Midnattsolsrallyt närmar sig.

Blogg

Fick ett telefonsamtal från min kompis Bengan Arvelid häromdagen. Han och några andra entusiaster hade åkt ner till Köpenhamn för att bevittna starten av det Historiska Monte-Carlo Rallyt. En upplevelse som verkade ha gett den gamle ”racing-räven” en nytändning. Om jag inte är felunderrättad innehar Bengan fortfarande varvrekordet för Formel Ford på klassiska Formel 1 banan Österrecich Ring. Ett rekord som sattes i början av sjuttiotalet och ska gälla fortfarande…
Men nu var det inte racing det gällde, utan Midnattsolsrallyt vars femte upplaga startar om ganska exakt fem månader. Årets startplats är Jönköping, via Trollhättan, Karlstad för att slutligen gå i mål i Västerås. Bengan blev jättesugen på att åka efter Köpenhamnsresan och ringde mig för att kolla vilka krav på förare/kartläsare och bil som finns i Midnattsolsrallyt. Nu var det någon av de två Regularityklasserna som lockade, ( här kör man med snitthastighet 50 km/t ) och inte fortåkarklasserna.
Efter en kort regel genomgång som inte verkade skrämma allt för mycket, skulle han ta sig en funderare. Men Bengan lär få fundera ganska snabbt, för när anmälan väl öppnar i början av april, så lär det inte dröja många dagar innan startfältet är fullt av entusiastiska rallyåkare.
Överhuvudtaget växer intresset för rally och även racing med historiska bilar sig större för varje dag. Gjorde en snabbkoll på lite olika söksidor där man hittar annonser på lämpliga bilar för de här klaserna. Bara genom att gå en dryg vecka tillbaka hittade jag mer än en handfull kompletta tävlingsbilar, både här hemma och utomlands. Lättast att hitta är Ford Escort i olika utföranden och årsmodeller, men prislappen är inte att leka med. Vill du köpa en färdig bil att åka Midnattsolsrallyt med får du punga upp med dryga halvmiljonen. Skulle du sedan springa på en bil med dokumenterad historia, kanske rent av en gammal fabriksbil, ja då handlar det om att sätta en etta före halvmiljonen. Billigast var en svensk ”nybyggd” Escort av första generationen för 120 000 kronor, fast då tillkommer drivlina, stolar och bälten med mera.
I det här sammanhanget känns naturligtvis startavgiften i rallyt på 13 500 kronor som en tämligen överkomlig summa, i synnerhet som det ingår mat för både förare och kartläsare…
Årets Midnattsolsrally körs under tiden 14-17 juli och precis som vanligt är Per Carlsson från Önnestad rallygeneral