Meeke tror han gjort sitt, ung fransman hos M-Sport Ford i WRC2, svenskar i Grupp B, tungt för Mulle&Kvick, Mats J.med "ny" Skoda, Haglund/Edvardsson på gång och vi mindes Mats för 16:e året!

Blogg

I en intervju med Autosport medger Kris Meeke att hans dagar som ”Top driver in WRC” är över. Möjligheten att betala sig in hos M-Sport Ford var inget han ens övervägde, istället är han nu sugen på ”off road rally”.

Foto: Tommy Svensson

Än verkar det inte helt klart om han får chans att redan i helgen känna på Dakarrally där han är inkallad som reservco-driver (!) åt Cyril Depres vars ordinarie verkar ha problem med logistiken.

    *

    Fortfarande väldigt spännande att se hur WRC2 och WRC3 blir det här året. Först ut att officiellt lansera en förare och kartläsare är M-Sport Ford som igår presenterade fransmannen Adrien Formaux med belgiske co-drivern Renaud Jamoul. Efter framgångar med R2 Fiesta i hemlandet tog Formaux i fjol klivet upp till R5 Fiesta med omedelbar succé på sina fem starter. Tvåa i första tävlingen Rallye Monte Carlo och så trea i Wales Rally GB vilket nu bär hela vägen till WRC2.

    Foto: M-Sport Ford

    Premiär för honom blir i Monte Carlo och redan nästa helg ska M-Sport Ford på stora bilmässan i Birmingham avslöja vem som blir hans teamkompis i WRC2. Faktiskt inte ens lönt att försöka gissa på vem det kan bli, finns nog minst tio tänkbara kandidater som jag ser det däribland även ett svenskt namn…

    *

    På tal om svenskar i WRC/Rally-VM så fanns det en tid när blågula förare var högvilt för teamen. Faktiskt är det också så att när det begav sig med Grupp B var där bara två förare som hann med att tävla med tre olika bilmärken. Stig Blomquist körde både Audi, Ford och Peugeot medan Kalle Grundel valde bort Audi i sin uppställning till förmån för Lancia. 1985 gjorde fältflygare Grundel 12 starter med Peugeot 205 Turbo 16, de flesta för Peugeot Deutschland men även två för fabriksteamet Peugeot Talbot Sport. Bäst av dessa gick det i Rally Finland med en femte plats men ändå inget mot succén i Tyskland,  nio segrar på  tio starter. Året efter var det nya Ford RS 200 som gällde för Kalle men det hanns även med en start i en Lancia Delta S4. Detta var i Finland med en sjätte plats som resultat och med Benny Melander till höger. Under åren i Tyskland var det välmeriterade Peter Diekman som skötte kontoret.

    Foto: Tommy Svensson

    Stig Blomquists framgångar med Audi är välkända då han blev världsmästare 1984 med quattron innan det 1986 blev byte till Ford då Audi la ner.  Nu minns jag inte varför även Ford valde bort Finland men det var här och i Argentina som han och Bruno Berglund körde Peugeot. Örebroaren hade inga problem med sin ”Pegga” utan slutade trea respektive fyra i de två inhoppen. Noterbart är att Stig och Bruno även körde South Swedish Rally med Grupp B-Forden 1986 och vann totalt. I en likadan bil satt Stig Andervang som gick in som tvåa med holländske co-drivern Ruud Oosterbaan.

    Foto: Tommy Svensson

    Lite mer onödigt vetande, efter att premiären i Monte Carlo startat finns där tre förare som kört tre olika bilmärken med nya WRC-17 reglementet. Ott Tänak: Ford, Toyota, Hyundai. Esapekka Lappi: Toyota, Citroen, Ford. Sebastien Ogier: Ford, Citroén, Toyota.

    *

    Det blev inget långt ”Jännerrallye” för Daniel Ernstedt och Jeannette Kvick. Fösta sträckan på 13 kilometer gick hyggligt med en tredje tid i klassen för den gula Suzukin. Men mer än blev det inte då firma ”Mulle & Kvicken” därefter fick kasta in handduken med ”technical issue” som orsak.

    Nu jobbar killarna på servicen för att försöka fixa till felet så vi kan starta om i morgon, berättar danskan. 

    Efter de fyra första sträckorna är det BRR-teamets Julian Wagner som leder med Skodan och detta 9,7 sekunder före Simon Wagner även han i Skoda. Herman Neubauer var snabbast på shake down och ligger trea med R5-Fiestan, 14 sekunder efter ledande Wagner.

