under lördagen var Jari-Matti Latvala, Craig Breen och så Ott Tänak med två sträckvinster. Inför sista dagens fem sträckor har nu Neuville en ledning på 20,1 sekund till Latvala.
Alltid en skön känsla att leda inför sista dagen, menar Neuville som nu är på god väg att säkra WRC-silver.
Så klart är rallyt långtifrån över men det har känts väldigt bra under dagens ”tricky stages”.
Neuville som är lite av Mikkelsens bästa kompis lider med hans öde och tycker det är tråkigt att inte få lov att fajtas ända fram till sista sträckan. Men konstaterar samtidigt att även han haft problem under dagen. På samma sträcka som tog bort Mikkelsen åkte Neuville rakt fram i ett vägbyte, dock utan att förlora så mycket tid.
Men samtidigt gick något sönder i växellådan när jag skulle försöka ta mig därifrån. Som tur var lyckades vi fixa till det på lunchservicen…
20 sekunder är långtifrån en stabil ledning medger Neuville och nu gäller det att fortsatt hålla sig till planen. När dessutom vädret ser ut att försämras och bjuda på regn är rallyt långtifrån avgjort.
Vi har en tuff utmaning framför oss i morgon, menar Neuville.
Tvåan Jari-Matti Latvala i Toyota verkar vara nöjd med sin insats men även han oroas lite av det aviserade söndagsregnet.
Det kommer att bli svårt om det blir så blött som förutspås, gäller att ”stay focused” och ännu kan allt hända!
Trea är Ott Tänak och blir så även i WRC totalt om dagens ställning håller till mål. Upp till Neuville skiljer runt tjugo sekunder och trots detta menar Tänak att lördagen var en bra dag (hans näst sista) i M-Sports Fiesta.
Mycket positivare än i går. Vi har haft en mycket bättre känsla och har lyckats både öka tempot samtidigt som även självförtroendet växt, menade Tänak efter dagens sträckor.

Även han oroades lite över det väder som förutspås avslutningsdagen.
Några riktigt ”tricky stages” väntar i morgon så det gäller att hålla sig fokuserad!

*
Även Kris Meeke drabbades av problem, i hans fall var det hjulupphängningen som packade ihop på sträcka 13. Då höll Meeke fjärde platsen bakom Tänak och även han väntas starta om på söndag. Han var också lite irriterad över teamets beslut att han skulle bryta efter att skadat ett bakhjul vid en smal bro, dock inte värre än att han tog sig i mål på sträckan. Efteråt försökte han och co-driver Paul Nagle att nödreparera för att ta sig till etappmålet.
Frustrerande eftersom den sista långsträckan ströks och vi hade bara behövt ta oss igenom de två korta superspecial sträckorna, menar Meeke besviket.
Vi har missat ett riktigt bra resultat på grund av detta!
Nu är det istället Craig Breen som är bäst hos Citroén med sin fjärde plats men upp till pallen är det långt. Allt för långt medger Breen men tänker inte ge upp.
Så länge chansen finns till en plats på pallen ska jag försöka åtminstone!

*
WRC2-klassen försvann också under lördagen då även ende startande Kalle Rovanperä gjorde ”en Mikkelsen”. Två punkterade däck och ett reservhjul innebär omstart enligt Rally2.

*
Nu återstår bara fem sträckor på totalt 64 kilometer och klockan 02.18 startar årets sista sista sträcka. Missa nu inte SVT:s livesändning söndag morgon klockan 09.30 och ta del av vem som kör hem WRC-silvret, Thierry Neuville eller Ott Tänak.

*

Joel Eriksson fick ge sig i första kvaltävlingen i F3-VM borta i Macau och blev ”bara” tvåa efter Ferraris påläggskalv Callum Ilott. Joel inledde det tio varv långa racet från pole efter att ha toppat fredagens tidskval, och kunde via en kanonstart relativt enkelt behålla ledningen in i den beryktade Lisboa-kurvan. En ledning han höll i sex varv men i fullfartshögern Mandarin passerade Ilott och behöll sedan den placeringen över mållinjen.
Ett bra resultat som vi får vara nöjda med, säger Joel .
Jag gjorde en riktigt bra start och kunde försvara ledningen ner mot Lisboa ganska enkelt, men sedan kände jag redan efter ett par varv hur däcken gick av. Vi startade på de sämsta däcken vi har – vi sparar de bästa till i morgon – och det blev rejält överstyrt. När Ilott väl kom förbi kände jag inget behov av att försöka hänga på i hans tempo, utan tog hand om det lilla som fanns kvar av däcken. Andra plats är ett riktigt bra utgångsläge i morgon.

*
Annars var det onekligen den masskrasch på första varvet i kvalet för GT-VM som satte prägel på dagen i Macau. En som hamnade i röran var Felix Rosenquist som körde en av de 16 bilar som var inblandade. Bara fyra bilar i startfältet klarade sig undan innan racet bröts.
Jag fick klättra över Porschar, Ferraris och Lamborghinis för att ta mig till marken, säger Rosenqvist till SVT.
Nu har dessutom tidigare Macuvinnaren men då i F3-klassen lite tur, hans bil lär teamet kunna fixa i ordning till morgondagens tre timmar långa race.

*
I dag har det höststädats i och utanför SMK Hörbys klubbhus och så mycket är enkelt att konstatera, att vi inte hade tur med vädret. I stort sett ösregn från början till slut och märkligt nog tror jag inte så många medlemmar tidigare år dykt upp för att kratta löv och annat fix. Kanske det som är hemligheten, pissväder då kan man lika gärna städa på klubben, vad vet jag men kul var det att så många kom. Själv hade jag redan före väderleksrapporten bestämt mig för att ägna mig åt materialförrådet där inte exemplarisk ordning rådde precis. Tog någon timma sedan såg det betydligt bättre ut med var sak på sin plats.
En kartong här innehöll lite diverse och bland annat två bilder som fick nostalginerven att vibrera än kraftigare än normalt. Först en bild inför South Swedish Rally 1983 där SMK Hörby skickade ut sju ekipage och inför äventyret poserades det utanför rallymacken nummer ett i Hörby, dåvarande ShellRingsjövägen. Från vänster ses Janne Persson (K)-Larry Svensson (F) i en Saab V4, Rolf Brontz (K) – Håkan Nilsson (F) Opel Ascona, Bertil Gunnarsson (K) – Anders Hasselgren (F) Opel Kadett, Roland Brorsson (K) – Stig Kristiansson Opel Ascona, Vinco Bercic (F) VW Golf, Knut-Arne Andersson (K)-Janne Edquist (F) Audi 80 quattro och Peter Strid (F) med Opel Manta.
Nästa bild som dök upp ur lådan visar ett av klubbens främsta ekipage 1989 i en Volvo 142 med det i sammanhanget klassiska regnumret DKX 128. Besättningen är även den inte bara klassisk utan jag skulle vilja påstå legendarisk. Kartläsare Gert-Ove Persson och så föraren Lars Servin. Se det var tider det…