Meeke sitter säkert i WRC-Cittran, Fiesta-Mattias tvingas avstå ERC, vad hände med "nya Grupp H" och Milell EM-kör!

Blogg

Jag spekulerade häromdagen om BloggMeeke kopia 4Kris Meeke och Mads Östbergs framtid i Citroéns WRC-bilar. Vad gäller Meeke så verkar han sitta ganska säkert trots misslyckandet i Tyskland om man ska förstå intervjun på wrc.com.
Det som hände där ändrar inget, slår Citroénbasen Yves Matton fast.
– Ett litet misstag men jag är övertygad att Kris kommer närmare och närmare sin första seger!
Matton medger ändå att han blev besviken över hur nordirländaren hanterade sin korta ledning, några kilometer.
Ska jag vara positiv så gjorde Kris ett fantastiskt jobb ända från start, men visst tog det lite tid för oss att acceptera missen. Nu är jag ändå glad och ser framemot vad vi ska kunna åstadkomma i Australien!
Så långt Matton om Meeke, lite illavarslande var att inget alls nämndes om Mads Östbergs framtid i ”Vinkel-teamet”. Som skandinav vill man så klart ha kvar Mads i WRC och så länge Jonas Andersson sköter noterna, får man ändå betrakta honom som ”halvsvensk”. Gäller att gripa varje litet halmstrå…

*
Nu tvingas vilde BloggPatSubaru-åkaren Pat Richards, fyrfaldig Kanadensisk Mästare och nästan lika många amerikansk, att lägga hjälmen på hyllan. Pat har inte kört något rally sedan februari då han drabbades av en allvarlig neurotisk sjukdom och har tillbringat flera månader på sjukhus sedan dess. Nu tar han beslutet att lägga av.
Jag har drabbats av en svår sjukdom, troligen orsakad av en hel rad olika skallskador genom åren, berättar Pat i ett pressmeddelande.
Även om jag nu kunnat lämna sjukhuset och hoppas bli helt frisk är det nog otänkbart att jag kommer tillbaka till rallysporten.
Subaru Rally Team Canada och ”Rocket Rally” kommer att köra nästa deltävling i mästerskapet Rallye Defi men utan sin stjärna.
Även om jag inte själv kör kommer jag att stötta teamet på distans och hoppas snart kunna återkomma till rally, men då som en i servicegänget!

*
Hårdsatsande Fiesta-föraren Mattias Olsson inledde året med en vision om att satsa på ERC. En satsning som tråkigt nog kom av sig tämligen tidigt på säsongen och nu läser jag på ERC:s hemsida att han hoppas på en snar come back i dess Junior-del. Anledningen till att man skriver om Mattias här är att han tyvärr dragit tillbaka sin anmälan till helgens deltävling Barum Czech Rally Zlín.
BloggOlssonMattias som nämns som ”The talented Swede” hade hoppats kunna åka den tuffa asfalttävlingen med R2-Fiestan.
Tyvärr kommer vi inte att vara på plats i Tjeckien heller, konstaterar Mattias.
Jag har jobbat riktigt hårt för att hitta pengar men just nu har jag ingen budget. Trist och en stor besvikelse, jag skulle verkligen vilja kört därnere.
Mattias har dock inte gett upp utan avslutar med.
Jag hoppas på en come back i de avslutande ERC-tävlingarna och jobbar stenhårt på detta!
Till Tjeckien kommer ändå tolv Junior-ERC förare där hemmaföraren Jan Cerny leder före fransmannen Stéphane Lefebvre och britten Chris Ingram.

*
Kollade runt lite på mina ”vanliga kanaler” och i dag var det tunt med nyheter vilket får mig att tänka på hur lugnt det är i rallyleden för tillfället. ”VOC-kriget” har lugnat ner sig, tack och lov för detta. Nu väntar man bara på att ”de stridande parterna” går till kyrkan och gifter sig, gör ett gemensamt reglemente. Jag vill väldigt gärna en dag kunna skriva VOC Mekonomen Rally+Grupp F= Sant!

*
I fjor gick debatten hög om ”nya Grupp H”, där folk blev idiotförklarade till höger och vänster på olika Forum och Gästböcker. Sedan dess, vad har hänt? I mitt huvud inte ett enda smack har vi kommit närmare att få in nyare bilar i Grupp H. Vad säger man, mycket snack liten verkstad!

*
Rallyutskottet med Mats Thorszelius tog ett vällovligt initiativ att se över dagens ”monsterdäck” i syfte att både sänka hastigheten och att dessutom skona vägarna. Har inte hört något alls på flera månader om hur det arbetet fortskrider. Fast det är klart, jag är ju inte på facebook…

*
I helgen avslutas BloggKartKarting-EM i England och i går anlände Kristianstads Noah Milell till PF International Circuit där tävlingarna körs. Målet för Kristianstadföraren är självklart.
Nya EM poäng och ännu ett steg närmare den internationella toppen, säger Noah som gör sitt andra av totalt tre säsonger i den stenhårda KFJ klassen.
Senast på hemmabanan Åsum Ring visade Milell sin potential i EM sammanhang och var bland annat åtta när de fem kvalheaten summerades. PF International i England bemästrade JP Racing-föraren redan 2013 i samband med Super Cup och ser fram emot ett nytt besök.
-Absolut och jag känner mig väl förberedd!

*
I söndags visade jag en bild på lite långt avstånd på den fräna Opel Kapitänen som kördes på Tierp i samband med EM i Dragracing. Christer Nystrand tyckte som jag att det behövdes en mer närbild på ”Kappan”.BloggKappaHej där Tommy. Du har en rätt trevlig ”Opel-sjuka”, så jag bidrar med bild på en osedvanligt snabb Opel och i detta fall en Kapitän. Kanske mest ett Kapitän-skal, men även motorn härrör från ”GM-familjen”…
Den vann sin klass i DR-EM på Tierp Arena gångna helgen. Var alltså på studiebesök på Tierp Arena i Söndags, och fick chansen att vara med nere vid/på startplattan vid ett Top Fuel heat, säger bara, helt overklig upplevelse, kraft, ljud och motor/avgastryck – som en ren explosion när 18-20.000 hk ger sig iväg till ett åk under 4 sek och över 500 km/h i slutfart, helt sjukt, känns som ett knytnävsslag i magen, fast på ett bra sätt 🙂 Får du chansen Tommy att vara med i en DR-start med Top Fuel, så ta den!
Ha de bra.
Mvh Crister N.”.

Christer vet du inte att jag har en Kadett A och så Silver-VOC:en, tänker på det här med”knytnävslag i magen”…