    Foto: Okänd

    Den stora snackisen efter shake down var annars föråkaren Christof Klausners tunga avåkning med sin tidigare snygga Audi Ur-quattro. Inte ens en Audi mår bra av att agera skogsmaskin…

    Har varit väldigt tyst kring 18-faldiga SM-vinnaren Mats Jonsson efter att han sålt sin WRC-Skoda Fabia. En bil han tänkt storsatsa med efter att ha sålt av WRC-Escorten till en bilsamlare, men tekniska problem satte stopp för detta. I en intervju Värmlands Folkblad avslöjar han att nu är där en ny WRC-Skoda eller mer korrekt en äldre WRC-Skoda i garaget i Vålberg. Istället för en Fabia är det en Octavia som tjeckerna inledde sin WRC-satsning med i början av 2000-talet.

    Foto: Tommy Svensson

    En bil som Kenneth Eriksson och Tina Thörner körde under 2002 vilket också var Äppelbo-Expressens sista år i WRC. En sjätte plats i Argentina blev bästa resultat med Octavian medan man bröt i ”Svenska” med ”Engine”. Nu lär dock detta vara en bil som körts av Toni Gaardemeister som var teamkompis med Kenneth och faktiskt lyckades bättre i Värmland med sin åttonde plats. En som verkligen krocktestat en Octavia är Jan Kopecky, han höll men inte  Skodan..

    Foto: Okänd

    Åter till Mats som nu försöker få bilen tävlingsklar och redan skruvat isär och renoverat det mesta. Om den blir klar för vinterrallyn är oklart säger han till VF, så SM-premiären i Sandviken kan bli för tajt.

    – Någon tävling i SM hoppas jag allt att det ska kunna bli. Jag har inte satt upp något ordentligt mål egentligen, jag gillar inte att ha tidspress, förklarar Mats.

    Något som säkert många glömt bort är att Mats har två segrar i  Rally Sweden, 1992 och -93 med Toyota GT4 där Lars Bäckman skötte notblocket.

    Foto: Tommy Svensson

    Än bättre har det gått i South Swedish Rally där han tog sin första 1983 med Opel Ascona B och den senaste märk väl inte sista, 2012 med Escorten. Båda gångerna var det Johnny Johansson som satt till höger.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Foto: Tommy Svensson

    SVT utlovade mycket rally 2020 och först ut i detta löfte är Rallye Monte Carlo i slutet av månaden. Redan på tisdagen den 21 januari är det uppsnack med ”Rallymagasin”. Sedan är det livesändning (klockan 9.30 respektive 14.00) på lördagen båda gångerna man kör sträckan Saint-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve. På söndagen fortsätter man med power stage med start klockan 13.00. Sammandraget kommer sedan på kvällen klockan 17.00.

    *

    Ett par som ska åka snörika ”Hälsingerallyt” nästa helg är Christoffer Haglund och Niclas Edvardsson. I Hassela ska man fila på både notskrivande och körträning vilket de tio mil SS som erbjuds lär bjuda rika tillfällen på. R5-Fiestan kommer med nytt utseende men även innanför skalet har det hänt saker.

    Foto: Haglund Motorsport

    Bilen har fått sig en ordentlig genomgång vilket känns jättebra vilket skötts av Johan Björnsson med JBT, berättar paret och även att han blir den som sköter bilen kommande säsong.

    När nu Niclas är ny i högerstolen läggs mer tid på att få samarbetet att fungera.

    Jobbet med noterna rullar på och det känns bra men som alla vet är egna noter en process som tar tid och är en pågående resa!

    Målet för paret med Fiestan är Rally-SM plus Svenska Rallycupen.  

    *

    Kan idag inte utan stolthet vill jag dessutom tillägga, berätta att Motorbloggen för fjärde året fått status av officiell blogg till Rally Sweden med titeln ”Rallybloggen”. Trots allt ett erkännande att få vara en del av ett WRC-event av den här klassen… 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Inte har det varit mycket till vinter i Skåne så här långt. Men när SMK Hörby traditionsenligt skulle lägga en blomma och minnas vår klubbkompis Mats Åkesson som så sorgligt omkom i Bergslagsrallyt 2003, då kom snön. Nu spelade det mindre roll med regnblandad snö i luften för uppdraget skulle genomföras. Vi som gjorde detta för 16:e året var Lotta Hansson, Curt Jeppsson, Roland Brorsson, Lars Mårtensson, Tina Åkesson och så jag själv.

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.