Blogg

Meeke byter co-driver, skitgrisar i Wales, norsk inledning på Rally Sweden, vad ska MSR vara, Ekström till DTM igen och Ola en Opel-spotter!

Inte bara bland förarna i WRC det är lite oroligt, även hos co-driver gänget är det förändringar på gång. i dag släpptes nyheten att Kris Meeks notläsare de senaste elva åren, Paul Nagle inte kommer att följa med Kris till sin nya arbetsplats. En plats som med all säkerhet heter TGR och där Tommi Mäkinen är chef. I morgon onsdag förväntas det hela bli officiellt och då kanske det även släpps namnet på hans nya kartis. Ett namn sm nämns är Hayden Paddons nuvarande kartläsare Seb Marshal som så sent som i fjol hoppade in i stället för vinodlaren John Kennard som hellre ägnade sig åt detta än att sitta i en rallybil. Vad som är orsaken till att Nagel lämnar är inte känt, men enligt brittiska källor skils dom som vänner och kan mycket väl tänkas jobba ihop igen.

Verkar som att Elfyn Evans är lite ute i kylan och än så länge är där inget klart vad som händer 2019. Idag verkar proffsklassen i WRC2 med M-Sports Fiesta mest trolig. Även hans co-driver Dan Barrit är föremål för ryktesspridning men utan att någon ny högerstol nämns, bara att han bryter med Evans.

*

En lite besk eftersmak kom där efter Dayinsure Wales Rally GB efter att publiken lämnat sträckorna. Massor av skit fanns kvar i naturen och nu har arrangören fått sätta in extra resurser för att städa upp efter nedskräparna. Uppförandet från skitnissarna har upprört såväl markägare som naturvänner och det här även ryktats att man hotat att inte lämna tillstånd för rally framöver. Arrangören skriver med återhållen ilska. ”It is entirely unacceptable for anyone to behave in this manner…”. Kan bara hålla med och tråkigt nog gäller detta även viss rallypubik här hemma, så snälla ni ta med er skiten hem istället för att kasta det där ni står!

*

När Rally Sweden presenterade 2019 års upplaga som arrangeras den 14-17 februari är det med i stort sett oförändrad bana mot årets. Fredagen körs så gott som helt och hållet i Norge, bara sträckan i Torsby är helsvensk medan Röjden delas broderligt mellan oss och norrmännen. Comeback gör Rämmen som kördes senast 2016 men till nästa år vänds den klassiska sträckan och körs i motsatt riktning. Rallyt avslutas på söndagen med Likenäs gånger två innan det är dags för power stage i Torsby och målgång vid lunch.

*

För sjätte gången körs även Rally Sweden Historic och detta under fredag och lördag. 14 mil specialsträcka bjuds klassikerna på som aldrig behöver ta sig till Karlstad utan klassen har både start och mål i Torsby. Endast Appendix K-bilar är tillåtna och totalt 50 klassiker kommer att få starta.

*

Med detta är det lätt att glida över till Midnattsolsrallyt där det utbröt en mindre storm på Facebook efter att KAK släppt nyheten att 4WD-klassen utgår och att det införs åldersgräns på både bilar och förare. Förarna måste ha fyllt 40 år och bilarna får inte vara nyare än 1990 vilket orsakade reaktionerna. Tänker inte gå in i detalj på olika åsikter men det många inte riktigt verkar förstå, är tanken med MSR när Jårs Damberg återupplivade det 2006. Tanken var aldrig  att skapa en ”fortåkartävling” för gasglada ungdomar utan istället var syftet att bjuda på rallykultur i form av tidstypiska bilar och för besättningar med relationer till just dessa bilar. Att detta sedan utvecklats i vad många tycker inklusive jag, i fel riktning är ändå ganska trist. Det finns massor av andra tävlingar där snabba 25-åringar kan få utlopp för sina lustar med eller utan 4WD-bilar.

