Blogg

Michael Schumacher och Opel Kadett

Vilken julklapp det blev för alla F1 fans, Michael Schumacher gör comeback 2010. Inte i en röd Ferrari utan hos ärkerivalen Mercedes där han blir teamkompis med finländaren Nico Rosberg. Nu blir det svårt för Jenson Button att försvara titeln, för hur man än snackar så är Schumacher kungen!
Enligt uppgift får han 72 miljoner för ett års körning, men det var inte det som gjorde att den flerfaldige världsmästaren gör comeback.
– Han gör det inte för pengarna, utan för att bevisa att han fortfarande är bäst, säger F1-legendaren Niki Lauda till Auto Bild.
Frågan jag ställer mig, är vem tar över rollen som ”The Stig” i det absolut bästa motorprogrammet på tv, engelska Top Gear. Här har Schumacher varit den förklädda racerföraren The Stig som mer eller midnre våldsammt testat allt från supersportbilar till vanliga ”Smithbilar”. Kan för övrigt inte komma ifrån gårdagens höjdare där de tre programledarna skulle köra bil i Afrika och fick välja varsin bil för max 1500 pund för ändamålet. Enda kravet var att bilen inte fick vara fyrhjulsdriven.
Jeremy Clarkson valde en Lancia Beta Coupé från 1981 i sista stadiet av förfall. James May satsade sina pund på en riktig slitvarg, en Mercedes -85:a förvånansvärt fräsch för så många år i den afrikanska bushen.
Richard Hammond till sist, gick tvärs emot och satsade på något riktigt bra och slitstarkt. En bil med massor av körglädje, snygg design och tekniskt fulländad, kort sagt allt för att överleva de tuffa förhållandena i Afrika. Alla har naturligtvis räknat ut at det rörde sig om en Opel Kadett av 1963 års modell, läckert gul med vitt tak.
Trion gav sig iväg via olika strapatser som bland annat krävde att såväl Lancian som Mersan strippades på allt som inte var nödvändigt för att kunna köra bilen. Kadetten behövde naturligtvis inga sådana drastiska åtgärder för att korsa kontinenten. Medan Clarkson och May satt invirade i tygstycke för att slippa damm och hetta så mixtrade Hammond lite med ventilationsrutan för att få bukt med samma problem. Jag behöver väl inte heller förklara vilken av bilarna som kom längst i den här utmaningen. Kadetten sopade mattan med det övriga ”smäcket”, precis som väntat. En släkting till ”Afrikas Kung” har jag kört rally med sedan 1997, först en Chamonix weiss och sedan 2004 en Lapis blau. Det är också från rallyskogen jag har alla mina positiva erfarenheter från just Kadetten. Frågan är om inte just Opel Kadett är ”top of the line”, när det gäller tyskt bilbyggeri?
Med detta så önskar jag alla bloggläsare en riktigt God Hjul.

tommy