MAS kör Rally-SM även 2020, Opel-kavalkad i MSR,"RRR" åker för 12:e året och Kvick i R5-Fiesta i Italien.

Blogg

Inte ens den mest negativa kan väl annat än hålla med om att Rally-SM 2019 är bästa upplagan på väldigt många år. Samtidigt måste man även hålla med om att ”Svenskt Mästerskap i Rally” varit nere i en riktigt vågdal de senaste 10-15 åren men nu så sakteliga stiger uppåt. Riktigt vems förtjänst detta är strider de lärda om men när kombinationen, MAS, Tools, ambitiösa arrangörer och entusiastiska tävlande lirar mer i takt ökar så klart chanserna att göra något bra. Idag blev det också klart att MAS (Motorarrangörerna i Sverige) får fortsatt förtroende av SBF att driva Rally-SM även 2020.

Vi är glada över att vi har kommit överens samt att det finns en arrangörsmässig långsiktighet för mästerskapet, säger numera Brösarpsboende Lars Mattsson, ordförande MAS, och Anna Nordkvist, VD för Svensk Bilsport, i ett gemensamt uttalande.

Denna framgång med Rally-SM bygger på ett mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. En viktig målsättning med Rally-SM:s ”nytändning” är att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. 

    Att målet för SBF, MAS och Rally-SM är att vaska fram efterträdare till forna svenska WRC-åkare känns helt naturligt men trots att det börjar svänga uppåt, känns detta ändå en bit avlägset. Pontus Tidemand har gjort två WRC-inhopp hos M-Sport i år men även om det kanske kan bli ytterligare något, känns ändå full VM-säsong en bra bit bort. Bakom väntar främst trion Emil Bergkvist (WRC2), Mattias Adielsson (ERC) och så i tillfälligt pausläge, Fredrik Åhlin. Ytterligare en bit bakom trion väntar J-WRC-topparna Tom Kristensson och Dennis Rådström. Men att tro på någon WRC-sits för dessa inom överskådlig tid känns lite väl optimistiskt. Men Lars Mattsson som även hann med att vara åskådare på SSR ser ändå ljuset.

    Vi är mitt i en resa, återtåg, för ett folkkärt mästerskap i en svensk nationalsport och genom samarbete, kvalitetssäkring stärks mästerskapet som varumärke. 

    Anna Nordkvist framhåller hur viktigt mästerskapet är för SBF och framhåller då det för de allra flesta trots allt anonyma ”juniorlandslaget”. Inte många i sporten som vet vad det innebär att vara en del av detta och inte heller riktigt vad som konkret kommer ut av att vara ”landslagsförare”. Här menar jag att SBF har ett stort ansvar att kommunicera med rörelsen vad detta handlar om. Idag är jag ganska säker på att inte många utanför de närmast invigda,  vet vem som ingår i landslagen i respektive sportgrenar. Detta måste göras tydligare är min åsikt. Nordkvist menar dock. 

    I vår juniorsatsning har många duktiga förare och kartläsare fostrats genom åren. Allra senast Emil Bergkvist, regerande juniorvärldsmästare, samt årets toppduo i JWRC – Tom Kristensson och Dennis Rådström!

    Bra då vet jag åtminstone tre namn i det blågula rallylandslaget…

    *

    Nu är det Midnattssolsrallyt till hundra procent för rallysverige verkar det som och vid en snabb genomgång av mina socialamedier dräller det av bilder och inlägg inför starten i kväll i Örebro. Har även fått en del mail direkt till mig inför kvällens start och ett kom från ett av de två skånska ekipagen i ”Historic”,  Christer Carlsson/CG Wilke Volvo Amazon. Man skriver,Skickar en bild på en riktig ikon som är vår granne här på serviceområdet i Örebro. Samt en bild där vi hygge oss med lite skånsk Mollbergs blandning. Slutligen på ”Lottakåren” i kön till besiktningen. Med bästa hälsning Christer o C G”.

    Inte illa att få bilder på snygga Oplar från två av Volvo och Ford-baciller svårt besmittade.

    *

    Nästan ännu värre är när Volvo-säljande kartläsaren i Peter Strids Opel Manta 400, Ulf Lind även han ägnar sig åt Opel/Vauxhall-Spotting i Örebro. I synnerhet klappar mitt hjärta extra fort för Sören Berggren/Ann-Sofie Ljungs Opel Kadett A Coupé. En bil som jag tävlat mot flera gånger med min egen A-Kadett. Sören kör i Klass 3 där han får tufft motstånd av såväl Cooper S, Renault Gordini som en ensam Ford Anglia.

    Lika unik i MSR är den Vauxhall Firenza som Colin McRaes pappa Jimmy kör. En bil som jag inte ens tror att någonsin körts i en svensk rallytävling. Så passa på att njut ni som är på plats i Närke.

    Trofasta rallyåskådare får man nog kalla gänget som åker med ”Runes Roliga Rallyresor” där Rune Nilsson, Hässleholm himself är reseledare längst ut till höger. Imponerande att samma  gäng åkt med ”RRR” i tolv år och att dessutom majoritet är folk med Opel-bakgrund gör inte saken sämre…

    *

    Danska co-drivern Jeanette Kvick har förutom rollen i Jan Petersens Super 2000 Polo även skött notläsningen till unge österrikaren Alfred Kramer Junior. Då har man suttit i en Opel Adam R2 men när det är dags för italienska Rally Citta di Scorze byter man till grövre ammunition. En R5-Fiesta  från Lerna Racing blir parets vapen i deltävlingen den 3-4 augusti för Adriatiska Mästerskapet.