Midnattsolsrallyt med 165 startande och mer om rallynoter...

Blogg

Så blev då anmälningslistan klar till Midnattsolsrallyt och Tävlingsgeneralen Per Carlsson släpper i mitten av juli iväg 165 ekipage från Jönköping. Vilket betyder att fyrtiotvå åksugna klassiker inte kom med  i tävlingen. Hoppas nu att de här olyckliga istället tar tillfället i akt och åker lite andra Klassikertävlingar som arrangeras runt om i landet. Tyvärr tror jag inte att så blir fallet, utan det blir garaget igen för de klassiska rallybilarna i väntan på 2011!
Hade ett intressant snack idag med en av Sydsveriges snabbaste rallyåkare som jag väljer att hålla anonym för att inte dra in honom in i den ”infekterade” notdebatten. I stort sett stödde han mina tankar om det negativa med enbart två verksamma notskrivare. Den tredje, Lars Nilsson har i en kommentar på Motorbloggen, meddelat att han fortfarande skriver noter men aldrig blir tillfrågad, vilket naturligtvis är mycket tråkigt. Jag är inte heller helt på det klara om det finns någon notskrivare i Norrland, någon påstod att så var fallet. Hur som helst, det är ändå färre än fem notskrivare i hela landet som ser till att rallysporten fungerar. Känns inte detta lite osäkert?
Den ”snabbe rallyåkaren” och jag spånade lite, kom då fram till att det borde vara minst tre notskrivare i varje distrikt. Sedan menade han även att varje notskrivare borde vara två, en förare plus en co-driver, som tillsammans bedömer kurvorna. Notskrivarna skulle även ”lottas” ut på samma sätt som när man tillsätter domarna i tävlingen. Alltså det skulle inte längre vara upp till den enskilde arrangören att bestämma vem man ville ha att skriva noterna. Dessutom borde notskrivaren vara anonym, detta för att de tävlande inte på förhand skulle kunna döma ut hans jobb.
Så mycket är jag tämligen säker på, nottjafset sitter till allra största delen under hjälmen. Handlar om psykologi och har man en gång bestämt att X noter är kass medan Y skriver mycket bättre, är detta mycket svårt att ändra. Vet man då inte vems noter man åker på, tror jag det skulle underlätta den psykiska biten.
Sedan måste man ha klart för sig att noter är ”en enskild persons subjektiva bedömning av vägen”. Alla är nog överens om att två olika personer aldrig lär göra exakt samma bedömning. Nu handlar det dessutom om säkerhetsnoter, med betoning på säkerhet och egentligen inte fullfarts noter. Då borde i den bästa av världar, alla som tävlar på noter tänka på detta och alltid ha en liten säkerhetsmarginal. Istället tror jag det är precis tvärt om. Med ”säkerhetsnoter” ska ALLA fulheter vara exakt noterade. Står där inget, är det plattan i golvet som gäller…