Till syvende och sist är det ändå arrangören som bestämmer vem och vilka bilar som man vill tillåta i sin tävling. Ta till exempel Rallye Monte Carlo Historicque där kravet är att bilmodellen någon gång måste ha körts i rallyt, annars blir det ”désolé non merci” från Automobile Club de Monaco. Då hjälper det inte hur fin ”tvåförti” du kommer med, det blir ändå nej tack. För att ytterligare strö salt på de ömma Appendix K-tårna så finns det åtskilliga som tycker att 1990 är alldeles för nya bilar för MSR. En rallykille född på 60-talet replikerade apropå detta.

1990, då är dom för f-n nästan nyare än dom i Grupp H…

Finns alltså många som tycker att gränsen istället borde dragits vid 1975  i just MSR för att hylla rallykulturen fullt ut. Förare med nyare bilar skulle få nöja sig med att köra i Historiska Rallycupen eller om man hittar andra kul tävlingar. En inte helt tokig tanke med tanke på hur det var tänkt från början.

Än har inte KAK avslöjat vilken ort som blir start och målplats. Eller blir det rent av som många menar är det rätta för MSR, start och mål på skilda håll i landet precis som 2006 i Hörby och med mål i Östersund

*

Som redan känt verkar EKS Audi gå mot ett avslut efter att finalen i World RX är färdigkört i slutet av nästa månad. Volkswagens totala överlägsenhet är så klart inget som Audi-bossarna är så nöjda med och tråkigt nog väljer man att dra sig ur istället för att stå upp och ta fajten även 2019.  Vad som ska hända med Mattias Ekström är också oklart då han i våras hyllades för sitt avslut i DTM och istället skulle fokusera på rallycross. 

Nu avslöjas det att Audi Motorsport höjdaren Dieter Gass ska träffa Mattias i veckan för att snacka framtid. Mellan raderna kan då läsas comeback i DTM men inte som teamchef utan som förare. Enligt uppgift ska Mattias ha tackat nej till ett jobb som chef för ett av Audis-privatteam med motiveringen, ett privatteam aldrig kan matcha fabriksbilarna. Med sina 23 segrar och två DTM-triumfer 2004 och -07 är Mattias Audis genom tiderna mest framgångsrika förare. Tro f-n att dom vill ha honom kvar i Ingolstadt…

*

För de yngre i rallyskogen är Ola Strömberg mest känd för att köra våldsamt fort med sin gröna (?) Suzuki döpt till Urzula och detta trots relativt mogen ålder. För mig och mina årskamrater är det dock Saab som förknippas med Ola, först V4:a i Standard B. Därefter var det ett antal vit/blå Saab 99 EMS/Turbo med vilka Ola ruskade om i resultatlistorna och då oftast i toppen.

Redan 1965 inleddes karriären inan det var lite time out i början av 90-talet. Upptäckte sedan Suzuki Cup 2008 och på den vägen är det. Nu bygger han ny bil men samtidigt låter han i sin Facebook-grupp det även framskymta att det kanske är sluttävlat. Ingen större hemlighet att Ola inte är riktigt i fas med förbundet vad gäller säkerhetsutrustningen ( även han och jag har haft våra duster i ämnet…) och främst är det nu att Olas lätta Peltorhjälm inte längre är tillåten efter årskiftet. Detta menar Ola innebär att han funderar på att sluta såvida han inte hittar en ny lika lätt men ändå godkänd hjälm att sätta på sitt huvud.

Nu var det inte detta som jag skulle komma till utan detta att han  med sin Saab och Suzuki bakgrund så är det kanske inte alla som kommer ihåg att Ola även kört Opel? När Saab la ner all tävlingsverksamhet i slutet av 80-talet var inte Opel Sweden sena att övertala rallyprofilen att sätta sig i en Kadett GSi för nya triumfer. Skam att sägandes så minns jag faktiskt inte riktigt hur det gick för Ola i Kadetten, men troligtvis måste det ha gått riktigt bra, det var ju i en Opel han satt…

Att Opel-ådran fortfarande pulserar står klart  Ola avslöjar att han även ägnar sig åt Opel-Spotting. Idag kom bilden på den här Kadett Coupén kan till och med vara en Rally Kadett med tillägget ”jag har telefonnummer”. Vet dock inte riktigt hur jag ska lägga fram detta för sambon…