Blogg

Mikaela Å-K fick sin STCC-seger, Loeb önskar fint väder och inga misstag, intresset för Polo R5 stort, "Kalle" vann i Kina och vad gör danskarna så snabba...

Då kan man äntligen sätta punkt för STCC 2018. Detta sedan överklagandet på beslutet som friade PWRC Racing och Mikaela Åhlin Kottulinsky från påståendet att ha använt ett felaktigt avgassystem nu dragits tillbaka. Därmed står hennes klassiska seger på Gelleråsen kvar och därmed är värmländskan historisk som första tjej att vinna ett STCC-race. 

Skönt att det är klart.  Nu kan vi inte bara skriva det i bläck , utan även hugga det i sten. Oavsett vad som skulle ske har vi alltid sett detta som en vinst, säger Mikaela till SVT Sport.

*

I kommande Rally de Espana gör Sebastien Loeb sin tredje start för Citroën i år och som vanligt har han Daniel Elena vid sin sida. I teamets två andra C3 WRC sitter Craig Breen och Khalid Al Qassimi. Frågan är om detta blir Loebs sista WRC-framträdande eller om där finns en framtid även efter kommande helg? Inget i dagens pressinfo från Citroën avslöjar hur Pierre Budar och Loeb planerar inför 2019, det enda som skrivs är, ”sitt tredje och sista framträdande för i år”. Att Budar har förtroende för den niofaldiga världsmästare är helt klart och kan inte nog höja honom och hans kapacitet till skyarna. Vad gäller Spanien har Loeb inte kört här sedan 2012 då han vann. Dessförinnan hade han vunnit här sju gånger i rad. Nu siktar han som vanligt på seger och med ett nästan perfekt startposition på det inledande gruset är det ingen omöjlighet. Att gå ut som bil elva innebär att lösgruset är borta och han har bättre underlag än till exempel Thierry Neuville som startar först. Nu ber både Loeb och Breen (går ut som åtta) att vädret ska bli så torrt som det utlovas, soligt och runt 20 grader vilket borde ge optimalt grepp för de bägge Citroën-förarna.

Efter att ha satt lite bra tider i både Mexico och Korsika vill jag nu göra ett rally utan att göra några misstag, hoppas Loeb.

I ryggen har han två dagars test som gick bra och nu ser han framemot att ta en nionde spansk seger, dock lovar han inget.

Förarstandarden är så hög att det vore lite för pretentiöst att påstå att jag ska utmana de tre som slåss om VM-guldet, men hoppas att jag kan hålla ungefär samma ”pace”!

Precis som övriga är Loeb säker på att rallyt avgörs på fredagens grussträckor.

Här måste vi få till det så bra som det bara är möjligt, händer alltid mycket på den här etappen med dolda stenat lite överallt

Craig Breen har inte riktigt samma cw att visa upp, en sjätte plats 2012 är bäst hitintills. Tros detta är han fylld av självförtroende och ser speciellt fram emot asfaltdelen. Senast i Wales slutade han fyra. För honom som än så länge verkar billös för nästa år, är det viktigt att få till ett bra rally.Då kan han hålla drömmen vid liv men ett bakslag och karriären kan vara över efter Australien, mer eller mindre tillfälligt kanske.

Vill självklart försöka haka på där vi slutade i Wales och slåss för en plats på pallen, menar irländaren.

Med mixen av både asfalt och grus sätter detta en speciell prägel på helgens rally. Till exempel är där ett extra långt serviceuppehåll fredagkväll på 75 minuter för att bygga om till asfalt set up. Vidare har man 30 däck (Michelin) till sitt förfogande, 14 grusdäck i två hårdheter, medium och hårt. För lördagen och söndagen har varje förare 16 ”tarmac tyres” där man får välja mellan mjuka, hårda och regn.

Citroën kan se tillbaka på en svit i Spanien med tio segrar och senast var det Kris Meeke som vann i fjol. Först att hyllas för ”vinkel-seger” var annars Philippe Bugalski 1999 i en Xsara Kit Car.

*

När Petter Solberg och Eric Camilli rullar i mål på sista sträckan ”Santa Marina 2” innebär detta även startskottet för Volkswagen Motorsport och byggandet av nya R5 Polo i större skala än hitintills. 15 bilar ska göras startklara för privatköpare ( några uppges ha adresslapp Sverige) och sedan förväntas man kunna bygga 30-40 bilar under 2019.

Var mycket större efterfrågan än vad vi räknat med, förklarar VW-chefen Sven Smeets.

Vi är helt överväldigade av intresset för Polo GTI R5!

Petter Solberg är så klart spänd inför sin comeback i WRC om än i den lägre WRC2-klassen. Lite av en cirkel som sluts då det var just i Spanien som Petter avslutade första delen av rallykarriären 2012.

Blir en tuff utmaning med mixat underlag, trots allt är det sex år sedan jag senast körde ett WRC-rally, menar Petter.

Hur som helst, det blir en fantastisk helg, att träffa gamla rallyvänner och passionerade fans längs sträckorna!

En hel rad förare har varit engagerade i Volkswagens första R5-bil, förutom Solberg även då Eric Camilli som fick förtroende att köra premiären i par med norrmannen. Men även välkända namn som Raimund Baumschlager, Emil Lindholm, Dieter Depping, Pontus Tidemand och Marcus Grönholm har varit med i utvecklingen.

*

I helgen gick 25-årige estländaren Karl ”Kalle” Kruuda i mål som vinnare av Rally China  i Asia Pacific Rally Championship. I APRC heter årets helt överlägsna vinnare Yuya Sumiyama med en R5 Skoda och andra platsen delas av ”Kalle” och Hayden Paddon. Kruuda körde en Golf GTI ombyggd för det speciella reglementet AP4. Kunde varit kul med en sådan bil i ”nya grupp H”, fast utan 4WD…

Efter att Pontus Tidemand, Ole Christian Veiby och Robert Blomberg avslutat sina besök i Asien har intresset från skandinaviskt håll svalnat för serien. Höll på att glömma Kenneth Eriksson som vann mästerskapet tre år i rad med början 1995.

*

En enda svensk flagga finns i helgens Rally Sønderjylland, DM6 och det är Hallandsboende Skoda-föraren Roland Poulsen som har den framför sitt namn. Kartläsare Ole Frederiksen däremot har en röd/vit i likhet med runt 80 av de 86 anmälda. 

Något har man i Danmark vad gäller tidsplanen som vi inte har här. Alltså en DM-tävling motsvarande SM hos oss med styvt sju mil special och där Ib Kragh går ut med sin R5 Citroën 12.00 på lördag med beräknad målgång till 18.00. Motsvarande SM-tävling hade tagit nästan två fulla dagar på den här sidan Öresund